Ervaringen 17" velgen

Gertjeej

Hoort erbij
29 jan 2013
83
0
0
Hello!

Ik zou graag jullie ervaringen willen weten met 17 inch velgen onder de lexus IS250/220. Op dit moment heb ik de originele 18 inch velgen en onder zitten welke visueel echt top zijn (225 voor en 255 achter)! Maar.... ik ben er niet helemaal tevreden over, ik vind ze namelijk nogal zoekerig (op elke snelheid en tijdens het remmen) en ze dragen niet echt bij aan het comfort. Mag ik verwachten dat dit bij 17 inch velgen anders ligt? Kan je daar ook een andere maat voor en achter (stagerred) hebben zoals bij de 18 inch? Zijn er voor de rest nog zaken die ik moet weten of op moet letten?

Ow trouwens de auto staat nu op Dunlop Sport Maxx zomerbanden... daar zou het toch niet aan moeten liggen :). De 17 inch zijn dan ook met het oogpunt op eventuele winterbanden wissel aan het eind van 2013.

Alvast dank voor jullie input!
 

Senne

Hoort erbij
14 okt 2012
43
0
6
Hoe breder de band, hoe meer de auto gaat zoeken.
Echter kan dit ook aan de uitlijning van de auto liggen.
Laat om te beginnen de auto eens opnieuw uitlijnen, de banden goed controleren op ongelijkmatige slijtage, de velgen controleren om zeker te weten dat ze niet (licht) krom zijn.
Als dit in orde is en het probleem is er nog steeds dan zijn kleinere velgen een optie, dit zal ook helpen.
Echter zou ik bij een auto van dit formaat / vermogen / gewicht niet snel veel smallere banden monteren dan 215...
 

Gertjeej

Hoort erbij
29 jan 2013
83
0
0
Ow oke dank voor jullie input! die 17inch zijn dan nog even geen optie. Er zijn 1000km nieuwe achterbanden op gekomen en dat lijkt me ook niet het probleem. Vooral de voorbanden zijn even een een kritiekpuntje. ze zijn niete cht mooi afgesleten maar hebben nog meer dan genoeg profiel. De velgen zijn wel beschadigd maar verder geen enkele trilling in het stuur of tijdens het rijden. Ik voel de altijd alleen een beetje zoeken bij een wat slechtere weg. Ik zag ook dat de wang van de band niet helemaal mooi is. Wss een stoeprandje gepakt :(.

naja misschien is alles wel verholpen als er nieuwe voorbanden op komen. Het is op dit moment wel echt totaal een luxe dingetje eigenlijk :) verder op de snelweg echt geen problemen en is het heerlijk toeven. Ik denk wel dat de overgang van de fiat 500 met 15inch slofjes (die ik maandelijks zeker ook nog 3.500dkm gebruik) en de Lexus een wat groot is :).
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Qua comfort rijd mijn IS 300 het lekkerst op de 16 inch winterbanden. Rechtuitstabiliteit en aanremmen voel ik geen verschil met 16, 17 of 18. Vond 18 inch 35 serie die ik op leenbasis heb proefgereden wel stuiterig en ik voelde elk kiezelsteentje; in het bochtenwerk wel super. Ga op mijn nieuwe 18 inch voor 225/40/18, Vind die toch wat comfortabeler en ook wat mooier dan die platte dingen( zeker als je zoals ik niet te breed wil gaan).
Tip: laat je sporing even checken als je nieuwe voorbanden monteert. Met uitspoor of te groot verschil in caster gaat ie ook zoekerig rijden. Groetjes
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Gertjeej zei:
Hello!

Ik zou graag jullie ervaringen willen weten met 17 inch velgen onder de lexus IS250/220. Op dit moment heb ik de originele 18 inch velgen en onder zitten welke visueel echt top zijn (225 voor en 255 achter)! Maar.... ik ben er niet helemaal tevreden over, ik vind ze namelijk nogal zoekerig (op elke snelheid en tijdens het remmen) en ze dragen niet echt bij aan het comfort. Mag ik verwachten dat dit bij 17 inch velgen anders ligt? Kan je daar ook een andere maat voor en achter (stagerred) hebben zoals bij de 18 inch? Zijn er voor de rest nog zaken die ik moet weten of op moet letten?

