caravan(netje) met IS 250 en een gat in de tank

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hej Lexus vrienden


Gisteren heb ik een rit van 225 km door Nederland gemaakt (lees 95% snelweg) met een kleine caravan. (ongeveer 4,30 meter) van zo'n 700 kg leeggewicht. (zo goed als onbeladen) verder gewoon 2 volwassenen en 2 kleine kinderen in de auto.

Qua trekkracht dik tevreden natuurlijk! snel op gang en eenmaal op snelheid leek de meter wel vastgelijmd, want die week geen mm van zijn plek.

Ik ben samen met de cruisecontrole op zoek gegaan naar een ideale kruissnelheid.
op dit forum had ik al wel wat tips gelezen over de in te stellen 'bakstanden' en dergelijke, maar wat ik onderweg tegenkwam was het volgende:

Als ik in stand ''S'' de 5 selecteerde (niet hoger opschakelen dan de 5e) ging de auto met een snelheid van tussen de 95 en 100 km/h op de teller de hele tijd ''schakelen'' tussen 2200 en 2600 toeren terwijl de versnelling in * * * * 5 bleef staan, het maakte daarbij niet uit of de schakelaar in snow/ect of pwr stond.

Ik ken de auto net ruim een maand, maar omdat ik de boel niet wil slopen, heb ik even gekeken wat er gebeurde als ik naar * * * 4 ging.
In * * * 4 ging de auto naar exact 3000 toeren, en week daar niet 1x meer vanaf. het gependel tussen 2 toerentallen was hiermee ook verleden tijd, en ik heb verder niets meer hoeven doen om geruisloos naar de andere kant van het land te zoeven.

Nu hebben we tegenwoordig in NL de regel dat we overdag niet meer harder dan 100 km/h mogen en dus ben ik (ook door de verkeersdrukte) helaas niet in de gelegenheid gekomen om een iets hoger toerental te gaan rijden in * * * * 5 om te kijken of het 'gependel in toerental' dan minder zou worden. (hoger toerental > meer koppel > geen noodzaak tot terugschakelen > dat idee)

Nu weten we allemaal hoe stil een Lexus is, het enige wat ik merkte van de wind, is dat bomen flink heen en weer gingen, en dat af en toe de caravan een duwtje kreeg.

Echter........ en nu komen we bij het gedeelte 'gat in de tank' ..... door met 3000 toeren in de * * * 4 ongeveer 97 km/h op de teller door de wind heen te ploeteren lust de Lexus maar liefst 1 op 6,5 !! (15,4 L / 100 km) Ik heb SUPER getankt, maar ik wist niet dat hij dan SUPER veel gaat drinken (emoticon met zweetdruppel) ik was toch eerlijk gezegd meer uitgegaan van 1 op 8 met zo'n klein caravannetje.


Hebben jullie misschien nog tips? heb ik echt iets verkeerd gedaan? of is dat nou echt enkel en alleen de wind geweest? (waaide wel bovengemiddeld harder dan de rest van de week wat we gewend waren)

of is er nog iets wat ik ben vergeten (er zit ook nog een knopje met 'shift lock' kan ik daar nog iets mee?)
of kan ik probleemloos de * * * * 5 gebruiken, en is dat 'gependel in toeren' eigenlijk helemaal niet erg?? voelde mij niet goed eigenlijk..

of (dat kan ook nog natuurlijk) is dit een heel normaal verbruik, en moet ik daar gewoon rekening mee houden?
wat zijn jullie ervaringen?


Ik hoor het graag :)
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik ben samen met de cruisecontrole op zoek gegaan naar een ideale kruissnelheid.
op dit forum had ik al wel wat tips gelezen over de in te stellen 'bakstanden' en dergelijke, maar wat ik onderweg tegenkwam was het volgende:

Als ik in stand ''S'' de 5 selecteerde (niet hoger opschakelen dan de 5e) ging de auto met een snelheid van tussen de 95 en 100 km/h op de teller de hele tijd ''schakelen'' tussen 2200 en 2600 toeren terwijl de versnelling in * * * * 5 bleef staan, het maakte daarbij niet uit of de schakelaar in snow/ect of pwr stond.

