is dit afkeur of gewoon slordig?

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Vandaag, (de auto 2 maanden in bezit) had ik eindelijk eens tijd om de auto eens goed te bekijken aan alle kanten.

Kom ik daar 1 band tegen, die op z'n minst mijn aandacht een beetje trok.
achter heb ik 2 nette banden uit 2018
rechtsvoor zit er 1 op van 2017 , Maar linksvoor 1 uit 2013 :sneaky:

Nu zou de (Lexus)dealer voor aflevering/apk keuring ook even naar de banden kijken, ik denk dat hij dat ook gedaan heeft... even KIJKEN :eyes:

het kan aan mij liggen, daarom graag jullie mening.

Zouden jullie blij zijn als je een Lexus koopt, en dan zo'n linker voorband aantreft? is dat geen afkeur? of op z'n minst slordig voor een Lexus dealer? of overdrijf ik het nu echt?
 

Bijlagen

  • band1.jpeg
    band1.jpeg
    452 KB · Weergaven: 84
  • band3.jpeg
    band3.jpeg
    413,4 KB · Weergaven: 81
  • band2.jpeg
    band2.jpeg
    397,6 KB · Weergaven: 84

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het lijkt er op dat het rubber nogal is verweerd. Dat kan het gevolg zijn van langdurige blootstelling aan zonlicht dat veel UV bevat. Ik weet niet of hij daar bij een APK keuring op wordt afgekeurd, maar ik zou er niet mee willen rijden. Wellicht heeft de auto ooit een lekke band gehad en is toen het reservewiel gemonteerd en ligt er een beter of een gerepareerd exemplaar nog in de koffer...
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Het lijkt er op dat het rubber nogal is verweerd. Dat kan het gevolg zijn van langdurige blootstelling aan zonlicht dat veel UV bevat. Ik weet niet of hij daar bij een APK keuring op wordt afgekeurd, maar ik zou er niet mee willen rijden. Wellicht heeft de auto ooit een lekke band gehad en is toen het reservewiel gemonteerd en ligt er een beter of een gerepareerd exemplaar nog in de koffer...

dat strookt niet met elkaar, het reservewiel ligt normaal niet zo vaak in de zon, en aangezien het hele loopvlak gescheurd is, moet ie toch wel heel bijzonder in de zon hebben gelegen, (al ben ik met je eens dat ie somehow uitgedroogt lijkt)

gezien het fabrikagejaar van de band (2013) zal het ook niet het originele reservewiel zijn, aangezien de auto uit 2011 dateert.

en daarnaast... in de koffer ligt een thuiskomer :p
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Yup. Typisch gevalletje van verdampte weekmakers als gevolg van de leeftijd van de band, waardoor het materiaal hard wordt en dit soort scheurtjes gaat vertonen. Waarschijnlijk tref je ze in de wang van de band ook aan ter hoogte van waar de band het sterkst vervormd als gevolg van de belasting.

Van Sjaakie-op-de-hoek kan je zo'n aflevering best verwachten, maar van een merkdealer vind ik het niet netjes als een auto zo wordt afgeleverd. Maar ja, wie ben ik....
Als je hier bij de T?V mee aankomt en ze zien een DOT-code ouder dan zes jaar, dan keuren ze de band af. (Als geen droogtescheurtjes waarneembaar zijn, dan niet).
Leg het je dealer voor. Misschien hebben ze toevallig tegen de DOT-code uit 2017 aangekeken en verondersteld dat de andere kant dat dan ook wel zal zijn...

Aan de profieldiepte te zien hebben ze toch wel hun beste tijd gehad, al zitten ze nog boven het wettelijk minimum. Een setje verse schoenen zou op de korte termijn niet misstaan (vind ik).
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dan zal iemand waarschijnlijk dit als de enige beschikbare band in de juiste maat voorhanden hebben gehad - zou dat toch van een bonafide garagebedrijf niet accepteren.

Ik heb ze ook op de hoogte gebracht, en ze de mogelijkheid gegeven om met een oplossing te komen ... ik hoop dat ze goede reclame kunnen gebruiken:p
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Yup. Typisch gevalletje van verdampte weekmakers als gevolg van de leeftijd van de band, waardoor het materiaal hard wordt en dit soort scheurtjes gaat vertonen. Waarschijnlijk tref je ze in de wang van de band ook aan ter hoogte van waar de band het sterkst vervormd als gevolg van de belasting.

