Slechte wegligging

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Hallo iedereen,

Sinds het begin dat ik mijn Lexus IS250 heb aangeschaft heb ik last gehad van een slechte wegligging.

Probleem: Bij hogere snelheden op de snelweg heb je het idee dat de auto niet door een flauwe bocht wil komen. En met hogere snelheden blijft de auto zoeken en is hij zweverig waardoor je steeds aan het corrigeren bent. Hij deint als het ware. Dit is voornamelijk op hogere snelheden zeer hinderlijk. Ook vind ik hem heel zijwind gevoelig. Zodra er een beetje wind staat doe je niks anders dan corrigeren. Met mijn voorgaande Mercedes C-klasse Station had ik hier geen enkel probleem mee. Zelf met harde winden was het rijden met hoge snelheden geen enkel probleem. De Lexus heeft hier ook met name last van als je constant rijdt. Als je aan het accelereren bent heeft hij niet de neiging om te gaan deinen.

Wat is er al gedaan: Originele velgen waren 16 inch met de 205/55/R16 banden van Bridgestone, de Potenza's met W indicatie. Daarna de winterbanden op de 16 inch velgen gezet. De winterbanden zijn Goodyears UltraGrip Performance 2, 205/55/R16 met V indicatie. Voor de zomerbanden een andere set velgen aangeschaft te weten de originele 17 inch velgen. 225/45/R17 voor en 245/45/R17 achter. Eerst de Bridgestone Potenza's eronder gehad met W indicatie en deze afgelopen zomer vervangen door Pirelli's Centurato P7 met W indicatie. Daarbij is de auto ook al uitgelijnd. Verschillende bandenspanningen geprobeerd, maar niks helpt. De auto heeft er met alle banden last van, maar met de winterbanden nog het meest. Dan is het echt een drama om harder dan 160km/h te rijden.

Wie heeft een oplossing voor dit probleem of weet waar dit aan kan liggen. Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik rij op 18' geen problemen met wegligging, niet op de winter en niet op de zomerset. De 16 en 17 'rijden inderdaad wat minder. Jammer dat je niet op de meeting was, dan had je wellicht de andere autos even kunnen proberen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Smallere banden (205) kunnen zijwindgevoeligheid verhogen, maar daar zou je met 225/45/R17 voor en 245/45/R17 eigenlijk geen last van moeten hebben.

Zijn de schokdempers al eens nagekeken?
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Het rare is ook dat iedereen vol lof spreekt over de wegligging, maar dat ik dat totaal niet ervaar.

De auto is gewoon in onderhoud bij een Toyota dealer en krijgt daar al zijn beurten, dus die zouden die schokdempers toch moeten checken neem ik aan?
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Schokdempers worden in mijn beleving vrijwel niet gecontroleerd. Auto's worden op de meeste punten alleen visueel gecontroleerd bij een beurt tenzij er een bekend aandachtpuntje is. En zo dus ook de schokdempers. Is er niet vreemds te zien, word er niet verder naar gekeken.

Heb je het al eens bij de dealer neer gelegd zodat zij eens hun oordeel over de klacht kunnen geven?
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Omdat de klacht nogal vaag is heb ik deze niet bij de dealer voorgelegd. Dit soort klachten kosten over het algemeen een hele hoop geld zonder dat het iets oplevert. Vandaar dat ik de vraag eerst hier eens voorleg.

Misschien dat er mensen zijn met soortgelijke klachten.

Nog even terugkomende op de schokbrekers. De auto is gekocht met een km-stand van nog geen 20.000km en heeft dit probleem al vanaf begin af aan gehad. Dan kan het toch moeilijk aan de schokdempers liggen?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
(Jonge) leeftijd hoeft niet perse garant te staan voor een goede werking (of montage).

Banden en velgen kunnen een hoop veroorzaken, spoorvorming, deinend of instabiel gedrag. Echter, de problematiek die je beschrijft lijkt excessief en buiten verhouding met genoemde. Dat betekent dat je twee antwoorden kunt krijgen; er zijn consequent rijders met dezelfde problematiek of er is iets anders aan de hand. Afgaand op meerdere gebruikerservaringen lijkt genoemde problematiek niet een structureel gegeven.

Bij de CT zie je soortgelijke vragen terugkomen, de 1 ervaart een instabiele wegligging en de ander roemt juist de goede wegligging.

Dat betekent dat je e.e.a. zult moeten uitsluiten en dat kan kosten inhouden. Ter voorbeeld, dat de auto is uitgelijnd impliceert niet dat dit juist is gebeurd (daar zijn binnen het forum wel wat topics over te vinden). Heb je een uitlijnings-rapport? Een (nieuwe) schokbreker kan defect zijn. Dat de auto bij accelereren niet deze problematiek vertoont zegt mogelijk iets over de ophangings-geometrie, welke iets verandert bij stevig optrekken. Dus meer krachten op de achterzijde en minder op de voortrein, hetgeen weer kan wijzen op uitlijnproblematiek..etc.

De stap (of telefoontje) naar de dealer lijkt me wel aan te raden, je kunt altijd even informeren of zij dit herkennen of misschien even willen meerijden. Je zult dus op de een of andere wijze een 'second opinion' moeten verkrijgen, liefst iemand van het forum met een gelijke wagen.

