Vandaag had ik een proefrit in een NX300h. Het is een heel verhaal geworden, dat komt vooral omdat ik de teleurstelling therapeutisch van me af ben ga schrijven.
Momenteel heb ik nog in een Renault Captur (1.2 ltr, 4 cilinder, automaat), en ik ben aan het kijken naar een opvolger die groter is en die qua luxe, comfort en rijgedrag op een hoger plan staat. Budget (incl. inruil) max 40k, en het moet een automaat zijn en het liefst een SUV of Crossover achtig model, vanwege de hogere zit en beter zicht.
Zo doende heb ik gekeken naar Peugeot 3008 (mooie auto, bijzonder interieur, maar te krappe zit achterin), VW Tiguan (juist hele ruime zit achterin, maar o wat saai. Dat vind ik overigens gelden voor alle soortgelijke auto?s van het VAG concern dus daarmee valt Skoda, Seat en Audi ook af), Mazda CX5 (in gereden, viel af door gillende motor bij accelereren), Renault Kadjar (model 2019, gereden in Black Edition: door achterlijk grote velgen een stuiterbal, en de Intens: stuitert minder, maar ik mis de beleving van kwaliteit, het is te veel plastic en daar wil ik nou juist van af).
Op mijn lijstje staan nog Hyundai Tuscon (model 2019, maar valt buiten mijn budget) en BMW X1 (nieuw ook buiten budget, en bij 2e hands zie ik door alle opties en pakketten het bos niet meer, en bovendien een beetje saai toch).
Bij toeval liep ik bij een universele dealer een NX300h tegen het lijf. Deze auto was onder de radar gebleven, omdat ik zocht op automaat en benzine. Even erin gezeten en direct overrompeld door de kwaliteit, het interieur, het exterieur, de eigenzinnige vormgeving, eigenlijk alles. Daarna op internet van alles over deze auto gelezen en besloten dat als ik een NX zou willen, dit via de merkdealer moest gaan, vanwege de service en garantie. Toevallig kwam bij de plaatselijke dealer vorige week een NX binnen die me heel interessant leek.
Vandaag had ik een afspraak om daarin te proefrijden. Bleek dat deze blauwe NX300h nog binnen stond. Hij was net gepoetst. De verkoper nam met ons (mijn vrouw was mee) de auto door: F Sport Line, sportstoelen, leer, Premium navigatie, elektrisch verstelbare stoelen, panoramadak, donkere velgen, etc., puur zakelijk gebruikt, 1e eigenaar. De verkoper had me eerder al wat fotootjes gestuurd, omdat ze de foto?s niet op de website wisten te plaatsen. Deze kleur blauw viel me op de foto?s wat tegen. Ik had liever zilver gehad, een NX ziet er dan meer high tech en modern uit, lijnen van het koetswerk zijn dan duidelijker. In het echt viel dit blauw mij wel mee, maar mijn vrouw juist niet, ze vindt het niet zo subtiel. Ik ook niet, maar daardoor is hij lekker opvallend, hou ik wel van. Verder strak in de lak, geen parkeerdeukjes, wel een beetje steenslag op de zilveren lijst van de grille, en een plekje in de vooruit, dat ze gaan vullen.
Van binnen: als nieuw. Geen krasje, niets. Waanzinnig mooi. Alsof er nog nooit iemand in heeft gezeten. Ik kan mijn enthousiasme met moeite verhullen.
Maar dan. Mijn vrouw gaat in de passagiersstoel. Nou moet ik zeggen dat zij een gemiddeld, normaal postuur heeft. En toch, ze zit niet lekker in deze auto, het doet haar zelfs pijn. Ze heeft last van de zijwangen van de zitting, die doen pijn aan haar bovenbenen. In de Kadjar had ze precies hetzelfde. Misschien een kwestie van wennen? Mijn vrouw denkt van niet. Ik kon mijn teleurstelling met moeite verhullen.
De verkoper, ook niet achterlijk, bemerkte onze twijfel en kreeg koudwatervrees om de net gepoetste auto de regen in te sturen. Hij wilde wel een soortgelijk model meegeven die toch al in de regen stond: een NX uit 2017, 15k op de teller. Als we dit wat vonden, en we kwamen er daarna prijstechnisch uit, dan stond een rit met de blauwe niets in de weg. De man had groot gelijk, vooruit dan maar.
