RX400h Stuurkolomsensor

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Goedemorgen mensen,

Daar ben ik weer met een vraagje voor mijn ouders over de RX400h

Alles is helemaal in orde aan deze auto, zoals verwacht, maar nou blijft de auto maar naar rechts trekken.. Nou hij is meerdere malen terug geweest naar de garage waar de auto gekocht is, in Naarden, en deze heeft hem ook meegenomen naar de Lexus dealer in Amersfoort. En ze hebben hem uitgelijnd en gedaan, en nieuwe banden, en noem maar op. Nou had ik het al een keer nagevraagd, en toen werd mij bij Profile verteld dat dit de stuurkolomsensor is... Aangezien mijn ouders hardleers zijn, hebben ze dit nog nooit gevraagd. Nou is hij afgelopen week voor APK bij de Lexus in Rotterdam geweest, en daar hebben ze hier ook nog eens naar gekeken, en die zeggen inderdaad wel, dat het het stuurkolom is, maar dat als ze dit willen laten vervangen, al ?3500,- kwijt zijn, en dan zit hij er nog niet eens in o_O

Maar ook hun hebben het weer niet over een stuurkolomsensor gehad... Is dit niet gewoon het euvel?? Want weer hebben mijn ouders dat niet gevraagd.... zucht...:(
Ik denk ik ga het hier eens voorleggen.. Misschien zijn er mensen die dit probleem kennen..

Er is wel mee te rijden hoor, maarja je moet gewoon allebei je handen aan het stuur houden, rij je met 1 hand, dan voel je gewoon goed dat hij naar rechts wil...

Ik hoor het wel!! Alvast bedankt!!!:D:thumbsup:
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik vraag mij af hoe Profile tot die diagnose is gekomen. Ook heb ik de ervaring dat de uitlijners waar Lexus gebruik van maakt niet al de goed zijn. Ook Profile laat te wensen over. Ik zou het geheel even laten testen door een onderstel specialist. Het kan ook een slechte schokbreker zijn....
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het is in ieder geval een procedure waarvoor je kennelijk een lexus scantool voor nodig hebt. Heeft lexus onderstaand daadwerkelijk geprobeerd?

En wat in de 'stuurkolom' is er dan precies oorzaak? Eventueel kan een goede uitlijner een paar graden (handmatig) de afwijking compenseren.


Procedure for Re-Initialization:

1. ROTATION ANGLE SENSOR VALUE INITIALIZATION AND TORQUE SENSOR ZERO POINT CALIBRATION

NOTICE: Clear the rotation angle sensor calibration value, initialize the rotation angle sensor value, and calibrate the torque sensor zero point if any of the following has occurred:
  • The power steering ECU assembly has been replaced.
  • The power steering link assembly has been replaced.
  • Steering effort differs between left and right.
NOTICE:
If DTC C1516 (Torque Sensor Zero Point Adjustment Incomplete) is stored, the torque sensor zero point cannot be calibrated. Clear the DTC before starting calibration.
If DTC C1526 (Rotation Angle Sensor Initialization Incomplete) is stored, the rotation angle sensor value cannot be initialized. Clear the DTC before starting initialization.

(1) Connect the intelligent tester to the DLC3.
(2) Put the vehicle into the READY-on state.
(3) Turn the intelligent tester on.
(4) Select "TRQ SENSOR ADJUST".
(5) Follow the procedures on the tester display to clear the rotation angle sensor calibration value, initialize the rotation angle sensor and, and calibrate the torque sensor zero point.

NOTICE: When initializing the rotation angle sensor value, observe the following to stabilize sensor voltage:
After putting the vehicle into the READY-on state, wait for at least 2.5 seconds before turning the steering wheel. Do not turn the steering wheel quickly.
The steering wheel will vibrate during torque sensor zero point calibration. Do not touch the steering wheel while it is vibrating or for 2 seconds after it stops.
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Maar hoe kan het zijn, dat met een slechte schokbreker, je echt de auto naar rechts voelt gaan? Alsof hij bijna zelf gaat sturen... Heel raar allemaal :p


In ieder geval bedankt voor deze info!!! Ik ga het doorgeven!! :D:rulez:
 

ChauX100

Hoort erbij
7 jan 2012
36
0
0
Maar hoe kan het zijn, dat met een slechte schokbreker, je echt de auto naar rechts voelt gaan?