Dat is inderdaad irritant en het is ook beter voor het mechaniek om niet lang op een dergelijke manier te rijden. De oorzaak zijn puur de rijomstandigheden - de combinatie van remparachute ("caravan") en stevige wind die ook niet steeds precies uit de richting waait zorgt ervoor dat de vermogensvraag continu sterk varieert en de versnellingskeuze reageert daarop. Als je net in een belastingsgebied zit van "net wel" en dan weer "net niet" kan de versnellingsbak gaan "pendelen". Onder die omstandigheden hou je hem dan beter een versnelling lager met iets meer toeren. Een andere mogelijkheid is de snelheid iets verlagen, het zou best kunnen zijn dat de snelheid iets terug brengen wel het constant rijden in dezelfde versnelling mogelijk maakt. Als je bij een volgende rit min of meer windstil weer hebt, zul je waarschijnlijk merken dat het pendelen niet optreedt.

Nu weten we allemaal hoe stil een Lexus is, het enige wat ik merkte van de wind, is dat bomen flink heen en weer gingen, en dat af en toe de caravan een duwtje kreeg.

Echter........ en nu komen we bij het gedeelte 'gat in de tank' ..... door met 3000 toeren in de * * * 4 ongeveer 97 km/h op de teller door de wind heen te ploeteren lust de Lexus maar liefst 1 op 6,5 !!

Tja, een caravan verbetert niet de stroomlijn van de auto en dat kan, zeker bij een stevige wind, een heel grote invloed hebben op het brandstofverbruik. Je kunt dat ook zelf ervaren: stap maar eens op de fiets wanneer het stevig waait en fiets dan een stukje wind mee en een stukje wind tegen. Voor de auto met caravan "voelt" dat niet anders: de motor zal bij tegen- of zijwind aanzienlijk harder moeten werken om een bepaalde snelheid aan te houden, en bij voortdurende verandering van windkracht en windrichting zal ook voortdurend even wat extra gas bij moeten worden gegeven om de ingestelde snelheid vast te kunnen houden. Beide omstandigheden zijn funest voor het brandstofverbruik.

Ook hier geldt: maak nog eens een rit bij nagenoeg windstil weer: dan zal het verbruik een stuk lager zijn. Er is dus niks mis, maar het verbruik met een caravan en veel wind kan erg hoog zijn.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Ik snap je schrik om het verbruik. Zou het niet geholpen hebben je snelheid te verlagen naar de wettelijk toegestane max van 90 met caravan, waardoor je van die 3000t/pm afgekomen zou zijn en daarmee het verbruik ook drukt? Is maar een idee......
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik snap je schrik om het verbruik. Zou het niet geholpen hebben je snelheid te verlagen naar de wettelijk toegestane max van 90 met caravan, waardoor je van die 3000t/pm afgekomen zou zijn en daarmee het verbruik ook drukt? Is maar een idee......

Tja, dan komen de vrachtwagens voorbijzetten.
90 km/h op de teller is 83 km/h op de GPS.

(ja vrachtwagens mogen 80, maar rijden vaak tegen de begrenzer 89-92)

het is ook maar zo'n rare Nederlandse regel, in Frankrijk m?g je gewoon 130 km/h met aanhanger, en kom je misschien op een ideale snelheid van 110 uit. en zoals gezegd was ik op zoek naar een ideale kruissnelheid. Een snelheid waarmee je lekker met het verkeer mee kan, maar ook voor je auto gunstig is.

toen ik deze caravan met de corolla 1.6 liter trok, zoop deze 1 op 7 bij 80 km/h en ging hij naar 1 op 8,4 bij 92 km/h op gps.

er zal dus een ideaal toerental zijn voor het verbruik, en die zoek ik dus ook voor deze auto,
maar dan moet de automaat ook mee werken :)

maar ik kan het eens proberen volgende keer, om een paar km/h minder te doen. (al is het dan om het verbruik, niet omdat ik nu te hard reed)

aangezien hier forum leden met een IS 250 en een caravan van 1500 kg in staat zijn om 1 op 8,5 te doen moet dat mij ook lukken met de helft minder caravan :)
 
Laatst bewerkt:

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dat is inderdaad irritant en het is ook beter voor het mechaniek om niet lang op een dergelijke manier te rijden. De oorzaak zijn puur de rijomstandigheden - de combinatie van remparachute ("caravan") en stevige wind die ook niet steeds precies uit de richting waait zorgt ervoor dat de vermogensvraag continu sterk varieert en de versnellingskeuze reageert daarop. Als je net in een belastingsgebied zit van "net wel" en dan weer "net niet" kan de versnellingsbak gaan "pendelen". Onder die omstandigheden hou je hem dan beter een versnelling lager met iets meer toeren. Een andere mogelijkheid is de snelheid iets verlagen, het zou best kunnen zijn dat de snelheid iets terug brengen wel het constant rijden in dezelfde versnelling mogelijk maakt. Als je bij een volgende rit min of meer windstil weer hebt, zul je waarschijnlijk merken dat het pendelen niet optreedt.



