Even een update

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Hallo,

Als je het nog herinnert weet je dat ik rond juni mij heb voorgesteld. Kortom, ik heb mijn eerste auto gekocht, een eerste generatie IS200. Alleen op de terugweg van het ophalen stonden we stil aan de kant van de snelweg zonder enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Het is nu oktober en er is niet veel veranderd. De Lexus staat nogsteeds bij de garage en het probleem is nogsteeds onbekend. Wat nu wel bekend is, is de reden waarom de Lexus er onderweg mee ophield. Dat kwam door een lege brandstoftank, alleen gaf de meter dat niet aan. Dus er is een grote kans dat ook die het niet meer doet.. na het vervangen van sommige onderstaande onderdelen loopt de Lexus nu wel weer goed. Hij valt niet meer uit en doet geen rare dingen. Alleen zijn door het onbekende probleem de toeren begrensd op 3.500.

De garage heeft o.a. de bougies vervangen, de brandstofpomp vervangen, de injectoren gereinigd, de distributieriem (die niet goed op tijd stond) op tijd gezet, naar de olie en het oliefilter gekeken, maar die waren nog goed, en tenslotte naar de soleno?de regelklep van het VVT systeem gekeken. Maar ook die zag er nog zo goed als nieuw uit.

Ze zijn nu bezig met het kijken naar de krukas (en hopelijk ook de nokkenas). En als dat het probleem niet is, dan gaan ze kijken of er misschien een computer beschikbaar is voor het VVT systeem. Als ook dat niet werkt is zowat alles waarvan ze dachten dat het probleem zou kunnen zijn bekeken.

Ten slotte hebben ze ook nog vaak contact met de Lexus dealer in Groningen. Zij hebben ook die injectoren gereinigd en gecheckt of er geen scheuren in zitten. Maar ook die Lexus dealer staat nu voor een raadsel. Verder kan ik niet veel toevoegen. Vragen zijn altijd welkom!
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Met die redenering ga je al meteen mank: in het inlaattraject zit een LMM (LuchtMassaMeter) die o.a. (vaak temperatuur) de hoeveelheid aangezogen lucht meet. Maar de LMM is ontworpen voor een bepaalde luchtstroom die wordt bepaald door de aanzuigbuis. Geen idee hoe het bij de IS200 precies eruit ziet, maar niet zelden tref je ook nog een soort honingraat constructie voor de sensor die de luchtstroming ' modelleert' . Maar de effectiviteit daarvan is mede afhankelijk van de buis ervoor. Zit die buis er niet op, stroomt de lucht al heel snel op een andere wijze dan bedoeld (wervelingen) langs de sensor waardoor meetfouten ontstaan. Het resultaat is daarom nietszeggend! Je krijgt dit soort tips niet om je onnodig werk in de schoenen te schuiven, maar om je te helpen. De vraag van Brinkybunch is best een terechte vraag. Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Heb in ieder geval niet de illusie dat je zonder affiniteit, technische kennis en vooral geduld (!) dit ' even' gaat oplossen.
Hé, daar heeft de garage mij niks over verteld. En ik snap nu toch ook echt niet waarom ze de kleine onderdeeltjes er niet gewoon op hebben gezet. Vast zodat ik erna weer terug naar hun kom.

Ik zal toch proberen die onderdelen terug te scoren en er weer op te zetten. En ook die lijst met wat er aan is gebeurd heb ik nog steeds niet. Jammer dat zij ons zo tegenhouden om effectief en georganiseerd factoren uit te sluiten.

Wel heb ik zojuist de garage gebeld en geregeld dat die ontbrekende onderdelen z.s.m. wanneer het kan er weer op komen. Gaan we dan weer een rondje rijden en geven we weer een update.

Geduld heb ik gelukkig wel aangezien ik door corona nog een lange tijd niet mijn rijbewijs zal halen.. Dus valt dat even tegen en valt het even mee haha!
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Kort samengevat:

2e hands sensor van de krukas of 1 die je zeker bent die werkt. Proberen

Niet goed?