Het rijden:
wegrijden, stilte. Op binnenwegen iets harder rijden, stilte. Op de snelweg, stilte. Het enige dat je hoort zijn de banden. Door de stilte valt dat des te meer op. Er stond een giga wind vandaag, maar de auto is er nauwelijks gevoelig voor. Wind voel en hoor je eigenlijk niet. Stilte.
Wel voel je en hoor je goed op welk wegdek je rijdt, meer dan in de Captur. Maar het wordt niet storend. Drempels neemt hij absoluut heel soepel.
Het geluid van de CVT waar ik voor vreesde viel me heel erg mee. Ja, je hoort hem wel, maar nee het is niet storend. Ja, het is wat vreemd want het geluid en het versnellen van de auto lopen niet synchroon, maar nee, dit is voor mij geen dealbreaker. Ik vind hem best fijn klinken zelfs. Een heel verschil met dat irritante gegil van de Mazda CX5. Wel een slag om de arm, dit is een 2017 model, en op internet las ik dat er in 2016 een aanpassing is geweest waardoor dit geluid beter is gedempt. Volgens de verkoper betreft het een update die ook op oudere modellen is toegepast?
De auto is best vlot. Het reageert meteen, niet zo?n achterlijk turbogat als bij de Captur, maar een heel strakke en directe aandrijflijn. Nice! Hij trekt niet zo lekker door als de Kadjar waar je op een bepaald moment voelt dat de turbo erin komt. Deze NX begint meer toeren te maken maar een echte versnelling bemerk je niet. Niet storend, maar wel iets waardoor je anders gaat rijden, meer met beleid, rustiger en relaxter. Eigenlijk wel goed voor me.
Ik heb verder niet de S stand of de flippers geprobeerd, te weinig tijd. Wel de eco, normaal en sport modus. De sport is wat levendiger, maar je gaat er niet sneller mee. Vering en demping zijn dan wat straffer en strakker, maar ik vind het niet oncomfortabel. In normaal modus glijdt hij wat meer, drempels worden er glooiender van. In eco lijkt de aandrijflijn wat slaperig. Verder merk ik niet heel veel verschil tussen de instellingen. Normaal stand lijkt me de gulden middenweg, dan heb je ook continu vermogen beschikbaar en nooit het gevoel van waar blijft die turbo.
De geluidsinstallatie heb ik niet geprobeerd (want Mark Levinson, en in de 2015 versie zit dat niet.)
Ook de satnav verder niet kunnen uitproberen. De touchpad, waar je altijd vreselijke verhalen over hoort, vind ik erg prettig en simpel werken, voor zover ik in deze korte tijd er iets mee heb kunnen doen. In vergelijking met de Tomtom in de Captur lijkt de kaart ietwat gedateerd qua looks, maar wel duidelijk genoeg.
Headup display is erg fijn. Ik ken dat van de BMW X5 waarin ik regelmatig mag rijden. Deze van Lexus is groter, duidelijker en helderder.
Eerst een rondje over de snelweg. Glad asfalt, dat kan iedere auto. De afrit behoorlijk snel genomen, en dan valt op hoe weinig de auto overhelt. Of eigenlijk niet overhelt. Drempels veegt ie glad, die bemerk je niet eens. Dan een akelige klinkerweg: het is niet super smooth, geen Franse toestanden, maar stevig, en toch niet onprettig. Hij kleeft aan de weg, begint niet te stuiteren of te dribbelen en geen kraakje te horen. Weer heel anders dan die CX5 die ook straf was, maar op het randje van oncomfortabel zat.
Besturing is misschien wat gevoelloos en toch totaal in control. De auto laat zich heel gemakkelijk en precies manoeuvreren. Het stuurt niet heel licht en ook zeker niet te zwaar, er zit een prettig soort tegenwicht in het stuur. Stuurwiel is lekker dik, hoewel de Captur nog wat voller lijkt.
Dan naar huis, puberslungel van 1 meter 85 ophalen, kijken of die achterin goed zit. In de CX5 zat ie te laag, in de Kadjar zat ie te rechtop, en de NX heeft verstelbare leuningen dus dat zou goed moeten zijn. Niet dus. Hij zit met zijn kruin tegen het dak. Door het panoramadak zit er achterin de auto een verdikking in het dak, precies waar hij met zijn hoofd zit. De rugleuning verstellen helpt niet. Voor hem is dit onprettig. Zucht. We rijden nog wat rond, maar ondanks dat de NX heel fijn rijdt heb ik er niet veel lol meer in, wetende dat twee gezinsleden niet prettig in deze auto zitten.