Tja, een caravan verbetert niet de stroomlijn van de auto en dat kan, zeker bij een stevige wind, een heel grote invloed hebben op het brandstofverbruik. Je kunt dat ook zelf ervaren: stap maar eens op de fiets wanneer het stevig waait en fiets dan een stukje wind mee en een stukje wind tegen. Voor de auto met caravan "voelt" dat niet anders: de motor zal bij tegen- of zijwind aanzienlijk harder moeten werken om een bepaalde snelheid aan te houden, en bij voortdurende verandering van windkracht en windrichting zal ook voortdurend even wat extra gas bij moeten worden gegeven om de ingestelde snelheid vast te kunnen houden. Beide omstandigheden zijn funest voor het brandstofverbruik.

Ook hier geldt: maak nog eens een rit bij nagenoeg windstil weer: dan zal het verbruik een stuk lager zijn. Er is dus niks mis, maar het verbruik met een caravan en veel wind kan erg hoog zijn.

dank je wel voor je reactie,
het lijkt er op dat we een beetje dezelfde gedachten hebben,

Ik h??p natuurlijk dat je gelijk hebt :)

Maar er zit idd niets anders op dan het nog eens te proberen met minder wind..
gaan we zeker doen!
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Teruggeschakeld naar 4? Weet je 't zeker?

Ik heb er een paar jaar een Hobby 575VIP (1600kg) achter hangen gehad. Mee naar Oostenrijk en Sloveni? gesleurd, Ik hield ook altijd zo'n 95km/h aan. Maar ik zette de bak vast in 5 (mode: power stand), anders pendelde de bak tussen 5 en 6. Bergaf passages natuurlijk opgeschakeld naar 6. Verbruik lag gemiddeld (na ca 2400km) bij 1 op 8.5. Er zit veel winst in een rustige manier van optrekken en de combinatie zo lang mogelijk met een constante snelheid aan het rollen houden. Maar het kan wel voorkomen wat je schrijft, want ik heb ook eens vol tegenwind op de kop gehad met 1:6, Dus...

De bak heeft bij wat stevigere hellingen ook wel de neiging om het blok te laten zwoegen door in een hogere versnelling te blijven staan. Ik tik de bak dan ??n versnellinkje terug, waardoor het blok met gemak de boel tegen de helling optrekt. Misschien tegen iets hoger verbruik, maar toch uitkomend op de genoemde 1:8.5 gemiddeld voor de IS. De GS komt overigens uit op 1:8. Best netjes voor een 3.0



Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: 20180823_130320.jpg Bekeken: 0 Grootte: 285,4 KB ID: 175987
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Geloof me, je kunt beter een hoger verbruik tijdens die ritjes incasseren dan de schade die je (op termijn) toebrengt als je dat toerental te laag houdt vanwege een te hoog verbruik. Dat geldt volgens mij voor elke auto. En als bonus krijg je bij een langere rit met een hoger toerental ook een betere verbranding doordat de motor eens goed warm wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Teruggeschakeld naar 4? Weet je 't zeker?

Ik heb er een paar jaar een Hobby 575VIP (1600kg) achter hangen gehad. Mee naar Oostenrijk en Sloveni? gesleurd, Ik hield ook altijd zo'n 95km/h aan. Maar ik zette de bak vast in 5 (mode: power stand), anders pendelde de bak tussen 5 en 6. Bergaf passages natuurlijk opgeschakeld naar 6. Verbruik lag gemiddeld (na ca 2400km) bij 1 op 8.5. Er zit veel winst in een rustige manier van optrekken en de combinatie zo lang mogelijk met een constante snelheid aan het rollen houden. Maar het kan wel voorkomen wat je schrijft, want ik heb ook eens vol tegenwind op de kop gehad met 1:6, Dus...

