Zoekerig weggedrag is250

nielow

Actief
25 sep 2014
110
16
18
Beste mede forumleden,
Ik heb het volgende probleem.
Mijn lexus zoekt nogal op de snelweg vanaf 100 tot...
Hij is vers uitgelijnd en de banden zijn goed. Ik heb het vermoeden dat het in de schokbrekers zit dit mede omdat de vering een stuk harder aanvoelt als dat ik mij kan herinneren. Heeft iemand hier al ervaring met dit probleem?
Het zoekerige gedrag lijkt op harde zijwind in een ligt autootje.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Hoogstwaarschijnlijk de banden. Heb je toevallig Bridgestone eronder? Banden met een wat rechte, stugge wang kunnen dit weggedrag veroorzaken.
 

nielow

Actief
25 sep 2014
110
16
18
Doet het zowel op mijn zomeset en winterset
Zomerset: Goodyear Eagles f1 asymetric 3 19x245-35 en voor 225-35

Winterset weet ik zo even het merk niet
Is iig 17x245-45 en voor 17x225-45
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Doet het zowel op mijn zomeset en winterset
Zomerset: Goodyear Eagles f1 asymetric 3 19x245-35 en voor 225-35

Winterset weet ik zo even het merk niet
Is iig 17x245-45 en voor 17x225-45

Dan heb je in ieder geval bij beide sets de juiste breedtemaat. Bij je zomerset zit je op 35-serie banden. Daarvan zijn de wangen sowieso al meteen ??n inch lager dan bij je winterset. En dat zal zich al gauw uiten in 'merkbaar stugger', met als gevolg dat de vooras erg gevoelig wordt voor spoorvorming. Een IS wil dan constant uit het spoor omhoog klimmen. De banden die je hebt, heb ik geen ervaring mee. Maar de vorm van de wang kan je al een aardige indicatie over de stugheid geven: staat de wang bol, is de wang doorgaans soepeler dan wanneer de wang vrijwel vlak haaks op het wegdek staat. Bridgestone's (o.a. de RE050A, zomerband) staat voor dat laatste bekend en onder een IS250 zijn ze een regelrechte ramp.

Zijn je wintervelgen de originele velgen, of (ook) aftermarket? Indien niet origineel, is misschien een (te) afwijkende ET (spoorverbreding) een oorzaak.
Is de IS verlaagd? Zo ja, is je camber gecorrigeerd?
Heb je ook geexperimenteerd met een afwijkende bandenspanning? Zeker met de 35-serie zou je toch minimaal op 2.6 rondom moeten zitten.
 
Laatst bewerkt:

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Wat
Xenon zegt: ik zou het eerder in de band-/velgcombinatie zoeken. Op rechte, "schadevrije" originele velgen met goede banden moet een IS gewoon goed sporen. Het is volgens mij wel zo dat Lexus vanaf modeljaar 2008 een wijziging heeft gemaakt in het onderstel om een betere stabiliteit op hogere snelheden te bewerkstelligen. De mijne is modeljaar 2007, ik had bij aanschaf Bridgestone Potenza S001 op de originele velgen zitten (17"). Ik vond hem toen wat zenuwachtig op hogere snelheden. Op winterbanden (Conti WinterContact TS850) had ie dat veel minder (in dezelfde maat). Vorig jaar heb ik nieuwe zomerbanden laten monteren (Michelin Pilot Sport 4) en de auto ook maar eens uit laten lijnen. Ik vind die PS4's prettiger dan de Bridgestones die er op zaten. Er is bij het uitlijnen een kleine correctie gedaan, het rapport heb ik wel ergens liggen.

Als je een IS hebt van voor modeljaar 2008, dan is het onderstel al gevoeliger op hogere snelheden. Als je dan 19" velgen met plattere/stuggere banden monteert dan verbaast me niet dat je meer onrust ervaart.

Maareh
nielow je schrijft:
Ik heb het vermoeden dat het in de schokbrekers zit dit mede omdat de vering een stuk harder aanvoelt als dat ik mij kan herinneren.
.
Is er onlangs iets veranderd aan de auto dat het je nu opvalt dat de auto een stuk harder aanvoelt dan je je herinnert?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Als je een IS hebt van voor modeljaar 2008, dan is het onderstel al gevoeliger op hogere snelheden.

Ohja? Dat wist ik niet. Dan zou de mijne (2007) hier ook gevoeliger voor moeten zijn?
Daar kan ik echter absoluut niet over klagen (sinds de Bridgestones eronder uit zijn :p).

