Van CT naar IS: paar adviesvragen

AddVariety

Nieuw hier
2 aug 2016
12
1
0
Na slechts 2 jaar een Lexus CT 2012 Business Edition pearl white 17" te hebben gereden, is er niet geheel vrijwillig een einde aan gekomen (economisch total loss na een ongeluk met gelukkig alleen schade). Omdat een vergelijkbare uitvoering erg moeilijk te vinden bleek (in pearl white) of gelijk een vrij dure, maar wel erg mooie 2014/2015 F-Sport uitvoering werd, ben ik ook de IS gaan overwegen. Ten opzichte van een nieuwere CT was het maar weinig extra geld en veel extra auto. ;-)

Het is dan ook een Lexus IS 300h 2013 First Edition geworden in de prachtige kleur Sonic Titanium met Ivory vollederen interieur. Als je het mij vraagt de mooiste Lexus kleur samen met Pearl White, maar die laatste vind ik op de IS minder mooi uitkomen ?n ik wou geen F-Sport met 18 inch velgen, deels vanwege comfort, deels vanwege kosten (zowel aanschaf als banden zelf).

Hoewel ik ook nog een Luxury Line overwogen heb, met name vanwege de stoelen met geheugenfunctie, stoelverkoeling ?n het Mark Levinson audiosysteem, kon ik geen uitvoeringen vinden binnen mijn budget met een normale km-stand ?n een acceptabele staat van in- en exterieur. Ik kwam op prijzen uit waarbij ik liever voor een NX gegaan was, maar de IS spreekt mij gewoon meer aan en als gezin met 2 nog jonge kinderen was de CT meestal ook voldoende groot (alleen op vakantie een uitdaging).

Het werd dus de First Edition, die alle opties had die ik absoluut wou: lederen bekleding, stoel- en stuurverwarming, premium navigatie en audio (niet ML), regen- en lichtsensor en parkeerhulpcamera. Buiten de eerder genoemde opties waarvoor ik een Luxury Line overwoog mis ik eigenlijk alleen parkeersensoren, met name voor zou fijn zijn geweest, privacy glass en keyless entry. Maar goed, de staat van de auto i.c.m. km-stand vind ik het belangrijkste. Ik heb dan ook een Luxury Line die letterlijk full options was (schuifdak, ML, safety pakket) laten staan omdat deze van binnen en buiten uitgeleefd was ?n 50.000 km meer op de teller had. Dat laatste had ik me overheen kunnen zetten, het is immers een Lexus, maar een uitgeleefd uiterlijk niet.

Om de auto compleet te maken, wil ik sowieso een kunststof laadvloerbeschermer kopen, maar ook de achterruiten voorzien van zonwering voor de kinderen. Ik zie daarbij twee opties: Privacy Shades of de ruiten voorzien van zonwerend privacy folie. Dat laatste ben ik echter huiverig voor, omdat het een laagje plastic is, betwijfel ik de werking ervan en weet eigenlijk ook niet of Louwman dat eventueel kan verzorgen? Iemand daar ervaring mee?
De Privacy Shades lijken mij ideaal, alleen niet het mooiste voor het interieur. Voordeel is wel dat deze exact op maat gemaakt zijn voor het model auto waarvoor je ze bestelt, ze zonder schroeven of iets dergelijks gemonteerd kunnen worden en de ramen gewoon geopend kunnen worden waarbij ze als een hor dienen tegen vliegen bijv. Het mooiste vind ik nog wel dat het maar ? 115 kost voor een complete set. Dat is zelfs inclusief de achterruit, maar dat is dankzij het automatische zonnescherm in de First Edition niet nodig.

Wie heeft er verder nog handige tips voor iemand die de IS alleen nog kent van een eerdere 48-uurs proefrit en de proefrit in de auto die ik nu aangeschaft heb en komende week op zal halen?
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Er zijn een paar zaken die elke auto die wij kopen moet hebben, een moonroof, airco (maar dat is tegenwoordig wel standaard denk ik), cruise control, en een goed audiosysteem.
Mijn vrouw heeft onze IS300 F-sport uitgezocht.

Van de hoge kilometerstand ? 170.000 trekken wij ons niets aan, voor ons voelt de auto nieuw en zo ziet ze er ook uit en zo rijd ze ook. We zijn net terug van een roadtrip door Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Itali?, Sloveni?, weer Oostenrijk dan Tsjechi? en daarna via Duitsland weer terug naar huis. We hebben een verbruiksgemiddelde van 1 op 18.5 gehaald en dat lijkt me een prima score.
Zaken die ik mis, ... ik mis een beetje de adaptive cruise control van onze vorige auto (een Prius), het solar sunroof van die auto, en ik had in de Prius i.p.v. de schakelhevel er een drukknop versnelling module ingezet, en dat was toch wel erg fijn, en er zat geen pook meer in de weg.

Parkeersensoren mis ik overigens niet, ik kan redelijk goed het formaat van onze auto inschatten en rij niet zo gauw te ver door bij inparkeren. Een ding waar je tijdens het parkeren e.d. wel een beetje mee moet oppassen is met onverwacht hoge stoep- en betonnen stootranden die net even hoger liggen, wij hebben tijdens onze rit tot twee keer toe een licht schrapend geluid waar mogen nemen, en dat vinden wij niet leuk (maar misschien ligt een First Edition wel wat hoger, ik heb geen idee).
Voor de rest is het een dijk van een auto en vooral in het buitenland regelmatig een aandachttrekker want blijkbaar erg onbekend.

Veel plezier ermee!
 
  • Leuk
Waarderingen: Vagtech

AddVariety

Nieuw hier
2 aug 2016
12
1
0
Dank je wel voor je reactie Dietrich! De Prius is ons ook geen onbekende, voor de Lexus CT reden wij namelijk een 2e generatie Prius uit 2006. Ook nu heb ik nog even naar een Prius plug-in gekeken van 2013/2014, maar vond het toch een erg groot verschil qua rijgedrag en interieurgeluid. Je kreeg echter wel voor een schijntje een volbeladen Executive uitvoering. En hoewel ik van luxe hou, zit luxe voor mij meer in de rijbeleving, het comfort en (gebrek aan) interieurgeluid dan in elektronische snufjes waarvan je een deel niet gebruikt.

Helemaal mee eens dat adaptive cruise control een fijne optie zou zijn geweest, ik heb weleens een auto mee gehad waar dat op zat, maar tot op heden heb ik het ook nog niet echt gemist in mijn eigen auto's. Bedankt voor de tip over stoepranden e.d., ik had nu tijdens de proefrit wel 2x gemerkt dat ik een verkeersdrempel iets te hard nam, met ook een licht schrapend geluid tot gevolg. Iets om op te letten inderdaad. Afgaande op mijn vorige CT die dezelfde achteruitrijcamera heeft als de IS, is dat sowieso een erg fijn hulpmiddel en kan ik veel preciezer mee inparkeren dan met parkeersensoren.

Mooi verbruik gehaald zeg! En dat tijdens een roadtrip waar ongetwijfeld op z'n minst 120 km/u als cruise snelheid aangehouden zal zijn. Ook wij zullen regelmatig het buitenland opzoeken voor een vakantie of weekend weg, dus ik kijk nu al uit naar de heerlijke ritjes met deze fantastische auto!
 
  • Leuk
Waarderingen: Dietrich

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Over folie aan de achterkant kan ik alleen zeggen dat het echt wel helpt tegen de warmte. Heb het ook achteren en als het goed gedaan is, zie je niet dat het folie is. Maar dan moet je dus wel een goed bedrijf hiervoor vinden, denk niet dat de dealer dit doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dietrich