Van Sjaakie-op-de-hoek kan je zo'n aflevering best verwachten, maar van een merkdealer vind ik het niet netjes als een auto zo wordt afgeleverd. Maar ja, wie ben ik....
Als je hier bij de T?V mee aankomt en ze zien een DOT-code ouder dan zes jaar, dan keuren ze de band af. (Als geen droogtescheurtjes waarneembaar zijn, dan niet).
Leg het je dealer voor. Misschien hebben ze toevallig tegen de DOT-code uit 2017 aangekeken en verondersteld dat de andere kant dat dan ook wel zal zijn...

Aan de profieldiepte te zien hebben ze toch wel hun beste tijd gehad, al zitten ze nog boven het wettelijk minimum. Een setje verse schoenen zou op de korte termijn niet misstaan (vind ik).

De wang ziet er wel een stuk netter uit moet ik zeggen.

het frapante is dat we juist v??r de aankoop nog over de banden gesproken hebben, daarover waren ze heel stellig; '' als het profiel boven de 4mm is, vervangen we niks, dat is kapitaalverspilling''
dus ze zouden er naar kijken, maar misschien toch alleen maar op het profiel gelet..

en dat is nou juist nog wel te doen, het profiel, afhankelijk van waar ik meet, de buitenste groeven meet ik een goede 5 mm profiel, en de middenste groef zelfs tegen de 6 mm profiel.
dus dat zou normaal gezien nog wel eens een heel aantal km's mee kunnen.. als ze toch al op waren zat ik er ook niet mee, maar dan waren ze zeker wel vervangen.

maar dat is nu ook een beetje de twijfel:brr:
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Als ik op de bovenste foto de slijtageindicator uitvergroot (1.6mm) en dat afzet tegen de profieldiepte, kan ik moeilijk geloven dat die diepte nog ruim 5mm zou zijn. ????

Maar als die profieldiepte nog zo diep is, realiseer je dan ook dat er verschil zit in weggedrag tussen beide voorbanden, omdat de compound van de 2013 band inmiddels een stuk harder is geworden dan die van 2017. Al zal dat verschil pas de kop opsteken in grenssituaties. Maar in zo'n situatie kan dat wel het verschil maken tussen heel houden, of schade rijden. Dit ter overweging.
 
  • Leuk
Waarderingen: tvkip

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Als ik op de bovenste foto de slijtageindicator uitvergroot (1.6mm) en dat afzet tegen de profieldiepte, kan ik moeilijk geloven dat die diepte nog ruim 5mm zou zijn. ????

Maar als die profieldiepte nog zo diep is, realiseer je dan ook dat er verschil zit in weggedrag tussen beide voorbanden, omdat de compound van de 2013 band inmiddels een stuk harder is geworden dan die van 2017. Al zal dat verschil pas de kop opsteken in grenssituaties. Maar in zo'n situatie kan dat wel het verschil maken tussen heel houden, of schade rijden. Dit ter overweging.

dat is echt gezichtsbedrog. ik heb meerdere malen gemeten op verschillende punten, komt echt steeds tussen de 5 en 6 mm uit.
de proffessionele bandenmeter waarmee de dealer het toen heeft nagemeten gaf toen 6,1 aan maar inmiddels ben ik zo'n 1500 km verder.
(zo jammer dat er toen weinig stuuruitslag was, anders hadden we wellicht toen die scheurtjes al ontdekt.)

qua gedrag kom ik uit een vorige auto die boven de 125 km/h heel erg ging zoeken, (slingeren) nooit ontdekt waar dat aan lag.
ik moet zeggen dat ik bij de Lexus geen eigenaardig rijgedrag merk, en verder tevreden ben op dit gebied.
maar wellicht vind een ervaren Lexus rijder dat het altijd beter kan.

aan de binnenkant van de velg zitten nog een paar oude plakrand resten zonder lood, dus ja al met al..... ziet het er erg slordig uit.
nu ben ik niet iemand die h??l erg veel om velgen geeft, (ik vind gewoon 10 spaken mooi en that's it) dus ik heb helaas ook niet heel uitgebreid gekeken toen.. maar nu valt dat me wel op.

er gaan wel 2 nieuwe voorbanden op komen .. ( 1 is ook geen optie :p) maar de vraag is nog even of de dealer bereid is om (een deel van) de kosten voor z'n rekening te nemen omdat hij inziet dat hij met z'n slordigheid de klantenbinding niet zo serieus neemt.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Die ene band zal best hard zijn. Op droog asfalt merk je dat minder snel dan op nat asfalt. Ik wil wel eens zien wat er gebeurt als je op een nat wegdek een noodstop maakt met deze set banden op de vooras. Of met bovengemiddelde haast op een rotonde aan komen rijden met vochtig wegdek... Met goede banden kan dat namelijk prima in een IS.