Haal cats er af aan het blok,gaat ie dan wel voorbij,cats stuk/verstopt.

Kan je gelijk naar de kleppen kijken of je al dan niet wat verkeerd zit aan de UITLAAT zijde.

Bougies er uit:
compressiemeting.
Goed? Ok
Lektest?
Nog steeds goed?
Distributieseksel er af en timing controleren.
Timing ok?
Kleppendeksel eraf en kijken of alle kleppen voldoende bewegen.
Alles ok?
Goed?
Carter eraf en naar de zuigers en drijfsrangen kijken. Dat takkend geluid heeft niet met een elektrisch probleem te zien.

En wat die aanzuigbuis betreft,deze heeft veel belang maar in principe niet zo in vrij of als je geen kracht zet als de box zelf correct in elkaar zit. Door steenslagbra heb je zeer rare taferelen zonder codes omdat je de luchtaanvoer beperkt.

Pcv klep werkt correct?
Bedankt! die nemen we zeker mee als mogelijke oorzaken!
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Lijkt mij toch de distributietiming
Je kunt je suf staren op veertjes en regelklepjes maar als de timing fout staat helpt het je allemaal niets.
Ondanks dat de garage zijn 'beste monteurs' er al naar heeft laten kijken vind ik het zelf ook nog niet genoeg aangezien de andere moeilijkheden die ik al heb gehad bij die garage, Ik ga er van uit dat ze dat in Groningen kunnen controleren en als het nodig is aanpassen.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Hé, daar heeft de garage mij niks over verteld. En ik snap nu toch ook echt niet waarom ze de kleine onderdeeltjes er niet gewoon op hebben gezet. Vast zodat ik erna weer terug naar hun kom.

Ik zal toch proberen die onderdelen terug te scoren en er weer op te zetten. En ook die lijst met wat er aan is gebeurd heb ik nog steeds niet. Jammer dat zij ons zo tegenhouden om effectief en georganiseerd factoren uit te sluiten.

Wel heb ik zojuist de garage gebeld en geregeld dat die ontbrekende onderdelen z.s.m. wanneer het kan er weer op komen. Gaan we dan weer een rondje rijden en geven we weer een update.

Geduld heb ik gelukkig wel aangezien ik door corona nog een lange tijd niet mijn rijbewijs zal halen.. Dus valt dat even tegen en valt het even mee haha!
Stel dat je er voor kiest om het vooralsnog uit te besteden en het geen haast heeft, zoals je aangeeft, zou je nog kunnen kiezen om hem bij een Lexus-expert weg te zetten ter diagnose. Die kan er dan een aantal dagen/weken rustig naar kijken en ook onderdelen uitwisselen/testen om te kijken wat het doet. Heb evt een goed adresje voor je, maar dat is niet echt in de buurt bij jou. Echter is het misschien wel een oplossing. Zo'n bedrijf heeft de specifieke kennis en wissel-onderdelen in huis. Financiëel blijft het dan misschien ook nog binnen de perken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Stel dat je er voor kiest om het vooralsnog uit te besteden en het geen haast heeft, zoals je aangeeft, zou je nog kunnen kiezen om hem bij een Lexus-expert weg te zetten ter diagnose. Die kan er dan een aantal dagen/weken rustig naar kijken en ook onderdelen uitwisselen/testen om te kijken wat het doet. Heb evt een goed adresje voor je, maar dat is niet echt in de buurt bij jou. Echter is het misschien wel een oplossing. Zo'n bedrijf heeft de specifieke kennis en wissel-onderdelen in huis. Financiëel blijft het dan misschien ook nog binnen de perken.
Inderdaad is dat onze volgende optie als de dealer het niet kan fixen met een ecu en/of sensor. Ik zou inderdaad graag willen weten waar die specialist zich bevindt. Als hij een wat goede reputatie heeft mag het van mij best een beetje uit de buurt zijn ;)
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
In principe zijn er meer specialisten, maar die ik bedoel zit in Breda. Kijk maar even wat er uit de ECU/sensoren komt. Hoor het daarna wel! Natuurlijk hopen we met z'n allen dat het hiermee dan opgelost is.
 
