Accu leeg

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Na een weekje stilstaan, na een reis van 1500km, zonder enig probleem en ook zonder enig voorteken van naderend onheil, wilde mijn is250 uit 2006 niet meer starten. Na een paar pogingen viel ook de display uit. Conclusie: accu controleren. Die bleek nog maar 5,6V op te brengen. Behoorlijk leeg. Via een startkabel op een andere auto met draaiende motor, startte hij nog niet. Wel deed alle electronica het, stuur kwam weer in positie etc..
In ieder geval moet ik de accu vervangen lijkt me. Maar dan is hij dus even van de voeding af en wil hij op een nieuwe accu wel starten i.v.m. codes? Waar vind ik die eventuele codes? Ik heb de auto pas 3 maanden en weet van de eventuele codes niets.

Met vriendelijke groet
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Mijn ervaring bij m'n GS450h uit 2006 is dat het gewoon plug en play is. Wellicht dat sommige systemen nog moeten inleren (zoals guidelines op achterruitrijcamera en je elektrische ramen), maar dat staat allemaal in het boekje.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ondanks dat je je auto nog gestart krijgt, al is het via startkabels, adviseer ik je om niet meer met de zo'n dode accu te gaan rijden. Om twee redenen:
1. de IS-stuurbekrachtiging werkt electrisch en is een stroomvreter waar je U tegen zegt. Als die tijdens de rit ermee ophoudt, vergt het beste spierballen om de IS nog een bocht in te krijgen. Ik heb het meegemaakt en gun niemand dezelfde verrassing...
2. met een dode accu belast je je dynamo en spanningsregelaar zo enorm dat deze behoorlijk te lijden hebben.

Tip: laadt een nieuwe, voorgeladen accu voor het eerste gebruik (vooral voor de eerste start) eerst een nacht rustig op, ook al wordt je verteld dat de nieuwe accu meteen startklaar voor gebruik is. Het scheelt je namelijk zo een paar jaar levensduur van je nieuwe accu. Iets waar je acculeverancier weinig belang bij heeft dat je dat weet...

Als de auto spanningsloos is geweest, gaan een aantal instellingen verloren. Voorkeurzenders, tijd, taal, regio, keyboard, ruitbediening, stoel-/spiegel-/stuurstanden, etc. Maar ook je motor- en transmissiemanagement worden gereset. Dat merk je doordat de motor soms de eerste kilometers wat vreemd kan reageren. Meestal start ie ook pas bij de 2e startpoging. De bak schakelt de eerste kilometers mogelijk wat 'onhandig', maar zal een snelle leerling blijken. Geen zorgen voor blokkerende codes. Je krijgt alles weer 'in de lucht' m.b.v. het boekje, zoals Arbitrator al schreef. No worries.

Nog een tip (mocht je zelf de accu wisselen) om een moment van onvoorzichtigheid (en sluiting) te voorkomen:
Bij afkoppelen oude accu: eerst minpool, dan pas pluspool afkoppelen.
Bij aankoppelen nieuwe accu: eerst pluspool, dan pas minpool aankoppelen.

De enige uitdaging van een accu wisselen, zit 'm in de kunststof kap met temperatuursensor die over de (originele) accu is geplaatst. Om die kap te kunnen blijven gebruiken, is het van belang dat de nieuwe accu dezelfde afmetingen heeft als de originele. Laat je niet verleiden tot aanschaf van een zwaardere accu (capaciteit meer dan 80Ah). Behalve dat je dynamo toch niet voldoende capaciteit kan leveren om de accu volledig op te kunnen laden, is het onnodig extra gewicht wat je meezeult en...de kap met sensor past niet meer over de zwaardere en grotere accu.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
824
1
422
63
Zo uitgebreid en kloppend als Xenon het beschreven heeft, dat kan ik niet, maar dat is exact wat je moet doen en wat er gebeurt. Met name die kunststof kap is even prutsen met de stekker. De boel terugplaatsen gaat makkelijker dan voor de eerste keer uitbouwen. De stekker zit stevig vast geklikt, gebruik genoeg "overredingskracht", maar blijf voorzichtig daarmee, het kunststof is inmiddels wel 14 jaar oud bij je IS. En let er ook op dat de metalen beugel over je accu goed om de accubak gehaakt zit voordat je de boel allemaal terugplaatst en aandraait. Die kunststof bak pruts je eerst terug en dan zet je daarna de metalen beugel weer vast, dat is even prutsen. Ik heb de nieuwe accu er 3x uitgehaald voordat ik door had hoe alles goed moest zitten :grin:

