Aankondiging

Ineenstorting
Nog geen aankondiging.

Proefrit NX300h

Ineenstorting
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Proefrit NX300h

    Vandaag had ik een proefrit in een NX300h. Het is een heel verhaal geworden, dat komt vooral omdat ik de teleurstelling therapeutisch van me af ben ga schrijven.

    Momenteel heb ik nog in een Renault Captur (1.2 ltr, 4 cilinder, automaat), en ik ben aan het kijken naar een opvolger die groter is en die qua luxe, comfort en rijgedrag op een hoger plan staat. Budget (incl. inruil) max 40k, en het moet een automaat zijn en het liefst een SUV of Crossover achtig model, vanwege de hogere zit en beter zicht.
    Zo doende heb ik gekeken naar Peugeot 3008 (mooie auto, bijzonder interieur, maar te krappe zit achterin), VW Tiguan (juist hele ruime zit achterin, maar o wat saai. Dat vind ik overigens gelden voor alle soortgelijke auto’s van het VAG concern dus daarmee valt Skoda, Seat en Audi ook af), Mazda CX5 (in gereden, viel af door gillende motor bij accelereren), Renault Kadjar (model 2019, gereden in Black Edition: door achterlijk grote velgen een stuiterbal, en de Intens: stuitert minder, maar ik mis de beleving van kwaliteit, het is te veel plastic en daar wil ik nou juist van af).
    Op mijn lijstje staan nog Hyundai Tuscon (model 2019, maar valt buiten mijn budget) en BMW X1 (nieuw ook buiten budget, en bij 2e hands zie ik door alle opties en pakketten het bos niet meer, en bovendien een beetje saai toch).

    Bij toeval liep ik bij een universele dealer een NX300h tegen het lijf. Deze auto was onder de radar gebleven, omdat ik zocht op automaat en benzine. Even erin gezeten en direct overrompeld door de kwaliteit, het interieur, het exterieur, de eigenzinnige vormgeving, eigenlijk alles. Daarna op internet van alles over deze auto gelezen en besloten dat als ik een NX zou willen, dit via de merkdealer moest gaan, vanwege de service en garantie. Toevallig kwam bij de plaatselijke dealer vorige week een NX binnen die me heel interessant leek.

    Vandaag had ik een afspraak om daarin te proefrijden. Bleek dat deze blauwe NX300h nog binnen stond. Hij was net gepoetst. De verkoper nam met ons (mijn vrouw was mee) de auto door: F Sport Line, sportstoelen, leer, Premium navigatie, elektrisch verstelbare stoelen, panoramadak, donkere velgen, etc., puur zakelijk gebruikt, 1e eigenaar. De verkoper had me eerder al wat fotootjes gestuurd, omdat ze de foto’s niet op de website wisten te plaatsen. Deze kleur blauw viel me op de foto’s wat tegen. Ik had liever zilver gehad, een NX ziet er dan meer high tech en modern uit, lijnen van het koetswerk zijn dan duidelijker. In het echt viel dit blauw mij wel mee, maar mijn vrouw juist niet, ze vindt het niet zo subtiel. Ik ook niet, maar daardoor is hij lekker opvallend, hou ik wel van. Verder strak in de lak, geen parkeerdeukjes, wel een beetje steenslag op de zilveren lijst van de grille, en een plekje in de vooruit, dat ze gaan vullen.
    Van binnen: als nieuw. Geen krasje, niets. Waanzinnig mooi. Alsof er nog nooit iemand in heeft gezeten. Ik kan mijn enthousiasme met moeite verhullen.

    Maar dan. Mijn vrouw gaat in de passagiersstoel. Nou moet ik zeggen dat zij een gemiddeld, normaal postuur heeft. En toch, ze zit niet lekker in deze auto, het doet haar zelfs pijn. Ze heeft last van de zijwangen van de zitting, die doen pijn aan haar bovenbenen. In de Kadjar had ze precies hetzelfde. Misschien een kwestie van wennen? Mijn vrouw denkt van niet. Ik kon mijn teleurstelling met moeite verhullen.

