220d Hoge olie verbuik?

jordan1977

Hoort erbij
23 okt 2010
44
0
0
Ik heb nog een vraagje, nu lees ik veel dat de d4d 2.2D cat motoren veel olie verbruiken althans sommige als je erg pech heb en dat voor namelijk bij toyota. Aangezien het dezelfde motoren zijn ben erg benieuwd of er mensen zijn die ook dat probleem hebben en/of dat probleem al verholpen is? Ik las een stuk over iemand die om de 1500km een liter bij moest gooien, dat is een duur geintje.

Ben erg benieuwd,
Mvg.
Jordan
 
Ik heb een IS 220d en dat probleem heb ik niet. Olie moet alleen bij de onderhoudsbeurten toegevoegd worden (nu 15000 km terug, en geen 'low oil'-lichtje).

Waar ik wel van gehoord heb, is dat de sensor 'low oil' niet goed werkt, en aangaat wanneer het niet nodig is. Ik heb dit zelf ook gehad: 'low oil' ging aan, maar er was nog genoeg olie in. Toen Lexus ernaar keek bij de volgende onderhoudsbeurt zeiden ze dat er inderdaad genoeg olie, en dat ze nog nooit gehoord hadden van dat probleem. (Typisch Lexus Brussels, zeggen dat iets absoluut niet gebeurt wanneer ik er op het 'net referenties naar vond en het probleem zelf ook lijk te ondervinden). Na de onderhoudsbeurt (waar ze denk ik de olie vervangen hebben) heb ik dat probleem niet meer gehad.

Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat dit de uitleg is voor degene die om de 1500 km een liter olie erbij doet, want dan zou het oliereservoir al snel vol geweest zijn.
 
Hallo Ludovic,

Bedank voor je antwoord :worship: , ik had het verhaal van een forum van autoweek vandaar, het ging wel over toyota met dezelfde motor. Toyota de d4d 177pk, ik was er best van geschrokken maar ik ga er van uit dat lexus zijn naam wel hoog hoort te houden. Bij lexus vind je eigenlijk weinig slechte verhalen over hun eerste diesel.

Graag hoor ik meer.

Gr,
Jordan
 
Ik heb een redelijk hoog olie verbruik ongeveer 1 liter per 7500km (100.000km gelopen). In het begin was dit 1 liter op 3000 km ook aangegeven bij de dealer maar was redelijk standaard volgens hun. Ik rij dus altijd rond met een liter in de kofferbak.

Collega's met dezelfde motor in hun Avensis en RA4 gebruiken ongeveer dezelfde hoeveelheid. Maar dat is nu ook 1 liter op de 15.000km.
 
jordan1977 zei:
Bij lexus vind je eigenlijk weinig slechte verhalen over hun eerste diesel.

Graag hoor ik meer.

Ik lees veel slechte verhalen over hun eerste diesel, en ben er zelf ook niet tevreden over.

