Slechte wegligging

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Hallo iedereen,

Sinds het begin dat ik mijn Lexus IS250 heb aangeschaft heb ik last gehad van een slechte wegligging.

Probleem: Bij hogere snelheden op de snelweg heb je het idee dat de auto niet door een flauwe bocht wil komen. En met hogere snelheden blijft de auto zoeken en is hij zweverig waardoor je steeds aan het corrigeren bent. Hij deint als het ware. Dit is voornamelijk op hogere snelheden zeer hinderlijk. Ook vind ik hem heel zijwind gevoelig. Zodra er een beetje wind staat doe je niks anders dan corrigeren. Met mijn voorgaande Mercedes C-klasse Station had ik hier geen enkel probleem mee. Zelf met harde winden was het rijden met hoge snelheden geen enkel probleem. De Lexus heeft hier ook met name last van als je constant rijdt. Als je aan het accelereren bent heeft hij niet de neiging om te gaan deinen.

Wat is er al gedaan: Originele velgen waren 16 inch met de 205/55/R16 banden van Bridgestone, de Potenza's met W indicatie. Daarna de winterbanden op de 16 inch velgen gezet. De winterbanden zijn Goodyears UltraGrip Performance 2, 205/55/R16 met V indicatie. Voor de zomerbanden een andere set velgen aangeschaft te weten de originele 17 inch velgen. 225/45/R17 voor en 245/45/R17 achter. Eerst de Bridgestone Potenza's eronder gehad met W indicatie en deze afgelopen zomer vervangen door Pirelli's Centurato P7 met W indicatie. Daarbij is de auto ook al uitgelijnd. Verschillende bandenspanningen geprobeerd, maar niks helpt. De auto heeft er met alle banden last van, maar met de winterbanden nog het meest. Dan is het echt een drama om harder dan 160km/h te rijden.

Wie heeft een oplossing voor dit probleem of weet waar dit aan kan liggen. Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Maar 2009 heeft een totaal ander model. Die heeft de kleinere spiegels een iets ander interieur en een gefacelifte front en achterkant.

Er staat bij de info omtrent het VIN-nummer ook dat de productieperiode is van 08/2005 tot 07/2008. Er zullen dus tussentijds nog wel updates zijn geweest als ik jullie verhalen zo allemaal lees.

Het klopt inderdaad dat bij accelereren alles goed gaat, hierbij geen last van wind of instabiliteit. Zodra de snelheid constant wordt begint het gezwabber. Maar heeft dit ook niet met de krachten op de auto te maken. Bij acceleren is de voorwaartse kracht immers veruit de grootste kracht. Zodra de versnelling afneemt nemen de andere krachten in verhouding toe.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat Alan zegt, het wordt er niet echt duidelijker op... :(

Heb zelf een GS die op zo'n facelift jaar zit, waarbij (tot verbazing van de dealer), bepaalde zaken wel waren 'gefacelift', maar niet alles.. :roll:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
2009 is een totaal ander verhaal, er is sprake van een facelift, maar Gezien de data heb je denk ik wel een zwaardere stuur.

Bij acceleren worden de krachten inderdaad anders, je vooras wordt mider zwaar belast omdat er bij acceleratie het gewicht wordt verplaatst naar achter. Dus je auto komt ook wat meer omhoog en de geometrie ook anders is. Maar zodra je constante snelheid hebt, dus meer gewicht op de vooras, dan wordt die gevoelig. Ik neig naar iets in je onderstel, draagarmen fuseekogels dempers voorin stabi voor, rubbers voorin
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Lol, ja, dan zijn we weer terug bij de beginpost en eerdere comments... :p

Jammer dat je niet even kunt proefrijden in zijn auto Alan, volgens mij kun jij het zo zeggen.
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Maar alle mogelijke oorzaken zouden voorin moeten zitten?

Tijdens de vakantie begon de auto voorin ook een raar lawaai te maken tussen de 60 en 80km/h en ik vermoed dat er een wiellager kapot is. Zou dit ook het gevolg kunnen zijn van de mogelijke oorzaken die genoemd worden?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ja ik zou het zo voelen ja, want dat is overduidelijk namelijk

Wiellagers zouden het naar mijn mening niet zijn, je fusee kogels zouden dat wel kunnen zijn, maar waarschijnlijk trilt het dan ook? Dempers kan je zien als ze lek zijn.
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Nee hij trilt absoluut niet. Hij maakt alleen tussen de 60 en 80km/h een zoemend geluid. Met lagere en hogere snelheden verdwijnt dit zoemende geluid weer of het is niet meer te horen in de auto.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde in bovenstaande post is: Kan het zijn dat het wiellager (of wat het geluid ook maar veroorzaakt) kapot is gegaan door defecte draagarmen, fuseekogels, dempers voorin, stabi voor, rubbers voorin?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Het kan gerelateerd zijn.... Maar de lagers zijn niet de meest slijtage gevoelige componenten in vergelijking met de rest.

Wat voor banden heb je ook al weer?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Meestal kun je een defect wiellager wel goed vaststellen tijdens bochten, evenals testen speling op het wiel. Zie (hoor) ook vid:


Oorzaken defecte wiellagers kunnen uiteenlopen (behalve ouderdom), dat valt lastig achteraf te reconstrueren.