Uitlijnen met spacers

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik heb al een tijdje iets wat ik me afvraag en ik kan niet echt een goed antwoord vinden, dus ik denk... ik vraag het hier :D

De laatste keer dat ik bij Lexus Den Haag was, heb ik gevraagd of ze mijn auto konden uitlijnen.
Toen ik de auto op kwam halen bleek dat ze dit niet hadden gedaan en het argument was dat uitlijnen met spacers (ik heb 20mm achter geloof ik) niet mogelijk is.
De Euromaster heeft mijn auto na montage van de verlagingsveren gewoon uitgelijnd, met spacers.

Dus... 1 van de 2 is een prutser, maar wie?
Iemand hier ervaring met uitlijnen icm. spacers?
 
Laatst bewerkt:

danielis200

Hoort erbij
26 mei 2011
84
2
0
Mischien kon hun apparaatuur geen verlaagde autos uitlijnen dit heb ik ook meegemaakt.
Had niets te maken met spacers.
Puur om dat de uitlijn apparaten erlkaar niet konden zien.
Mischien is dat de reden.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Hmm, ok, maar het is dan niet zo dat het per definitie niet mogelijk is om een auto met spacers correct uit te lijnen?
En ik heb Eibach Pro veren, die verlagen minimaal (volgens mij is F-sport zelfs lager).
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
"minimaal" is subjectief denk ik? Voor mij verlaagt de pro-kit wel meer dan minimaal 35mm is toch wel veel... minimaal in mijn ogen is 15mm ofzo... maar dat terzijde, volgens mij zouden ze je auto gewoon moeten kunnen uitlijnen...
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ja ok, het is wel 20-30mm, maar toch, de Euromaster kon daarmee gewoon werken en Lexus Den Haag niet.
Ik vind het argument dat het niet kan door de spacers dan wel apart.
 

Bernard Roerink

Hoort erbij
29 okt 2011
83
0
0
Heb de GS 430 bij Profile laten uitlijnen. Secure mensen, kennis van zaken, de juiste apparatuur. Nodig was het niet want de correcties waren minimaal. Prima in orde, ? 59,--
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Dealer wilt er zijn vingers er niet aan branden en geen gezeik hebben, dus doen liever maar niet uitlijnen. je kan de auto gewoon uitlijnen met verlaging en spacers, echter om binnen de specs te blijven kan soms een uitdaging zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zer0ne

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
De dealer is een prutser Niels, dat lijkt me duidelijk. Je leert het niet he? :p

Ja, misschien moet ik daar maar per definitie van uit gaan :sneaky:

De auto is nu inderdaad uitgelijnd, maar dat was bij Euromaster op een middag waarop ze eigenlijk geen tijd hadden (volgens mij is mijn auto gewoon vervloekt) en dat wilde ik bij de dealer laten controleren.
De instelling van de voorwielen was namelijk redelijk veranderd (van 0,8 graden toespoor naar 0,1 als ik het goed heb), waarbij mijn auto zich zweverig aanvoelt.

Toen de dealer zei dat ze niet konden uitlijnen met spacers had ik dus een tegenstrijdigheid, want voor de Euromaster was dat geen probleem.
Daarbij vond ik het verhaal en hoe ze het brachten meer overkomen alsof ze er geen zin in hadden dan dat het werkelijk niet mogelijk was.
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Volgens mij zijn spacers verboden, daarom zal de dealer de auto niet willen uitlijnen, ze willen niet aansprakelijk gesteld worden als er later iets met de auto gebeurd. Lijkt mij..
Als de spacers ook aan de voorzijde zitten is de auto sowieso niet uit te lijnen.De dealer had natuurlijk de spacers kunnen verwijderen en de auto alsnog kunnen uitlijnen.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Dan maar even de feiten op een rijtje. Spacers zijn per definitie NIET verboden. Alleen als er op de typegoedkeuring van het RDW specifiek staat dat de fabrikant een spoorverbreding van x mm niet toestaat kun je spreken over een verbod. Voor dat type auto en dat type auto alleen. Voor de rest gelden alleen de APK keuringseisen waarbij o.a. voorgeschreven is dat je maximaal 2% tov spoorbreedte kentekenbewijs mag verbreden. Voor de IS250 met zijn 1535 mm kom je dus op max. 30mm ofwel 15mm elk. En dat is precies de reden waarom de dealer zich terugtrekt als die 20mm constateert zoals TS aangaf. Niks meer niks minder. Andere APK eis waarbij het veel eerder fout gaat is de deugdelijke bevestiging ofwel het vergeten van langere wielbouten om de wat grotere spacers te compenseren ; typisch Hollandse bezuiniging.
En uitlijnen, met spacers op voor- en/of achteras, is geen enkel issue bij een professioneel bedrijf.
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
No Title

