Ondanks dat je je auto nog gestart krijgt, al is het via startkabels, adviseer ik je om niet meer met de zo'n dode accu te gaan rijden. Om twee redenen:
1. de IS-stuurbekrachtiging werkt electrisch en is een stroomvreter waar je U tegen zegt. Als die tijdens de rit ermee ophoudt, vergt het beste spierballen om de IS nog een bocht in te krijgen. Ik heb het meegemaakt en gun niemand dezelfde verrassing...
2. met een dode accu belast je je dynamo en spanningsregelaar zo enorm dat deze behoorlijk te lijden hebben.
Tip: laadt een nieuwe, voorgeladen accu voor het eerste gebruik (vooral voor de eerste start) eerst een nacht rustig op, ook al wordt je verteld dat de nieuwe accu meteen startklaar voor gebruik is. Het scheelt je namelijk zo een paar jaar levensduur van je nieuwe accu. Iets waar je acculeverancier weinig belang bij heeft dat je dat weet...
Als de auto spanningsloos is geweest, gaan een aantal instellingen verloren. Voorkeurzenders, tijd, taal, regio, keyboard, ruitbediening, stoel-/spiegel-/stuurstanden, etc. Maar ook je motor- en transmissiemanagement worden gereset. Dat merk je doordat de motor soms de eerste kilometers wat vreemd kan reageren. Meestal start ie ook pas bij de 2e startpoging. De bak schakelt de eerste kilometers mogelijk wat 'onhandig', maar zal een snelle leerling blijken. Geen zorgen voor blokkerende codes. Je krijgt alles weer 'in de lucht' m.b.v. het boekje, zoals Arbitrator al schreef. No worries.
Nog een tip (mocht je zelf de accu wisselen) om een moment van onvoorzichtigheid (en sluiting) te voorkomen:
Bij afkoppelen oude accu: eerst minpool, dan pas pluspool afkoppelen.
Bij aankoppelen nieuwe accu: eerst pluspool, dan pas minpool aankoppelen.
De enige uitdaging van een accu wisselen, zit 'm in de kunststof kap met temperatuursensor die over de (originele) accu is geplaatst. Om die kap te kunnen blijven gebruiken, is het van belang dat de nieuwe accu dezelfde afmetingen heeft als de originele. Laat je niet verleiden tot aanschaf van een zwaardere accu (capaciteit meer dan 80Ah). Behalve dat je dynamo toch niet voldoende capaciteit kan leveren om de accu volledig op te kunnen laden, is het onnodig extra gewicht wat je meezeult en...de kap met sensor past niet meer over de zwaardere en grotere accu.