afbladderende velgen en garantie

MarcoB

Nieuw hier
15 mei 2009
10
0
0
De verf op de velgen van mijn IS250 uit 2009 begint nu al af te bladderen. Dit heb ik zelfs op mijn 12 jaar oude vorige auto niet meegemaakt. Valt zoiets onder de 12 jaar carrosseriegarantie van Lexus? Of draai ik zelf op voor de kosten?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Indien bij een Lexus dealer gekocht, mee terug gaan, vaak worden de wielen opnieuw gespoten. Dit komt vooral door steenslag welke de coating van de velgen beschadigd. Wanneer de auto veel op slechte wegen heeft gereden gebeurt dit.
 

Jan

Nieuw hier
27 sep 2012
1
0
0
Ik heb met mijn 2008 IS hetzelfde gehad. In tegenstelling tot de vorige reageerder, ben ik van mening dat dit niet door slechte wegen komt maar door een slechte (voor)behandeling van de velgen in de fabriek voordat ze gespoten zijn. Fabrieksfout, dus. Ik heb zelf redelijk wat ervaring met gegoten aluminium en de lak processen en wat ik bij mijn velgen zag had niets met beschadigingen te doen (daar zaten de afbladderplekjes te ver voor in de velg).
Lexus Eindhoven heeft ze onder garantie vervangen! Keurig. Ik houd de velgen nu goed in de gaten!
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
het zit hem in de voorbehandeling en de lak, maar dit is geen fabrieksfout, maar gewoon productiemethode die ze daar hanteren. Want het komt op meerdere velgen en met name op velgen die minder dan 1x per week worden gewassen.
 

MarcoB

Nieuw hier
15 mei 2009
10
0
0
De auto is net voor onderhoud geweest en het velgenprobleem gemeld. Helaas is de auto net 4 maanden uit de garantie en wordt het afbladderen niet vergoed. Ik wacht wel tot de velgen erg lelijk zijn en ga dan naar een oplossing zoeken.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
4 maanden geleden had de auto toch dan ook al afbladderende velgen lijkt me o_O dus toen zou je wel garantie moeten hebben... misschien vragen of er toch nog een compensatie te regelen valt?
 

MarcoB

Nieuw hier
15 mei 2009
10
0
0
Nee hoor geen vage dealer, de auto is nieuw gekocht en in onderhoud bij Louwman Den Haag. Misschien zat het er 4 maanden geleden ook al maar ik heb het pas een paar weken geleden gezien. Komt volgens hen door steenslag. Heb nog geprobeerd om het onder garantie te laten vallen maar 4 maanden vinden ze kennelijk te lang geleden. De Lexus service is vrees ik niet meer wat het geweest is.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Jan zei:
Ik heb met mijn 2008 IS hetzelfde gehad. In tegenstelling tot de vorige reageerder, ben ik van mening dat dit niet door slechte wegen komt maar door een slechte (voor)behandeling van de velgen in de fabriek voordat ze gespoten zijn. Fabrieksfout, dus. Ik heb zelf redelijk wat ervaring met gegoten aluminium en de lak processen en wat ik bij mijn velgen zag had niets met beschadigingen te doen (daar zaten de afbladderplekjes te ver voor in de velg).
Lexus Eindhoven heeft ze onder garantie vervangen! Keurig. Ik houd de velgen nu goed in de gaten!

Ik ben het niet geheel met je eens. Er moet een beschadiging plaatsvinden, dan pas kan het vocht zich naar binnen werken. Steenslag is hier grotendeels de boosdoener, dit kan ook dieper in de velg plaatsvinden. Mensen die veel op slechtere wegen rijden hebben een hoger risico steenslag op te lopen. Maar vaak is de snelweg meer dan voldoende, zeker na de winter wanneer veel ZOAB kapot is gereden.

Wel ben ik met je eens dat de lak/coating wat zwakker is dan men mag verwachten van een kwaliteitsproduct, alleen om deze reden zou ik absoluut gaan reclameren.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Grootste probleem (eigenlijk al vanaf dag 1) bij lexus velgen (eigenlijk bij alle Japanners) is de gebruikte legering die weliswaar heel sterk is maar niet zo geschikt voor Europese omstandigheden (zout/vocht). De coating is inderdaad ook niet super maar is niet de basisoorzaak.
Opnieuw spuiten of poedercoaten lost het probleem voor een aantal jaren op maar uiteindelijk komt het weer net zo hard terug (en doorrijden is ook niet handig omdat er dan steeds meer moet worden weggestraald).

Overigens gebruiken er nog steeds hele horden luie autowassers velgenreiniger en dan heb je helemaal geen recht van spreken meer aangezien hier oxaalzuur in zit en dat dringt echt overal doorheen (nooit gebruiken dus, velgen netjes regelmatig in de autowas zetten en gewoon op tijd schoonmaken)
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Wat is er anders aan de legering t.o.v. de anderen? Teveel magnesium, teveel werking van de wielen waardoor de coating beschadigd? Uiteindelijk moet er iets gebeuren waardoor het vocht/zout weet door te dringen tot onder de coating.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
je kan gesmeedde en gegoten velgen hebben, de dichtheid van de metaalstructuur moet voldoende zijn en het buitenoppervlak liefst dicht gepolijst.
De kwaliteit van de Lexus velgen is ondermaats bij slecht onderhoud.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Zijn niet slechter dan mazda en subaru velgen (uitgezonderd diegene die BBS en Rial voor Subaru maakt).
De buitenzijde van mijn impreza velgen houdt zich top maar aan de binnenzijde zie je allemaal blazen onder de lak ontstaan.