Krakend geluid stuurbekrachtiging?

Zanydu

Nieuw hier
20 apr 2015
4
0
0
Tijdens het insturen bij parkeerplaatsen hoor ik voorin een licht krakend geluid bij het sturen (en rijden over oneffenheden). Ook voel ik hele lichte schokken in het stuur. Het vreemde is dat dit enkel voorkomt aan het einde van een autorit (als de motor warm is). Bij het wegrijden heb ik dit probleem niet. Ik rijd een IS250 van eind 2006.

Hebben jullie misschien advies voor mij? Ik houd dit forum en de blog regelmatig in de gaten, maar ben normaal gesproken geen reaguurder. Ook bij het zoeken ben ik dit probleem niet tegengekomen.

Dank!
 

Zanydu

Nieuw hier
20 apr 2015
4
0
0
Bedankt voor de snelle reacties. Ik was van plan om vandaag een video-tje op nemen van het probleem, maar je raad het al. Geen probleem / zeer zacht op parkeerterrein. Ik kan het het best omschrijven als een soort tikken/schokken met een krakend geluid. Omdat het geluid erg kort en plotseling is, is het lastig om op die momenten te remmen. Ik snap dat dit vrij lastig uit te leggen is, en zal de volgende keer dat het voorkomt even een video opnemen. Op het internet kwam ik (bij andere merken) tegen dat het misschien aan het olie-niveau van de stuurbekrachtiging kan liggen, maar weet niet of dat hier van toepassing kan zijn. Auto gaat verder netjes elk jaar (nog steeds) voor onderhoud naar de dealer, remblokken en schijven zijn ook altijd door hun gemonteerd.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
elk jaar (nog steeds) voor onderhoud naar de dealer, remblokken en schijven zijn ook altijd door hun gemonteerd.
Ik zou daar niet al te blind op vertrouwen, gezien de diverse topics op 't forum :p Btw, je hebt een elektrische stuurbekrachtiging, dus geen vloeistofreservoir. Komt het geluid voor vanaf 1 kant (L/R), of niet te lokaliseren? Komt het vaker voor als je 1 bepaalde richting op stuurt?

Geluidsopname is wel aan te bevelen (als het lukt), aangezien het op dit punt van alles kan zijn...(en dan nog) ;)
 

Zanydu

Nieuw hier
20 apr 2015
4
0
0
Er zitten inderdaad vreemde verhalen tussen, maar ik neem aan dat ze hem goed onderhouden zodat ik er nog lang van kan genieten :sneaky:

Een video zegt meer dan duizend foto's (zie bijlage). Op 4 seconden hoor je een eenmalig krakend geluid, en tijdens het achteruitrijden hoor je een tikkend geluid. Dit was niet heel hard, soms is het 2-3 keer zo hard, en soms is het compleet weg. Ik heb er zelden last van bij het wegrijden als de auto nog koud is. Zowel bij naar rechts als naar links een langzame bocht (hoeft niet per s? heel scherp). Ik kan niet goed localiseren van welke kant het geluid komt, maar zal in de toekomst wel even een meerijder vragen om te luisteren als het weer voorkomt.

Net nog even wat rondjes gereden, en ik heb het idee dat het enkel voorkomt tijdens het remmen. Zacht of hard remmen maakt niets uit.

Ik snap dat dit een moeilijk geval is ('mijn auto kraakt', topic 248) maar alle hulp wordt gewaardeerd :)
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Van het filmpje wordt ik niet veel wijzer. Maar van de probleemomschrijving zou ik zeggen dat de remblokken ingevet moeten worden. Een veel voorkomend probleem bij de IS gen 2 met een (hopelijk ook voor jou) simpele oplossing.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Net nog even wat rondjes gereden, en ik heb het idee dat het enkel voorkomt tijdens het remmen. Zacht of hard remmen maakt niets uit.
Alleen tijdens remmen wijst idd op remblokken en vooral ook de slidepins controleren/invetten. Daarnaast beweging van de remcilinder checken.

Hoewel je anders zou verwachten, worden remmen door de dealer meestal niet onderhouden, behalve dan vervangen remblokjes.. Remdelen moeten zeker elk jaar / max 2 jaar, uit elkaar en ingevet worden.

Alternatief kun je nog denken aan de stabilisatiestang, waarbij rubbers versleten of ingevet moeten worden. Bij remmen duikt je auto uiteraard iets, met torsie op deze stang.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Wat GPS zegt,

Ze checken niet alles zo grondig, want daarvoor moeten onderdelen uit elkaar gehaald worden en ik zie ze dat echt niet doen met een uurtarief van 100 euro pu
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Filmpje werkt niet (meer)

Snap1.jpg
 

Peter v

Nieuw hier
23 jun 2014
10
0
0
Hier al een oplossing voor gevonden? Heb namelijk hetzelfde fenomeen. Tikkend geluid zowel links als rechts bij kort draaien en remmen tegelijk. Bij constante remdruk kunnen de remblokken volgens mij niet bewegen in het zadel. Net naar de technische keuring geweest en gevraagd om de fusee's extra te controleren. Geen zichtbare speling.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De 'tik' van remblokjes hoor je soms (kort) als je het rempedaal indrukt. Als je het tikken blijft horen terwijl je remt is er iets anders aan de hand...