Mijn problemen:
- verbruik ligt veel te hoog (rond de 10l/100km), volgens de garage is dit normaal
- motor maakt vaak vreemd pruttelend geluid ontkoppelen als je hoog genoeg in de toeren zit (pakweg 3500) -> volgens de garage is dat normaal, heb er een hele technische uitleg van gekregen (iets dat niet volledig toe is, en daarom rest produceert o.i.d.), maar ik heb dit nog nooit gehad bij andere diesels, en het stoort me nogal, vooral omdat ze in 't begin maar bleven zeggen dat ze niet wisten waar ik 't over had
-trekt sterk naar rechts bij 't rijden -> ligt volgens hen aan fout in banden, maar ze weigeren nieuwe te geven, en sowieso is 't volgens mij bullshit, ligt aan iets anders, er zijn genoeg IS'en (incl. IS-F) die sterk naar rechts trekken, waar 't aan iets anders ligt
- wagen slipt heel gemakkelijk -> zelfde argument als hierboven
- stuur draait (vrij veel, als 't toelaat) bij 't remmen -> zou kunnen 'n symptoom zijn dat de remvoeten niet gelijkmatig ingesteld zijn, maar Lexus negeert het probleem
- schakelt soms wat lastig, valt bij mij nog mee maar heb op 'n ander forum een PM gekregen van iemand met een 220d die hier veel last van had
- sommige knoppen gaan aan wanneer 't donker wordt, sommige hebben geen verlichting. welke een lampje hebben en welke niet lijkt mij nogal arbitrair (e.g. de centrale vergrendelingsknop heeft dat niet, lijkt mij nochtans nodig, gezien Lexus' nogal speciale autoamtische vergrendeling)
- voorruitverwarming lijkt niet te werken
- cigarenaansteker werkt niet meer
- steun om de linkervoet op te laten rusten is niet stevig
- handrem werkt niet goed (moet 'm echt volledig aantrekken opdat hij werkt)
- sterke lag bij 't indrukken van de gaspedaal (iedereen heeft dit bij de diesel blijkbaar)

Toegegeven, dat zijn niet allemaal diesel-specifieke problemen, maar 't stoort mij gewoon hoeveel er kapot gaat bij 'n Lexus.

Ik neem nu gewoon de voorpagina van vandaag op http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ ... wforum=128 , het "Engine & Transmission" forum voor de IS 220d/250/250C:

http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ ... opic=68646 (hoog verbruik)
http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ ... opic=69362 (olie voor gearbox die veel te snel vervangen moet worden, wat niet zou mogen)
http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ ... opic=63155 (in 3 maand tijd, 2 weggesleept moeten worden)
http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ ... opic=54546 (na oplossen fuel probleem (valt dus blijkbaar op te lossen, ondanks wat Lexus Brussels zegt) heeft hij performantieproblemen)
http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ ... opic=67164 (heeft 'm 8 dagen, problemen met performantie onder 2000 toeren)
http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ ... opic=67785 (geen performantie onder 2000 toeren, dit probleem heb ik ook, ik dacht dat 't normaal was, blijkbaar niet)
http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ ... opic=67359 (hoog verbruik)
http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ ... opic=66651 (ratelend geluid, bekend probleem, maar zijn dealer zegt dat het normaal is)
http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ ... opic=67359 (hoog verbruik)
http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ ... opic=69612 (nieuwe 220d, is er tevreden van, maar ook teleurgesteld van de motor)

Ik zeg zeker niet dat ?l die topics terecht zijn, en de bedoeling van zo'n forums is natuurlijk van problemen te bespreken... maar het zijn er toch wat teveel denk ik, en het zijn vaak bekende problemen op forums, maar toch kennen de dealers ze (zogenaamd?) niet.

Een tijd terug was er op lexusownersclub een topic over al 220d's problemen in het algeemen denk ik, de consensus op LOC is toch eerder dat de 220d een teleurstellende wagen is.

Hiervoor had ik een Peugeot 407sw. Ben ik meer tevreden over mijn IS220d? Ja, ze rijdt veel aangenamer. Maar de 220d is dan ook een klasse hoger, heeft veel meer vermogen, en ik moet niet inzitten met de problemen want het is een bedrijfswagen, dus ik moet niks betalen. Maar ik ben echt teleurgesteld in de dieselmotor (en in alle problemen die met deze wagen voorkomen), dat had ik helemaal niet verwacht van een Lexus. En de slechte service nog minder. Bizar eigenlijk dat zoveel mensen ontevreden zijn met de dieselmotor, aangezien deze in de Avensis ook gebruikt wordt en daar goede commentaar krijgt. Hoe dan ook, als bedrijfswagen waar ik kosten noch brandstof betaal zou ik hem nog wel opnieuw willen nemen, maar als persoonlijke wagen zou ik hem nooit van mijn leven kopen.
 
