Rechtdoor stabiliteit

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Beste medelexusleden,

Ik ben nieuwsgierig hoe jullie dit ervaren en of je dit hier op het forum wilt delen, meningen zijn dus welkom.

Het naar links of naar rechts trekken op de snelweg men zegt dat bijvoorbeeld een snelweg (altijd) rechts lager ligt dan links klopt dat?

Hoort een goed uitgelijnde auto hoe dan ook kaarsrecht te gaan op een windvrije en zo goed als rechte snelweg?

Is een lexus is250 met achterwielaandrijving moeilijker uit te lijken dan een voorwielaandrijver?

Zijn bredere banden 245-40-18 achter en 225-40-18 voor, zoals in mijn geval gevoeliger voor trekken?

Wat is er in mijn geval gebeurt/aangepast: nieuwe velgen 18inch 8.5j, nieuwe voorbanden Michelin pilot super sport, achterbanden zo goed als nieuw heb ik overgezet vanaf mijn vorige velgen ook Michelin pilot super sport. Uiteraard is de auto uitgelijnd en alle banden zijn gecheckt op trekken.

Wat merk ik nu met de nieuwe velgen/banden in de meeste gevallen neigt de auto naar rechts dit is echter alleen op de snelweg met (oud) asfalt? Met nieuw asfalt gaat i meest mooi rechtdoor? Op een provinciale weg (80km) over het algemeen rechtdoor.

Dus hoe is jullie rechtdoor stabiliteit? Ben benieuwd!

Groet Antwan
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
De mijne is modeljaar 2007 en ik vind hem prima rijden met 17 inch originele velgen (staggered), zomer- en winterbanden (Michelin PS4 en Conti TS850). Vanaf modeljaar 2008 hebben ze een wijziging doorgevoerd aan het onderstel waardoor de IS op hogere snelheden stabieler zou liggen. Wat dat inhoud weet ik helaas niet. Ik heb geen klachten, tijdens vakantieritten met zo?n 135km/h op de teller kan ik met 2 vingers het stuur vasthouden.

Heb je je auto verlaagt of heeft ie een sportonderstel? Dan is ie gevoeliger. Je Michelin PSS zal een (iets?) hardere wang hebben dan mijn PS4 en TS850
 

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
De mijne is modeljaar 2007 en ik vind hem prima rijden met 17 inch originele velgen (staggered), zomer- en winterbanden (Michelin PS4 en Conti TS850). Vanaf modeljaar 2008 hebben ze een wijziging doorgevoerd aan het onderstel waardoor de IS op hogere snelheden stabieler zou liggen. Wat dat inhoud weet ik helaas niet. Ik heb geen klachten, tijdens vakantieritten met zo?n 135km/h op de teller kan ik met 2 vingers het stuur vasthouden.

Heb je je auto verlaagt of heeft ie een sportonderstel? Dan is ie gevoeliger. Je Michelin PSS zal een (iets?) hardere wang hebben dan mijn PS4 en TS850

Dat onstabiele gedag op hoge snelheid is mij ook bekend maar dit is een stuk beter geworden sinds de iets bredere velgen en michelin pilot super sport. Hij is verder origineel niet verlaagd geen sportonderstel. Maar waar 't mij om gaat, is het normaal dat de auto naar rechts neigt op de snelweg ongeacht snelheid.

Bedankt voor je reactie
 

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Slechte uitlijning neigt altijd een kant uit. Dat de auto op goed asfalt perfect rechtdoor gaat doet goede uitlijning vermoeden. Lagerproblemen die al stabiliteit veroorzaken zal je horen, zeker in bochten. Banden kunnen door bepaalde slijtage soms op verschillende snelheden verschillend gedrag vertonen, net als een remklauw met kuren.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Bij mijn IS350 uit 2006 met ik geloof 9J 19 inch velgen, maar wel flink verlaagd geen enkel probleem qua stabiliteit hoor. Ligt echt als een blok op de weg en kan zelfs met 200km/h het stuur in principe met twee vingers besturen.
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Geen enkel probleem, zelfde banden-(18 inch)velgen-bouwjaar. Gaat strak rechtuit, heeft met remmen wel eens de neiging om iets af te buigen maar dat ligt aan de remmen die een schoonmaak/overhaul kunnen gebruiken.
 

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Bij mijn IS350 uit 2006 met ik geloof 9J 19 inch velgen, maar wel flink verlaagd geen enkel probleem qua stabiliteit hoor. Ligt echt als een blok op de weg en kan zelfs met 200km/h het stuur in principe met twee vingers besturen.

Ik lees wel vaker dat verlagen ten gunste komt voor stabiliteit.
 

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Geen enkel probleem, zelfde banden-(18 inch)velgen-bouwjaar. Gaat strak rechtuit, heeft met remmen wel eens de neiging om iets af te buigen maar dat ligt aan de remmen die een schoonmaak/overhaul kunnen gebruiken.

Ik zal eens opletten of die van mij iets afwijkt met remmen is me nog niet opgevallen?
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Antwan, zoals je zelf al aangeeft trekt hij op oud asfalt dit kan natuurlijk zijn door spoorvorming in het asfalt.
Hoe reageert hij bij een remproef op een glad wegdek?
 

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Antwan, zoals je zelf al aangeeft trekt hij op oud asfalt dit kan natuurlijk zijn door spoorvorming in het asfalt.
Hoe reageert hij bij een remproef op een glad wegdek?

HI Kopske, bij remmen gedraagt de auto zich prima. Maar op glad wegdek nog niet uitgeprobeerd.