onderhoud lexus

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
hallo allemaal

Ik vroeg mij af of er mannen en vrouwen zijn die hun lexus niet in onderhoud hebben bij de dealer.
want ik heb namelijk het gevoel dat het heilig is om een lexus stempel in je onderhoudsboekje te hebben.
ik rij in een lexus is 250 uit 2007 en ben de eerste keer ook naar de dealer geweest voor een grote beurt.
het was een aardig prijsje mag ik zeggen even 1000 euro aftikken dat was zonder bougies uitwisselen.
wel nieuwe remschijven en blokken achter maar die kosten met er onder zetten dan wel 500 euro.
ik heb ze zelf aan de voorkant gewisseld was 2 uurtjes bezig brembo schijven en stoptech blokken
kosten 200 euro.
in februari voor een kleine beurt naar een gewone garage gegaan en moest 250 euro afrekenen.
nu weet ik niet wat een kleine beurt bij lexus kost.
mijn plan is om wel nog een paar jaar te doen met de auto dus dat betekend dat hij misschien wel 17 of 18
jaar oud is als ik hem wegdoe je weet niet wat dan de kosten zijn van oa onderhoud benzine en wegenbelasting.
wat ik wel denk te weten dat de auto niet veel waard meer zou zijn.
nog 1 vraag als bijvoorbeeld je aircopomp stuk gaat dan praat ik over de al wat oudere auto`s racen jullie dan gelijk naar de
dealer of kijk je eerst op internet wat een pomp kost en laat je hem inbouwen bij een garage om de hoek of zelf doen.
en dat bedoel ik met alle onderdelen orgineel of imitatie?
Ik ben benieuwd wat de uitkomst is .
vriendelijke groet magnepan
 

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Ik doe het onderhoud bij de mijne zelf. Uitsluitend voor de terugroep acties ben ik naar de dealer gegaan (waar ik ondanks dat ik het onderhoud zelf doe prima geholpen ben en ook een leenauto mee te kreeg waarbij ik alleen de benzine heb hoeven afrekenen).
Olie verversen en filters vervangen is ook wel echt eenvoudig. Bougies is wat meer werk maar ook dat is, als je een beetje handig bent, niet moeilijk en al goed voor te bereiden als je even op YouTube zoekt.
Laatst nog de remblokken met schijven aan de voorzijde en de remblokken achter vervangen (en remolie ververst) ook niet spannend. Overigens niet duur gekocht, 110,11 ? bij autoonderdelen24 (zelfde als autodoc). Kreeg niet het merk binnen wat ik besteld had maar een alternatief, Stark, da's dan weer niet netjes. Nooit van gehoord en toch maar gemonteerd en het past prima en remt ook naar wens. Wat dat betreft niks op af te keuren. Wil niet weten wat ik hiervoor bij de dealer had moeten betalen....
Heb wel al 2x koelmiddel van de airco moeten aanvullen in de afgelopen 8 jaar dat de auto in mijn bezit is(auto is van 2007). Zit geen lek in zeggen ze maar wellicht komt dit omdat ik de airco (te) weinig gebruik.
Mocht ik echt een specifiek probleem tegen komen waar ik zelf niet uit kom, dan zal het er aan liggen wat het is, en bepaal dan wel of ik naar een universele garage in mijn woonplaats ga of helemaal naar Eindhoven (dichtstbijzijnde dealer maar nog steeds ca 55km rijden, niet echt mijn voorkeur omdat je dus in totaal 220 km aan het rijden bent + de tijd die het ook nog eens kost).
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Sinds 2010 rij ik auto's die ik weg doe bij 5 jaar oud, of soms 9 jaar (een Honda beviel zo goed dat we hem niet weg wilden doen en doorreden ermee). Mijn ervaring met Toyota, Mazda, Nissan, en Daihatsu van 7 jaar en ouder is dat het bij inruil of verkoop de dealer onderhouden etc statement niks uitmaakt mbt prijs. Zeker als je zo lang wilt doorrijden als jij wilt gaan doen verwacht ik dat dealer onderhoud geen toegevoegde waarde heeft. Waar men vaak wel naar kijkt is of er onderhoud heeft plaatsgevonden.

Voordat ik jonge Honda's ging rijden deed ik ook onderhoud en reparaties zelf. Bougies vervangen, start motor, homokineet vervangen, olie wisselen, en meer. Alleen als ik er niet uitkwam liet ik het doen. Bij de homokineet was het onderdeel exclusief montage 200 euro duurder bij de garage dan waar ik het online bij een auto onderdelen winkel had gekocht. Grootste grap was bij de Mazda dealer de apk waarbij ik de katalysator moest vervagen. Dat was 950 euro excl montage, bij de Brezan (kreeg Miata korting) 150 Euro. Als ik zelf onderhoud deed dan bewaarde ik de bonnen en in het boekje noteerde ik de standen met de bonnen als bewijs.

Overigens vind ik voor relatief jonge auto's de dealer de voorkeur hebben, omdat universeel garages soms moeten gaan zoeken hoe iets te doen, met daarbij kans op meer schade of andere perikelen. Zeker als je een niet veel voorkomend model hebt dan ben ik huiverig voor universeel garages. De dealer is in sommige gevallen ook niet duurder dan andere garages, thans bij de Honda dealer vielen de prijzen mee waardoor universeel of dealer niet zoveel uitmaakte. Vanwege mijn positieve ervaringen bij aankoop gunde ik de Honda dealer het onderhoud.