Probleem automatisch level koplampen IS250 HID

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Sinds vandaag gaan m?n koplampen veel te hoog staan.
( dimlicht )
het zijn HID lampen met een automatisch niveau instelling.
deze passen zich aan als de belading veranderd en zijn ook meesturend in de bochten.
maar als ik nu de auto start gaan ze in plaats van naar de nominale positie eerst omlaag maar vervolgens helemaal omhoog en blijven daar staan.
mijn tegenliggers vinden dat niet leuk. ( en ik ook niet )
nu kan ik de koplampen simpelweg naar beneden stellen met de stelschroeven.
maar ik wil dat de auto leveling gewoon weer gaat werken.

iemand tips waar ik de fout moet zoeken ?
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
ik zou het zoeken bij de hoogtesensoren van de achteras, daar zitten 2 stangetjes aan waarvan er waarschijnlijk 1 of los os gebroken is
 

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Ik heb zo even onder de auto gekeken en zag linksachter 1 stangetje naar de sensor lopen.

dat moeten 2 stangetjes zijn ?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Hoe verder de achteras inzakt, hoe lager de lampen worden afgesteld. Als jouw lampen dus de lucht in schijnen, is je auto kennelijk van mening dat de achteras vrijwel onbelast is en de auto in 'n soort 'duikhouding' staat. In dat geval zou de sensorarm (boven) maximaal naar beneden moeten staan. De arm valt naar beneden als het stangetje breekt (komt wel eens voor bij verlaagde auto's) of als het stangetje is losgeraakt (hele kleine kans), waardoor de sensorarm te ver zou kunnen zakken. Een enkele keer is echter de sensor stuk. Door het stangetje te lossen (ik zou de onderzijde van het stangetje losmaken) en de sensorarm handmatig te bewegen, kan je testen of de sensor nog werkt door te kijken of je lichtbundel erop reageert.

Onder het motto "plaatjes zeggen meer als woorden":

Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: 5a1ea6fc2f486_Frontsensor.jpg.ed783f2a27d3c1f47d6ab3a4b0b8429b.jpg?utm_source=LexusOwnersClubUK&utm_medium=ForumLinks.jpg Bekeken: 0 Grootte: 346,7 KB ID: 177988
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RvD, D43m0n en RoelVB

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Dankjewel voor deze info.

ik heb die sensor inderdaad links achter.
het stangetje is nog heel en zit nog vast.
ik zal dat komende week eens los maken en kijken of de lampen er nog op reageren.

ik zag links voor nog zo?n soort sensor.
Ook daar zit t stangetje nog vast en is heel.
is die ook voor de hoogte regeling of is dat de sensor voor het meesturen van de koplampen ?

helaas kon ik niet aan de rechter voorkant kijken.
weet dus nog niet of daar ook zo?n sensor zit.
 

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
De achterste sensor is voor de hoogte regeling.
de voorste sensor is voor de meesturende koplampen.
beide sensoren zijn de stekkers afgeweest.
de aansluitingen schoon gemaakt.
daarna werkte de meesturende koplampen zowel naar links als rechts. ( voorheen alleen naar rechts )
en de auto level werkt ook weer.
voor de zekerheid even langs een APK station gegaan en die hebben de koplamp nog iets bijgesteld op hun apparatuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: RvD en D43m0n