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Goedenavond,

Eindelijk is de lijst binnen met dingen die het afgelopen jaar aan de auto zijn gedaan. We zijn vandaag langs geweest om de lijst te bespreken. Om het kort te houden volgt hier meteen de volledige lijst die ik heb meegekregen van de garage.

Tot nu toe is:

- de distributie op tijd gezet (hij stond 2 tanden fout)
- de kleppendeksel gedemonteerd, timing 2e nokkenas bekeken
- de brandstofdruk gemeten, pomp vervangen
- de injectoren getest en gereinigd
- 1 haperende bobine vervangen
- de compressie gemeten
- het uitlaat los gehad tijdens draaien i.v.m. eventuele verstopte katalysator
- door het spruitstuk gekeken of die misschien verstopt zat
- de temperatuur zender inlaatlucht vervangen
- de inlaat gecontroleerd op lekkage.

Na nog een keer de auto uit te lezen zijn er 4 foutcodes uitgekomen,

- P0172 (Systeem te rijk (bank 1 stroom en historisch)
- P0175 (Systeem te rijk (bank 2 stroom en historisch)
- P1346 (Nokkenas positiesensor stroom en historisch, alweer)
- P1656 (Olieregelklep circuit rij 1 (stroom en historisch)

De vorige code P0500 (Vehicle Speed Sensor "A") is met deze uitlees test niet weer naar voren gekomen.

Ook zijn er na enige tijd wat nieuwe constateringen uitgekomen.

- De auto ruikt ten alle tijden enorm veel naar (onverbrande) benzine. Dit moet komen door een ontbrekende of niet goed werkende ontsteking (leidt weer terug naar de kleppentiming?) Ook rookt het uitlaat altijd veel, zelfs met een warme motor.
- De auto kan wel de revlimiter behalen. We reden zo'n krappe 100 km/h en schakelde hem even terug in zijn 2. De auto schiet omhoog in de toeren maar als je gas wilt bijgeven gebeurt er niks totdat de auto weer onder zijn 'limiet' zit van cirka 3000-4000 toeren. Ook verschijnt dan het motorlampje voor korte duur totdat de auto dus weer onder zijn limiet valt. Dan valt het motorlampje ook weer weg. Ook valt het motorlampje weg als je boven het limiet van 3000-4000 toeren het gaspedaal indrukt.
- De auto vind het helemaal niet leuk als je onder de 3000 toeren rijdt. Hij begint enorm te schokken en maakt onnodig veel herrie (luide resonantie). Wanneer je boven de 3000 toeren uitkomt is de resonantie weg en rijdt hij weer soepeltjes. Ook mist de auto veel vermogen bij een warme (en vaak koude) motor.
- Nu het weer warmer wordt en de auto dagelijks gebruikt wordt met euro 98 in de tank, presteert hij over de weken steeds beter. Alleen is het nu een tijdje niet nog beter gegaan. Wel kun je nu met een koude motor de 5.000 toeren bereiken en heeft de auto over het algemeen een beetje meer pit.

