Afstellen en controleren AIRSUSPENSION

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Handleiding voor het afstellen en traceren van lekkages van de LS400 met AIRSUSPENSION:

Controleer de volgende zaken:

Luchtbalgen + leidingen + kleppen + compressor

Benodigdheden: Kniptang
4 reuze t-rips.
Plantenspuit gevuld met water en afwasmiddel
Zaklantaarn
Haal alle bagage uit de auto

- De auto moet uitgelijnd zijn
- Controleer eerst de bandenspanning
- Spuit eventueel de veerpoten af bij een tankstation.( De gaten waar ze in vallen schoon met hogedruk spuit dat werkt prettiger)

Kijk op het dashboard of het lampje NORMAL knippert zo ja dan is er een foutcode geregistreerd in de ECU en die moet je dan uitlezen en wissen anders koop je misschien een kapotte Lexus


Dan parkeer je de LS op een waterpas gladde vloer. Als het goed is staat de hoogteregeling op NORMAL zo niet zet hem dan op NORMAL ook de SPORT stand moet op NORMAL. Start de motor en stap uit en kijk of de auto zakt. Kijk of de auto recht en horizontaal staat. Zet nu de LS op stand HIGH van de luchtvering en en kijk opnieuw . De LS moet binnen 30 -50 seconden hoog op zijn veren staan, en de compressor moet dan uitgaan. Let daar goed op of je de compressor hoort aanslaan maar nog belangrijker dat hij ook uitslaat. Als de compressor niet aanslaat en de auto komt niet omhoog dan is dat het probleem. Zet de motor uit, loop rond de auto blijf luisteren naar lekkages. Knip de t-rip per poot door en voel aan de luchtbalg met je blote vingers of er onregelmatig heden zijn. Pori?n en scheurtjes die openstaan en waaruit lucht lekt is een probleem, zware roest vorming boven de luchtbalg is ook een groot probleem. Schijn je lantaarn erop, kijk en voel goed. Als de stofkappen al ontbraken dat is een teken van verwaarlozing. Let goed op sissende en lekkende luchtstromen kijk of de auto weg zakt op 1 van de 4 hoeken. Spuit eventueel alle koppelingen in met een waterspuit die gevuld is met afwasmiddel en water.
Start de motor en schakel terug naar NORMAL en wacht en tel de secondes, blijf nu extra goed luisteren en duw zo hard mogelijk op de achterzijde kofferbak links en rechts en voorzijde links en rechts . De kans dat er plots nu een poot gaat sissen is zeer aanwezig, zet de motor weer uit. De luchtbalgen vergaan door allerlei oorzaken ze zullen nooit langer leven dan 150.000 km of zoveel jaar. Rubber vergaat, ook als je het niet gebruikt. Open de kofferbak en verwijder de 4 clips en 3 schroefjes en trek de achterwand eruit. Kijk rechts van de tank daar zitten 2 kleppen als er iets lekt is het daar en dat hoor je. Andere belangrijke plek is rechtsvoor tussen de koplamp en je voorwiel, daar zit de compressor en nog 2 kleppen. ( een aanrijding op die hoek kost je je airsupsension want deze onderdelen kosten nieuw een vermogen.) Om deze zichtbaar te maken moet je de complete fender verwijderen wat aanzienlijk meer werk is.

Als de LS hoog blijft staan in NORMAL en HIGH mode ook als de motor uit staat en je komt terug na het overschrijven van de autopapieren dan heb je mazzel. Nu kun je gaan genieten van de AIR Ride.

Als je de LS wilt gaan stellen dan is bovenstaand verhaal de basis van de totale klus. Het werkboek geeft wat standaard hoogtes aan.
Pas als je er zeker van bent dat de banden niet ongelijk versleten zijn en de spanning correct is mag je gaan meten. Zet de LS in HIGH en meet vanaf de lower suspension arm en de grond. Doe dit links en rechts ongeacht de uitkomst ze zouden gelijk moeten zijn.

hoogte voor : 228 mm
hoogte achter 210 mm

links rechts verschil max 10 mm

Als dat niet het geval is kun je met een setje sleutel 10 de stel stang een aantal slagen in of uitdraaien. Iedere hele slag is 3 mm meer of minder , daarnaast kun je de stel stang ook nog is 5 mm verschuiven aan de onderzijde. Totaal kun je ongeveer 10 slagen ronddraaien + die 5 mm dat is totaal 45 mm hoger of lager is dus de maximum hoogte of verlaging die je kan instellen.


Hint: De boutjes moertjes en kogel gewrichtjes zijn uiterst breekbaar en 20 jaar oud dus eerst de WD en de staalborstel dan een brandertje erop. De kogel gewrichtjes kun je vasthouden met een platte sleutel 8 en sleutel 10.
Om de stangetjes goed te kunnen vasthouden en te kunnen draaien heb je een brug nodig of je moet met as steunen en je wielen eraf te werk gaan.)

Dan de achterkant stellen daar geldt het zelfde verhaal je meet vanaf de lowersuspension arm tot aan de grond.
Je kan naar eigen smaak de auto voor meer laten zakken dan achter volgens de fabriek moet alles recht toe en horizontaal. Vergeet ook niet dat wanneer je standaard velgen hebt je wielkasten behoorlijk openstaan. Met andere grotere velgen lijkt het dus net of je de LS verlaagt.

(Volgens mij kun je hem ook via de Heigt Connector vastzetten op 1 hoogte en die mogelijkheden zijn nog uitgebreider maar dat schema staat in het werkboek.)






Voor het verwijderen en herplaatsen van luchtveren is er een topic apart.

Succes Lexter

:worship: to the Lexus Modulated Electronic Air suspension

Modedit GPS-10: TX!!