En uitlijnen, met spacers op voor- en/of achteras, is geen enkel issue bij een professioneel bedrijf.
Spacers op de vooras heeft een sterke invloed op de stuur geometrie met name op de KPI (King Pin Inclination of schuurstraal) deze is belangrijk voor de stabiliteit van de auto, vooral bij spoorvorming, kuilen en het met twee wielen in de berm rijden, dan kunnen er enorme krachten op de stuurinrichting komen en zal men met veel kracht het stuur moeten corrigeren met alle risico's van dien.
Dus een professioneel uitlijn bedrijf zal de auto alleen zonder spacers goed kunnen uitlijnen.
 

Bijlagen

  • photo4912.gif
    photo4912.gif
    6,4 KB · Weergaven: 54

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
wink.png
Je hebt de kingpin horen luiden, maar......

Spacers op de vooras heeft met name invloed op de negatieve schuurstraal (ofwel het naar elkaar toe drukken van de wielen tijdens remmomenten), waarbij deze positief kan worden. Positief wil zeggen dat de wielen uit elkaar gedrukt worden tijdens remmomenten (minder gunstig dus). Verder kan er een grotere hevelwerking uitgeoefend worden op wieldragers en lagering. Uiteraard is dit allemaal volledig afhankelijk van de breedte van de spacers. Verder is er invloed op de wielstand gedurende bochten etc. Hoewel anders dan de fabrikant voor ogen heeft, hoeft dat niet perse negatief te zijn.

Maar...om even terug te komen op de vraag of er uitgelijnd kan worden met spacers..., bovenstaand heeft volstrekt geen invloed op het uitlijnen met spacers, onzin dus. Je kunt daarbij de normale fabrieksspecificaties aanhouden. Gekscherend gezegd, elke uitlijnpipo kan dit.

Edit: juist een prof uitlijner kan je hierin nog beter van dienst zijn.
 
Laatst bewerkt:

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
wink.png
Je hebt de kingpin horen luiden, maar......

Spacers op de vooras heeft met name invloed op de negatieve schuurstraal (ofwel het naar elkaar toe drukken van de wielen tijdens remmomenten), waarbij deze positief kan worden. Positief wil zeggen dat de wielen uit elkaar gedrukt worden tijdens remmomenten (minder gunstig dus). Verder kan er een grotere hevelwerking uitgeoefend worden op wieldragers en lagering. Uiteraard is dit allemaal volledig afhankelijk van de breedte van de spacers. Verder is er invloed op de wielstand gedurende bochten etc. Hoewel anders dan de fabrikant voor ogen heeft, hoeft dat niet perse negatief te zijn.

Maar...om even terug te komen op de vraag of er uitgelijnd kan worden met spacers..., bovenstaand heeft volstrekt geen invloed op het uitlijnen met spacers, onzin dus. Je kunt daarbij de normale fabrieksspecificaties aanhouden. Gekscherend gezegd, elke uitlijnpipo kan dit.

Edit: juist een prof uitlijner kan je hierin nog beter van dienst zijn.


Heb je weleens een auto uitgelijnd dan GPS-10 of heb je deze wijsheid uit de boekjes of het internet.
 

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
We hebben het hier wel over "gewone"auto's, met typegoedkeuring. Dus geen autosport! Daar zijn snelheden wat anders, zeg maar, dus ook de krachten op de draagarmen. Gaat m.i. iets teveel in de theorie. Auto's met spacers worden niet uitgelijnd ,maar auto's zonder spacers maar met velgen met een vergelijkbare ET/offset wel. Heb al wat auto's gehad, en lopen klooien met andere wielen, ET, enz., maar nog nooit een wiellager ofzo vernieuwd. Zie het probleem niet zo bij 'normaal gebruik (en dat doen we, want het is een Lexus:D).
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
+1
Genoemde is wat in theorie zou kunnen gebeuren en veelal in extreme gevallen. Ik zie het punt van TwaMu ook niet zo..