De hoogste prioriteit voor nu is de achtergebleven onderdelen weer op de auto te zetten (lucht inlaat en diversen) en daarna de auto naar de Lexus dealer in Groningen brengen voor het vervangen en herprogrammeren van de ECU (en sensor?). De vervangende ECU ligt thuis al klaar alleen is het nog even wachten op mijn broer die de laatste stapjes op zijn auto aan het doen is. (polijsten en glascoating). Hij gebruikt nu namelijk mijn Lexus om van en naar het werk te rijden terwijl zijn eigen auto bij de spuiter heeft gestaan, bij de garage heeft gestaan en nu voor de laatste stapjes voor perfectie thuis staat. Daarna kan er een afspraak worden gemaakt met de Lexus dealer.
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Bestel die vvti klep en reinig of vervang de filter in de banjo bout. Vervang de bobines en lambda sensoren. In mijn 20jarige carriëre heb ik nog NOOIT een motorecu vervangen. Alleen als deze gecrashed was tijdens het programeren. Al wat je boemt hangt aan elkaar vast.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Bestel die vvti klep en reinig of vervang de filter in de banjo bout. Vervang de bobines en lambda sensoren. In mijn 20jarige carriëre heb ik nog NOOIT een motorecu vervangen. Alleen als deze gecrashed was tijdens het programeren. Al wat je boemt hangt aan elkaar vast.
Dan kon je wel eens dicht tegen een persoonlijke primeur aan zitten: In o.a. Mitsubishi's (uit die 'scene' kom ik vandaan) zitten ook ECU's van Denso en vooral de 6G Galants ('93 - '97) hebben al sinds een paar jaar ECU's waarin elco's zitten die zich door ouderdom niet meer helemaal gedragen zoals ooit was bedacht. Gevolg: rare klachten tot aan niet meer kunnen starten en alles wat daartussen zit. Nu is de IS200 weliswaar wat jonger dan de 6G Galant, maar de ECU's uit die jaren zullen elkaar qua generatie en eigenschappen nog niet eens zo heel veel ontlopen...
Daarnaast heeft de TS al een spare ECU voor het grijpen liggen. Kwestie van een aantal connectoren omprikken, de boel resetten/clearen, even rustig laten inleren en je kunt meteen al iets héél elementairs uitsluiten. Of hij heeft zelfs meteen beet? Kost 'm alleen maar wat moeite om daar achter te komen...:giggle:.
 
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
[...]
De auto kan wel de revlimiter behalen. We reden zo'n krappe 100 km/h en schakelde hem even terug in zijn 2. De auto schiet omhoog in de toeren ...
[...]
Wel kun je nu met een koude motor de 5.000 toeren bereiken en heeft de auto over het algemeen een beetje meer pit.
[...]
@Lucas: er bestaat geen enkele goede reden om dit soort geweld toe te passen. Het dient geen enkel doel. Het enige wat je ermee in de hand werkt, is dat je mogelijk nog meer sloopt dan nu al het geval is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
573
1
374
63
De ECU is een bijzonder kwetsbaar gevalletje. Ik heb voorjaar 2020 de ECU van de Aygo van mijn vrouw moeten laten vervangen bij de dealer omdat 'ie waarschijnlijk ooit om wat voor reden dan ook in de werkplaats los was geweest en niet helemaal 100% op de goede manier terug was geplaatst. Gevolg; er komt langzaam maar zeker steeds meer vocht in en dan gaat 'ie héle rare dingen doen. Ook dingen zoals inderdaad door TS beschreven, ook niet starten, ook wel starten en bijna direct weer afslaan, ook wel starten en een bepaald toerental niet bereiken, ik werd er knettergek van en de wegenwachter die er tot 4x toe bij kwam ook.....toen de auto liep en goed leek te blijven lopen heb ik de dealer gebeld (Woerden) en gevraagd of ik de auto kon brengen. Was prima, meteen van Almere naar Woerden gekacheld en daar bleek dus dat er een nieuwe ECU in moest. Er is een gebruikte ingegaan en ik was evengoed 1150,- kwijt, met een nieuwe bijna het dubbele. Aygo'tje was pas 5 jaar oud dus was het wel waard, probleem opgelost.....

Maar het kan dus wel.......
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Ik werk bij Toyota/Lexus en de aygo is een PSA,eigenlijk nog bijster goede auto. Daar heb ik wel al een ECU op moeten vervangen omdat ze hem met een startbatterij met dode accu en het contact op aangesloten. Ecu doorgebrand🤭.