Ow trouwens de auto staat nu op Dunlop Sport Maxx zomerbanden... daar zou het toch niet aan moeten liggen :). De 17 inch zijn dan ook met het oogpunt op eventuele winterbanden wissel aan het eind van 2013.

Alvast dank voor jullie input!


De sportmaxx zijn zeker in de winter vrij hard waardoor het comfort zeker afneemt, en zijn het naar mijn mening ook iets gevoeliger qua spoorvorming, Beste is om een band te nemen met een ronde zijkant.

Daarnaast ontkom je niet veel aan spoorvorming bij brede banden, 17" zijn alleen aan de acterzijde iets smaller.

Als je echt de looks wilt van 18" maar toch zoveel mogelijk comfort wilt behouden dan raad ik je aan om de michelin pilot sport 3 te nemen, deze zijn een fractie duurder maar zijn in 18" comfortabeler dan 17"met dunlop sportmaxx..
 

Gertjeej

Hoort erbij
29 jan 2013
83
0
0
Ik heb inmiddels wat meer kilometertjes gereden. Meer dan dat ik had gedacht. Ik heb er nu ongeveer 4000 weg binnen 2.5 maanden en dat terwijl ik hiernaast ook nog een auto van de zaak rij (ook priv?). Ik moet zeggen dat ik helemaal gewend ben aan de 18 inch sloffen. Ik denk dat het zoekerige kwam door de overgang van de 13 inch winterbandjes die onder de andere auto liggen. Als ik in de Lexus rij dan merk vrijwel niets meer van het zoekerige gedrag.

Ik zit er voor de winter nog wel over de denken om een leuk setje 17inch wielen+velgen aan te schaffen met winterbanden. m.i. is 17 een stuk goeie koper dan de 18inch winterbanden (en velgen!). Mocht iemand nog een mooi setje 17 inch velgen hebben dan hou ik me aan bevolen :).

De zomerbanden zijn nu inderdaad de sportmaxx GT. Ik zal me tzt wel even verdiepen in, wellicht, een andere band. Ik hou dan zeker even rekening met de michelins! Ik moet zeggen dat ik de sportmaxx gt wel lekker stil vind. Of zijnde michelins nog stiller? Ik denk dat ik vrij lang met een setje banden kan doen aangezien ik echt 98% snelweg rijd en de ritjes zijn atlijd langer dan 70km,(buiten de spits).
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Ik heb (op de A4 weliswaar) 18" Conti SportContact 3 liggen. Dit is een band met stugge wangen en een ronde zijkant. De maat is 235/40/18, zowel voor als achter (Quattro). Ik heb totaal geen last van spoorvorming. Ik weet dat bij de A4 die vanaf 2008 geleverd is, de ophanging heel nauw luistert. Als je geen originele velgen hebt, moet je dan ook geen Conti's nemen omdat die te stug zijn waardoor je continu een trilling voelt. De enige band die dan helpt is een Michelin, die heeft een zachtere wang waardoor de trilling in die zachte wang word geabsorbeerd als het ware.

