Wringen

13 jun 2019
177
53
28
Op 6 december gaat mijn IS300h uit de garantie van Autotrust, Op 4 december nog even een beurtje, APK en check door de (Toyota)werkplaats ivm aflopen garantie. Vraag.
Bij volledige stuuruitslag en langzaam wegrijden (voor- of achteruit) merk ik af en toe dat er iets lijkt te wringen bij de voorwielen. Kan niet goed vaststellen of dat links en/of rechts is. Komt iemand dat bekend voor?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Bij koud weer kun je merken dat het rubber stugger is. Brede sloffen hebben er dan wat moeite mee dat bij volledige stuuruitslag de afgelegde weg binnenzijde band korter is dan de afgelegde weg aan de buitenzijde van de band en dat kun je soms horen inderdaad. Normaal gesproken vangt de elasticiteit van het rubber het verschil in afgelegde weg op, maar stugger rubber kan dat niet en dan slipt het voor een deel over het wegdek. Dus brede banden, koud weer en volledige stuuruitslag leidt soms tot vreemde wringgeluiden bij uitparkeren.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Kan inderdaad heel erg aan de banden liggen, de banden die ik eronder heb liggen stuiteren gewoon bij dit weer en glijden elke kant op. Heb wel gemerkt dat met een wat hogere bandenspanning dit iets minder werd.