benzine verbruik NX300 AWD

1954travelpro

Nieuw hier
5 jan 2017
1
2
0
Ik heb in 12 jaar 3 Priussen gereden (rijd al 40 jaar Toyota) en heb bijna altijd zonder problemen de opgegeven verbruiks cijfers gehaald.
Hetgeen overigens bewijst dat ik een rustige rijder ben. Het was tevens vaak een uitdaging om zo rond de 4,5 tot 5 liter / 100 km te rijden.

Een paar maanden geleden heb ik een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan en een Lexus NX300 AWD gekocht. Volgens de gegevens van de dealer zou deze vergelijkbare verbruik cijfers hebben als mijn vorige Prius (4,5 - 5 liter / 100 km)
Ik heb mijn rijstijl echt niet verandert maar kom nauwelijks onder de 8 liter / 100 km. Gemiddeld rond de 8,4 / 100

Ben net naar Portugal gereden, 2500 km en reed dan bij 130 km per uur zo rond de 10 liter / 100 km. Voor de dagelijkse ritjes hier zit ik rond de 7,5 / 100 km
De dealer houd vast aan de cijfers van 5,2 / 100 en ligt een hoger verbruik aan de hardheid banden (auto is nog nieuw) rijstijl (zie bovenstaand) etc. maar volgens mij riekt het naar misleiding. Ondertussen ben ik zo'n ? 1000 per jaar extra kwijt aan benzine. De dealer geeft wel toe dat de cijfers van Toyota nauwkeuriger zijn dan die van Lexus.....
De NX300 is een overigens een ontzettend mooie auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT en Gerardhome

uranj16

Hoort erbij
10 mrt 2016
45
7
8
Als je naar https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/26-Lexus/1462-NX300h.html?powerunit=2 kijkt kom je uit tussen 6,4 en 8,4 op de 100.
bandendruk is uiteraard belangrijk, maar ook het merk banden.
eerst reed ik met Yokohama banden en ben een tijdje overgestapt naar Vredestein 4-seizoensbanden. Volgens energielabel moet het verbruik stuk lager liggen en dat is ook zo.

Rij zoveel mogelijk op cruise control. Dat maakt ook veel uit.

Het koude weer zorgt natuurlijk ook voor een hoger verbruik.

Dan nog iets........rij 120 i.p.v. 130. Zelf rij ik meestal tussen 100 en 115 (afhankelijk van de verkeersituatie). Bij lange ritten rij ik gewoon 120.

Zelf heb ik een Lexus GS450h met 350 pk lukt het mij om tussen 7,5 en 8,2 op de 100 te rijden. Ik maak daar ook een sport van om zo zuinig en ontspannen mogelijk te rijden. Ik zorg er alleen voor dat er niemand last van mij heeft ;).

Kortom....ik denk dat het jou toch wel lukt om onder de 7,5/100 te halen. Alleen wel bij warmere weersomstandigheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerardhome

ArnoM

Actief
18 dec 2014
149
13
18
Dan is er ook nog verschil tussen het werkelijke verbruik en het gemeten verbruik.
Rij zelf een IS250 en kom vaak aan een 8l per 100km volgens de gemeten waarde. Echter bij het tanken is het minimaal 1 liter per 100km meer.
Volgens de dealer is dit niet bij te stellen en is dit niet echt vreemd. Zo kom je als Lexus wel sneller in de buurt van de opgegeven verbruiken tot je het werkelijke gebruik uitrekend...
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerardhome

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
De laatste jaren is de C02 emissie (dus brandstofverbruik) enorm uitgeknepen. In meest ideale omstandigheden met strikte procedures wordt dit gemeten om maar een grammetje minder te krijgen en zo beter te scoren. Naar mijn idee komt dit steeds verder te staan van wat je in de praktijk mag verwachten. De factoren die dit verschil bepalen worden dan alleen maar groter. Ik schat zo in dat de CW-waarde van een Prius aanzienlijk gunstiger is dan de NX. Ook staat de Prius misschien op wat smallere banden dan de NX? De RWD van de NX vs de FWD van de Prius zal in praktijk ook wel wat meer wegen. Ook wat uranj zegt, kou van nu speelt ook een rol. Met m'n IS200 rijdt ik in de zomer 1 op 13,5, in de winter 1 op 12 / 11,5. En dat is dan voornamelijk snelweg met max 120.