    De verkoper, ook niet achterlijk, bemerkte onze twijfel en kreeg koudwatervrees om de net gepoetste auto de regen in te sturen. Hij wilde wel een soortgelijk model meegeven die toch al in de regen stond: een NX uit 2017, 15k op de teller. Als we dit wat vonden, en we kwamen er daarna prijstechnisch uit, dan stond een rit met de blauwe niets in de weg. De man had groot gelijk, vooruit dan maar.

    Het rijden:
    wegrijden, stilte. Op binnenwegen iets harder rijden, stilte. Op de snelweg, stilte. Het enige dat je hoort zijn de banden. Door de stilte valt dat des te meer op. Er stond een giga wind vandaag, maar de auto is er nauwelijks gevoelig voor. Wind voel en hoor je eigenlijk niet. Stilte.
    Wel voel je en hoor je goed op welk wegdek je rijdt, meer dan in de Captur. Maar het wordt niet storend. Drempels neemt hij absoluut heel soepel.

    Het geluid van de CVT waar ik voor vreesde viel me heel erg mee. Ja, je hoort hem wel, maar nee het is niet storend. Ja, het is wat vreemd want het geluid en het versnellen van de auto lopen niet synchroon, maar nee, dit is voor mij geen dealbreaker. Ik vind hem best fijn klinken zelfs. Een heel verschil met dat irritante gegil van de Mazda CX5. Wel een slag om de arm, dit is een 2017 model, en op internet las ik dat er in 2016 een aanpassing is geweest waardoor dit geluid beter is gedempt. Volgens de verkoper betreft het een update die ook op oudere modellen is toegepast…

    De auto is best vlot. Het reageert meteen, niet zo’n achterlijk turbogat als bij de Captur, maar een heel strakke en directe aandrijflijn. Nice! Hij trekt niet zo lekker door als de Kadjar waar je op een bepaald moment voelt dat de turbo erin komt. Deze NX begint meer toeren te maken maar een echte versnelling bemerk je niet. Niet storend, maar wel iets waardoor je anders gaat rijden, meer met beleid, rustiger en relaxter. Eigenlijk wel goed voor me.

    Ik heb verder niet de S stand of de flippers geprobeerd, te weinig tijd. Wel de eco, normaal en sport modus. De sport is wat levendiger, maar je gaat er niet sneller mee. Vering en demping zijn dan wat straffer en strakker, maar ik vind het niet oncomfortabel. In normaal modus glijdt hij wat meer, drempels worden er glooiender van. In eco lijkt de aandrijflijn wat slaperig. Verder merk ik niet heel veel verschil tussen de instellingen. Normaal stand lijkt me de gulden middenweg, dan heb je ook continu vermogen beschikbaar en nooit het gevoel van waar blijft die turbo.

    De geluidsinstallatie heb ik niet geprobeerd (want Mark Levinson, en in de 2015 versie zit dat niet.)
    Ook de satnav verder niet kunnen uitproberen. De touchpad, waar je altijd vreselijke verhalen over hoort, vind ik erg prettig en simpel werken, voor zover ik in deze korte tijd er iets mee heb kunnen doen. In vergelijking met de Tomtom in de Captur lijkt de kaart ietwat gedateerd qua looks, maar wel duidelijk genoeg.
    Headup display is erg fijn. Ik ken dat van de BMW X5 waarin ik regelmatig mag rijden. Deze van Lexus is groter, duidelijker en helderder.

    Eerst een rondje over de snelweg. Glad asfalt, dat kan iedere auto. De afrit behoorlijk snel genomen, en dan valt op hoe weinig de auto overhelt. Of eigenlijk niet overhelt. Drempels veegt ie glad, die bemerk je niet eens. Dan een akelige klinkerweg: het is niet super smooth, geen Franse toestanden, maar stevig, en toch niet onprettig. Hij kleeft aan de weg, begint niet te stuiteren of te dribbelen en geen kraakje te horen. Weer heel anders dan die CX5 die ook straf was, maar op het randje van oncomfortabel zat.
    Besturing is misschien wat gevoelloos en toch totaal in control. De auto laat zich heel gemakkelijk en precies manoeuvreren. Het stuurt niet heel licht en ook zeker niet te zwaar, er zit een prettig soort tegenwicht in het stuur. Stuurwiel is lekker dik, hoewel de Captur nog wat voller lijkt.

