Olie 10w40?

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Beste mede leden,

Ik heb een vraag mbt olie namelijk 10w40. Moet ik verder dan 10w40 nog ergens anders op letten of is elk merk 10w40 het zelfde? Ook welk oliefilter koop ik het beste origineel of aftermarket?

Wellicht hebben jullie nog een goed adres waar ik dit betrouwbaar online kan inkopen?

Betreft een, Is 250 bouwjaar 2006, 140.000 km.

Vriendelijk dank,

Antwan
 

MrDaniel

Actief
13 dec 2015
414
173
43
Godemorgen Antwan,

Ik heb nu al jaren Castrol EDGE 5W-30 C3 titanium erin zitten. De 10W40 vind ik net te dun voor bijv de winter.

Tevens kun je Castrol overal kopen
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
10W/40 is een manier om de dikte van de olie onder bepaalde omstandigheden aan te geven en zegt niets over de kwaliteit, zoals smerend vermogen, bescherming tegen corrosie, zuurneutraliserende eigenschappen, het vermogen om afbraakproducten op te nemen en in zweving te houden etc.. De kwaliteit van 10W/40 olie kan dus erg uiteenlopen en ook de prijs per liter. Autofabrikanten geven aan welke olie gebruikt mag worden. Dat doen ze door twee dingen te vermelden: enerzijds de dikte (viscositeit) van de olie door een getalcombinatie (SAE 10W/40, 10W/30, 5W30, 5W/20, 0W/16 etc). Meestal heb je een keuze uit verschillende viscositeiten, afhankelijk van de te verwachten omgevingstemperatuur.

De kwaliteit wordt aangegeven door het noemen van een bepaalde specificatie, zoals bijvoorbeeld API SL, SM, SN, ACEA A3/B4 of ILSAC GF5. Daarnaast gebruiken sommige fabrikanten een eigen code. Al die kwaliteitsaanduidingen geven aan aan welk "examen" de motorolie moet voldoen, Zo'n examen bestaat uit een hele reeks tests in allerlei motoren onder verschillende omstandigheden. Die kwaliteitsaanduiding is dus veel belangrijker dan de dikte.

Bij de opgave van de dikte heb je vaak enige keuze, bij de kwaliteitsaanduiding wordt een bepaalde minimumeis gesteld, beter mag ook.

BIj meer recente Lexus modellen wordt aanzienlijk dunnere olie aangeraden (5W/20, 0W/16.) Die zijn mogelijk niet alle geschikt voor oudere modellen - 0W/16 olie is nog maar beperkt verkrijgbaar sinds 2019.

Voor de keuze zijn dus twee dingen belangrijk: de viscositeit moet vrijgegeven zijn voor de te verwachten omgevingstemperatuur en de kwaliteit moet voldoen aan de minimimeisen of beter. Dat betekent dat je dus prima een moderne olie van hogere kwaliteit kunt gebruiken in een "oude" auto, mits je een toegestane viscositeit kiest.

Niet alle olie met een zelfde viscositeitsaanduiding en specificatie zijn overigens gelijk: ze zijn samengesteld uit verschillende grondstoffen en hebben niet alle bij het "kwaliteitsexamen" dezelfde "rapportijfers" behaald. "Geslaagd" zijn ze allemaal wel, maar de ene mogelijk met de "hakken over de sloot", en een andere met "achten en negens". Er kan dus een aanmerkelijk kwaliteitsberschil zijn tussen olie met dezelfde aanduiding. Dat merk je niet meteen, maar pas na langere tijd.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Godemorgen Antwan,

Ik heb nu al jaren Castrol EDGE 5W-30 C3 titanium erin zitten. De 10W40 vind ik net te dun voor bijv de winter.

Tevens kun je Castrol overal kopen

Ik neem aan dat je precies andersom bedoeld?! Ik deed in mij IS250 (in mijn GS overigens ook) altijd 10W40 ipv de dunnere 5W30. De 5W30 had namelijk als bijverschijnsel dat je de distributieketting weleens hoorden rammelen bij het starten van de koude motor.
 

