buitenspiegel

13 jun 2019
177
53
28
Sinds gisteren is de elektrische bediening van mijn linker buitenspiegel uitgevallen. Op zich geen ramp, alleen de spiegel beweegt naar beneden in de achteruit stand en komt niet meer terug. De inklap functie doet het wel naar behoren. Heeft iemand dit wel eens gehad?
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
559
1
354
63
Ik heb daar wel eens naar gekeken, vervolgens opgezocht in de handleiding, Carista op los gelaten, maar gaan niet omlaag in R (onwijs stom, ook bij Toyota, die enorme diversiteit in weglaten of toepassen van opties) Volgens de carista moet het wel kunnen, maar tot dusver niet.

Maar goed, dan lijkt het bij Gasterp[lancke dus geen instelling die het vernaggelt, terwijl ik het idee heb dat dat best nog eens wel zo zou kunnen zijn. Zou spanningsloos maken niet eens de truc kunnen doen? Te meer omdat dus die omlaag en in- uitklap wel nog werkt..... Draadbreukje zou ook nog kunnen, of een stekker die niet goed zit...gissen.
 
13 jun 2019
177
53
28
Gisteren dus gecheckt door de (Toyota) garage waar de auto in onderhoud is. Hebben ook contact gehad met Lexus. Reparatie zou ?800 kosten, met veel risico op extra schade als glasbreuk. Vervanging ?1200. Vonden ze zelf ook geen goed idee. Dachten aan iets spanningsloos maken zodat de spiegel niet meer naar beneden klapt in de achteruitstand. Zelf toen de manual nageslagen waarin staat dat je naar beneden klappen kunt uitzetten door de keuze voor Links of Rechts op neutraal te zetten. Dat doe je overigens door 2 keer op R of L te drukken (tot het groene lampje uit is).

Hiermee is het voor mij opgelost. Het enige is dus dat de linker spiegel alleen nog handmatig is te verstellen. Maar omdat ik en mijn vrouw de zelfde instelling gebruiken is dat geen probleem. Alle andere functies zoals Blind spot monitor en clignoteur doen het normaal.

N.B. Bij het wegrijden bij de garage stond de spiegel naar beneden. Maar ook de stoel etc. Toen op de memory drukte om de stoel weer in "mijn" stand te krijgen vloepte ook de spiegel in de juiste stand. Ik blijf er voorlopig maar even af.

N.B.2 Vertrouwen in Lexus is van torenhoog naar hoog gedaald.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Gasterp[lancke;n175908 zei:
Gisteren dus gecheckt door de (Toyota) garage waar de auto in onderhoud is. Hebben ook contact gehad met Lexus. Reparatie zou ?800 kosten, met veel risico op extra schade als glasbreuk. Vervanging ?1200. Vonden ze zelf ook geen goed idee. Dachten aan iets spanningsloos maken zodat de spiegel niet meer naar beneden klapt in de achteruitstand. Zelf toen de manual nageslagen waarin staat dat je naar beneden klappen kunt uitzetten door de keuze voor Links of Rechts op neutraal te zetten. Dat doe je overigens door 2 keer op R of L te drukken (tot het groene lampje uit is).

Hiermee is het voor mij opgelost. Het enige is dus dat de linker spiegel alleen nog handmatig is te verstellen. Maar omdat ik en mijn vrouw de zelfde instelling gebruiken is dat geen probleem. Alle andere functies zoals Blind spot monitor en clignoteur doen het normaal.

N.B. Bij het wegrijden bij de garage stond de spiegel naar beneden. Maar ook de stoel etc. Toen op de memory drukte om de stoel weer in "mijn" stand te krijgen vloepte ook de spiegel in de juiste stand. Ik blijf er voorlopig maar even af.

N.B.2 Vertrouwen in Lexus is van torenhoog naar hoog gedaald.

Heb bij mn 3GS wel eens gehad dat de spiegel vast zat. Een keer in en uitklappen leek toen te helpen.

Maar wel vaag dat bij R en memory er wel iets gebeurd, maar de deurknoppen doen dus niks?
 
13 jun 2019
177
53
28
R is mogelijk een andere schakeling dan de deurknopen voor de verstelling. Garage gaf aan dat als ze een klap op de spiegel gaven er weer even werking was. Mogelijk dat de memory zo'n helder moment had.

Het in en uitklappen van de spiegels heb ik een paar keer geprobeerd. Hielp in mij geval niet.

En hoe komt zoiets dan? Het enige wat ik kan bedenken is de wasstraat. Daarin gebeurt het wel eens dat de spiegels ingeklapt worden door de borstels.Maar het kan natuurlijk ook een spontaan los getrild contact zijn.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Gasterp[lancke;n175910 zei:
R is mogelijk een andere schakeling dan de deurknopen voor de verstelling. Garage gaf aan dat als ze een klap op de spiegel gaven er weer even werking was. Mogelijk dat de memory zo'n helder moment had.

Het in en uitklappen van de spiegels heb ik een paar keer geprobeerd. Hielp in mij geval niet.

En hoe komt zoiets dan? Het enige wat ik kan bedenken is de wasstraat. Daarin gebeurt het wel eens dat de spiegels ingeklapt worden door de borstels.Maar het kan natuurlijk ook een spontaan los getrild contact zijn.

ik krijg het idee dat de spiegel wel het signaal krijgt dat 'de auto in z'n achteruit staat' maar niet dat 'het achteruit rijden be?indigd wordt'
als je weet waar de spiegel deze info weghaalt, kun je daar misschien wat mee.
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
dit word geregeld door een positiesensor welke achter het spiegelglas zit gemonteerd , deze willen door slijtage wel eens gaan weigeren
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
:oops:
Gasterp[lancke;n175913 zei:
Het is niet alleen dat de info over het van de R afgaan niet wordt opgepikt. Ook het verstellen van de stand lukt niet.

Aha, dat had ik niet begrepen.

dan hoef je daar ws niet te zoeken,
zit het toch eerder in de spiegel zelf
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Onze IS heeft die feature niet (spiegels die de stoeprand in het blikveld zetten met de bak in achteruit), maar de GS heeft dat wel.
Ik had op een gegeven moment dat de rechter spiegel niet meer vanuit de stoeprand fatsoenlijk in de rijstand terugkwam. Ik heb toen eerst de spiegel veel te hoog ingesteld, daarna de spiegel twee (misschien drie?) klikjes lager gedrukt (op het glas), de memorystanden opnieuw ingeleerd en voila... problem solved! Misschien werkt de truuk ook bij jou?
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
13 jun 2019
177
53
28
Xenon. Ja hoor! Gelukt. Met de hand het spiegelglas in de hoogste stand gezet en daarna een paar tikjes naar beneden. En voila. Alles werkt weer zoals het moet. Scheelt een hoop gedoe en geld als ik het via de dealer had moeten/willen repareren. Heel erg bedankt voor de tip.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Gaaf dat het zo gefixt is. Bizar, als de dealers nou ook op fora keken en verstand hadden, dan was het een stuk klantvriendelijker.