Heb je weleens een auto uitgelijnd dan of heb je deze wijsheid uit de boekjes of het internet.
Kerel wat ben je eigenwijs :p Zullen we samen naar Oeteldonk gaan?
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Verhaal om niks, echte bikkels hoeven hun auto's niet uit te lijnen en corrigeren de auto zelf op de weg. 💪

... kuilen en het met twee wielen in de berm rijden, dan kunnen er enorme krachten op de stuurinrichting komen en zal men met veel kracht het stuur moeten corrigeren met alle risico's van dien.
Ik probeer meestal kuilen en gaten op de weg te vermijden... in de berm rijden doe ik niet want dan worden mijn autobanden/velgen vies. Maar waarom zou je met 2 wielen in de berm gaan rijden?
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Dan maar even de feiten op een rijtje. Spacers zijn per definitie NIET verboden. Alleen als er op de typegoedkeuring van het RDW specifiek staat dat de fabrikant een spoorverbreding van x mm niet toestaat kun je spreken over een verbod. Voor dat type auto en dat type auto alleen. Voor de rest gelden alleen de APK keuringseisen waarbij o.a. voorgeschreven is dat je maximaal 2% tov spoorbreedte kentekenbewijs mag verbreden. Voor de IS250 met zijn 1535 mm kom je dus op max. 30mm ofwel 15mm elk. En dat is precies de reden waarom de dealer zich terugtrekt als die 20mm constateert zoals TS aangaf. Niks meer niks minder. Andere APK eis waarbij het veel eerder fout gaat is de deugdelijke bevestiging ofwel het vergeten van langere wielbouten om de wat grotere spacers te compenseren ; typisch Hollandse bezuiniging.
En uitlijnen, met spacers op voor- en/of achteras, is geen enkel issue bij een professioneel bedrijf.

Het monteren van de spacers is in Duitsland in combinatie met de zomervelgen (al ver voordat ik de auto kocht) gedaan door een erkende Lexus dealer en die heeft het hele zaakje bij de T?V als combinatie laten keuren (dit is verplicht in Duitsland voor iedere aanpassing aan een auto), naast de T?V keuringspapieren van de spacers zelf en van dit type zomervelg voor de IS250. Een volledige T?V keuring voor deze aanpassing betekent ook dat de typekeur (door de RDW van T?V volledig overgenomen) van mijn auto deze spacers toestaat. Er is dus niet zomaar iets gemonteerd ("gesodemieterd").

Overigens heb ik nooit gesuggereerd dat de dealer fout is. Ik heb gezegd dat ik een tegenstrijdigheid heb gezien en niet weet wat de waarheid is, vandaar ook mijn vraag hier over hoe dit technisch zit.
Ik heb tot nu toe helemaal geen slechte ervaringen bij Lexus Den Haag (sowieso Lexus Nederland niet), dus mijn doel is ook niet om ze hier bewust zwart te gaan maken. Er wordt hier door anderen gesuggereerd dat je beter niet naar de dealer kunt gaan en dat ik het niet leer door soms t?ch nog vertrouwen te hebben in de dealer.

Als de dealer het argument heeft dat zij hun merknaam niet willen verbinden aan een verlaagde Lexus met spacers (wat ook maar een niet-onderbouwde aanname is), dan kunnen ze dat ook gewoon zeggen en niet dat het technisch niet mogelijk is, toch?

Voor mij is het op dit moment belangrijk om te weten of mijn auto nu goed is uitgelijnd of niet, omdat de Euromaster hem heeft uitgelijnd en Lexus zegt dat dit niet mogelijk is.
Als ik zo de antwoorden bekijk, dan kan ik concluderen dat de Euromaster iets gedaan heeft wat technisch mogelijk is en Lexus wilde er om welke reden dan ook niet aan beginnen.
Dit vind ik goed genoeg om te zeggen dat ik de auto niet nog een keer laat uitlijnen en daar ging het om. Heren, bedankt voor de info!
 
Laatst bewerkt:

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Overigens heb ik nooit gesuggereerd dat de dealer fout is.
Nou...je hebt in je startpost aangegeven dat 1 van de 2 een 'prutser' is?
smirk.png


dus mijn doel is ook niet om ze hier bewust zwart te gaan maken. Er wordt hier door anderen gesuggereerd dat je beter niet naar de dealer kunt gaan en dat ik het niet leer door soms t?ch nog vertrouwen te hebben in de dealer.
Waar heb je het over man? Is er dan iemand die je verwijt dat je de dealer zwart maakt? Bang dat de 'dealer' meeleest? Je gaat zo de verdediging in en verzint mogelijke excuses waarom...

Gezien je eerdere ervaringen in Duitsland en inclusief deze, lijkt een gezonde dosis wantrouwen inmiddels op zijn plaats. Voorts kun je je de vraag stellen of je voor uitlijnen naar de dealer wilt gaan, aangezien zij de auto direct doorschuiven naar een ander bedrijf (of om vage redenen niet, in dit geval). Die keus kun je maken uiteraard.

Op dit forum worden soms misstanden met en over dealers weergeven, kan niet, mag niet, zonder duidelijke motivering of ronduit gepruts. Voorts zijn er dealers die prima werk afleveren en ook dat wordt genoemd. Beetje communicerende vaten principe.