Zelf heb ik een beetje een gemengd gevoel: aan de ene kant voelt de NX rijk en luxe aan, aan de andere kant geeft de NX zoveel informatie van het wegdek door dat ik het warme-in-de-watten-gelegd gevoel een beetje mis. Dat wordt ruimschoots gecompenseerd door strak en veilig weggedrag, de auto rijdt werkelijk heerlijk soepel.
Het is een behoorlijk grote auto, en toch is er niet die typische machtige SUV feeling die ik zocht. Ook dat geeft niet, door de schuine A stijlen (die nemen overigens veel minder zicht weg dan de Captur), door de hoge schouderpartij en de lage zijramen, voelt het alsof je in een coup? zit, een beetje geborgen. Heel fijn.
Het gevoel in een upperclass premium auto te rijden is volop aanwezig. Het verschil met de Captur (en de Kadjar en de CX5) is groot.
Kortom, ik ben wel overtuigd. Praktisch alles aan deze auto klopt, tenminste, zoals ik het zou willen.
Maar ja, dan kan de auto nog zo fijn rijden, als vrouwlief pijnlijke heupen krijgt en zoonlief hoofdpijn, dan wordt het wel een beetje ongemakkelijk om mijn zin door te zetten.
We hebben de auto teruggebracht, nog gebabbeld met de verkoper, maar behalve ?de vrouw dan maar achterin en de zoon voorin?, kwamen we niet op een goede oplossing. Voor mijn vrouw zouden we nog een kussen kunnen proberen (hoe lullig is dat, heb je superluxe leren sportstoelen, heb je een ikea kussentje nodig om lekker te kunnen zitten), maar voor mijn zoon achterin kan ik geen oplossing bedenken.
Tot slot deed de verkoper me een voorstel voor de inruil van de Captur die zo aantrekkelijk was dat ik nog net kon voorkomen dat ik ter plekke mijn handtekening zette. Ook dat nog.
Conclusie: ik weet het niet. Eigenlijk weet ik het wel: als het aan mij lag dan staat deze auto volgende week bij mij op de oprit. Maar dan moet ik eerst scheiden van mijn vrouw en mijn zoon onterven. Gaat vast niet gebeuren. Ik zal dus verder moeten kijken. Of heeft iemand hier misschien nog een briljant idee?
Momenteel heb ik nog in een Renault Captur (1.2 ltr, 4 cilinder, automaat), en ik ben aan het kijken naar een opvolger die groter is en die qua luxe, comfort en rijgedrag op een hoger plan staat. Budget (incl. inruil) max 40k, en het moet een automaat zijn en het liefst een SUV of Crossover achtig model, vanwege de hogere zit en beter zicht.
Zo doende heb ik gekeken naar Peugeot 3008 (mooie auto, bijzonder interieur, maar te krappe zit achterin), VW Tiguan (juist hele ruime zit achterin, maar o wat saai. Dat vind ik overigens gelden voor alle soortgelijke auto?s van het VAG concern dus daarmee valt Skoda, Seat en Audi ook af), Mazda CX5 (in gereden, viel af door gillende motor bij accelereren), Renault Kadjar (model 2019, gereden in Black Edition: door achterlijk grote velgen een stuiterbal, en de Intens: stuitert minder, maar ik mis de beleving van kwaliteit, het is te veel plastic en daar wil ik nou juist van af).
Op mijn lijstje staan nog Hyundai Tuscon (model 2019, maar valt buiten mijn budget) en BMW X1 (nieuw ook buiten budget, en bij 2e hands zie ik door alle opties en pakketten het bos niet meer, en bovendien een beetje saai toch).
Bij toeval liep ik bij een universele dealer een NX300h tegen het lijf. Deze auto was onder de radar gebleven, omdat ik zocht op automaat en benzine. Even erin gezeten en direct overrompeld door de kwaliteit, het interieur, het exterieur, de eigenzinnige vormgeving, eigenlijk alles. Daarna op internet van alles over deze auto gelezen en besloten dat als ik een NX zou willen, dit via de merkdealer moest gaan, vanwege de service en garantie. Toevallig kwam bij de plaatselijke dealer vorige week een NX binnen die me heel interessant leek.