    Dan naar huis, puberslungel van 1 meter 85 ophalen, kijken of die achterin goed zit. In de CX5 zat ie te laag, in de Kadjar zat ie te rechtop, en de NX heeft verstelbare leuningen dus dat zou goed moeten zijn. Niet dus. Hij zit met zijn kruin tegen het dak. Door het panoramadak zit er achterin de auto een verdikking in het dak, precies waar hij met zijn hoofd zit. De rugleuning verstellen helpt niet. Voor hem is dit onprettig. Zucht. We rijden nog wat rond, maar ondanks dat de NX heel fijn rijdt heb ik er niet veel lol meer in, wetende dat twee gezinsleden niet prettig in deze auto zitten.

    Zelf heb ik een beetje een gemengd gevoel: aan de ene kant voelt de NX rijk en luxe aan, aan de andere kant geeft de NX zoveel informatie van het wegdek door dat ik het warme-in-de-watten-gelegd gevoel een beetje mis. Dat wordt ruimschoots gecompenseerd door strak en veilig weggedrag, de auto rijdt werkelijk heerlijk soepel.
    Het is een behoorlijk grote auto, en toch is er niet die typische machtige SUV feeling die ik zocht. Ook dat geeft niet, door de schuine A stijlen (die nemen overigens veel minder zicht weg dan de Captur), door de hoge schouderpartij en de lage zijramen, voelt het alsof je in een coupé zit, een beetje geborgen. Heel fijn.
    Het gevoel in een upperclass premium auto te rijden is volop aanwezig. Het verschil met de Captur (en de Kadjar en de CX5) is groot.

    Kortom, ik ben wel overtuigd. Praktisch alles aan deze auto klopt, tenminste, zoals ik het zou willen.
    Maar ja, dan kan de auto nog zo fijn rijden, als vrouwlief pijnlijke heupen krijgt en zoonlief hoofdpijn, dan wordt het wel een beetje ongemakkelijk om mijn zin door te zetten.

    We hebben de auto teruggebracht, nog gebabbeld met de verkoper, maar behalve “de vrouw dan maar achterin en de zoon voorin”, kwamen we niet op een goede oplossing. Voor mijn vrouw zouden we nog een kussen kunnen proberen (hoe lullig is dat, heb je superluxe leren sportstoelen, heb je een ikea kussentje nodig om lekker te kunnen zitten), maar voor mijn zoon achterin kan ik geen oplossing bedenken.
    Tot slot deed de verkoper me een voorstel voor de inruil van de Captur die zo aantrekkelijk was dat ik nog net kon voorkomen dat ik ter plekke mijn handtekening zette. Ook dat nog.

    Conclusie: ik weet het niet. Eigenlijk weet ik het wel: als het aan mij lag dan staat deze auto volgende week bij mij op de oprit. Maar dan moet ik eerst scheiden van mijn vrouw en mijn zoon onterven. Gaat vast niet gebeuren. Ik zal dus verder moeten kijken. Of heeft iemand hier misschien nog een briljant idee?
    Laatst bewerkt door EjT64 , 10 Mar 2019, 16:08.

  • #2
    Zo, een heel verhaal.

    De F-sport stoelen zijn een beetje hate it or love it heb ik het idee.

    Wat belangrijk is om te weten is dat de NX basically een verlexusde Toyota Rav4 is.
    Wat voor jou nog een optie zou kunnen zijn is een NX luxury of zelfs president line te zoeken.
    Deze hebben andere stoelen en velgen (en waarschijnlijk banden) waardoor de rijervaring aanzienlijk anders zou moeten zijn.
    Daarnaast zou ik je aanraden om geen Lexus te kopen zonder Mark Levinson sound system, want dan mis je ècht wat.

    Mocht de NX het toch net niet zijn voor jouw gezin, dan zou je ook kunnen kijken naar de RX450h.
    Basically het grote broertje van de NX met een dikkere motor (3,5L V6, t.o.v. de 2,5L 4 cil), meer Luxe, ruimer interieur etc etc.
    De RX is echt een hele dikke wagen en ik verwacht dat bij een Luxury/President line jouw vrouw helemaal comfy zit voorin en achter in zou er ruimte zat moeten zijn voor je zoon.

