Thuiskomer

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Vandaag de eerste ervaring gehad met de thuiskomer.

Na mijn nachtdienst liep ik de parkeergarage in en stond mijn achterband mooi plat. Verdomme dus, niet waar je na een nachtdienst op zit te wachten. Goed, wat te doen, als een onwetende Lexuscare bellen en wachten of zelf maar de thuiskomer monteren.

Keuze snel gemaakt voor mij. De thuiskomer monteren dus.

De grootste moeite die ik had was om alles bij elkaar te sprokkelen en de krik los te krijgen in de achterbak. Na wat gestoei waarbij ik uiteindelijk een "oh ja!" momentje had in de handleiding. Het ging makkelijk zat.

Dan het leuke, de rit. Max 80 km/h mag je op de thuiskomer en ik had niet veel behoefte om harder te rijden. Maar hier vormt de nieuwe max snelheid een probleem. 130km/h op de A6 terwijl ik 80 op een thuiskomertje doe is nou niet echt bepaald een leuke rit. Heel erg veel mensen reden mij toeterend voorbij, vingers opsteken en ander prachtig agressief gedrag dat niet hielp om nog een beetje van mijn rit te kunnen genieten.

Nog eventjes met Alan en Alor gebelt, of je op die thuiskomer echt niet harder kan, maar ook hun advies was om je er maar aan te houden.

Eenmaal bij profile Lelystad aangekomen werd ik netjes geholpen. De hebben de band gemaakt. Ze moeten vervangen worden (3mm), maar mijn maat was niet op voorraad, dus liet ik de band voor 26 euro maken. Gelijk maar een afspraak gemaakt voor de winterwissel.

Achteraf bleek het maken simpel te zijn, er zat een dikke en lange schroef in mijn band.

Ik heb gelijk maar even gevraagd over de thuiskomer. Profile zegt ook, gewoon 80, je kan wel even iets harder op de snelweg (max 95) maar dat kan je niet langer dan 15km doen, ivm met de hoge druk in de thuiskomer (4.2 bar) en de temperatuur toename in de band. Advies, onderanks het snelheid verschil op de snelwegen, gewoon 80 aanhouden.

Ik heb de alarm verlichting niet aangehad op de snelweg, omdat mensen al snel achter mij zaten en mensen op de linkerbaan dan denken dat ik naar links wil, omdat ze de rechterkant van mijn auto niet kunnen zien.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Verwisselen stelt niet zoveel voor idd.

Ik weet niet of een 16" velg met bijv. 205 band ook in de ruimte van de thuiskomer past?
Daar kan je 200 km mee rijden als je wilt :p
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Waarschijnlijk wel passend te krijgen, maar dit is mijn eerste lekke band in 10 jaar.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
in de bimmer heb ik geen andere keus om iemand te bellen. Geen RFT en geen reserve wiel.
Tegen mijn principes, bij een lekke band wissel je zelf de band. Is een kwestie van 15 minuten.
6 minuten vorig jaar bij -7 :D :D



Als ik op vakantie ga neem ik dus 1 winterband als reserveband mee, ik heb toch een karretje achter de wagen ;)
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Alor zei:
haha Hube.. vond je het zo een ramp om 80 te rijden? Ik doe het wel vaker hoor, als ik weinig zin heb en nooit iemand achter me gehad die boos oid was. Dikke vinger dan! :D
Of zouden de mensen hier in Braboland wat relaxter zijn :p

Lekker achter een vrachtwagen blijven hangen.



eej Alor, Hube doet dat op een 120 km weg, jij binnen de bebouwde kom :p
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
80 rijden is idd geen ramp, maar met 50km/h verschil is het toch iets anders. Mensen verwachten van een vrachtwagen dat hij langzaam rijdt, maar niet van een personen auto, zeker geen Lexus :p
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Mag je bij een lexus de thuiskomer achter monteren. Bij de meeste achterwielaandrijvers met sper weet ik dat je bij een lekke achterband de voorwiel naar achter moet plaatsen en de thuiskomer voor dient te monteren.
Doe je dit niet dan loop je het risico de sper te slopen en/of de elektronica te ontregelen.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Er staat geen waarschuwing over in de handleiding. Sowieso zit je al met een maten verschil op de IS250 (voor vs achter).

Het rijden ging makkelijk genoeg, maar inderdaad niet vol vermogen gegeven, rustig optrekken etc..
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
sharkman zei:
Mag je bij een lexus de thuiskomer achter monteren. Bij de meeste achterwielaandrijvers met sper weet ik dat je bij een lekke achterband de voorwiel naar achter moet plaatsen en de thuiskomer voor dient te monteren.
Doe je dit niet dan loop je het risico de sper te slopen en/of de elektronica te ontregelen.


Die is wel interessant, maar nog nooit van gehoord of gelezen.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Kan inderdaad electronica in paniek laten raken, ABS VSC en TRC kunnen lampjes gaan geven en incorrect werken. Of het je sper zal slopen durf ik niet te zeggen, als je L een nieuwe band heb en R een versleten komt het eigenlijk een beetje op het zelfde neer. Zowiezo moet je zo kort mogelijk met een thuis komer rijden, maar dat spreekt voor zich denk ik
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
KWP zei:
Kan inderdaad electronica in paniek laten raken, ABS VSC en TRC kunnen lampjes gaan geven en incorrect werken. Of het je sper zal slopen durf ik niet te zeggen, als je L een nieuwe band heb en R een versleten komt het eigenlijk een beetje op het zelfde neer. Zowiezo moet je zo kort mogelijk met een thuis komer rijden, maar dat spreekt voor zich denk ik


Je doelt dan op de verschillende wiel omtrekken? Of waar reageert het systeem dan op?
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Net even gekeken
Bij mijn honda S2000 staat het letterlijk in de gebruikershandleiding met als waarschuwing dat het tot uitbreken kan leiden en dat een thuiskomer op de achteras tot serieuze schade aan de mechanische sper kan leiden (omtrek van de thuiskomer is ook wel heel erg veel kleiner).
Bij de oude IS (met mechanische sper) kon het in ieder geval niet (had een redelijk ongecompliceerde sper die bij de minste slip de boel blokkeerde) maar daar zat dan ook een normaal reservewiel in dus daar was het geen issue.
(had ook nog een boekje van een BMW 335i maar die heeft runflats en de enige opmerking die ik daar kan vinden is dat de rolomtrek van de banden niet meer dan 2% af mag wijken om problemen te vermijden)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
sharkman zei:
Mag je bij een lexus de thuiskomer achter monteren. Bij de meeste achterwielaandrijvers met sper weet ik dat je bij een lekke achterband de voorwiel naar achter moet plaatsen en de thuiskomer voor dient te monteren.
Doe je dit niet dan loop je het risico de sper te slopen en/of de elektronica te ontregelen.

is250 heeft geen sper, maar een normale diff
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
blue-eyes zei:
KWP zei:
Kan inderdaad electronica in paniek laten raken, ABS VSC en TRC kunnen lampjes gaan geven en incorrect werken. Of het je sper zal slopen durf ik niet te zeggen, als je L een nieuwe band heb en R een versleten komt het eigenlijk een beetje op het zelfde neer. Zowiezo moet je zo kort mogelijk met een thuis komer rijden, maar dat spreekt voor zich denk ik


Je doelt dan op de verschillende wiel omtrekken? Of waar reageert het systeem dan op?

Inderdaad de omtrek, een thuiskomer is vaak veel kleiner