De bak heeft bij wat stevigere hellingen ook wel de neiging om het blok te laten zwoegen door in een hogere versnelling te blijven staan. Ik tik de bak dan ??n versnellinkje terug, waardoor het blok met gemak de boel tegen de helling optrekt. Misschien tegen iets hoger verbruik, maar toch uitkomend op de genoemde 1:8.5 gemiddeld voor de IS. De GS komt overigens uit op 1:8. Best netjes voor een 3.0



filedata/fetch?id=175987&d=1598967472

tja, ik heb elke kilometer minimaal 5 keer naar de display gekeken, het stond er echt.
(check zelf je toerental maar met +/- 97 km/h op de teller in z'n 4 = ong. 3000 rpm)

kijk dat ik een hoger gebruik heb door de wind, dat moet dan maar.
dat het beter is voor de motor zoals D43m0n en Xenon zeggen, dat geloof ik direct, (sterker nog dat wist ik stiekem al een beetje)

Waar bij mij vooral de twijfel zit of alles wel klopt, (misschien heb ik daar teveel omheen geschreven,) is het volgende:

Waarom kan Xenon in zn 5e blijven rijden met een 1600kg caravan zonder dat het toerental gaat pendelen,
en waarom lukt dat bij mij niet met zo'n klein caravannetje van 800kg (nota bene op de vlakke nederlandse wegen)

let wel, ik heb het dus NIET over pendelen van 4 naar 5 of 5 naar 6.

wat ik WEL bedoel is: ik zet de automaat in 'S' en kies dan * * * * 5.
op het moment dat ik dan de cruise op +/- 97 km/h op teller zet, blijft het toerental op en neer gaan tussen de 2200 en 2600 rpm (soort van overdrive? of hoe zit dat bij deze bakken?)

Maar goed, zoals eerder forum vrienden al mee dachten, zou dit toch voornamelijk de wind geweest kunnen zijn.
dus daar gaan we voorlopig maar even vanuit, tot dat we een nieuwe rit hebben gemaakt zonder wind,.
of iemand moet nog met een ander briljant idee komen. (en ja, ik had de handrem van de caravan afgehaald :p)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik denk dat een GS300 lastig te vergelijken is met een IS250.

Daarnaast: de 5e en 6e versnelling bij de IS zijn voornamelijk om zuiniger te kunnen rijden bij gelijkblijvende snelheid. Als ik op vakantie in Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland of Itali? de cruise control op 135 km/h zet en ik kom in heuvel-/bergachtig gebied, dan schakelt de automaat terug tot de 4e versnelling om de ingestelde snelheid vast te houden. Dit is met vol bepakte auto, maar zonder caravan.

Ik heb het te weinig gedaan om te letten op de gekozen versnelling van de automaat, maar als ik alleen, zonder belading de topsnelheid in Duitsland probeer te rijden, dan wordt de 6e versnelling volgens mij niet gebruikt. De 5e is volgens mij dan de hoogste, maar zeker ben ik er niet van.

Ik denk hierom dat er omstandigheden zijn waarbij de mate van belasting uitmaakt of je met de cruise control 135km/h in heuvelachtig gebied in de 4e versnelling rijdt, of dat je plankgas de topsnelheid probeert te halen op een vlakke weg tot de 5e versnelling (onder voorbehoud: 5e).

​​​​Ik pik uit het verhaal van Xenon 1 verschil op wat mogelijk er voor zorgt dat zijn GS niet pendelt: hij zet de bak “in S” en beperkt opschakelen tot de 5e versnelling. Daarnaast zet hij de bak met de ECT-knop in de “Power” stand. Dat zijn 2 “aanpassingen” die samen er voor kunnen zorgen dat zijn GS niet pendelt. Een IS met 208pk met een caravan van 800kg en een GS met 250pk met een caravan van 1600kg, dan zou de IS in het voordeel moeten zijn bij een dragrace :trollface:
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik denk dat een GS300 lastig te vergelijken is met een IS250.

Daarnaast: de 5e en 6e versnelling bij de IS zijn voornamelijk om zuiniger te kunnen rijden bij gelijkblijvende snelheid. Als ik op vakantie in Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland of Itali? de cruise control op 135 km/h zet en ik kom in heuvel-/bergachtig gebied, dan schakelt de automaat terug tot de 4e versnelling om de ingestelde snelheid vast te houden. Dit is met vol bepakte auto, maar zonder caravan.