Misschien kun je nog globaal aangeven in welke omgeving je woont?
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ben opzoek gegaan naar het uitlijningsrapport en ik heb hem gevonden. Hieronder is het rapportje die ik mee kreeg bij de Euromaster.



Graag jullie mening hierover.

Ik woon overigens in Veendam.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik zet hier even de factoryspecs neer ter vergelijk. Ben hier zelf geen expert in, dus bij deze een oproep aan de forumleden om er wat zinnigs over te zeggen.
 

Bijlagen

  • AlignmentIS250Factory.JPG
    AlignmentIS250Factory.JPG
    112,4 KB · Weergaven: 49
  • ISx50_Alignment.GIF
    ISx50_Alignment.GIF
    25,3 KB · Weergaven: 82

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Mijne is un tijd terug ook gebeurd en dit is mijn rapport...sorry voor late reactie maar kon de uitdraai nie vinden...
dus bijdeze
 

Bijlagen

  • uitlijnen 001.jpg
    uitlijnen 001.jpg
    436,7 KB · Weergaven: 54

Lexus-dzjino

Actief
23 okt 2011
353
0
0
zijn 16Inch velgen standaard geleverd bij de is250? wellicht eens proberen met een leen set om wat groters er onder te leggen denk aan 17 of 18 inch en kijk dan wat het rij gedrag doet!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Voor de zomerbanden een andere set velgen aangeschaft te weten de originele 17 inch velgen. 225/45/R17 voor en 245/45/R17 achter.
Volgens mij heeft TS dat ook gedaan, maar helaas zonder gunstig effect.
 

A.S. Motorsport

Hoort erbij
14 mrt 2012
73
1
0
Is moeilijk te zeggen zonder de auto zelf te zien, maar ik zou die schokkers toch maar eens na gaan.
Over het algemeen word er niet gekeken naar de schokdempers, ook niet bij de APK, daar letten ze alleen op dat hij nog vast zit.

Zou even kijken naar:
Schokdempers
Stabilisatorstang einden
Bussen in onderstel

(en nu ff offtopic deels)
Ik herken dit probleem wel van sport autos waar de voorspoiler/lip op ontbreekt die willen dan wel eens gaan zoeken op snelweg omdat ze amper neerwaardse druk krijgen.
(bijvoorbeeld een NSX, of 348 waar de voor lip van af is)
 

brazi

Nieuw hier
27 jan 2013
22
1
3
Ik sluit mij aan bij de adviezen van A.S.Motorsport.
Het vage gevoel dat je beschrijft komt goed overeen met wat ik met mijn IS220d ervoer. Met het verschil dat dat pas boven de 200.000km begon op te vallen.

Het waren inderdaad alle punten die A.S.Motorsport beschreef. Schokbrekers worden enkel visueel beoordeeld, dus als er niks lekt wordt er niet verder getest.
 

tonnetje

Actief
26 okt 2012
286
7
0
die van mij zoekt ook een beetje
kan het geen slechte wegligging noemen hooguit een beetje vaag sturen!
daar veranderde de eibach verlagingsveren 19inch velgen en brede michelin pilot supersport banden ook niet veel aan
ondanks dat kan ik als een XXXop en afritten nemen als ik in the mood ben
het zal nooit een bmw worden wat weggedrag/ligging betreft
but who cares
try to live with it or resell the car ;)

ModEdit door Alor en eens met bovenstaand bericht :D
 

Erwin

Hoort erbij
5 dec 2011
50
0
0
Hey Frank,

Ik reageer een beetje laat op je topic maar goed, beter laat dan nooit. Wat jij beschrijft is een veel voorkomend probleem bij de IS 250 waar ik ook last van heb. Ik heb op de Lexus-meeting van vorig jaar met een IS 250-bezitter gesproken die precies hetzelfde ervaart en ook op de laatste meeting sprak ik iemand die het sturen van de IS 250 als nogal vaag ervaart. Toen ik de auto net had, dacht ik dat er speling in het stuur zat, nu zou ik het als "zweverig" omschrijven. Ook in andere posts op het forum wordt het probleem beschreven. Ik rij zelf op 18 inch maar dat maakt ook geen verschil. Mij is verteld dat vanaf bouwjaar 2009 het probleem niet meer bestaat, ik heb het er bij de dealer over gehad maar die vertelden mij dat er niets aan te doen valt.

Maar hopen dat iemand uiteindelijk toch met een oplossing komt, zou wat mij betreft het genieten van mijn IS 250 ten goede komen, ik heb voor de rest niet te klagen.

Groeten
Erwin
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Ik denk toch combi van:

Uitlijning in mijn ervaring is Lexus gevoelig voor de juiste uitlijning en niet gediend van extreme negatieve camberstanden.
Eventuele speling in de ophanging
Schokdempers
wielmaten en steek/banden

Een achterwielaandrijver moet altijd de kant op gaan die je instuurt, een eigen koers aanhouden geeft aan dat er iets in de ophanging en/of uitlijning mis is.
 

Anthony

Hoort erbij
3 jul 2013
63
0
6
Mij lijkt ook wat A.S motorsport zeg het beste om ff te checken! Mochte de schokbreekers niet meer goed te zijn heb je van TEIN hele leuke setjes met edfc, zo kun je zelf de hardheid makkelijk naar smaak in stellen (voor en achter) Kost natuurlijk wel wat maar denk dat zoiets het rij gedrag zeker ten goede komt!