Verbruik AWD / velgen/banden zonder verlaging

Sanderm

Nieuw hier
3 feb 2018
24
1
1
Beste Lexus forum gebruikers,

Ik heb mijn Lexus is250 AWD automaat import uit Amerika nu ongeveer een maand.

Het valt me op dat het verbruik met zeer rustig rijden(ik gok een 10x per tank een keer gas geven en de rest rustig) niet boven de 1 op 9 uit komt.

Ik rij momenteel op 17 inch winterbanden met 225/40/17

Uiteraard heb ik hier al onderzoek verricht en iedereen meldt een verbruik tussen de 1 op 11,5 en 1 op 14(snelweg).

Er zijn volgens mij echter niet veel AWD rijders hier.

Zou het kunnen dat hierdoor het verbruik een stuk hoger is?

Ook viel het mij op dat er aan 1 achter zijde de remblokken bijna op zijn en aan de andere zijde niet. Wellicht dat de rem hier blijft hangen en dit een oorzaak is.

Ik ben aan het kijken voor een leuke set zomer wielen in 18 of 19 inch maar ben bang dat dan het verbruik nog erger word. Wat is hiermee jullie ervaring?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Mvg

Sander
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Hmmm, zelfs in mijn IS350 met 19" haal ik dat verbruik en die heeft bijna 100PK meer...

Slijtage van de remblok aan ??n kant zou het in principe wel kunnen verklaren, maar voelt die velg dan na het rijden ook heet aan?
 

Sanderm

Nieuw hier
3 feb 2018
24
1
1
Hmm velgen zijn koud en schijven zelf zijn beide net een standje verbrand je vingers maar niet overdreven heet dus dat lijkt me normaal...
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Velen staan er niet meteen bij stil (figuurlijk dan, welteverstaan) dat 4WD/AWD fors hogere verliezen in de aandrijflijn kent t.o.v. 2WD.
Een voorbeeld uit eigen keuken was mijn eigen JDM Mitsubishi Galant VR4 die (bij het vroegere Verhoeven Tuning) op de 4WD vermogensbank heeft gestaan. Om het afgegeven motorvermogen te kunnen berekenen, wordt vooraf het verlies van de aandrijflijn gemeten door eerst de boel op te spinnen en daarop het afremmend vermogen te meten. Schrik niet: zou de motor slechts 40pk leveren, dan zou dat volstaan om de VR4 net van de plek te laten rollen! Er stonden die dag ook 2WD Galants (voorwielaangedreven EU-modellen) op de bank. Daar bleken de verliezen ongeveer op de helft uit te komen...

Natuurlijk hebben banden invloed op de rolweerstand en daarmee op het verbruik. Maar afgezet tegen de verliezen van 4WD is de invloed van andere banden echt slechts marginaal.Daar hoef je 't niet in te zoeken.

Wat bedoel je bij de remblokken precies met 'aan ??n achterzijde'?
Bedoel je bijvoorbeeld linker achterwiel vs rechter achterwiel? Of aan beide achterwielen de binnenste remblokken vs de buitenste?
 
Laatst bewerkt:

Sanderm

Nieuw hier
3 feb 2018
24
1
1
Ik kan op het eerste gezicht enkel de buitenste blokken zien. Links achter is het blok nog maar 2mm en de rechter nog een +/- 10mm.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik kan op het eerste gezicht enkel de buitenste blokken zien. Links achter is het blok nog maar 2mm en de rechter nog een +/- 10mm.

Ervan uitgaand dat de remblokken zowel links als rechts gelijktijdig zijn geplaatst, zit hoogstwaarschijnlijk je rechter remklauw vast (in de zin van: niet meer zwevend, met als gevolg dat rechts de remschijf enkel nog vanuit de binnenzijde wordt aangeremd. Gauw naar (laten) kijken, want de kans is re?el dat van je rechter binnenblok niet veel meer over is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sanderm

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Jep, ik zou zeker de remmen controleren. Ik had laatst ook bij de achterremmen de boel vastzitten aan de binnenkant. De buitenkant (die je nog makkelijk kunt zien) zag er best goed uit, maar de binnenkant was bijna op. De boel zat vast.

En ja, een permanente vierwielaandrijving zorgt voor een hoger verbruik. Heb je je verbruik gemeten aan de pomp en de km-stand of geloof je de boordcomputer op z'n blauwe letters? :grin:
 

Sanderm

Nieuw hier
3 feb 2018
24
1
1
aan de pomp gemeten over 2x bij dezelfde pomp tanken. de boordcomputer geeft iets gunstiger aan met 1 op 10.4(omgerekend aangezien mn USA in miles per gallon weergeeft)
 

wortelknager

Hoort erbij
28 sep 2013
65
34
18
Ik had met mijn handgeschakelde ook een verbruik van 1 op 10.
Dagelijks 80km met vrijwel alleen maar snelweg (130km) waar ik tussen de 130 en 140 reed.
Mijn verbruik werd alleen beter als we naar schiphol reden (veel 100km stukken) verbruik toen 1 op 12,5.
Nu met mijn IS300h een verbruik van 1op 13,5.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
De miles/gallon aanduiding kan worden omgezet in l/100km en zelfs naar het ouderwetse km/L (wat ik heb). Even n dealer of iemand met 'n IT2 voor opzoeken... De kou verhoogt overigens ook 't verbruik.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
De miles/gallon aanduiding kan worden omgezet in l/100km en zelfs naar het ouderwetse km/L (wat ik heb). Even n dealer of iemand met 'n IT2 voor opzoeken... De kou verhoogt overigens ook 't verbruik.

Klopt, naar l/100km kan wel (is bij mij ook gebeurd), maar de temperatuur omzetten van Fahrenheit naar Celsius kan dan weer niet helaas...
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Als je aan de pomp gemeten hebt (dat doe ik ook) vind ik je verbruik met een AWD naar verwachting. Ik vind mezelf een rustige rijder en kom niet aan de 1:11. Dan is dat met de normale, wekelijkse ritjes naar woon-/werkverkeer. Als ik een andere rit heb met veel snelwegkilometers (inclusief stukken 130km/h) dan ligt het verbruik al lager. De woonwijk ligt al vol met drempels, dan kom ik onderweg al de nodige rotondes tegen en moet ik een brug over die aan beide uiteinden een rotonde heeft liggen. Kortom: veel stukken waarbij ik moet remmen en weer optrekken. En dat laatste, da?s me toch een partij funest voor ?t verbruik :brr:

Maar ja, de auto rijdt er niet minder om. Voor een zescilinder met een automaat vind ik het nog steeds binnen de perken. Hiervoor had ik een diesel, V6 met automaat en vierwielaandrijving. Dezelfde route reed ik toen ook en ik kwam niet gunstiger uit dan 1:13. Met een diesel...

Controleer wel voor de zekerheid je remmen :)
 

nielow

Actief
25 sep 2014
110
16
18
Ik rijdt met mijn is ongeveer 1 op 9.5
​​​​​​Dat zijn enkel 80 wegen en binnen de bebouwde kom met een vlotte rijstijl.
Heb wel gemerkt dat de is het beste op zijn plek is op de snelweg. Gister met een gemiddelde snelheid van 131 vanuit Oostenrijk naar huis gereden dan is het verbruik 1 op 11,5. Erg knap verbruik voor een v6 van 1600kg en bagage