Over de A4 of BMW 3 hoor ik toch niet zoveel problemen. Heb van mijn collega's toch ook geen klachten gehoord, en die rijden zowat allemaal met diesels van Audi/BMW/MB.

En ok?, ik kan aanvaarden dat die problemen er zijn, maar het feit dat Lexus blijkbaar vaak die problemen ontkent en echt met hun neus op de feiten geduwd moeten worden eer ze het oplossen -- ipv bvb die veel voorkomende problemen standaard te checken --, dat vind ik dan weer niet aanvaardbaar.

Maar je hebt inderdaad gelijk, zoals ik al zei dienen zo'n forums natuurlijk ook om zo'n problemen te melden. Neemt niet weg dat de consensus toch lijkt te zijn dat de 220d tegenvalt (zelfs voor een diesel ;)).
 
Dat van de lag heb ik ook, (ik rij een mazda6) par rond de 1800 toeren begint het feest, het stoort me niet, je krijgt dat toch wel met een turbo en misschien is de auto op die manier ingesteld om niet veel kapot te laten gaan.. en natuurlijk.. wait for it... het verbruik! haha... Als je in de 6e versnelling bij 120 rijdt dan blijft ie ook net onder de 2000 toeren hangen, zo blijft je turbo ook "uit"... rijdt het lekker? Ja, maar als je in moet halen dan duurt het even (turbo moet wakker worden) voordat je weer wat kracht hebt...

Heb je misschien een andere dealer geprobeerd?
 
Uiteraard heeft een turbodiesel een 'gat' en dit valt mij bij de IS ook harder op dan bij de avensis,die nl maar 116pk had en de 'duw' minder uitgesproken was............
Bij BMW,Audi & benz minder problemen kijk dan hier maar http://www.problemcar.nl/index.php
Slippen in combinatie met een hoog verbruik lijkt me ook niet zo moeilijk :winke:
Ikzelf verbruik met de IS ook 10l/100km vanwege de vele korte stukjes(minder dan 5km),als ik samen met m'n broer met z'n benz een uitstapje plan dan verbruik ik met de IS een kleine halve liter meer(benz heeft dan ook maar iets van een 136pk)
 
Naar de dealer omdat mijn kachel niet warm werd en moest gelijk 95.000km beurt en nu blijkt dat mijn koppakking eruit ligt. Heb ik nog nooit meegemaakt maar schijnt een bekend probleem te zijn van Toyota 2.2 diesel motoren volgens diverse forums.
Motor gaat nu onder handen genomen worden alleen door de drukte gaat dit nog even duren. Is helaas niet anders zolang de service maar goed is gelukkig is het een lease auto want ik had dit als particulier niet graag gehad en dan was mijn reactie ook wel iets anders geweest. :evil:
 
De motor is niet ontworpen om de auto in de lengte teplaatsen, want het is oorsponkelijk ontwikkeld voor FWD en door de motor in een RWD te stoppen waarbij ook nog eens weinig ruimte is, daarnaast ook extra geluidisolatie (warmte) wordt het er ook niet beter op. Waarschijnlijk dachten ze net even iets te snel.

Wat ik wel vaak hoor is dat de laatste cylinder het vaak moeilijk heeft (hitte problemen)

1 van de reden waarom ik geen is220 wil, is dat de betrouwbaarheid gewoon onder het niveau van lexus is. De duitsers zijn gewoon beter in diesel motoren, dat geeft toyota zelf ook toe, want dat is ook de reden waarom ze in hybride hebben geinvesteerd ipv diesel.

Doe mij maar een hybride als het voor het verbruik moet en anders gewoon een 6, 8 of 10 :D cylinder
 
Alan zei:
De motor is niet ontworpen om de auto in de lengte teplaatsen, want het is oorsponkelijk ontwikkeld voor FWD en door de motor in een RWD te stoppen waarbij ook nog eens weinig ruimte is, daarnaast ook extra geluidisolatie (warmte) wordt het er ook niet beter op. Waarschijnlijk dachten ze net even iets te snel.