@Xenon :Klopt maar in dit geval weet je ook niet wat de reden is waarom hij op de sloop is beland. Mss ook verkeerd opgestart. Gezien de distributie ook verkeerd stond lijkt het mij persoonlijk en cadaver waar de kosten nooit gaan stoppen. Wat ik ook denk is dat de riem gebroken geweest is en dat ze er snel 1 gemonteerd hebben om draaiend te kunnen verkopen. Heb er tijdje geleden 1 gehad. Klant auto gekocht,draaide vlot rond maar sloeg niet aan. Na demontage hadden ze er kleppen enzo uit gehaald en cilinderkop stond maar met 4 bouten vast maar er lag wel een nieuwe riem op.
Van daar dat ik ook al enkele malen gezegd heb van lektest te doen. Daarmee ken je de toestand van de motor. Dat tikken is en blijft volgens mij een mechanische oorzaak. Het is en blijft een een gok. Eerst de toestand van de motor bekijken. En zoals je zei,die auto blijven overbelasten en stressen gaat op termijn ook helemaal fout lopen.
Gissen is missen🤣.
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Bestel die vvti klep en reinig of vervang de filter in de banjo bout. Vervang de bobines en lambda sensoren. In mijn 20jarige carriëre heb ik nog NOOIT een motorecu vervangen. Alleen als deze gecrashed was tijdens het programeren. Al wat je boemt hangt aan elkaar vast.
De vvti klep, filter, en zelfs het stroom op de vvti klep zien er goed uit. De klep krijgt stroom en de filter is voor de zekerheid gereinigd.
Ik heb de lambda sensoren in mijn lijstje toegevoegd ;)
Er zijn ook al lektesten uitgevoerd dus aan losse of ontbrekende bouten bijvoorbeeld moet het niet kunnen liggen.

Hier volgt trouwens nog even het lijstje met mogelijke oorzaken die ik uit dit topic heb meegenomen:

Gasklephuis

Vlinderklep

Servo

Bobine voor de zekerheid controleren

Ontstekingsvolgorde

Afstelling van het onstekingstijdstip

Hydraulische klepstoters

Carter eraf en naar de zuigers en drijfstangen kijken

Bij verwijderen slang carterontluchting druk/rook aanwezig?

Sensor krukas

Pcv klep

Lambda sensoren

@Xenon Dat geweld gaat nu zo goed als stoppen. Mijn broer zijn 607 is nu zo goed als klaar dus kan de Lexus weer lekker de garage in :) We hebben de afgelopen weken even wat agressiever gereden met euro 98 in de tank om te kijken of het probleem ook deels aan het rijgedrag van de vorige eigenaar ligt. Ook hebben we dankzij het agressieve rijden een aantal van de bovenstaande constateringen (en mogelijke oorzaken) kunnen maken.
Zoals bijvoorbeeld (dit is een nieuwe constatering) dat wanneer je de auto richting zijn toeren limiet gooit, gaat het verbruik zó ver oploopt dat je 30l/100km rijdt. Wat natuurlijk niet zomaar moet kunnen sinds dit het hoogtepunt is van de verbruiksteller. Natuurlijk kan ik fout zitten maar dit was nog net over 5.000 toeren dus lijkt dat mij sterk. Wat mij betreft leidt dit dus weer terug naar de overtollige benzine geur en de rook uit het uitlaat zelfs wanneer die warm is.
 
Laatst bewerkt:

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Update:

Daar ben ik weer, wij hebben zojuist contact opgenomen met de Lexus dealer in Groningen. Alleen hebben we (alweer) slecht nieuws. De dealer wil dus niks met mijn auto te maken hebben... Zij zeggen dit omdat er bijvoorbeeld derde partijen aan hebben gesleuteld en de vervangende ECU uit het buitenland komt (ik vind het nergens op slaan..). Dit betekent dus dat we iemand anders moeten vinden die deze klus kan en wil uitvoeren. We hebben al contact met een specialist in Gouda maar andere suggesties zoals de door @BlackSwamp30 genoemde specialist in Breda zijn ook erg welkom!

Ik weet dat er nog een Dealer in Zwolle zit maar vanwege het uurtarief, mogelijk onvoldoende gespecialiseerde werknemers en het feit dat het toch al richting het midden van het land gaat, vertrouw ik toch meer in een specialist. Nu moet deze natuurlijk wel bereid zijn om een ECU van een Lexus IS200 te kunnen vervangen en herprogrammeren. Verdere kennis hoeft ook niet te ontbreken bij deze specialist als de oorzaak toch niet bij de ECU ligt.