Feit blijft dat vandaag de dag de verbruikscijfers met een kilo zout genomen moeten worden. Menig autojournalist zou er goed aan doen om het rijgedrag/testscenario (gem. snelheid, aantal km binnen en buiten de bebouwde kom etc) en het verbruik bij de test te rapporteren. Dan kan de lezer tenminste een beter beeld krijgen wat men kan verwachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerardhome

Colombe

Nieuw hier
29 jan 2014
16
7
3
Ik bezoek dit forum zelden. Maar dit onderwerp kan ik niet aan mij voorbij gaan. Rijd nu zelf in een IS 300h met dezelfde aandrijflijn als de NX 300h. Mijn huidige verbruikscijfer over 40.000 km is volgens de computer 1 op 19,2 km en qua getankte liters 1 op 18,3. Ook ik kom uit een Prius, heb daarmee 250000 km gereden met een verbruik van 1 op 20. Zie mijzelf als een gemiddelde rijder, niet snel, niet langzaam.

De IS 300h is een heerlijke reisauto. Rijd zes keer per jaar heen en terug tussen Zweden en Nederland. Op de snelweg vaak tussen de 110 en 120 km/uur. Houd wel van 'pulse and glide', kan je in Zweden mooi doen want waar ik woon heb je nauwelijks autoverkeer. En de uitstoot qua NOx en fijnstof van de IS ligt niet veel hoger dan een EV. Leuk idee want NOx tast de ozonlaag aan, in Noorwegen heeft de dunne ozonlaag al tot problemen geleid. Mede daarom hebben ze daar een actief EV-beleid.

Waar ik in Zweden woon heb je 's winters eigenlijk best wel een AWD nodig. Rijd veel km's in het winterse Zweden met temperaturen diep onder nul. Soms super gladde wegen. Je rijdt dan een helling op maar je glijdt bijna even hard weer naar beneden. Met een Prius heb je FWD en kan je door het gebruiken van de rulle randjes aan de zijkant van de weg de zaak onder controle houden, met de BWD van de IS lukt dat veel moeilijker, de rulle randjes zijn moeilijker in te schatten. Met de IS kan je natuurlijk wel leuk driften in de sneeuw. Ben vanwege de gladheid zelf geinteresseerd in de NX 300h AWD. Maar ik schrik een beetje van dit verbruik. De CW-waarde van de IS zal ongetwijfeld gunstiger zijn dan de NX, maar dat het zoveel uitmaakt, 8 liter versus 5,2 liter per 100 km, met een navenant hogere uitstoot van NOx en fijnstof.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Gerardhome

Smirnoff103

Nieuw hier
22 jan 2018
2
1
0
Hallo,
Ik heb dit weekend een testrit achter de rug met deze NX300h, zoals een gebruiker hierboven vermeldde een prachtige wagen. Ik was zo goed als overtuigd tot ik het gemiddeld verbruik bekeek van de (test) wagen, 10 L / 100 km.
OK, het is een test wagen en de potenti?le kopers zullen er wel eens "hard aan sleuren" om te zien wat de auto waard is.
Ik heb een stuk op de (vlak) autosnelweg gereden, 120 km / u met cruise control en de wagen ging maar net onder de 7 L / 100 km, nog altijd veel vind ik, althans toch voor een hybride wagen, want zou dat zijn zonder elektronische motor :p
Veel reviews over deze wagen geven als negatief punt de "overssturing" van de wagen maar zelf heb ik daar niks van opgemerkt, misschien was de testrit (45min) toch niet lang genoeg ofzo.