MrDaniel

Actief
13 dec 2015
414
173
43
Ik neem aan dat je precies andersom bedoeld?! Ik deed in mij IS250 (in mijn GS overigens ook) altijd 10W40 ipv de dunnere 5W30. De 5W30 had namelijk als bijverschijnsel dat je de distributieketting weleens hoorden rammelen bij het starten van de koude motor.

oepss ja precies andersom ja. :grin:
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
10W40 voldoet goed voor de IS250 met deze km stand en leeftijd, oliefilter gewoon van een bekend merk nemen(geld ook voor de olie)
De duurste olie hoeft niet maar zou zelf ook niet de goedkoopste nemen, w?l belangrijk; op tijd verversen.
En als je dat doet kan je nog heel lang doorrijden tot hoge km standen qua motoronderhoud (mits je m normaal behandeld uiteraard,140.000.....is net ingereden :))
 

L-expert

Hoort erbij
4 sep 2008
32
2
8
Let echt, zoals romke al vermeld, op de kwaliteit. Over het algemeen vereist Lexus niet de hoogste kwaliteitseisen. Dit omdat ze van oudsher de overtuiging hadden dat je overal ter wereld moest kunnen bijvullen.
 

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Heren bedankt voor uw uitleg!

10w40 werd mij aanbevolen door de dealer om de zelfde reden zoals RoelVB het omschrijft! Mja Welke 10w40? er is zo veel te koop pffff. Maar nu is het duidelijk voor mij!

Bedankt voor de moeite!

Groet, Antwan
 

JANGS450H

Hoort erbij
27 dec 2018
49
16
8
Ik heb er nu al enkele duizenden kilometers deze olie olie.jpg inzitten zonder problemen. Kwam als beste uit de duitse test en is ook nog zeer voordelig, zeker als je via amazon.de besteld.
 

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Hallo Jan, heb jij bewust gekozen voor api:sl?

Ik heb castrol gtx maar met api:sn? In de handleiding staat inderdaad SL moet ik me daar iets van aantrekken?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Hallo Jan, heb jij bewust gekozen voor api:sl?

Ik heb castrol gtx maar met api:sn? In de handleiding staat inderdaad SL moet ik me daar iets van aantrekken?

API SL is een code om de kwaliteit weer te geven. API SL is betrekkelijk "oud", en is bedoeld voor auto's uit 2004 en eerder. API SN is een kwalitatief hoogwaardiger variant die in 2010 is geintroduceerd. Binnenkort is API SP te verwachten. API SL is dus het minimumkwaliteitsniveau dat Lexus voor de auto nodig acht - en mogelijk dat dat bij het maken van het voorschrift de hoogste kwaliteit was die beschikbaar was. Anders gezegd: als ze nu zouden moeten kiezen zouden ze waarschijnlijk gewoon API SN voorschrijven. Nieuwere API S* typen zijn "backward compatible" - dwz oudere typen kunnen probleemloos door nieuwere (en verbeterde) typen worden vervangen. Voor wat betreft de viscositeit geldt dat niet: daar dien je ook bij nieuwere typen de viscositeit te kiezen die de fabrikant afhankelijk van de te verwachten omgevingstemperatuur aanbeveelt. Zie: https://motoroilmatters.org/~/media...l/Publications/2019 EOLCS Motor Oil Guide.pdf (blz 3). De daar gegeven beschrijving is niet helemaal bij de tijd, inmiddels is er ook API SN Plus en binnenkort komt er API SP.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
API SL is een code om de kwaliteit weer te geven. API SL is betrekkelijk "oud", en is bedoeld voor auto's uit 2004 en eerder. API SN is een kwalitatief hoogwaardiger variant die in 2010 is geintroduceerd. Binnenkort is API SP te verwachten. API SL is dus het minimumkwaliteitsniveau dat Lexus voor de auto nodig acht - en mogelijk dat dat bij het maken van het voorschrift de hoogste kwaliteit was die beschikbaar was. Anders gezegd: als ze nu zouden moeten kiezen zouden ze waarschijnlijk gewoon API SN voorschrijven. Nieuwere API S* typen zijn "backward compatible" - dwz oudere typen kunnen probleemloos door nieuwere (en verbeterde) typen worden vervangen. Voor wat betreft de viscositeit geldt dat niet: daar dien je ook bij nieuwere typen de viscositeit te kiezen die de fabrikant afhankelijk van de te verwachten omgevingstemperatuur aanbeveelt. Zie: https://motoroilmatters.org/~/media...l/Publications/2019 EOLCS Motor Oil Guide.pdf (blz 3). De daar gegeven beschrijving is niet helemaal bij de tijd, inmiddels is er ook API SN Plus en binnenkort komt er API SP.



Dankjewel Romke voor jouw antwoord! Morgen ga ik de olie verversen!

Groet, Antwan