    Succes met de zoektocht. En laat je niet gek maken door de verkopers. Er zijn zoveel mooie Lexussen te koop, dat je zeker niet voor de eerste de beste zou moeten gaan.
    GS450h, Executive, 2006

    Commentaar


    • #3
      Ja inderdaad, Een RX zou vrijwel zeker beter bevallen maar die zijn groot en vooral erg zwaar. Een klein beetje vloeken in de kerk misschien, hier op het Lexus forum maar ik ben vorige maand voor een 4e generatie Rav4 gegaan en die biedt waarschijnlijk aanzienlijk meer aan zitcomfort en ook nog iets aan binnenruimte. Ik heb zelf een 2.0 maar voor jou zou een 2.5 hybride wel eens heel interessant kunnen zijn.

      Commentaar


      • #4
        Ik denk dat een RX 450h zeker een goede kandidaat zou zijn. Een slagje groter dan de NX en afhankelijk van welke grenzen je stelt aan bouwjaar / aantal km is die ook prima onder de 40k te krijgen. Hij zou ook wat vergevingsgezinder moeten zijn voor de hollandse lengte: https://youtu.be/K97ePdm7bEo?t=45

        Jarno
        GS 450h President

        Commentaar


        • #5
          .... of ga op zoek naar een NX President zónder open dak. Zou maar zo kunnen dat de president-editie betere stoelen heeft en zonder dat open dak heb je beduidend meer hoofdruimte.
          GS450h President 2008

          Commentaar


          • #6
            Ik zou hetzelfde zeggen als de leden hierboven

            Wat Frank2b zegt is zeker het eerste wat je kunt proberen. Een F-sport is doorgaans stugger, je lijkt het niet erg te vinden, maar iets meer comfort zou je best willen. Een F-sport heeft wat meer kuipvormige stoelen, die kun je op plekken beter voelen. Dan zou ik denken dat jij om deze twee redenen sowieso niet moet kijken naar een F-sport. En probeer eens je puber mee te nemen in een auto zonder dakraam, ik heb bewust gezocht naar een auto zonder dakraam omdat ik er zelf prettiger in zit.

            Een NX in Luxury- of President Line, zonder dakraam. Zoek daar eens naar. Een RX is natuurlijk machtig, maar in alles meer, veel meer dan een Captur. Zeker in maandelijkse kosten. En vergeet tenslotte niet: het land staat niet zo vol met Lexus modellen als met Renaults Captur, maar de auto die jij zoekt kan over een paar maanden, weken of zelfs al dagen maar zo ergens te koop staan. Een gebruikte Lexus koop je niet in een week, simpelweg omdat er niet veel aanbod is wat past bij alle wensen. Maar ik heb gezien in de afgelopen jaren dat er wel degelijk keus is, als je op zoek bent naar een gebruikte Lexus. Je moet daar meer geduld voor meebrengen. Over een paar maanden kan jouw zilvergrijze Luxury- of President Line zonder dakraam maar met Mark Levinson bij je dichtstbijzijnde dealer te koop staan.

            Een Lexus schijnt velen te onthaasten, als ze er eenmaal een bezitten. Dat begint eigenlijk al bij de zoektocht voor de daadwerkelijke aanschaf.

            Commentaar


            • #7
              Wij hebben ook in een NX met panorama dak gereden, die beviel ons redelijk, maar zo'n dak kan niet open, en wij houden er van om tijdens onze vakantie met het dak open door b.v. Toscane te rijden.
              Onze F-Sport heeft wel een open (schuif/kantel) dak en de rest van de hemel achterin is even hoog als een normale NX zonder open dak. Dat zou achterin zomaar eens twee of drie centimeter kunnen schelen.
              Misschien toch eens met een President line o.i.d gaan berijden?
              NX300h Silver

              Commentaar


              • #8
                Dank voor jullie reacties!

                Jullie opmerkingen hebben geholpen mijn teleurstelling te verwerken Jammer van deze F-sport, maar het positieve is dat ik nu wel weet dat een Lexus me zeer is bevallen. Dus, life goes on, er komen meer kansen.

