Bandenspanning

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Als ik veel mensen om me heen hoor hebben ze substantieel lagere bandenspanning dan ik zou moeten hanteren, dit conform het plaatje met richtlijnen wat op de wagen is geplakt.

3.4 achter, 3.2 voor (255 / 225).


Ik heb zo even de wagen in orde gemaakt voor de vakantie, het bleek dat voor en achter ongeveer 2.2 bar bevatten.
Ik denk dat dit zo in garage is gedaan.
Ik ervaar nu (heb 3.0 voor / 3.2 achter gedaan) een veel "hardere wagen" (zoals ik ook had met de zomerbanden). Dit was zeker niet zo toen ik de wagen heb voorzien van winterbanden, hiermee uitsluitend dat de banden zijn "leeggelopen".


- zijn er voor winterbanden andere voorschriften dan zomerbanden?
- wat gebruiken jullie voor een bandenspanning?
 

jadatis

Nieuw hier
27 feb 2012
1
0
0
Ik heb me aangemeld op dit forum om je antwoord te kunnen geven, en heb geen lexus, dus zal me verder niet voor stellen in een appart topic.

In 2007 heb ik de formule bemachtigd , die de banden- en auto-fabrikanten in Europa zelf ook gebruiken, om de adviesdrukken te bepalen, en sinds 2005 ook de Amerikaanse. Zelf zit ik niet in de banden-business , en heb mijn info allemaal van internet gehaald. Heb mezelf Excell aangeleerd om daar spreadsheets voor te maken.
Veel verzameld op mijn skydrive van hotmail met de zelfde gebruikersnaam als hier ( voor als je direct wilt mailen, combineer zelf E-mail adres, spamm robots kunnen dit niet zo)
Hier de link, zien of dat lukt in mijn eerste post.
https://skydrive.live.com/?cid=a526e0ee ... E6DC%21128
om een spreadsheet te gebruiken eerst downloaden en dan, na evt viruscheck in Excell of compatibel programma openen.
Download alsvolgt, klik op de regel, maar niet op de naam , dan in de rechterbalk op download klikken

Had een heel verhaal getijpt maar dit ging verloren door een verkeerde druk op een knop, dus zal het nu kort houden.
De Amerikanen zijn niet voor niets overgestapt op de betere Europese berekening, rond 2000 is de Ford/Firestone - Affaire geweest waar te lage druk op zijn minst een rol gespeeld heeft. Dit heeft tot over-reageren naar zeer hoge drukken geleid ook in Europa, en het normaal advies voor 3 personen een een beetje vracht vindt je niet meer op nieuwe auto's.

Komt nog bij dat je waarscheinlijk banden hebt met een lage hoogte/breedte -verhouding, voorbeeld 255/35 ZR 18, waar over ik mijn twijfels heb of de maximum load niet te hoog berekent heb.
Waar de ooit te ontwikkelen ideale formule op gebasseerd is , is dat de invering van de band bij lagere belasting dan de maximum load, de zelfde invering houdt , als voor maximum load met de referentiedruk die daar bij hoort.
Heb daar een spreadsheet voor gemaakt , en kom dan tot de conclusie dat voor AR35 banden de bandwang maar 10 % in mag veren , als je stelt dat een AR80 band 15% mag inveren. Dit leidt tot een kleiner oppervlak op de weg , wat tot een lagere maximum load leidt, de berekening voor de maximum load wordt zeer waarscheinlijk door de fabrikant gedaan uitgaande van die 15% doorvering.

Dit betekent voor dit soort banden, dat je zeer hoge drukken aan moet houden, om te voorkomen dat ze beschadigen , alleen door het rijden met hogere snelheid. Van comfort en grip blijft dan weinig meer over, maar je wilt ook geen klapbanden, dat leidt tot grotere ongelukken dan minder grip.
Dus de hoge drukken die je noemt moeten zeer waarscheinlijk voor de veiligheid, en dan moet je het comfort-verlies maar voor lief nemen, is mijn conclusie. Zou kunnen dat als je het uitrekent , dat je door eventuele relatief lage aslasten toch lagere druk kunt gebruiken, maar dan moet je rekenen met een toeslag op de referentiedruk van zeker 25% , voor gewone autobanden is die referentiedruk 2,5 bar en voor XL/extraload/reinforced 2,9 bar , ongeacht wat de maximum druk is.

Kan nog wel even door gaan , maar voorlopig genoeg zo, dit verhaal is al weer net zo lang geworden.
Dus op verzoek , wordt vervolgt.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Dank voor je reactie.

Ik herken zeker wel een aantal opmerkingen, ook op het advieslijstje van Lexus zelf staan de hogere drukken met name voor hoge snelheden.

Ik ben net terug van een ritje Walt Disney.
Iedereen weet dat ik met cruisecontrol (120) in de afgelopen wintermaanden een dikke 7,8 liter per 100 KM reed (diesel)..........
Nu, naar Parijs 6,7............. Met lange stukken 140, files. En onregelmatig, ik reed als 2e wagen achter de eerste aan, dus veel gassen en remmen.

Ik blijf nu in NL nog een paar tanken doorrijden met deze hoge waardes, neem het comfort verlies voor lief (veren standje zacht gezet, is nu vergelijkbaar met zachte banden en harde vering) en wil eens gaan kijken wat ik de komende weken doe met het verbruik.

Het was wel warm, dat scheelt ook erg veel, maar ik vond het verschil wel erg groot. En zoals bekend, zachte banden geven een veel hoger verbruik.
Maar ik had nooit het idee dat ik mijn banden dermate zacht had opgepompt gerelateerd aan het verbruik.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
de meeste km's van mij zullen waarschijnlijk onder de 160km/h zijn en meestal ben ik alleen in de auto, dus dan hou ik ook de fabrieksopgave aan die lexus opgeeft. Maar indien je vaak met hoge aslasten en hogere snelheden pakt dan kom je inderdaad gauw boven de 3 bar, dus vandaar mijn opmerking. :)
 

Bob2move

Actief
13 aug 2011
165
0
16
Heb gister mijn zomerbanden er weer op gezet,en heb ze rondom op 2.8 bar gezet......zit ik wel redelijk goed denk ik.......
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ligt eraan hoe hard je rijdt ik zou gewoon bij normaal gebruik gewoon de normale lexus waarde aanhouden van 2.4v en 2.6achter
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Alan zei:
Ligt eraan hoe hard je rijdt ik zou gewoon bij normaal gebruik gewoon de normale lexus waarde aanhouden van 2.4v en 2.6achter


Ik merk met deze waarden, dat de wagen bij snelle bochten eerder begint te glijden........
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hmmm ok ik heb die ervaring nog niet haha zal je later vertellen hoe de 19 " het doen :) sowieso heb ik nu superveelgrip, glijden heb ik nog geen 1x gehad.