Ik heb het te weinig gedaan om te letten op de gekozen versnelling van de automaat, maar als ik alleen, zonder belading de topsnelheid in Duitsland probeer te rijden, dan wordt de 6e versnelling volgens mij niet gebruikt. De 5e is volgens mij dan de hoogste, maar zeker ben ik er niet van.

Ik denk hierom dat er omstandigheden zijn waarbij de mate van belasting uitmaakt of je met de cruise control 135km/h in heuvelachtig gebied in de 4e versnelling rijdt, of dat je plankgas de topsnelheid probeert te halen op een vlakke weg tot de 5e versnelling (onder voorbehoud: 5e).

​​​​Ik pik uit het verhaal van Xenon 1 verschil op wat mogelijk er voor zorgt dat zijn GS niet pendelt: hij zet de bak “in S” en beperkt opschakelen tot de 5e versnelling. Daarnaast zet hij de bak met de ECT-knop in de “Power” stand. Dat zijn 2 “aanpassingen” die samen er voor kunnen zorgen dat zijn GS niet pendelt. Een IS met 208pk met een caravan van 800kg en een GS met 250pk met een caravan van 1600kg, dan zou de IS in het voordeel moeten zijn bij een dragrace :trollface:

volgens mij zegt Xenon dat hij ''vroeger met zijn IS '' ....... etc... en tot slot nog even over de GS met een prachtig plaatje eronder ;)


ik heb ook de bak beperkt in opschakelen tot 5e versnelling.. in het display zie je dan: * * * * 5
maar zoals gezegd, of ik nou de ECT in snow, in het midden, of op PWR zette, dat maakte voor het pendelen niet uit.

maar omdat ik eerder op dit forum een stukje had gelezen over IS 250 met caravan 1600 kg, 5e versnelling, 1 op 8,5 , wilde ik toch even weten wat er fout ging...

dragrace met caravan? :p Maak me gek! rij je weg met een caravan, kom je over de streep met een boottrailer :p
 
  • Leuk
Waarderingen: zjelko

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik had het inderdaad wat duidelijker moeten vermelden maar m'n story hierboven heeft wel degelijk betrekking op de IS250.
Dat later een GS met dezelfde caravan er vandoor ging, is enerzijds bijzaak, anderzijds toch wel leuk om hier even te vermelden. De GS heeft, behalve een afwijkend vermogen en koppel, ook afwijkende bakverhoudingen en maakt bij dezelfde snelheid minder toeren dan een IS (als ik het mij goed herinner: GS bij 95km/h in 6 met 1800rpm, kan verder ook niets meer checken want we hebben deze caravan sinds een jaar niet meer). Voor de foto was ik op zoek naar de combi IS-VIP, maar vond eentje van de combi GS-VIP. Ik ga opnieuw op zoek naar de foto met de IS...

@Henri27: Natuurlijk speelt de massa van de caravan een rol. Sleuren met 1600kilo vs 800kilo merk je echt wel. Maar zoals Romke al schreef: onderschat de invloed van aerodynamische vormgeving en afmeting van het front van de caravan niet. De VIP575 was (is nu nog steeds, hoop ik :p) 2.50m breed. En dat kan gunstiger uitpakken dan een minder aerodynamisch gevormd front met een breedte van 2.30m of 2.10m. Ook de bandenspanning doet een stevige duit in (of uit) het zakje...

Ook geprobeerd: met 100km/h kwam de bak op vlak wegdek niet meer in 6 (IS), maar bleef met verhoogd toerental in 5 hangen. Met 90km/h echter ging de bak wel naar 6 en pendelde dan soms, maar minder dan bij 95km/h. Dus ik had de cruise altijd zo rond de 94-95km/h staan (komt op GPS overeen met 90km/h). En om het dan nog incidentele pendelen tegen te gaan (je hebt altijd wel ergens een hellend stuk wegdek) zette ik de bak vast in 5. Dat moet ook voor jouw combinatie tot de mogelijkheden behoren (ervan uit gaande dat je geen te sterk afwijkende bandenmaat onder je IS hebt).