Vandaag had ik een afspraak om daarin te proefrijden. Bleek dat deze blauwe NX300h nog binnen stond. Hij was net gepoetst. De verkoper nam met ons (mijn vrouw was mee) de auto door: F Sport Line, sportstoelen, leer, Premium navigatie, elektrisch verstelbare stoelen, panoramadak, donkere velgen, etc., puur zakelijk gebruikt, 1e eigenaar. De verkoper had me eerder al wat fotootjes gestuurd, omdat ze de foto?s niet op de website wisten te plaatsen. Deze kleur blauw viel me op de foto?s wat tegen. Ik had liever zilver gehad, een NX ziet er dan meer high tech en modern uit, lijnen van het koetswerk zijn dan duidelijker. In het echt viel dit blauw mij wel mee, maar mijn vrouw juist niet, ze vindt het niet zo subtiel. Ik ook niet, maar daardoor is hij lekker opvallend, hou ik wel van. Verder strak in de lak, geen parkeerdeukjes, wel een beetje steenslag op de zilveren lijst van de grille, en een plekje in de vooruit, dat ze gaan vullen.
Van binnen: als nieuw. Geen krasje, niets. Waanzinnig mooi. Alsof er nog nooit iemand in heeft gezeten. Ik kan mijn enthousiasme met moeite verhullen.
Maar dan. Mijn vrouw gaat in de passagiersstoel. Nou moet ik zeggen dat zij een gemiddeld, normaal postuur heeft. En toch, ze zit niet lekker in deze auto, het doet haar zelfs pijn. Ze heeft last van de zijwangen van de zitting, die doen pijn aan haar bovenbenen. In de Kadjar had ze precies hetzelfde. Misschien een kwestie van wennen? Mijn vrouw denkt van niet. Ik kon mijn teleurstelling met moeite verhullen.
De verkoper, ook niet achterlijk, bemerkte onze twijfel en kreeg koudwatervrees om de net gepoetste auto de regen in te sturen. Hij wilde wel een soortgelijk model meegeven die toch al in de regen stond: een NX uit 2017, 15k op de teller. Als we dit wat vonden, en we kwamen er daarna prijstechnisch uit, dan stond een rit met de blauwe niets in de weg. De man had groot gelijk, vooruit dan maar.
Het rijden:
wegrijden, stilte. Op binnenwegen iets harder rijden, stilte. Op de snelweg, stilte. Het enige dat je hoort zijn de banden. Door de stilte valt dat des te meer op. Er stond een giga wind vandaag, maar de auto is er nauwelijks gevoelig voor. Wind voel en hoor je eigenlijk niet. Stilte.
Wel voel je en hoor je goed op welk wegdek je rijdt, meer dan in de Captur. Maar het wordt niet storend. Drempels neemt hij absoluut heel soepel.
Het geluid van de CVT waar ik voor vreesde viel me heel erg mee. Ja, je hoort hem wel, maar nee het is niet storend. Ja, het is wat vreemd want het geluid en het versnellen van de auto lopen niet synchroon, maar nee, dit is voor mij geen dealbreaker. Ik vind hem best fijn klinken zelfs. Een heel verschil met dat irritante gegil van de Mazda CX5. Wel een slag om de arm, dit is een 2017 model, en op internet las ik dat er in 2016 een aanpassing is geweest waardoor dit geluid beter is gedempt. Volgens de verkoper betreft het een update die ook op oudere modellen is toegepast?
De auto is best vlot. Het reageert meteen, niet zo?n achterlijk turbogat als bij de Captur, maar een heel strakke en directe aandrijflijn. Nice! Hij trekt niet zo lekker door als de Kadjar waar je op een bepaald moment voelt dat de turbo erin komt. Deze NX begint meer toeren te maken maar een echte versnelling bemerk je niet. Niet storend, maar wel iets waardoor je anders gaat rijden, meer met beleid, rustiger en relaxter. Eigenlijk wel goed voor me.
Ik heb verder niet de S stand of de flippers geprobeerd, te weinig tijd. Wel de eco, normaal en sport modus. De sport is wat levendiger, maar je gaat er niet sneller mee. Vering en demping zijn dan wat straffer en strakker, maar ik vind het niet oncomfortabel. In normaal modus glijdt hij wat meer, drempels worden er glooiender van. In eco lijkt de aandrijflijn wat slaperig. Verder merk ik niet heel veel verschil tussen de instellingen. Normaal stand lijkt me de gulden middenweg, dan heb je ook continu vermogen beschikbaar en nooit het gevoel van waar blijft die turbo.
De geluidsinstallatie heb ik niet geprobeerd (want Mark Levinson, en in de 2015 versie zit dat niet.)