Denk aan een Skateboard.

Kan het niet zo zijn dat er misschien een wiel aan de rechterkant van je auto niet zo soepel als de rest mee draait?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Daarnaast kan door een slechte uitlijning ook het profiel verkeerd afgesleten zijn wat een kleine afwijking kan geven. Maar het kan ook een remklauw zijn die aan 1 kant is vastgeroest. Komt vaker voor bij de Lexi...

Onderstel laten testen is stukken goedkoper dan een stuurkolom vervangen. Ik zou dat echt als allerlaatste stap doen en dan om een vorm van coulance richting de importeur vragen, omdat deze niet hoort stuk te gaan.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat onze voorzitter zegt :)

In ieder geval heb je nu genoeg munitie om je niet direct af te laten schepen met een stuurkolom :p Ben benieuwd naar de uitkomst.
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Nou, ik heb het even voorgelegd aan mijn ouders, maar nu zeggen ze, de Lexus in Rotterdam heeft alles gecontroleerd, dus ze gaan er vanuit dat alles verder in orde is. En dat het dan niet zo'n groot probleem is dat hij een beetje naar recht trekt....:(

Duzzzzz daar doe ik weer zoooooveel moeite voor :p
Maarja, mochten er nog dingen gaan veranderen, horen jullie het zeker!!
Nogmaals bedankt voor al jullie informatie!!:rulez:
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
nice.. dus ze nemen een naar rechts trekkende auto voor lief... bel je me als ze op de weg gaan? kan ik dan thuis blijven, of links van ze blijven rijden :p
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja maar eigenwijze Alor, we hebben het wel over dealers die weten wat goed voor jou en auto is!

Ik ben blij dat ik destijds hun advies heb opgevolgd; remvloeistof verversen is volstrekt niet nodig, met een lekke waterpomp kun je gerust maanden rijden (zonder verder onderzoek). :thumbsup:

Dat geeft een gerust gevoel toch?
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Breng hem eens naar bijvoorbeeld Amsterdam, die weten er wel raad mee. (denk ik)
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Oke oke, ja heeft natuurlijk een bepaald gevoel bij een bepaalde dealer, ik hoorde weer van een buurman die een RX450h rijdt, dat hij weer zweerde bij Rotterdam.
Maar bedankt voor de tip in ieder geval!! :rulez:
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Ruim 3 jaar verder, maar is er ondertussen een oplossing?

Ondertussen zijn ze overgestapt van een dikke RX naar een Yaris, omdat ze geen caravan meer hoefde te trekken :grin: Maaaaar ze hebben hem uiteindelijk laten uitlijnen met het contact aan, en toen was het wel beter! Sterker nog, ik heb de laatste rit......:cry: erin mogen rijden, en ik merkte er helemaal niks meer van!
 
  • Leuk
Waarderingen: Lennemen en Antonie Berg

Lennemen

Nieuw hier
2 jul 2023
8
9
3
Bij De Sprint geweest voor uitlijning. Stuur trekt nog steeds naar rechts. Ik ben terug geweest en bovenstaande oplossing doorgegeven. Ze stonden er niet van te kijken en doen uitlijnen met contact aan voor meerdere merken. Helaas hadden ze het bij mijn RX niet gedaan omdat de monteur ervan uitging dat het om een volledige elektrische stuurbekrachtiging ging. De man achter de bali vertelde dat deze monteur iets minder ervaren is. Ik mag volgende week terug komen. Ik hou jullie op de hoogte of het gewerkt heeft.
 

Lennemen

Nieuw hier
2 jul 2023
8
9
3
Helaas na een tweedekeer uitlijnen, me contact aan, trekt de auto nog steeds naar rechts. Wel in mindere maten maar dat komt omdat de monteur de wielen iets meer naar binnen of naar buiten, weet ik neit meer, heeft gedraaid zodat de auto minder zoekt. Ik kwam op internet een terugroep actie tegen voor een LS. https://www.autoweetjes.com/Terugroepacties-Lexus.html , zie bovenste melding.
Waarschijnlijk heeft mijn RX hier ook last van.
Iemand ervaring met problemen met de Variabel gear ratio steering (VGRS)?