Transmissie-olie

Vsk996

Hoort erbij
25 feb 2014
94
1
0
Gisteren eerste groot onderhoud laten uitvoeren (30.000km). Bij het ophalen van de auto meldde men dat de olie van de versnellingsbak vervangen werd. Ik heb er niet direct bij stilgestaan - maar ik heb niet de indruk dat dit al ooit eerder gebeurd is bij een auto van mij... Ik ben aan mijn 8ste automaat (mijn eerste CVT) en heb eigenlijk geen weet (meer) dat dit ooit ververst is ?
Is dit normaal ?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat mlcoolj zegt....

Wat nog zou kunnen is dat ze via hun diagnosic tester de 'conditie' van de vloeistof meten (aan de hand van diverse parameters), net zoals bijvoorbeeld Nissan CVT dat kent. Geen idee eigenlijk of dat bij Lexus ook op die wijze gebeurd.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Inderdaad erg raar,

Bekijk de Werkzaamheden maar eens, alleen motorolie wordt bij een kleine en grote beurt vervangen.

Inspectie, dus niet vervangen doen ze pas iedere 60.000km of 4jaar.
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Toch lees ik dat het gebruikelijk is dat de transmissie olie gecontroleerd word bij 30.000 km en vervangen indien van toepassing.
  • 30,000K Service
  • Replace engine oil and filter
  • Retorque drive shaft flange bolts (if applicable)
  • Rotate tires
  • Inspect ball joints and dust covers
  • Inspect drive shaft boots
  • Inspect engine air filter
  • Inspect nuts and bolts on chassis
  • Inspect steering linkage and bolts
  • Inspect fluids and top off
  • Replace wiper inserts
  • Reset the oil reminder light
  • Inspect tire pressure, wear and set pressure
  • Reset tire pressure light
  • Visually inspect brake linings, pads and discs
  • Lubricate propeller shaft, retorque bolts (if applicable)
  • Lubricate front drive shaft bushings (if applicable)
  • Measure brake pad thickness and rotor runout
  • Replace engine air filter
  • Replace air conditioning filter (if applicable)
  • Replace PCV
  • Inspect fuel lines and connections
  • Inspect fuel tank bands and fuel tank vapor vent system hoses
  • Repack front wheel bearings (if applicable)
  • Inspect fuel tank gas cap gasket
  • Inspect rack and pinion assembly
  • Inspect transmission fluid
  • Replace transmission fluid (if applicable)
  • Inspect transfer case and differential oil
  • Replace differential oil (if applicable)
  • Inspect and clean battery terminals
  • Lubricate locks, latches, cables and hinges
  • Inspect belts and hoses
  • Inspect and clean battery terminals
  • Car wash and vacuum
  • Add LSD additive (if applicable)
  • Additional Services (if needed)
  • Replace brake fluid
  • Replace fuel filter
  • Rotate and balance - spin balance
  • Rotate and balance - road force
 

Vsk996

Hoort erbij
25 feb 2014
94
1
0
@mvraamdonksIs300 - bedankt voor het opzoekwerk !

Daarnaast ik had het inmiddels nagezien in het onderhoudsboekje. Daar staat vermeld controle van de olie. Ik neem idd. aan dat wanneer je iets controleert en het niet meer voldoet je gaat vervangen (ik heb hier ook geen probleem).
Ik hoop alleen dat Lexus niet dezelfde problemen kent met hun CVT als bvb. Audi op hun 2 liter tdi's van de vorige generatie. Er zijn er bij Audi heel wat 'gesneuveld' rond de 80.000km.
Ik heb eigenlijk geen idee maar gebruikt Lexus behalve op de CT200 en op 300h motor de CVT al langer op andere modellen of werken ze op de andere modellen/motoren met een andere versnellingsbak. Een van de bemerkingen die ik mij trouwens maak(te) is dat de motor 300h relatief weinig Newton-meters heeft (en daardoor niet echt trekt) wat meestal wijst op een versnellingsbak welke het vermogen niet goed verwerkt krijgt
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Volgens mij hebben de volgende modellen CVT
Lexus CT200h
Lexus ES300h
Lexus GS450h 3.5 L 6 cyl
Lexus HS250h
Lexus RX400h 3.3 L 6 cyl
Lexus LS600h 5.0 L 8 cyl
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik hoop alleen dat Lexus niet dezelfde problemen kent met hun CVT als bvb. Audi op hun 2 liter tdi's van de vorige generatie. Er zijn er bij Audi heel wat 'gesneuveld' rond de 80.000km.
Not likely... Wat dat betreft zit Lexus degelijk in elkaar, aangezien er tot nu toe geen noemenswaardige poblematiek is opgetreden (denk ook aan Prius etc.). CVT/automaten van Lexus zijn technisch vrijwel nooit zwak geweest (in tegenstelling tot bepaalde Duitse varianten...) Handbakken is soms een ander verhaal, maar dat betrof dat vooral de ongelukkige ratio's.

Overigens ben ik wel benieuwd naar wat is opgekomen bij de inspectie van de bak en vooral waardoor ATF nu al vervangen moest worden.