Hmm, interessante analyse. Dat kan idd uitleggen waarom die motor zo goed lijkt te zijn in de Avensis vs de Lexus... good thinking :)

Idd, doe mij ook maar 'n hybride, maar met 'n bedrijfswagen heb je niet altijd de keuze. Is er eigenlijk al geweten wanneer er een hybride IS zou komen?
 
Haha ja want er is namelijk minimaal paar graden verschil tussen de 1ste cylnder en de 4de.

De hybride IS zal met het volgend model komen, dus volgens verwachtingen eind 2012 begin 2013.
 
oh ja? ik dacht al.. wat weet die kerel toch veel joh! goed hoor... wil ik ook wel een keer gaan doen.. een cursus volgen ofzo...
 
Dat valt wel mee :) de meeste ervaring heb ik opgedaan door gewoon zelf te doen en te proberen :P

Offtopic:

Haha moetje doen joh! daarnaast ben je nooit te oud om te studeren :)

HBO/HTS autotechniek/management kan tegenwoordig in:
Rotterdam
Arnhem

Master autotechniek kan sinds paar jaar:
TU Eindhoven.
TU delft had vroeger ook bij werktuigbouwkunde een richting voertuigtechniek.

Commercieel MBO HBO (verkoop) kan bij:
IVA

On topic:

Snel een Lexus kopen :)
 
Ludovic zei:
Alan zei:
De motor is niet ontworpen om de auto in de lengte teplaatsen, want het is oorsponkelijk ontwikkeld voor FWD en door de motor in een RWD te stoppen waarbij ook nog eens weinig ruimte is, daarnaast ook extra geluidisolatie (warmte) wordt het er ook niet beter op. Waarschijnlijk dachten ze net even iets te snel.

Hmm, interessante analyse. Dat kan idd uitleggen waarom die motor zo goed lijkt te zijn in de Avensis vs de Lexus... good thinking :)

Idd, doe mij ook maar 'n hybride, maar met 'n bedrijfswagen heb je niet altijd de keuze. Is er eigenlijk al geweten wanneer er een hybride IS zou komen?

Klinkt we logisch maar ik ken diverse mensen met een Avensis die het zelfde probleem hebben gehad met een 2.2 diesel en dat was niet eens de 177pk versie. Weliswaar met een hogere km stand maar toch zelfde probleem. Begreep dat er een hele nieuwe motor bij mij ingaat omdat olie verbruik ook te hoog was. Dat is toch wel slikken want ik heb nog nooit een auto gehad waarbij een dergelijke ingreep nodig was en ik heb redelijk wat merken gereden.

Gaat een weekje duren dus ben wel redelijk benieuwd wat ik terug krijg en of ik merk dat er een ander blok in zit. Ik rij nu tijdelijk in een nieuw model en ik zie gelijk dat deze zuiniger( 6,9 op 100km) is dan die van mij (7,4 op 100km). Zit alleen geen ML in dus ook geen file informatie en ik dacht dat dit standaard op alle uitvoeringen zat met navigatie.

Alles gaat netjes opgelost worden door Louwman dus dat geeft dan weer een goed gevoel.
 
Wow! Een volledig nieuwe motor, voor het oplossen van een hoog olieverbruik? 8O

Indrukwekkende aanpassing. Zoals je zegt, wel goed dat ze 't volledig oplossen en die kosten doen. Je wagen is nog onder garantie, neem ik aan?
 
Ja zelfs bij de avensis zijn er ook probs met de diesels.. het is eenmaal een feit dat de japs niet zo goed zijn in dieselmotorn :)

Maar de is220d heeft er volgens mij meer last van, want als je kijkt naar verhouding van aantal is220d en aantal avensis dan denk ik zelf dat een is220d het slechter doet dan de avensis.