Al in al, is het enorm balen dat we dus wéér een onnodige tegenslag hebben met dank aan de dealer in Groningen..
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Niet om jou een steek te willen geven, maar.... Heb je dat van die ECU alvorens je hem aanschafte, besproken met de dealer in Groningen?
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Niet om jou een steek te willen geven, maar.... Heb je dat van die ECU alvorens je hem aanschafte, besproken met de dealer in Groningen?
De garage waar hij zo lang heeft gestaan heeft sinds de zomer van 2020 al contact gehad met die dealer. Alles klonk goed, zij waren op de hoogte van het hele verhaal en ze hadden mij kunnen verwachten.
We hadden vandaag ook eerder gebeld naar de zelfde dealer. Toen hadden we ook uitgelegd wat er mis is en wat er nog moet gebeuren, en hun reactie klonk positief. Alleen hebben we later terug gebeld omdat we een kwartier in de wacht hebben gestaan. Bij de tweede keer bellen kregen we iemand anders aan de lijn. Deze iemand was degene die besloot dat zij niet met mijn lexus bezig wilden.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
De garage waar hij zo lang heeft gestaan heeft sinds de zomer van 2020 al contact gehad met die dealer. Alles klonk goed, zij waren op de hoogte van het hele verhaal en ze hadden mij kunnen verwachten.
We hadden vandaag ook eerder gebeld naar de zelfde dealer. Toen hadden we ook uitgelegd wat er mis is en wat er nog moet gebeuren, en hun reactie klonk positief. Alleen hebben we later terug gebeld omdat we een kwartier in de wacht hebben gestaan. Bij de tweede keer bellen kregen we iemand anders aan de lijn. Deze iemand was degene die besloot dat zij niet met mijn lexus bezig wilden.
Bijzonder dat ze een klant weigeren.

Of zijn ze misschien voorzichtig, omdat ze wellicht de oplossing niet hebben? Met alle gevolgen van dien?
 
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Waar ik benieuwd naar ben, is hoe diezelfde dealer erin zou staan als de vervangende ECU bij hun vandaan zou komen (reken gerust op vier cijfers vóór de komma). Dat de ECU uit het buitenland komt, is b*llsh!t: het p/n is identiek en voor inzet in de EU. Hij verdient er alleen niets aan...

Anderzijds kan ik me ook wel weer voorstellen dat de dealer zich er niet aan wil branden. Eigenlijk geen enkele commerciële partij, want je weet niet waar je aan begint en of je de klus krijgt geklaard voor een lager bedrag dan waar je anders ook een leuke occasion voor had kunnen meenemen. Je zult iemand moeten vinden die geen verlies lijdt als hij niet steeds op de klok kijkt, of voldoende gaten in de planning heeft waarin hij los kan gaan op deze uitdaging.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Waar ik benieuwd naar ben, is hoe diezelfde dealer erin zou staan als de vervangende ECU bij hun vandaan zou komen (reken gerust op vier cijfers vóór de komma). Dat de ECU uit het buitenland komt, is b*llsh!t: het p/n is identiek en voor inzet in de EU. Hij verdient er alleen niets aan...

Anderzijds kan ik me ook wel weer voorstellen dat de dealer zich er niet aan wil branden. Eigenlijk geen enkele commerciële partij, want je weet niet waar je aan begint en of je de klus krijgt geklaard voor een lager bedrag dan waar je anders ook een leuke occasion voor had kunnen meenemen. Je zult iemand moeten vinden die geen verlies lijdt als hij niet steeds op de klok kijkt, of voldoende gaten in de planning heeft waarin hij los kan gaan op deze uitdaging.
Precies ja, puur omdat het stuur aan de rechterkant zit betekent niet dat de ontstekingsvolgorde ook meteen anders is haha!

Maar inderdaad snap ik ook wel wat jij net noemde. Het is al zo'n bijzonder geval..