Met zowel m'n winterset in standaardmaten als m'n 18" zomerset (V: 225/40 en A: 255/40) ligt ie als een blok op de weg. Ook bij 160+ km/h op de cruise
(okee dan, uitgezonderd tijdens die idiote rukwinden van de laatste tijd)...
 

nielow

Actief
25 sep 2014
110
16
18
Winterbanden liggen niet op de originele velgen zal straks eens kijken wat de et waarde is.

Wat ik aan verschil merk is dat de vering oneffenheden niet meer zo soepel uitvlakt als ik gewend ben. Twee jaar geleden ben ik naar de 19`` zomerbanden gegaan en dat was toen goed kwa vering. Toen voelde je alles goed op de weg.
​​​​​​Strepen kuiltjes oneffenheden maar het was nog steeds comfortabel. Momenteel is dat niet het geval, de vering lijkt harder en het geluid komt veel harder binnen als voorheen.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Kijk, da's andere info!
Misschien heb je een schokdemper lek of simpelweg een gebroken veer? Werp eens een blik op je veerpoten en check eens op zichtbare lekkage van de demper en/of al je veren intact zijn?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Zoals je 't beschrijft krijg ik de indruk dat het niet er in geslopen is als gevolg van "gebruikelijke" slijtage maar dat er iets in rap tempo achteruit is gegaan of gewoonweg ineens op, weg, versleten of kapot is. Ik ben geen techneut, maar misschien zijn 't lagers of onderdelen van rubber bij je wielophanging die aan vervanging toe zijn? Wat is de km-stand van je auto?
 

nielow

Actief
25 sep 2014
110
16
18
Nog geen tijd Gehad om dempers+veren te bekijken,

Auto heeft 188k duizend gelopen maar rubbers lijken allemaal goed. Heb bij de keuring vorige maand gevraagd om daar extra goed naar te kijken en het
Zag er allemaal goed uit zonder speling oid
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
188k duizend gelopen? Sow, da's een beste score! :p
Maar zonder gekheid: dan acht ik de kans van een gebroken veer of lekke demper ook klein als het euvel zich ook al v??r de keuring voordeed. Toch, als het probleem vrij plotseling z'n intrede heeft gedaan, is dat een serieuze indicatie dat de achterliggende oorzaak te vinden moet zijn. Ik zou er niet al te geduldig mee omgaan om die oorzaak te (laten) vinden...
 

nielow

Actief
25 sep 2014
110
16
18
Het heeft even geduurd maar heb een update,
Inmiddels staat er 194k op de klok en heb ik een set originele velgen gekocht met vredestein winterbanden erop in de originele maat.
Een genot om te rijden!
Zoekt helemaal niet meer, zelfs niet bij 200+

Hier nog even de gegevens van die andere banden die verschrikkelijk rijden:
Nexen winguard sport in de originele maten
225 voor en 245 achter

​​
​​​
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Het heeft even geduurd maar heb een update,
Inmiddels staat er 194k op de klok en heb ik een set originele velgen gekocht met vredestein winterbanden erop in de originele maat.
Een genot om te rijden!
Zoekt helemaal niet meer, zelfs niet bij 200+
Hier nog even de gegevens van die andere banden die verschrikkelijk rijden:
Nexen winguard sport in de originele maten
225 voor en 245 achter
​​
​​​
Hoho...da's een beetje voorbarige conclusie: Je hebt nu originele velgen met andere banden en nu verwijt je het beroerde weggedrag ineens all??n aan de banden? De Nexen Winguard Sport in 225/45-17 en 245/45-17 heb ik zo lang als ik de IS heb eronder liggen en ik ben eentje die regelmatig op de duitse snelwegen vertoeft met een cruise die veelal rond de 180km/h staat ingesteld,
Ofwel: aan je vorige Nexen banden ligt het PER DEFINITIE NIET, dus blijven je vorige velgen (of de maatvoering daarvan) over om aan te wijzen.
 

nielow

Actief
25 sep 2014
110
16
18
Excuses xenon maar dat zou dan betekenen dat het aan de velgen moet liggen, dat zijn de volgende.
Alkatec extreme x15
17'' 8j met een et waarde van 40 dat betekend dat deze velgen 10mm verder naar buiten staan als de originele als het klopt dat deze et50 hebben
​​​​​
 

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
Hij deed het toch op zowel zomer als winterset? Ben ik wel benieuwd wat hij dan op je andere set doet.
En originele ET waarde is toch ET45?