En uiteraard had ik daarna de nodige schrammen + bloed op m'n handen :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27 en Xenon

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Ik heb na opstarten via startkabels, wat nog aardig moeilijk ging, de auto bij mijn vakgarage geparkeerd en daar is de accu inmiddels verwisseld voor een Bosch S4 027. Deze lijkt goed te passen onder het kunststofhuis. Ook geen storingsmeldingen meer. Voor de verwisseling brandde het rode gevarendriehoekje en het motormangement lampje. Voorkeuze zenders staan er nog allemaal in.

Met dank voor jullie goede raadgevingen!
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
824
1
422
63
Top! :rulez:

En nu schiet me nog een tipje binnen voor diegenen met een ML-unit. Daar kun je "profielen" o.i.d. in maken en persoonlijke voorkeuren van navigatie-layout, toetsenbord-keuze (qwerty of abcde) en dergelijke opslaan. Doe dit gewoon een keer, als je dan een keer de accu voor langere tijd afgekoppeld hebt, kun je een deel van die instellingen snel weer terugzetten door je profiel te laden. En om teleurstellingen te voorkomen; ruitbediening en stoel-/spiegel-/stuurstanden worden daar helaas niet in opgeslagen. Maar in principe is ruitbediening simpel even uit te voeren en de huidige stoel-/spiegel-/stuurstanden kun je direct na aansluiten van de accu weer opslaan onder 1 van de 3 posities (scheelt 1 voorkeurpositie uitvogelen ;) ). En dan kun je daarna je favoriete sleutel ook weer koppelen aan je favoriete positie :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Top! :rulez:

En nu schiet me nog een tipje binnen voor diegenen met een ML-unit. Daar kun je "profielen" o.i.d. in maken en persoonlijke voorkeuren van navigatie-layout, toetsenbord-keuze (qwerty of abcde) en dergelijke opslaan. Doe dit gewoon een keer, als je dan een keer de accu voor langere tijd afgekoppeld hebt, kun je een deel van die instellingen snel weer terugzetten door je profiel te laden. En om teleurstellingen te voorkomen; ruitbediening en stoel-/spiegel-/stuurstanden worden daar helaas niet in opgeslagen. Maar in principe is ruitbediening simpel even uit te voeren en de huidige stoel-/spiegel-/stuurstanden kun je direct na aansluiten van de accu weer opslaan onder 1 van de 3 posities (scheelt 1 voorkeurpositie uitvogelen ;) ). En dan kun je daarna je favoriete sleutel ook weer koppelen aan je favoriete positie :p

ik heb gewoon een handbediende stoel, daar heb ik een vrouw bij gezocht, die dezelfde instellingen heeft :D nooit gedoe;)
 

Pim

Nieuw hier
29 nov 2020
7
2
0
Op een accu staat toch altijd en DIN nr als ik me goed herinner en bij een goede garage / automaterialen zaak kunnen ze ook via je kenteken naar de juiste onderdelen zoek en toch ?
Accu wisselen altijd eerst de - pool los maken dan kan er niet electrisch niet veel fout gaan .
De reden is , je plaatwerk / carrosserie is de min en als die nog vast zit en je gaat bij losmaken van de + per ongeluk met je sleutel de tegen de carrosserie (Als de min nog vast zit )
Dan maak je dikke kortsluiting !