Probeer op een veilige plek een noodstop te maken en kijk/film wat er gebeurd. Als het onveilig is/lijkt, ga dan in gesprek met je dealer. Probeer dan de kosten voor een nieuwe band te delen als ie echt niet aan kapitaalvernietiging wil doen. Al is zo’n band voor zijn inkoopprijs lager dan voor jou...
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
559
1
354
63
Ik vind eigenlijk dat de band alleen al om de dot-code vervangen had horen te worden. Bij een caravan moeten de banden elke 6 jaar vervangen worden terwijl die bij de gemiddelde Nederlander dan echt niet veel meer dan 15000km heeft gerold en je dan feitelijk voor het oog nieuwe banden weggooit. Nu zit er een band onder die een jaar ouder is, zwaarder wordt belast dan een caravanband en er zo uitziet.....niet netjes.
Ik realiseer me wel dat een caravanband verder een heel jaar op zijn plek staat, mijn caravan ging op de pootjes zodat de belasting eraf ging, maar dan nog.

Vanwaar die verschillen in advies? Ik begrijp dat dan nooit zo goed, geld?
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
ik ben hard aan het uitzoeken, wat ik inmiddels wel gevonden heb is dat er in 2014 2 nieuwe voorbanden op zijn gegaan bij 110.000 km (dit verklaart DOT 2013)
in 2018 is er bij 156.000 km vervolgens 1 :brr: voorband vervangen, (dat verklaart DOT 2017 aan de andere kant) je zou toch zeggen dat je dan verschil hebt in profieldiepte..
wat nog een groot vraagteken is, is hoe 2 zulke verschillende banden (die er nu op zitten), op een ander tijdstip gemonteerd, aan de zelfde profiel diepte komen.
en sterker nog, 1 band zit er volgens de historie nu al 70.000 km op, maar heeft nog zo'n 6 mm profiel in het midden.

Maar ik zie ook dat er wel wat gewisseld is met zomer en winter banden op de factuur... wie het weet mag het zeggen,

(tot dusver nog geen enkele reactie van de dealer)
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
ik ben hard aan het uitzoeken, wat ik inmiddels wel gevonden heb is dat er in 2014 2 nieuwe voorbanden op zijn gegaan bij 110.000 km (dit verklaart DOT 2013)
in 2018 is er bij 156.000 km vervolgens 1 :brr: voorband vervangen, (dat verklaart DOT 2017 aan de andere kant) je zou toch zeggen dat je dan verschil hebt in profieldiepte..
wat nog een groot vraagteken is, is hoe 2 zulke verschillende banden (die er nu op zitten), op een ander tijdstip gemonteerd, aan de zelfde profiel diepte komen.
en sterker nog, 1 band zit er volgens de historie nu al 70.000 km op, maar heeft nog zo'n 6 mm profiel in het midden.

Maar ik zie ook dat er wel wat gewisseld is met zomer en winter banden op de factuur... wie het weet mag het zeggen,

(tot dusver nog geen enkele reactie van de dealer)

Vaag verhaal, niet leuk!
Zou je met ons willen delen bij welke dealer je hem hebt gekocht? Voor.. toekomstige referentie.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
ik ben hard aan het uitzoeken, wat ik inmiddels wel gevonden heb is dat er in 2014 2 nieuwe voorbanden op zijn gegaan bij 110.000 km (dit verklaart DOT 2013)
in 2018 is er bij 156.000 km vervolgens 1 :brr: voorband vervangen, (dat verklaart DOT 2017 aan de andere kant) je zou toch zeggen dat je dan verschil hebt in profieldiepte..
wat nog een groot vraagteken is, is hoe 2 zulke verschillende banden (die er nu op zitten), op een ander tijdstip gemonteerd, aan de zelfde profiel diepte komen.
en sterker nog, 1 band zit er volgens de historie nu al 70.000 km op, maar heeft nog zo'n 6 mm profiel in het midden.

