Trekhaak vraag Lexus IS250

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Ik heb een originele afneembare Lexus trekhaak. De verlichting werkt niet goed en de auto moest vandaag toch een APK-keuring ondergaan. Ik heb meteen de trekhaak laten checken en wat blijkt: De module heeft deels de geest gegeven. Knipperlichten werken nog wel, stads- en remverlichting werkt niet.
De garagehouder heeft gebeld en gevraagd wat ik wilde. Repareren of niet? Ik vroeg waarom hij belde en hij gaf aan dat een nieuwe module €269,- excl. BTW kost. Holy shit!
Heeft iemand nog suggesties? Bijv. voor een 2de hands module of iemand die hem zou kunnen (proberen te) repareren?
De code die de garagist opgegeven heeft is 89340-53020 maar als ik dit invoer in Google lijkt het de computer te zijn voor de PDC...Is dit dan dezelfde die de trekhaakverlichting aanstuurt vraag ik mij af.
Kan iemand mij sowieso het juiste onderdeelnummer verklappen? Ik heb Louwman gebeld en zij geven aan dat dit "lastig te achterhalen" is.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Inmiddels een andere module gevonden tegen een redelijke prijs. Helaas heeft dat het euvel niet verholpen.
Er is dus iets anders aan de hand. De 13-polige aansluiting zag er als nieuw uit, geen corrosie o.i.d.
Ook de verlichting van de aanhanger is goed want getest op 2 andere auto's.
Denk dat ik er toch maar eens mee naar de dealer ga.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Inmiddels een andere module gevonden tegen een redelijke prijs. Helaas heeft dat het euvel niet verholpen.
Er is dus iets anders aan de hand. De 13-polige aansluiting zag er als nieuw uit, geen corrosie o.i.d.
Ook de verlichting van de aanhanger is goed want getest op 2 andere auto's.
Denk dat ik er toch maar eens mee naar de dealer ga.
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk is
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Je weet dat er bij de accu pluspool drie zwevende zekeringen zitten? 3x 15A. Heb je deze al gechecked?
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Je weet dat er bij de accu pluspool drie zwevende zekeringen zitten? 3x 15A. Heb je deze al gechecked?
Nee, dat wist ik niet! Daar zal ik eens gaan kijken dan.
Zitten die onder een kapje o.i.d.? Kan me niet herinneren dat ik ze ooit heb zien zitten maar heb er toen ook niet op gelet;)
Bedankt voor de tip!!!
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Je kunt ze amper missen. Als je de pluspool van je accu weet te vinden, zitten ze niet verder dan 15cm daar vandaan.
Ik heb twee verschillende sets (Westfalia op de IS en OEM Lexus (=Brink) op de GS. Beide hanteren exact dezelfde rubberen zekeringhouders op dezelfde plaats.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Ik heb ze gecheckt. Alle drie zijn ze intact. Wat mij wél opviel is dat er 1 zekering bij zat van 30A en 2 van 15A i.p.v. 3x 15A.
In elk geval weer iets wat ik kan uitsluiten als oorzaak.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Je hebt de zekeringen voor controle uit de houder gehad? Zo ja, kon het wel eens de moeite lonen om nu nog eens de aanhanger erachter te hangen en opnieuw de verlichting te testen. Zo nee, trek ze er dan alsnog uit en plaats ze opnieuw in de houder. Let er ook op of een zekering een zwartgeblakerd aansluitlipje vertoont. Zo ja, heeft de zekering staan spetteren en heb je nu last van overgangsweerstand.
Controleer de verlichting anders ook eens met draaiende motor (vanwege iets hogere boordspanning).

Je richtingaanwijzers werken wel, schrijf je? Dan lijkt de massa op de 13-polig (pin3) in ieder geval in orde :). Mja, dan blijft er niet meer veel over... :unsure:. Eigenlijk alleen nog maar de massa van de controlunit zelf, achter in je kofferbak. Maar dat had je dan moeten opvallen bij het verwisselen van de controlunit.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Ik heb inmiddels de zekeringen gevonden en vervangen. Ook dit heeft het probleem niet opgelost.
Inmiddels dus het een en ander uit kunnen sluiten.
Het enige wat ik nu nog kan bedenken is een kabelbreuk of iets dergelijks.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb inmiddels de zekeringen gevonden en vervangen. Ook dit heeft het probleem niet opgelost.
Inmiddels dus het een en ander uit kunnen sluiten.
Het enige wat ik nu nog kan bedenken is een kabelbreuk of iets dergelijks.
Ff met een multimeter aan de slag.
Vanaf je 13 polig stekkerdoosje terug meten naar de plek waar de stroom vandaan zou moeten komen.

Dan zie je snel genoeg kabelbreuk.

K zou eerst meten of er écht geen spanning op 1 van je 13 Polen staat met je licht aan,

Op internet staat wel een overzicht welke pool dat moet zijn.