Ook de satnav verder niet kunnen uitproberen. De touchpad, waar je altijd vreselijke verhalen over hoort, vind ik erg prettig en simpel werken, voor zover ik in deze korte tijd er iets mee heb kunnen doen. In vergelijking met de Tomtom in de Captur lijkt de kaart ietwat gedateerd qua looks, maar wel duidelijk genoeg.
Headup display is erg fijn. Ik ken dat van de BMW X5 waarin ik regelmatig mag rijden. Deze van Lexus is groter, duidelijker en helderder.
Eerst een rondje over de snelweg. Glad asfalt, dat kan iedere auto. De afrit behoorlijk snel genomen, en dan valt op hoe weinig de auto overhelt. Of eigenlijk niet overhelt. Drempels veegt ie glad, die bemerk je niet eens. Dan een akelige klinkerweg: het is niet super smooth, geen Franse toestanden, maar stevig, en toch niet onprettig. Hij kleeft aan de weg, begint niet te stuiteren of te dribbelen en geen kraakje te horen. Weer heel anders dan die CX5 die ook straf was, maar op het randje van oncomfortabel zat.
Besturing is misschien wat gevoelloos en toch totaal in control. De auto laat zich heel gemakkelijk en precies manoeuvreren. Het stuurt niet heel licht en ook zeker niet te zwaar, er zit een prettig soort tegenwicht in het stuur. Stuurwiel is lekker dik, hoewel de Captur nog wat voller lijkt.
Dan naar huis, puberslungel van 1 meter 85 ophalen, kijken of die achterin goed zit. In de CX5 zat ie te laag, in de Kadjar zat ie te rechtop, en de NX heeft verstelbare leuningen dus dat zou goed moeten zijn. Niet dus. Hij zit met zijn kruin tegen het dak. Door het panoramadak zit er achterin de auto een verdikking in het dak, precies waar hij met zijn hoofd zit. De rugleuning verstellen helpt niet. Voor hem is dit onprettig. Zucht. We rijden nog wat rond, maar ondanks dat de NX heel fijn rijdt heb ik er niet veel lol meer in, wetende dat twee gezinsleden niet prettig in deze auto zitten.
Zelf heb ik een beetje een gemengd gevoel: aan de ene kant voelt de NX rijk en luxe aan, aan de andere kant geeft de NX zoveel informatie van het wegdek door dat ik het warme-in-de-watten-gelegd gevoel een beetje mis. Dat wordt ruimschoots gecompenseerd door strak en veilig weggedrag, de auto rijdt werkelijk heerlijk soepel.
Het is een behoorlijk grote auto, en toch is er niet die typische machtige SUV feeling die ik zocht. Ook dat geeft niet, door de schuine A stijlen (die nemen overigens veel minder zicht weg dan de Captur), door de hoge schouderpartij en de lage zijramen, voelt het alsof je in een coup? zit, een beetje geborgen. Heel fijn.
Het gevoel in een upperclass premium auto te rijden is volop aanwezig. Het verschil met de Captur (en de Kadjar en de CX5) is groot.
Kortom, ik ben wel overtuigd. Praktisch alles aan deze auto klopt, tenminste, zoals ik het zou willen.
Maar ja, dan kan de auto nog zo fijn rijden, als vrouwlief pijnlijke heupen krijgt en zoonlief hoofdpijn, dan wordt het wel een beetje ongemakkelijk om mijn zin door te zetten.
We hebben de auto teruggebracht, nog gebabbeld met de verkoper, maar behalve ?de vrouw dan maar achterin en de zoon voorin?, kwamen we niet op een goede oplossing. Voor mijn vrouw zouden we nog een kussen kunnen proberen (hoe lullig is dat, heb je superluxe leren sportstoelen, heb je een ikea kussentje nodig om lekker te kunnen zitten), maar voor mijn zoon achterin kan ik geen oplossing bedenken.
Tot slot deed de verkoper me een voorstel voor de inruil van de Captur die zo aantrekkelijk was dat ik nog net kon voorkomen dat ik ter plekke mijn handtekening zette. Ook dat nog.
Conclusie: ik weet het niet. Eigenlijk weet ik het wel: als het aan mij lag dan staat deze auto volgende week bij mij op de oprit. Maar dan moet ik eerst scheiden van mijn vrouw en mijn zoon onterven. Gaat vast niet gebeuren. Ik zal dus verder moeten kijken. Of heeft iemand hier misschien nog een briljant idee?
Laatst bewerkt: