Stand D vs S wat is nu eigenlijk het verschil

Rob-

Hoort erbij
18 jan 2020
67
42
18
Hoi

Op de IS250 een stand D en S wat is nu eigenlijk het verschil
Als ik hem in S zet 6de versnelling rijd ie gewoon hetzelfde.
Snap dat je kan flipperen in S maar dat kan ook in D.

S is ook geen sportstand toch. Daar het je die pwr knop voor.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
956
498
63
Hoi

Op de IS250 een stand D en S wat is nu eigenlijk het verschil
Als ik hem in S zet 6de versnelling rijd ie gewoon hetzelfde.
Snap dat je kan flipperen in S maar dat kan ook in D.

S is ook geen sportstand toch. Daar het je die pwr knop voor.

Sport geeft je meer gasresponse, daarnaast blijft hij langer in hoge toeren hangen. Daarnaast kun je flipperen in D maar dat reset na een tijdje naar D. In Sport blijft hij op de gekozen versnelling tenzij de toeren te laag of hoog worden, dan zal hij automatisch schakelen.

Heb je adaptieve ophanging en Variable gear ratio steering? Die worden dan ook strakker/stugger.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
956
498
63
Dus de S is echt een sport stand?
Maar je hebt ook nog die pwr knop.

Ik weet niet precies wat de pwr knop doet in een niet-hybride. Misschien kan MrDaniel hier meer over vertellen?
Maar in mijn gen 3 GS450h gaf de Power knop letterlijk meer vermogen vanuit de accu's maar was de wegligging onveranderd.
Met de sport knop werd de ophanging stugger (minder body roll), het sturen werd preciezer en het gaspedaal werd aanzienlijk gevoeliger.

Vervolgens kon ik separaat de pook in S zetten om manueel te schakelen (ik had geen flippers).
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
823
1
420
63
Dit topic hoort volgens mij bij de 2e generatie thuis :grin:

De pwr-knop zorgt dat de versnellingsbak hogere toeren blijft draaien, de respons op het gaspedaal is daardoor feller. Meer doet het niet, de bak schakelt voelbaar agressiever maar meer vermogen krijg je er niet mee. Die knop verandert alleen het gedrag van de automaat, net als de snow-knop.

de D- en S-stand van de versnellingspook is weer wat anders. In D hebben de flippers geen werking. Ze doen het niet (bij mij niet in elk geval). In S kun je de flippers wel gebruiken, net als de pook om “te schakelen”. Maar je schakelt niet echt, je beperkt met de flippers/pook in de S-stand de hoogste versnelling. Je krijgt in het dashboard dan ook een getal tussen de 1 t/m 6 te zien. Standaard wordt in de S-stand automatisch geschakeld t/m de 4e versnelling. Met de flippers/pook kun je dat aanpassen naar hogere of lagere versnellingen. Dat kan tot de 1e versnelling maar ook t/m de 6e. Deze stand is eigenlijk alleen nuttig als je een caravan of aanhanger trekt, dan kun je de automaat beperken tot een bepaalde versnelling zodat die en de motor niet ongunstig belast worden. En waar het ook erg nuttig is, is in bergachtig gebied, dan kun je remmen op de motor, of je laat de automaat niet verder opschakelen tot de 3e versnelling voor als je met volle belading een berg beklimt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Rob-

Hoort erbij
18 jan 2020
67
42
18
Ok? dank je. Heldere uitleg.
In D stand doen flippers het bij mij wel. Maar tijdelijk daarna pakt de auto het weer over.


Yep 2de generatie ???? foutje.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
823
1
420
63
De mijne is modeljaar 2007, misschien hebben ze dat aangepast vanaf een later modeljaar dat je de flippers wel kunt gebruiken in D?
 

jxdigital

Nieuw hier
9 jul 2018
8
0
0
Grappig dat ze dat bij latere bouwjaren veranderd hebben inderdaad, bij mijn IS250 uit 2006 doen de flippers ook niets in de D-stand.

Enige wat de S stand dus doet inderdaad, is je hoogst gewenste versnelling instellen. Dus de door jou max toegestane versnelling, daar tussenin bepaalt de automaat nog steeds gewoon zijn eigen versnelling en blijft het gewoon automaat. Ik gebruik het heel veel met aanhangers (en ook zonder!) op steilere wegen in het buitenland.

Behalve wanneer je nuttig is, gebruik je de S stand dus in de praktijk niet. Hoewel de automaat verder heel fijn, super subtiel schakelt, en echt bijna altijd in de goede versnelling zit (i.t.t. veel andere merken automaat!!!). Meestal dus gewoon de D. Voor de fun doe je S niet omdat de automaat traag reageert, dan kun je beter een ISF kopen die schakelt echt veel sneller...

Heel soms wou ik wel eens dat je echt daadwerkelijk versnelling kon instellen. Met sommige lompere aanhangers blijft hij soms in zijn 4 of 5 hangen, terwijl hij dan bijv. boven de 110 ineens overschakelt naar zijn 5 of 6 en ineens veel zuiniger wordt, terwijl je eigenlijk wat minder hard wilt rijden. Maar met de meeste aanhangers die ik trek heb ik er geen last van en blijft het nogmaals een hele fijne automaat.


De pwr-knop zorgt dat de versnellingsbak hogere toeren blijft draaien, de respons op het gaspedaal is daardoor feller. Meer doet het niet, de bak schakelt voelbaar agressiever maar meer vermogen krijg je er niet mee. Die knop verandert alleen het gedrag van de automaat, net als de snow-knop.
De PWR en snow stand verandert niet all??n het gedrag van de automaat, maar ook de 'lineariteit' of gasrespons van het pedaal. Het is een elektronisch gaspedaal en in de PWR stand reageert hij echt veel gevoeliger dan in D. In de Snow stand wordt hij juist veel soepeler. Maar voor de rest klopt dat, ook het automaat gedrag is anders zoals je zegt.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
823
1
420
63
De PWR en snow stand verandert niet all??n het gedrag van de automaat, maar ook de 'lineariteit' of gasrespons van het pedaal. Het is een elektronisch gaspedaal en in de PWR stand reageert hij echt veel gevoeliger dan in D. In de Snow stand wordt hij juist veel soepeler. Maar voor de rest klopt dat, ook het automaat gedrag is anders zoals je zegt.

Hmm, volgens mij is die verandering in “lineariteit” of gasrespons van het pedaal enkel het gedrag wat je ervaart doordat de automaat anders werkt met die knop. In de PWR-stand houdt de automaat de toeren hoog, daardoor reageert de auto “feller” op input van het gaspedaal. Maar daadwerkelijk ook de input van het gaspedaal veranderen naast de aanpassing van de automaat door de toerentallen hoger te houden betwijfel ik. In de Snow-stand maakt de automaat geen gebruik van de eerste versnelling. Die stand heb ik in 6 jaar 1 keer nodig gehad. Misschien dat de mate van slip in de 2e en 3e versnelling ook wat meer is voordat de automaat naar “full lock” gaat? Dat laatste weet ik niet zeker omdat ik het niet geprobeerd heb:grin: