Ik reed ooit een CT 200h LL uit 2011, standaard voorzien van Yokohama zomerbanden. Die zijn vroegtijdig vervangen omdat er sprake was van cuppen (onregelmatige slijtage), waardoor het net leek alsof je een wiellager hoorde roffelen. Ik ben toen op advies van een goede bandenboer overgestapt op Dunlop SP Sport Maxx TT. Meteen viel op dat deze banden op ruw wegdek stiller waren. Echt een verbetering. Er was toen in geluidsproductie (binnen in de auto wel te verstaan) niet veel verschil met mijn Michelin winterbanden, al was het afrolgeluid op ruw wegdek bij hogere snelheden naar mijn mening nog steeds een van de zwakkere punten van de anders zo rustige CT.
Nu rijd ik een ES 300h, standaard voorzien van Dunlop SP Sport Maxx 050, kennelijk een Japanse variant van dit bandenmerk, die volgens een trotse Dunlop Japan als standaard band voor de ES 300h was gekozen vanwege o.a. zijn geringe afrolgeluid. Nou, ik kan je zeggen dat de Bridgestone Blizzak winterbanden, waarmee ik de auto afgelopen januari heb laten afleveren, aanmerkelijk stiller zijn! Bij de overstap op de Dunlop's heb ik zelfs mijn beklag gedaan bij de dealer, omdat ik vond dat de Dunlop's afbreuk deden aan het serene karakter van de ES. Wisseling naar een ruwer wegdek op de snelweg was opeens veel duidelijker hoorbaar, ofschoon dit bij de ES nooit echt hinderlijk wordt. Ik begrijp niet dat Lexus deze band als "standaard" heeft kunnen kiezen voor de ES, en vind het echt een misser.
Dit geeft ook weer aan (aansluitend op het verhaal van Romke) dat het heel moeilijk is om de perfecte band voor je auto te kiezen. Vaak is het volgens mij niet de band die de fabriek standaard monteert. Ik denk dat die zich uiteindelijk sterk laat leiden door financieel aantrekkelijke contracten met bandenfabrikanten.
Als ik over enkele jaren nieuwe zomerbanden moet kiezen, kijk ik in eerste instantie naar het afrolgeluid. Hoewel het Db getal in het bandenlabel niet helemaal overeen hoeft te komen met het niveau van afrolgeluiden binnen in de auto, lijkt me dit wel een goede richtlijn om een eerste schifting te maken. Daarnaast zal ik het advies van mijn bandenboer meenemen, en zal me verdiepen in zoveel mogelijk testverslagen van banden (in dezelfde afmetingen!), zodat ik in elk geval een zo goed mogelijk onderbouwde keuze kan maken voor de eigenschappen die ik het belangrijkste vind. Een website met veel informatie en links naar andere tests is b.v. tyrereviews.com. Zo zijn er wel meer "verzamelsite's". Ik zou nooit uitgaan van een enkele bandentest.