Bij de lokale bandenboer die het nodige wegzet aan banden, adviseren ze aan BMW-rijders alleen maar Michelin's vanwege het stugge onderstel. De Conti's die ik heb, hebben geen richtinggebonden profiel en zijn daardoor ook wat stiller. Ik vind wel dat ze makkelijk cuppen. De winterbanden zijn 235/45/17 en zijn richtinggebonden met rechte zijkanten. Ook hiermee heb ik totaal geen last van spoorvorming, wel zijn ze rumoeriger en voel ik ze meer als ik de auto laat uitrollen. Of het totale gebrek aan spoorvorming komt door de permanente quattro-aandrijving durf ik niet zo te zeggen, maar dat een merk of type band meer uitmaakt dan de velg durf ik wel te staven.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Momenteel zijn de stilste banden op de markt de Dunlop Sportmaxx RT en de Fulda Sportcontact.
Heb de Fulda 225/40/18 onder de IS 300 en ben zeer tevreden. Niet alleen qua geluid en comfort , maar ook prestaties nat en droog. Kosten je ongeveer 400 incl btw voor de 4 als je een beetje rondshopt op internet!!
Elster is ook superhappy met zijn Dunlop sportmaxx RTs. Ook die zijn stil.comfortabel en hebben zeer goede rij=eigenschappen. Zag ik laatst ook in de aanbieding voor 500 de 4. Michelins zijn doorgaans stukken duurder en presteren naar mijn mening zeker niet beter. Als winterband rij ik een Goodyear 16 inch 205/55/16. Kost geen drol.
Roadstone is hier een kopie van (zijn nog goedkoper) en die heb ik onder de Ford Transit. Beide merken rijden gewoon super. En ik rijd als een achtelukke in die Transit(140 PK TDCI). De IS 300 was bij nat weer en in winterse omstandigheden levensgevaarlijk op de oude Dunlops 9000(ging alle kanten op) en was onherkenbaar (in positieve zin) op de Goodyear winterbanden. Vond die Dunlops ook erg lawaaig. Op de IS 200 had ik Pirelli P6000 215/45/17 en die vond ik helemaak waardeloos. Daar heb ik Eagle F1s onder gezet. Dag en nacht verschil. Setje lichtmetaal 16 of 17 inch voor de winter is supergoedkoop via Winparts of bij reifen.com Duitsland. Heb zelf 4 stuks gebruikte 16x7,5 via Duitse site voor 200 euro gekocht. Mijn stalen velgen waren zelfs duurder en daar reed ik voor lul mee. Keus genoeg dus. Voor advies of uitproberen kan je altijd bij me terecht. Groetjes. RedBaron
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Gertjeej zei:
Ik heb inmiddels wat meer kilometertjes gereden. Meer dan dat ik had gedacht. Ik heb er nu ongeveer 4000 weg binnen 2.5 maanden en dat terwijl ik hiernaast ook nog een auto van de zaak rij (ook priv?). Ik moet zeggen dat ik helemaal gewend ben aan de 18 inch sloffen. Ik denk dat het zoekerige kwam door de overgang van de 13 inch winterbandjes die onder de andere auto liggen. Als ik in de Lexus rij dan merk vrijwel niets meer van het zoekerige gedrag.

Ik zit er voor de winter nog wel over de denken om een leuk setje 17inch wielen+velgen aan te schaffen met winterbanden. m.i. is 17 een stuk goeie koper dan de 18inch winterbanden (en velgen!). Mocht iemand nog een mooi setje 17 inch velgen hebben dan hou ik me aan bevolen :).

De zomerbanden zijn nu inderdaad de sportmaxx GT. Ik zal me tzt wel even verdiepen in, wellicht, een andere band. Ik hou dan zeker even rekening met de michelins! Ik moet zeggen dat ik de sportmaxx gt wel lekker stil vind. Of zijnde michelins nog stiller? Ik denk dat ik vrij lang met een setje banden kan doen aangezien ik echt 98% snelweg rijd en de ritjes zijn atlijd langer dan 70km,(buiten de spits).

Ja het is zeker een kwestie van wennen he :)

de sportmaxx gt zijn in het begin iets stiller dan de michelins, maar na wat gebruik maken ze inderdaad wat meer geluid en dan zijn de michelins weer stiller. het prijs verschil is trouwens minimaal tussen die 2 alleen gaan de dunlops wel langer mee. De michelin pilot super sports vind ik persoonlijk zelfs stiller dan de ps3 en gaan langer mee.. deze gebruik ik in 19" en zijn in de juiste maten voor de lexus niet beschikbaar voor de 18".
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
D43m0n zei:
Ik heb (op de A4 weliswaar) 18" Conti SportContact 3 liggen. Dit is een band met stugge wangen en een ronde zijkant. De maat is 235/40/18, zowel voor als achter (Quattro). Ik heb totaal geen last van spoorvorming. Ik weet dat bij de A4 die vanaf 2008 geleverd is, de ophanging heel nauw luistert. Als je geen originele velgen hebt, moet je dan ook geen Conti's nemen omdat die te stug zijn waardoor je continu een trilling voelt. De enige band die dan helpt is een Michelin, die heeft een zachtere wang waardoor de trilling in die zachte wang word geabsorbeerd als het ware.