Persoonlijk twijfel ik tussen deze wagen of de nieuwe E-pace (en de Arteon, maar deze is een andere type wagen), prijs zit ongeveer hetzelfde (voor een diesel E-pace dan wel te verstaan, hybride kennen ze daar (nog?) niet bij Jaguar).
De verkoper bij Jaguar (en ook bij VW trouwens) zei dat ik voor een diesel wagen moest gaan met mijn hoog aantal kilometers die ik per jaar rijd (33.000 km). Bij Lexus zei de verkoper dat de andere merken zoveel mogelijk hun diesel wagens proberen te verkopen omdat ze een gigantische stock aan diesel motoren staan hebben en die tegen 2020 niet meer zal verkocht worden. Diezelfde verkopers zeiden tevens dat je een benzine wagen voordeliger is als je bvb minder dan 10.000 km / jaar zou rijden, maar dat is helaas niet zo in mijn geval.
Klopt dat verhaal van die diesel motoren van andere fabrikanten of is dat verkopers-praat ? (dit gaat ook om een priv? aankoop, en kan dus de fiscale voordelen van een hybride wagen niet aftrekken op een bedrijf) Tegenwoordig zijn de diesel-motoren ook in het slecht licht in de media, maar zoals vaak is dat pers-praat wrs ?

Groetjes uit Belgi?
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerardhome

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Waar het dus om gaat is of je het verschil in (prijs benzine - prijs diesel) * jaarkilometrage groter of kleiner is dan verschil in (maandbedrag belasting diesel - maandbedrag belasting benzine) * 12.

Daarnaast aanschafkosten verrekenen.

Is niet moeilijk.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Trouwens, zo langzamerhand moet je als je een diesel of benzineauto koopt sowieso gaan afvragen wat de afschrijving gaat worden. Over nog maar een paar jaar wordt elektrisch gemeengoed.
 

Smirnoff103

Nieuw hier
22 jan 2018
2
1
0
Dag Frank2b,
Wat je zegt klopt, maar "vandaag" lukt die berekening, je kunt toch onmogelijk zeggen wat er binnen 3 of 4 jaar zal gebeuren met de prijs van de diesel tov benzine. Op dit moment is de benzine (98) nog maar 0,05 euro goedkoper dan de diesel in Belgi? (1.45 vs 1.40). Het kan zijn dat het binnen zoveel jaar exact hetzelfde wordt en dan is je berekening voor niks geweest.
En wetend dat een benzine wagen meer verbruikt (op zijn minst 1,0 L) dan een diesel wagen van dezelfde cc & pk waarde, die "snelle berekening" is eigenlijk triviaal in dat geval.
Alsook vind ik dat de huidige dieselmotoren ietwat minder betrouwbaar zijn dan hun ("""vuile""") voorgangers. EGR kleppen en/of roetfilters die beginnen moeilijk doen op "slechts" 180k km. Allemaal technologie?n om diesel motoren proper te krijgen idd.
 

Hein Lexus

Hoort erbij
13 nov 2017
71
4
0
Een NX 300h heeft volgens mij door zijn hoogte een groter frontaal oppervlak dan een normale personenauto. En luchtweerstand gaat lineair met frontaal oppervlak (en ook met Cw waarde). Cw waarde kan ik geen uitspraken over doen, dat laat zich enkel in een windtunnel meten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerardhome

RobbertGS

Hoort erbij
7 jul 2018
50
7
8
[No message]
 

Bijlagen

  • photo6811.jpg
    photo6811.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 83

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Wij hebben nu ook een NX F-Sport.
Aangezien ik aardig goed ben in zuinig rijden ga ik hier mijn verbruik eens bijhouden.
Binnenkort naar Itali?, Sloveni?, Kroati?, Macedoni? en Tsjechi?, dan krijgen we vast een goede indruk.
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Qua verbruik zitten we nu op 1 op 16.3 heel langzaam begint de auto aan mij te wennen blijkbaar.
A.s. weekend een leuk ritje naar DLD, en daarna nog eens kijken wat het verbruik doet, ik heb het idee dat het nog beter kan.
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Op dit moment zitten we qua verbruik rond de 1 op 15, dat is tijdens onze 'Balkan en omgeving' toertocht wel beter geweest, waarbij we gemiddeld rond de 1 op 17 reden.
Bij onze NX zit de sweet spot ergens bij de 122 op de teller, dan rijd je dus iets van 117, wat mij betreft prima en ook in DLD probleemloos.