Dan heb je in ieder geval bij beide sets de juiste breedtemaat. Bij je zomerset zit je op 35-serie banden. Daarvan zijn de wangen sowieso al meteen ??n inch lager dan bij je winterset. En dat zal zich al gauw uiten in 'merkbaar stugger', met als gevolg dat de vooras erg gevoelig wordt voor spoorvorming. Een IS wil dan constant uit het spoor omhoog klimmen. De banden die je hebt, heb ik geen ervaring mee. Maar de vorm van de wang kan je al een aardige indicatie over de stugheid geven: staat de wang bol, is de wang doorgaans soepeler dan wanneer de wang vrijwel vlak haaks op het wegdek staat. Bridgestone's (o.a. de RE050A, zomerband) staat voor dat laatste bekend en onder een IS250 zijn ze een regelrechte ramp.

Zijn je wintervelgen de originele velgen, of (ook) aftermarket? Indien niet origineel, is misschien een (te) afwijkende ET (spoorverbreding) een oorzaak.
Is de IS verlaagd? Zo ja, is je camber gecorrigeerd?
Heb je ook geexperimenteerd met een afwijkende bandenspanning? Zeker met de 35-serie zou je toch minimaal op 2.6 rondom moeten zitten.

Dat de wangen 1 inch lager zijn klopt toch niet helemaal hoor: 225/35 R 19 als voorbeeld, betekent dat de hoogte van de band 35% van de breedte is. En bij 225/45 is het 45% van 225. Of kom je na berekenen alsnog uit op 1 inch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Gelukkig is het probleem van het zoekerige weggedrag opgelost. Bleek dus aan de wielen te liggen en niet aan het onderstel. Das mooi.
Klein beetje jammer is wel dat het niet meer mogelijk is om te achterhalen of het nu aan de velgen of aan de banden lag.
Je hebt immers beiden in 1x gewisseld.

De auto van Mijn Betere Helft had met de zomerbanden last van gehobbel bij 70 km/u.
De winterwielen niet.
De zomerwielen bleken bij inspectie twee banden met een behoorlijke hoogteslag te hebben.
Nadat de zomerbanden vervangen waren door anderen was het gehobbel verdwenen.

Wat bij jouw wielen de oorzaak was blijft nu speculeren.
Ook onder (A-merk) velgen kunnen zwakkere broeders zitten.

Naja, lang verhaal kort: je Lexus rijdt weer zoals het hoort.
:thumbsup:
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
A-merken wil inderdaad niet altijd alles zeggen: heb onder mijn auto Vredestein Sportrac Giugiaro banden liggen, maar sjezus wat een dramatische banden zijn dat. Als het al dreigt onder de 10 graden te komen houdt de hele grip op te bestaan, hobbelen ze als een gek als ze koud zijn en bij insturen stuitert 'ie gewoon over de banden heen. Mijn bandenleverancier zei dat dit een bekend fenomeen was bij deze banden (ik heb ze niet bij hem gekocht, zaten onder de auto toen ik 'm kocht). Als het warm is zoals afgelopen weekend zijn ze echt prima en heb je echt nergens last van, maar iets kouder en ze zijn dramatisch.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
[...]
Dat de wangen 1 inch lager zijn klopt toch niet helemaal hoor: 225/35 R 19 als voorbeeld, betekent dat de hoogte van de band 35% van de breedte is. En bij 225/45 is het 45% van 225. Of kom je na berekenen alsnog uit op 1 inch?

Klopt. Niet op de millimeter, nee. Verschil is 10% van 225mm = 22.5mm. 1 Inch= 25.4mm, dus de wanghoogte van een 225/35-serie is 3mm minder dan die van een 225/45. Maar ja, als je een versleten band met nog 2mm profiel vervangt voor eenzelfde nieuwe die 7.5 tot 8.0mm profieldiepte heeft, heb je ook een verschil van 6mm... Het is allemaal "marginaal".
 

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Beste mede forumleden,
Ik heb het volgende probleem.
Mijn lexus zoekt nogal op de snelweg vanaf 100 tot...
Hij is vers uitgelijnd en de banden zijn goed. Ik heb het vermoeden dat het in de schokbrekers zit dit mede omdat de vering een stuk harder aanvoelt als dat ik mij kan herinneren. Heeft iemand hier al ervaring met dit probleem?
Het zoekerige gedrag lijkt op harde zijwind in een ligt autootje.

Ik heb exact het zelfde meegemaakt nog steeds trouwens. Het probleem kwam toen ik nieuwe velgen had gemonteerd borbet 18 inch 8j rondom met Michlin ps banden 245/40/18 225/40/18 of het aan de velgenmaat ligt of aan de banden weet ik nog steeds niet. Maar zodra ik mijn originele 17 inch velgen met Bridgestone banden terug plaats is het probleem opgelost. Echter tot 160/170km gaat het prima met de Michelins maar kom ik daarboven wordt het zwabberen.