Ja, dan wordt je wel eens ingehaald door vrachtwagens. So what! Als ze voorbij zijn en ze weer voor je kunnen invoegen, geef je ze even een grootlicht-seintje en krijg je (meestal) een knipperserenade van de inhalende chauffeur terug als dankjewel. Toch ook leuk? Kom je op 500km relaxed een minuutje of 10 later aan, maar haal ook jij 1 op 8.5. Misschien wel 1 op 9 zelfs.;)
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Jah, weer teruggevonden: een perspectief-teasertje uit 2015,
Oostenrijk, paar km voor de Karawankentunnel naar Sloveni?... :p

IS250-VIP575_resized.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik had het inderdaad wat duidelijker moeten vermelden maar m'n story hierboven heeft wel degelijk betrekking op de IS250.
Dat later een GS met dezelfde caravan er vandoor ging, is enerzijds bijzaak, anderzijds toch wel leuk om hier even te vermelden. De GS heeft, behalve een afwijkend vermogen en koppel, ook afwijkende bakverhoudingen en maakt bij dezelfde snelheid minder toeren dan een IS (als ik het mij goed herinner: GS bij 95km/h in 6 met 1800rpm, kan verder ook niets meer checken want we hebben deze caravan sinds een jaar niet meer). Voor de foto was ik op zoek naar de combi IS-VIP, maar vond eentje van de combi GS-VIP. Ik ga opnieuw op zoek naar de foto met de IS...

@Henri27: Natuurlijk speelt de massa van de caravan een rol. Sleuren met 1600kilo vs 800kilo merk je echt wel. Maar zoals Romke al schreef: onderschat de invloed van aerodynamische vormgeving en afmeting van het front van de caravan niet. De VIP575 was (is nu nog steeds, hoop ik :p) 2.50m breed. En dat kan gunstiger uitpakken dan een minder aerodynamisch gevormd front met een breedte van 2.30m of 2.10m. Ook de bandenspanning doet een stevige duit in (of uit) het zakje...

Ook geprobeerd: met 100km/h kwam de bak op vlak wegdek niet meer in 6 (IS), maar bleef met verhoogd toerental in 5 hangen. Met 90km/h echter ging de bak wel naar 6 en pendelde dan soms, maar minder dan bij 95km/h. Dus ik had de cruise altijd zo rond de 94-95km/h staan (komt op GPS overeen met 90km/h). En om het dan nog incidentele pendelen tegen te gaan (je hebt altijd wel ergens een hellend stuk wegdek) zette ik de bak vast in 5. Dat moet ook voor jouw combinatie tot de mogelijkheden behoren (ervan uit gaande dat je geen te sterk afwijkende bandenmaat onder je IS hebt).

Ja, dan wordt je wel eens ingehaald door vrachtwagens. So what! Als ze voorbij zijn en ze weer voor je kunnen invoegen, geef je ze even een grootlicht-seintje en krijg je (meestal) een knipperserenade van de inhalende chauffeur terug als dankjewel. Toch ook leuk? Kom je op 500km relaxed een minuutje of 10 later aan, maar haal ook jij 1 op 8.5. Misschien wel 1 op 9 zelfs.;)

Geeft niet, ik had het al in de gaten :grin:

Nu maak je me toch wel heel erg nieuwsgierig naar het verschil in bakverhoudingen.
ik heb namelijk met de IS ??k 1800 rpm op de toerenteller bij een snelheid van 100 km/h in de 6e versnelling (zonder aanhang en op constante snelheid) ik heb het dan wel over 100 op de t?ller.
(dus dat komt wel redelijk overeen met een GS dan? (als ik er voor het gemak even 5 km correctie afhaal)

in mijn geval wilde de automaat wel door naar de 6e, maar dat was steeds maar van korte duur. bleef steeds heen en weer gaan tussen 5 en 6, maar zoals gezegd was dat ook nog het geval als ik hem tot de 5 beperkte, dan wilde die wel in de 5e versnelling blijven, (ik had naar het display gezapt waar staat welke versnelling hij op dat moment gebruikt) alleen dan bleef hij wel de ''overdrive'' steeds in en uit schakelen... (ik noem het maar even overdrive, zodat jullie weten wat ik bedoel, maar wie kan me vertellen hoe dat nou echt zit?)

vrachtwagens heb ik liever achter me, :kiss: die ontnemen je zoveel van je (uit)zicht. ik vind het gewoon fijner rijden om n?t even 5 km/h sneller te gaan. (en als dat meer benzine kost, dan is dat maar zo)

vooralsnog blijven we de schuld aan de wind geven, zeker omdat Xenon ook wel eens 1:6 zegt te hebben gereden tegen de wind in.. we houden hoop.