Bij de lokale bandenboer die het nodige wegzet aan banden, adviseren ze aan BMW-rijders alleen maar Michelin's vanwege het stugge onderstel. De Conti's die ik heb, hebben geen richtinggebonden profiel en zijn daardoor ook wat stiller. Ik vind wel dat ze makkelijk cuppen. De winterbanden zijn 235/45/17 en zijn richtinggebonden met rechte zijkanten. Ook hiermee heb ik totaal geen last van spoorvorming, wel zijn ze rumoeriger en voel ik ze meer als ik de auto laat uitrollen. Of het totale gebrek aan spoorvorming komt door de permanente quattro-aandrijving durf ik niet zo te zeggen, maar dat een merk of type band meer uitmaakt dan de velg durf ik wel te staven.

Ja contisportcontacts zijn prima banden alleen te stug voor mij.. in runflats uitvoering is het helemaal niet te doen.

Michelin banden onder een auto zetten maakt de auto wat comfortabeler en "luxer" rijden, wat ik zelf erg fijn vind.

wat betreft de audi ophanging is dit opgelost door een terugroepactie, mocht je tijdens je zoektocht naar een is250 niet uitkomen "wat ik me niet voor kan stellen" :D
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Alan zei:
wat betreft de audi ophanging is dit opgelost door een terugroepactie, mocht je tijdens je zoektocht naar een is250 niet uitkomen "wat ik me niet voor kan stellen" :D

Euh, er is meer "aan de hand" met de B8 dan alleen die ophanging :sucks:
Buiten het feit dat de nieuwere modellen A4/A5 elk hun typische gebreken kennen (in toenemende mate zelfs), doet de importeur of de dealer ook helemaal niks aan merkbeleving. Daarnaast zegt de importeur van alles, maar wordt daar niet naar gehandeld. Ze zijn succesvol, en dat weten ze helaas maar al te goed. Maar nu ga ik offtopic :D

Ik geef nu de voorkeur aan een wat hardere band met de A4, omdat deze nogal zwaar is en dat uit zich vooral in bochten en remmen. Op de Focus die ik hiervoor had, reed ik altijd Michelin en dat was een hele prettige combi. Met gemak 60.000 km. En heerlijk sturen.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
D43m0n zei:
Alan zei:
wat betreft de audi ophanging is dit opgelost door een terugroepactie, mocht je tijdens je zoektocht naar een is250 niet uitkomen "wat ik me niet voor kan stellen" :D

Euh, er is meer "aan de hand" met de B8 dan alleen die ophanging :sucks:
Buiten het feit dat de nieuwere modellen A4/A5 elk hun typische gebreken kennen (in toenemende mate zelfs), doet de importeur of de dealer ook helemaal niks aan merkbeleving. Daarnaast zegt de importeur van alles, maar wordt daar niet naar gehandeld. Ze zijn succesvol, en dat weten ze helaas maar al te goed. Maar nu ga ik offtopic :D

Ik geef nu de voorkeur aan een wat hardere band met de A4, omdat deze nogal zwaar is en dat uit zich vooral in bochten en remmen. Op de Focus die ik hiervoor had, reed ik altijd Michelin en dat was een hele prettige combi. Met gemak 60.000 km. En heerlijk sturen.


Ik weet dat de b8 wat meer heeft, laten het maar hierbij houden en on topic blijven :) hahaha

voor mij geldt 18" met michelin rijdt lekkerder dan 17"met ander merk banden, dus waar dit topic over gaat.. ik spreek dan uit mijn ervaring met de is250 en verschillende banden maten met verschillenden banden.

En degene die me langer kennen weten dat ik heel gevoelig ben en een zeikerd ben op dit gebied.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hoi D43m0n ,

je bent toch op zoek naar een is250?

Misschien kan je naar de meeting komen om wat auto's te bekijken :) dan kan je alvast wat inspiraties op doen en vragen stellen aan de leden :)