Spoorverbreders 5mm

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Ben van plan om voor de achtervelgen spoorverbreders te monteren. Dit omdat mijn velgen (met winterbanden) iets verder naar binnen lijken te vallen als de originele 17". Op deze velgen zitten ook iets smallere banden gemonteerd, daar ligt het natuurlijk ook een beetje aan, 225 ipv 245.
Zit er niet echt op te wachten om de draadeinden te gaan uitwisselen omdat ik de velgen met zomerbanden gewoon zonder spacer ga monteren. Mailtje gestuurd naar promaxx en doorgekregen dat ik tot 5mm kan gaan met de standaard draadeinden, spoorverbreder type 5.
Weet iemand of de velg dan nog centreerd op de naaf(diameter)?
 

Lexus-dzjino

Actief
23 okt 2011
353
0
0
heb je totaal andere velgen voor je winterbanden, of heb je een zelfde set voor je winterbanden.

Bij mij liggen orgineel ook 215 banden er op, maar heb voor de winter 225 en dit gaat gewoon goed!
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
5mm kan met de originele bouten, echter, je hebt wel 5 mm minder contact van de bout in de as.
De Lexus dealer gaf dit toen aan toen ik een beurt had gehad.

Nooit problemen mee gehad. Zit vast, alleen 5 mm minder bout contact.
 

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Wielen zijn merk Anzio Turn 17" met Yokohama winterbanden.
Vanmiddag even getest met een paar sluitringen zodat ik ook een afstand van 5 mm kreeg. Moet zeggen, zie weinig verschil eigenlijk qua uiterlijk. Moeren draaien ver genoeg over de tapeinden bij montage, dit zal idd geen probleem zijn. Centreert nu niet meer op de naaf en zal moeten centreren op de conische gedeelten van de wielmoeren, niet zo fraai en geen idee of dit nauwkeurig genoeg is....
Denk dat ik er maar van af zie, volgende keer toch maar wat bredere/hogere banden monteren (de originele maat 245/45-17 zit op een 8J velg, de winterband 225/45-17 op een 7.5J)
Geen idee of dit er een beetje uit ziet eigenlijk 245 breed op een 7.5J velg, zal wel een tikkelje ballon effect worden vrees ik.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Centreren op de wielmoer is nooit aan te bevelen en helemaal niet op een achterwielaandrijver. Kan het? zeker maar het valt in de categorie noodoplossing en trillingen zijn vaak het gevolg (de wielcentrering zit er niet voor niets)
Qua wielmoeren: als deze vijf slagen kunnen draaien is dit vaak voldoende maar weer niet als je alu moeren hebt.
(je kunt wel naar 12 mm hubcentric spacers met verlengde draadeinden gaan, dat werkt wel maar is weer wat meer werk).
Je hebt overigens ook nog 3 mm spacers en dat gaat nog net.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
5mm niet nemen, want dit ivm centreren zoals hierboven al is anagegeven.. je gaat gewoon last krijgen van trillingen.

Ik zou gelijk 10mm pakken met langere bouten, deze langere bouten zijn afhankelijk van je zomervelgen (originele lexusvelgen is het geen prob) gewoon compatible met de langere wielmoeren, het nadeel is dat je een paar keer extra rondjes moet draaien met de wielbouten.