Maar ik zie ook dat er wel wat gewisseld is met zomer en winter banden op de factuur... wie het weet mag het zeggen,

Goed uitgezocht! :rulez:

Speculatie: rechtsvoor is er in 2018 iets gebeurd met die band waardoor reparatie niet mogelijk was. Daardoor is 1 band vervangen. En op zich, als je in 2018 rechtsvoor 1 band vervangt, dan is die linker "pas" 4 jaar oud (DOT 2013 vs 2017 of jaartal 2014 vs 2018 maakt dan niet uit voor de beeldvorming). Dan snap ik de vorige eigenaar wel, want als jouw linkerband (DOT 2013) nu, in 2020, nog 5mm heeft, dan had ie in 2018 vast wel 6 tot 7mm? En een band van 4 jaar oud heeft waarschijnlijk minder verschijnselen van ouderdom zoals droogtescheurtjes. Als dit inderdaad zo gelopen is, dan zou dat voor mij verklaren waarom er zo'n verschil tussen de leeftijd van die banden zit.

Maar dat laat m.i. onverlet dat de verkopende partij (zeker als het een dealer is), zoiets wel kan melden. Ik kan me voorstellen dat de verkoper het niet 1-2-3 ziet en dat je als koper het ook niet 1-2-3 ziet. Maar bij de afleverbeurt in de werkplaats had men dit kunnen zien en had men kunnen besluiten om:
  1. voor aflevering contact met je op te nemen en te overleggen (da's 't minste denk ik, en voegt toe aan geloofwaardigheid en transparantie)
  2. of nog sjieker: bij aflevering melden dat ze kosteloos een band hebben vervangen (hun inkoopsprijs kan zo'n 40% lager liggen dan onze consumentenprijs). Over klantenbinding gesproken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
De kans bestaat dat de vorige eigenaar misschien een eigen set lichtmetaal eronder heeft gehad, waardoor jouw set in de opslag heeft gelegen? Dan gaan banden ook wel 150k mee:grin:

Daar zullen we wel nooit achter komen...

de verkoper kwam natuurlijk met een praatje dat deze auto van een oud Lexus medewerker is geweest,
daar geloofde ik al niet al te veel van, maar als ik dit zie geloof ik het nog minder..
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Goed uitgezocht! :rulez:

Speculatie: rechtsvoor is er in 2018 iets gebeurd met die band waardoor reparatie niet mogelijk was. Daardoor is 1 band vervangen. En op zich, als je in 2018 rechtsvoor 1 band vervangt, dan is die linker "pas" 4 jaar oud (DOT 2013 vs 2017 of jaartal 2014 vs 2018 maakt dan niet uit voor de beeldvorming). Dan snap ik de vorige eigenaar wel, want als jouw linkerband (DOT 2013) nu, in 2020, nog 5mm heeft, dan had ie in 2018 vast wel 6 tot 7mm? En een band van 4 jaar oud heeft waarschijnlijk minder verschijnselen van ouderdom zoals droogtescheurtjes. Als dit inderdaad zo gelopen is, dan zou dat voor mij verklaren waarom er zo'n verschil tussen de leeftijd van die banden zit.

Maar dat laat m.i. onverlet dat de verkopende partij (zeker als het een dealer is), zoiets wel kan melden. Ik kan me voorstellen dat de verkoper het niet 1-2-3 ziet en dat je als koper het ook niet 1-2-3 ziet. Maar bij de afleverbeurt in de werkplaats had men dit kunnen zien en had men kunnen besluiten om:
  1. voor aflevering contact met je op te nemen en te overleggen (da's 't minste denk ik, en voegt toe aan geloofwaardigheid en transparantie)
  2. of nog sjieker: bij aflevering melden dat ze kosteloos een band hebben vervangen (hun inkoopsprijs kan zo'n 40% lager liggen dan onze consumentenprijs). Over klantenbinding gesproken.

ow deze had ik nog niet gelezen..

Ik hou ook wel van speculeren :grin: wat jij zegt kan natuurlijk, alleen was er dan met die linker ook al 45.000 km gereden (even los van evt. winterbanden)
en dan het volgende opmerkelijke: deze ene band die vervangen is (tijdens een beurt) staat op een factuur van (hou je vast) ? 1.100,- waarom dan niet die ene extra band? dat maakt dan ook niet meer uit, dan ben je toch al failliet:p

punt 1. helemaal mee eens.
punt 2. dat had ik van een Lexus dealer wel verwacht, zeker met de marge die zij hebben, want ik heb hard onderhandeld, maar echt geen auto cadeau gekregen.