@AlexanderC In Nederland maar ook Europa is de GS F bijzonder zeldzaam, maar in de VS / Midden Oosten best vaak verkocht. In Duitsland (via Mobile.de) kan je er af en toe wel één vinden, maar ook daar is het een vrij zeldzame verschijning. Mijn buurman had ook een F, per toeval.
Voor de volledigheid, ik heb de auto samen met de RX in Dubai gekocht en daar van 2017-2020 gereden, maar nu woon ik weer in Nederland. Na een lange wachttijd (verschepen, invoeren) heb ik beide auto's op NL kenteken staan en mag ik er eindelijk hier mee rijden. De GS 300 heb ik ook in 2017 gekocht in Nederland en hier laten staan, voor de momenten dat ik hier was. Eénmaal Lexus, nooit meer iets anders. Althans, zeker niet meer een auto van de grote Duitse 3 (MB/BMW/Audi) en al helemaal geen Franse auto's (sorry!).
De overwegingen voor de RX en de F waren ook vrij eenvoudig; ik wilde per sé geen onbetrouwbare auto (meer), zeker niet in een land met een heftig klimaat. Voor het gezin wilde ik een ruime auto, maar de LX570 was mij te duur en de GX460 was te lomp (vond mijn vrouw) dus dan maar een maatje kleiner; de RX. De GS F heb ik op de gok gekocht, geen proefrit, niet te zien in de showroom, bijna als impulsaankoop voor gekozen. Beetje korting gekregen want overjarig model (MY2016, gekocht in april 2017). Nog geen moment spijt van gehad.
Ik heb beide auto's gekocht met het idee ze lang te houden. De afschrijving doet er dan minder toe, maar de betrouwbaarheid en 'total cost of ownership' juist veel meer. Ik heb ze beide nu 4 jaar en in al die tijd nul storingen meegemaakt (behalve een lege accu, kan Lexus ook weinig aan doen). Dat is ook de reden dat de RX geen hybride is; een accu wordt zeker in het Midden Oosten gezien als storingsgevoelig (hebben meer last van hitte dan van kou) en zijn dus ook niet / nauwelijks geliefd daar. Een reguliere 12v accu gaat ook maar 1, max 2 jaar mee daar. Ik zeg niet dat een hybride accupack niet lang meegaat, maar dit zijn de vooroordelen aldaar. Dino's unite!
T.a.v. de stoplichtsprintjes, dat gebeurt inderdaad nooit. Niemand herkent het als een snelle auto, al helemaal niet de VAG brigade. De auto nodigt ook niet heel erg uit als je zelf rijdt trouwens. In de 'normale' stand is het een goedmoedige lobbes en schakelt de bak snel op en langzaam terug. Comfortabel cruisen, vrij stil, niet stug. Ook niet echt dynamisch. Pas in Sport / Sport + wordt het apparaat wakker, maar nog beter blijft het zelf schakelen. De bak is niet het sterkste punt.
Ik hoop trouwens dat er een meeting komt voor de Lexus fans dit jaar, ik ben erbij!