Chemische geur

HondaFan

Actief
16 okt 2018
408
542
93
Ik heb een mysterie in mijn RX. Sporadisch ruik ik een licht chemische geur, doet een beetje aan uitdampend plastic denken. Het is heel licht en komt niet continu voor tijdens een rit. En vaak ook niet. In mei heb ik het niet geroken.

Mijn oudste zoon wordt er misselijk van en de rest vind het niet zo erg.

Het is denk ik niet normaal en ik vraag mij af wat het zou kunnen zijn. Komende week gaat de RX naar de dealer en daar heb ik ook de vraag neer gelegd. Is er iemand hier die een idee heeft?

Ik heb een mysterie in mijn RX. Sporadisch ruik ik een licht chemische geur, doet een beetje aan uitdampend plastic denken. Het is heel licht en komt niet continu voor tijdens een rit. En vaak ook niet. In mei heb ik het niet geroken.

Het is denk ik niet normaal en ik vraag mij af wat het zou kunnen zijn. Komende week gaat de RX naar de dealer en daar heb ik ook de vraag neer gelegd. Is er iemand hier die een idee heeft?
Hybride accu gerelateerd misschien? Dat is mijn eerste gedachte.

• Leuk
Waarderingen: HondaFan

Uitgassing van kunststoffen wellicht?

• Leuk
Een slecht contact waardoor een stekker of kabel heet wordt ?

Ontstaat het bij het inschakelen van “iets” misschien, is er ergens een relatie te vinden in deze zoektocht ?

In Mei niet geroken……
Airco-weer , dus geen kachel functie.
Heeft het iets te maken met wanneer de kachel moet verwarmen ?

• Leuk
Dank voor het meedenken.

In april was er een warme dag toen we het roken. Die dag hebben we in een t shirt gelopen en stond de airco aan.

Het lijkt idd iets dat uitgast en het is een lichte geur.

@Raymond Schrave ik denk dat de accu wellicht in de richting zit, dank je. Deze wordt warm bij gebruik en er zit ook een luchtfilter in de cabine. Wellicht ruiken we dat.

Voor de duidelijkheid het is echt heel licht en niet alarmerend. Als het een nieuwe auto was dan had ik het geschaard onder nieuwigheid. De eerste maanden hadden we de geur niet, dat is hetgene dat mij bevreemd.

• Leuk
Waarderingen: NielsWK
Ik rijd ook in een RX en mijn vrouw ervaart ook een licht chemische geur. De hoofdverdacht is de airconditioning, en dan met name het Nanoe systeem.

Nanoe X is ontworpen om de lucht te zuiveren en geuren te neutraliseren, en genereert microscopisch kleine waterdeeltjes. Bij het elektrisch laden van watermoleculen komt een minieme, veilige hoeveelheid ozon vrij als bijproduct. Ozon heeft een zeer specifieke, scherpe geur die vaak wordt omschreven als 'chemisch', 'bleekachtig', 'chlorig' of de geur van een frisse onweersbui.

Toen ik Nanoe X had uitgezet rook mijn vrouw het niet meer.
Uitzetten gaat via: "Menu", "Klimaat", "Opties icoon in rechterbovenhoek", vervolgens vinkje bij Nanoe weghalen.

Wellicht kun je dat ook eens proberen om te testen of dit de oplossing is?

@Karel-Jan, daar had ik ook nog niet aan gedacht. De dealer gaat iig kijken naar de hybride batterij filter en het ventilatiesysteem. Ze gaan even snuffelen aan de auto.

NanoeX werking is bij mij niet bekend. Als hij sporadisch aanslaat kan dat de geur verklaren. Maar als hij continu bij staat dan verwacht ik niet dat NanoeX het probleem is. In de UX die we hebben staan ruik ik ook geen vreemde geuren, maar ik ga wel kijken vandaag of morgen of het aan staat in de UX. In de RX staat het wel bij, als ik weer het ruik zal ik het voor de zekerheid uitzetten. Iig bedankt voor het meedenken!