                De RX450h vind ik te groot (en te zwaar en te duur, etc.) en ga ik verder niet onderzoeken. Ik begrijp dat dat een oplossing zou kunnen zijn, maar ik vind de NX al een behoorlijk grote bak, veel gekker moet het dus niet worden .

                Op basis van jullie suggesties ga ik mijn aandacht inderdaad verleggen naar een Luxury line of President line, want dat lijken toch wel de versies te zijn die aan mijn wensenlijstje tegemoetkomen.
                Het blijkt dat de F Sport bredere en plattere banden heeft, het lijkt me inderdaad dat je dat in de rijervaring gaat voelen, en iets meer comfort zou ik best prettig vinden.

                Wat de stoelen betreft: vanmiddag gekeken naar 2 Luxury lines, allebei zwart, en ik wil geen zwart, maar we zijn puur gaan kijken voor het zitmeubilair. Eentje met leer en eentje met stoffen bekleding. Beiden bevielen ons meer dan de zetels in de F Sport, ze zijn wat breder en wat meer comfi. Die met leer zit heerlijk, maar die met stoffen bekleding beviel ons zelfs nog iets meer, die is zachter en je zit er meer in dan op. Leer is voor ons dus geen must.

                Het dakje: de ene Luxury had een open dakje (niet een panoramadak), hierdoor zit er wel iets van een verdikking in het plafond, maar op de plek boven de achterbank lijkt het dak net zo hoog als bij een NX zonder zo’n dakje. We kregen de slungelpuber niet uit zijn comfort zone (gamen op de pc), dus konden we het niet testen, maar het lijkt er op dat het wel gaat passen. Dit gaan we bij een eventuele proefrit nog wel uitproberen natuurlijk.
                Dus, panodak doen we niet, en een open dakje is een optie, maar geen must.

                Dan wordt het nu een kwestie van kijken en wachten, en toeslaan als het juiste model langskomt. Geduld dus, want in het aanbod wijzigt per week niet zo heel veel, en op dit moment zie ik maar één exemplaar die aan mijn wensen voldoet, maar die zit helaas net iets te hoog boven mijn budget.
                Ik ben benieuwd!

                Commentaar


                • #9
                  Ik begrijp zo'n pano dak eigenlijk niet zo goed, de ruimtelijke werking kan ik wel begrijpen, maar het ding kan niet open, dus in de winter doe je dat zonnescherm dicht omdat het koud is boven je hoofd. In de zomer doe je het zonnescherm dicht omdat er van alles reflecteert en het broeierig warm wordt.

                  Daarbij zal zo'n glazen dak niet te weinig wegen, en in verband met dat oprolbare zonnescherm is er minder hoofdruimte. Dus ja, ik zie geen voordelen aan zo'n pano dak.

                  Ons schuif/kantel dak is wel fijn, maar de versie in de IS die in het dak schoof was wat stiller, niet in gekantelde stand natuurlijk, maar echt open rijden is nog niet aan de orde geweest, want sinds wij de NX hebben is het eigenlijk constant baggerweer met storm geweest. Overigens blijf ik erbij dat de Solar Moonroof in onze 'oude' Toyota Prius het allerfijnste schuif/kantel dak was dat wij ooit gehad hebben.

                  Stoelen, tsja, mijn vrouw is dol op dat rode leer in onze F-Sport, en zij zit er, volgens haar, heerlijk in, maar goed, zij zit ook op al die prachtige stiksels te letten, en allemaal van die andere subtiele dingen, zoals de chromen instaplijsten, de klemmende bekerhouders enz:.
                  Persoonlijk heb ik wel het gevoel dat een lange rit voor mij iet of wat minder vermoeiend zal zijn dan in de IS, en dan voornamelijk door de hoge zit, niet dat de IS vermoeiend was hoor, maar in de NX zit je net wat meer rechtop, en je hebt wat meer overzicht.

                  Na onze vakantie eind april/begin mei door België, Luxemburg, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Slovenië, Oostenrijk, Tsjechië en Duitsland zal ik eens een vakantie review maken, de vakantie daarna in september lijkt naar Montenegro en Kroatië te gaan, dus dat dak gaat dit jaar nog wel een paar keer open.

                  Ik wens jullie geduld met zoeken, het is het wachten waard!
                  NX300h Silver

                  Commentaar

                  Werken ...
                  X