Dynamic Radar Cruise Control schakelt uit bij veel regen?

Flavio

Hoort erbij
21 aug 2021
35
15
8
Ik was afgelopen zondag op pad met de Lexus en ik heb een paar keer gehad dat de Adaptieve Cruise Control zichzelf uitschakelde, ik vermoed vanwege de heftige regenval.
Bij mijn vorige auto's heb ik daar nooit last van gehad. Kan je de gevoeligheid daarvoor instellen?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Daar heb ik echt nog nooit last van gehad en door flinke regenbuien gereden. Behalve de afstand valt er verder niks in te stellen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Bij mijn vorige LS (2009) stond in het boekje dat ACC automatisch uitschakelt bij hevige regen oftewel als de ruitenwissers op standje turbo stonden. Bij mijn huidige (2018) kan ik daar niets over vinden in het boekje. Zoals Arbitrator al zei, je kunt alleen snelheid en afstand instellen.
 

Flavio

Hoort erbij
21 aug 2021
35
15
8
Bij mijn vorige LS (2009) stond in het boekje dat ACC automatisch uitschakelt bij hevige regen oftewel als de ruitenwissers op standje turbo stonden. Bij mijn huidige (2018) kan ik daar niets over vinden in het boekje. Zoals Arbitrator al zei, je kunt alleen snelheid en afstand instellen.
Dat met die ruitenwisserstand op turbo zou het wel eens kunnen zijn, het ging zondag flink te keer. Ik ga het testen en morgen ook even aan de dealer vragen.
 
13 jun 2019
177
53
28
Zowel bij mijn Prius als bij mijn IS is het hetzelfde. Gaan de wissers (automatisch) op hoge snelheid dan gaat de ACC er af. Hebben ze gedaan om te voorkomen dat je onder zware regenomstandigheden op de ACC blijft rijden. Je kunt dit omzeilen door de wissers van de regensensor af te halen en op normale snelheid te zetten. Kun je lekker blijven cruisen ;). Je kunt ook de regensensor blijven gebruiken en de normale CC kiezen. Ook lekker.

Is voor mensen die dit niet weten wel een beetje schrikken kan ik mij voorstellen. Rij je lekker op de ACC, begint het te hozen (spannennnnd) en ineens een keiharde waarschuwingspiep en de snelheid gaat er af. WAT GEBEURT HIER?????
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Herkenbaar. Zelf vind ik dit OK. Onder extreme omstandigheden vooralsnog even niet te veel vertrouwen op de techniek.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Geeft in ieder geval in de Prius een melding in het dashboard naast de ellendige piep; iets over adverse weather conditions......;)
 

Flavio

Hoort erbij
21 aug 2021
35
15
8
Volgens de dealer is het een feature, de ACC gaat uit bij de ruitenwissers op de turbo stand.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Bij mij ook; ik zet dan de ruitenwissers niet op auto maar zet zelf een snelheid in, dan blijft de ACC actief.