VERBRUIK VARIATIES RX450H

Robbe

Nieuw hier
19 feb 2012
2
0
0
Graag had ik de ervaring gekend van RX450H rijders betreffende de verbruikscijfers.
Ik haal momenteel een gemiddelde over 25000km van 9.1l/100km. De vork is echter groot. Zomerperiode haal ik makkelijk 8.2l/100km, waar in winterperiode met moeite onder de 10l kan gehaald worden.
Ik rij 80% autoweg.
Is dit een typisch hybride fenomeen, of kan dit louter aan de benzinemotor te wijten zijn?
Benzinemotoren zijn volgens mij sterker onderhevig aan temperatuurschommelingen, daar waar dit beperkter is bij diesels.
Mogelijks is het ook de gereduceerde capaciteit bij lage temperatuur van de batterijen de oorzaak ?

Iemand een technische verklaring??
 

jordy.k

Nieuw hier
12 sep 2012
17
0
0
Ik ben net terug van vakantie met de RX450h.
4 volwassenen+ hond, achterbak helemaal vol met koffers, airco aan, stoel ventilatie etc.
We zijn naar Frankrijk gereden en door naar Spanje, ook hebben we even Andorra meegepikt, heerlijke bergen!
Totaal een kleine 5500 KM gereden.
Het verbruik viel mij enorm mee, gemiddeld hebben we 8.9L/100km gehaald. Dit is inclusief gebruik cruise control die we op de snelweg op 140 km/u hebben laten draaien.
De hybride is geweldig, zeker in de steden.
Misschien ben ik enthousiast, maar hiervoor reden we een Lexus GS430 (V8), dan is natuurlijk een hoop veel zuiniger ;)
 

H a n s

Nieuw hier
22 sep 2012
1
0
0
Snelweg is voor een hybride sowieso ongunstig voor het verbruik, de brandstofmotor loopt dan vrijwel constant.
Het grote verschil in verbruik tussen zomer en winter komt naar mijn bescheiden mening doordat in de winter de kachel niet werkt in combinatie met alleen electromotor en dus de brandstofmotor meer moet werken.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Echter heeft hij dan wel het verbruik van een 3.5V6 en dan zijn de elektromotoren een extra power boost om toch V8 performance te krijgen. Echter ga je echt hard rijden, dan gaat de aerodynamica van de SUV een grotere rol spelen en zal het verbruik drastisch verslechteren. Maar dat is niet anders in een V8 SUV.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Lees dit maar eens:

http://www.quest.nl/vraag-en-antwoord/w ... -s-winters

Ook interessant:

Een verbrandingsmotor is pas op bedrijfstemperatuur wanneer de koelwatertemperatuur 90-105?C bedraagt. De smeerolietemperatuur ligt 10-40?C hoger bij bedrijfswarme motor. Om die bedrijfstemperatuur te bereiken moet er dus eerst een opwarming vanaf de omgevingstemperatuur plaatsvinden. Daaruit volgt logischerwijs dat er meer energie ofwel brandstof nodig is naarmate de buitentemperatuur lager is.

(...)

Een motor is overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, daarom is het brandstofverbruik bij lage temperaturen hoger omdat de wrijvingsverliezen in de motor en de transmissie hoger zijn.
Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ?s winters niet op dezelfde temperatuur als ?s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oli?n met een lagere viscositeit.
Soms wordt er een extra beroep gedaan op het elektrisch vermogen van de dynamo. Er is immers verlichting en verwarming nodig. Het is de motor die extra brandstof nodig heeft om de nodige stroom te kunnen leveren.
Als de bandspanning niet wordt aangepast, daalt de druk met 0,1 bar per 10?C temperatuurverschil. Al gauw is er een 0,2 bar lagere druk in de banden dan ?s zomers, dat verhoogt de rolweerstand.
Het is niet mogelijk nauwkeurig aan te geven met welk percentage het verbruik ?s winters toeneemt, maar het gaat al gauw om 5% en meer bij 0?C en nog veel meer bij echte koude.