welke benzine CT200H

Marco01

Hoort erbij
10 apr 2022
41
15
8
hallo ik heb nu ongeveer 3 weken een CT 200H en bevalt me erg goed!

Hier voor had ik een diesel en nu is er al een tijd de E10 benzine waar je dus vele verhalen over hoor en kan lezen dat het niet te best voor je motor zou zijn.
Nu is mijn vraag wat is het beste om nu te tanken met een CT 95 of 98?
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Ik tank al jaren E10 in diverse hybrides en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Van alle "legendes" zijn er maar twee die zeker weten waar zijn:
1. Het rijdt iets minder zuinig. Ethanol bevat per liter minder energie dan benzine dus er wordt bij gelijk vermogen wat meer verbruikt.
2. E10 trekt water aan als je auto lang stilstaat. Je moet dan denken aan een maand of meer.

Ik zou me er geen zorgen om maken.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: kiwicupra

Marco01

Hoort erbij
10 apr 2022
41
15
8
Dank je voor je antwoord.
Dan hoef ik me zeker geen zorgen te maken want rijden doe ik altijd mijn auto zal geen maand stil staan.

Hoef ik ook geen andere pomp te zoeken.
Tank nu bij een onbemande pomp die heeft alleen diesel of de E10.
Is de goedkoopste en op deze benzine/diesel rij ik langer dan bij andere pompen.
 

LHM

Nieuw hier
10 nov 2020
24
12
3
Ik tank zelf 98. Ben er tevreden over. De motor loopt rustiger. Een kennis van mij werkt bij ANWB wegenwacht en die geeft aan dat er tegenwoordig veel auto's met sensorproblemen (motormanagement) langs de kant van de weg staan. Dit komt door de brandstof met ethanol erin.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
456
201
43
Ik tank zelf 98. Ben er tevreden over. De motor loopt rustiger. Een kennis van mij werkt bij ANWB wegenwacht en die geeft aan dat er tegenwoordig veel auto's met sensorproblemen (motormanagement) langs de kant van de weg staan. Dit komt door de brandstof met ethanol erin.
Moeilijk voor te stellen dat er een Lexus langs de kant met pech zou staan. Daar zal de ANWB niet of nauwelijks ervaring mee hebben šŸ˜
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
824
1
422
63
Daar heb je zeker een punt @Johno ;).

Maar nu ik er wat langer bij stilsta, oef. Heeft die ā€œANWB-kennisā€ ook een idee welke autoā€™s (merk/model) daar bijvoorbeeld last van hebben @LHM ?

Naast de IS (die geen E10 lust) hebben we ook een VW Polo 1.2 TSI uit 2010 en die heeft al zoā€™n 70.000km E10 verbruikt. Misschien nog wat meer maar daarvoor hield ik dat nog niet bij in Spritmonitor.de. Die Polo tuft rustig door op dat spul. Een verschil in brandstofverbruik (6,48L/100km) of loopcultuur met E5 merken we niet echt, ook niet meetbaar aan de pomp.
 

LHM

Nieuw hier
10 nov 2020
24
12
3
Moeilijk voor te stellen dat er een Lexus langs de kant met pech zou staan. Daar zal de ANWB niet of nauwelijks ervaring mee hebben šŸ˜
Johno, dan denk ik ook. Ik had het over het algemeen. Lexus heeft zijn eigen servicedienst dus idd zal de wegenwacht ze zelden aantreffen :) Over het algemeen geeft hij aan dat het de iets oudere auto's zijn met een motormanagement 2010 etc. De nieuwste zullen idd beter zijn uitgerust op de 95 brandstof.