Overigens was er bij onze vorige auto de IS300H iets vreemds aan de hand, daar werd het verbruik ineens veel minder na een tankbeurt in Sloveni?.
Blijkbaar had ik er per abuis een of andere premium brandstof ofzo getapt, we zaten ermee ineens weer op Prius waarden, van 1 op 18 naar 1 op 24/25.
Heel gek.
 

Juanenrique

Nieuw hier
2 mrt 2020
4
0
1
Rij NX300h President L. 6,3 gemiddeld op E10/ron95. (werkelijk verbruik)
3 tankbeurten. Wel relatief veel stukken van 50 km. Zal ook eens premium proberen. Dat we niet harder dan 100 mogen rijden scheelt ook.
 
Laatst bewerkt:

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Sinds december mijn eerste Lexus, een NX300h awd, luxury L uit juni 2017.
Ik moet zeggen dat ik niet bepaald onder de indruk ben van het verbruik, zojuist heen en weer naar Arnhem geweest vanuit Middelburg ( ~210 km), nergens harder dan 100-105 gereden op acc en ik kom niet hoger dan 1:14. (7l/100km). Eerder dacht ik dat het aan de relatief kleine stukjes lag die ik reed waardoor ik maar 1:12 haal.
Ik had verwacht of moet ik zeggen gehoopt dat dat toch wel iets gunstiger zou zou uitpakken
(het bijmengen van ethanol in de benzine helpt natuurlijk ook al niet)
Verder een hele mooie auto waar ik met plezier in rijd.
 

Rico50

Hoort erbij
31 jan 2022
34
17
8
Sinds december mijn eerste Lexus, een NX300h awd, luxury L uit juni 2017.
Ik moet zeggen dat ik niet bepaald onder de indruk ben van het verbruik, zojuist heen en weer naar Arnhem geweest vanuit Middelburg ( ~210 km), nergens harder dan 100-105 gereden op acc en ik kom niet hoger dan 1:14. (7l/100km). Eerder dacht ik dat het aan de relatief kleine stukjes lag die ik reed waardoor ik maar 1:12 haal.
Ik had verwacht of moet ik zeggen gehoopt dat dat toch wel iets gunstiger zou zou uitpakken
(het bijmengen van ethanol in de benzine helpt natuurlijk ook al niet)
Verder een hele mooie auto waar ik met plezier in rijd.
Als ik met mijn GS300 uit 2006 dezelfde afstand en snelheid(CC) rij dan kom ik uit op 1:12 en dat zonder electro motor;)
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Sinds december mijn eerste Lexus, een NX300h awd, luxury L uit juni 2017.
Ik moet zeggen dat ik niet bepaald onder de indruk ben van het verbruik, zojuist heen en weer naar Arnhem geweest vanuit Middelburg ( ~210 km), nergens harder dan 100-105 gereden op acc en ik kom niet hoger dan 1:14. (7l/100km). Eerder dacht ik dat het aan de relatief kleine stukjes lag die ik reed waardoor ik maar 1:12 haal.
Ik had verwacht of moet ik zeggen gehoopt dat dat toch wel iets gunstiger zou zou uitpakken
(het bijmengen van ethanol in de benzine helpt natuurlijk ook al niet)
Verder een hele mooie auto waar ik met plezier in rijd.
Vergeet de wind niet he met je verbruiksmeting.
Kan zomaar een gigantisch verschil maken.

Nu stormde het weliswaar vandaag niet, maar was ook bepaald niet windstil te noemen.

Kan wel eens een groter verschil maken dan je denkt