(TOEVOEGING: rdw zegt zelfs dat deze caravan maar 595 kg leeggewicht heeft, en hij was zo goed als leeg :eek:???????)

en dan komen we op de aerodynamica.. ik heb geen foto gemaakt van de combi helaas, maar google vond een foto van de betreffende caravan, die weliswaar uit het stenen tijdperk stamt, maar beslist geen gewicht als een hunebed heeft.. oordeel zelf:
 

Bijlagen

  • burstner 3804.jpg
    burstner 3804.jpg
    109,9 KB · Weergaven: 54

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Nou h?h?... De rit terug gemaakt vandaag... 225 km ik kan opgelucht ademhalen....

mijn rit begon met rustig weer, de automaat op * * * * 5 gezet, geen gependel meer in z'n 5 bij 97 km/h op de teller.
ook het verbruik kwam ruim boven de 1 op 8 uit.

Toen halverwege de rit de wind opstak begon de bak iets meer te pendelen, en steeg het verbruik een beetje.

ik heb toen de snelheid aangepast op 90 km/h op de teller, het gependel was toen weer over in de 5e versnelling.
ook het verbruik ging toen weer aardig omlaag.

laatste stukje weer aardig onstuimig weer gehad, en toen moest ik weer zoals de heenreis, in z'n 4e versnelling gaan rijden om gependel te voorkomen en ging het verbruik weer omhoog.

al met al deze rit 1 op 7,5 gemeten.

Conclusie.... het was de wind!! Gelukkig maar!
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Zo, nog n kleine update,

heenweg veel wind en regen. 105 km/h zelfde kleine lichte caravannetje, deze trip ook de dakkoffer erbij, houdt u zich even vast allemaal...
1 op 5,5 !!! wel gemeten over een relatief korte afstand van ongeveer 40 kilometer.
hierbij moet ik zeggen dat dit alles vanuit testmotief al rijdend op CC gereset is, om er geen hoger gemiddelde door het accelereren van te krijgen.

toen ik het tempo liet zakken naar 95 km/h kwam er een iets acceptabelere 1 op 6,5 op de bc.

van de 1e naar de 2e camping een week later met rustig weer kwam ik uit op 1 op 7,8 met een snelheid van 95 km/h

vandaag terug gereden met een snelheid variërend tussen 95 km/h en 105 km/h met af en toe een inhaal actie op een paar kilometer vrachtwagens met 130 km/h en toen had ik een keurig verbruik van 1 op 8,6 !

overigens was het alleen de heenweg nodig om de bak in ***4 te zetten om gependel in toeren te voorkomen.
de terugweg heb ik probleemloos de hele rit in ****5 gereden, en was er op een enkele helling na geen gependel in toeren.

ik heb zelfs nog een paar minuten in *****6 gereden, dit leek nog iéts zuiniger op korte afstand, maar dan werden de toeren dusdanig laag, dat het mij een beter gevoel gaf om in ****5 te blijven rijden.


dus op terug te komen op het voorval waarom ik dit topic startte, ... overduidelijk heeft dit alles te maken met het weer (en dan vooral de wind)
 

Dutch88

Hoort erbij
26 okt 2022
63
25
8
Hahah dit probleem ervaren wij nou ook. Wij een Dethleffs cgo 495 erachter max 1350kg en 230breed. Shiftlock heeft nooit gewerkt. Maar als ik mijn best doe krijg ik hem op 12,4L op de 100km. Zet hem nooit in z'n 6. Wel een K&N inlegfilter waardoor het probleem minder vaak voor leek te komen. Ik zoek nog steeds naar dat kleine beetje xtra koppel via chiptuning om dat pendelen tussen de 90 a100km per uur tegen te gaan. In Frankrijk richting de Ardeche eigenlijk min 110 gereden ja dan icm berg op verbruik naar 16,5l per 100km. Kan je mooi elke 3uur een stop maken en de benen strekken:giggle:
Oja tank wel min 98oct
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27