Accu/startkabels

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Stel mijn buurman kan in de winterse dagen zijn auto niet starten, accu leeg. Ik wil hem helpen met de CT. Maar volgens de voorschriften moet mijn benzine motor lopen als ik de startkabels aansluit. Maar als ik op de startknop druk, dan gaat niet de benzine motor van de CT lopen. Hoe kan ik dat oplossen? Het gevaar bestaat dat mijn accu wordt leeggetrokken als ik zonder draaiende benzine motor hem help.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook omgekeerd. Als om de een of andere reden mijn accu leeg is en de buurman wil mij helpen, hoe kan ik dan de benzine motor starten als de CT stilstaat??

Robbert-Jan
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Ik denk dat uw buurman dan best de wegenwacht belt. :D Ten eerste zou ik al helemaal niet weten hoe ik eraan moest beginnen met een hybridewagen en ten tweede gaat er misschien wel iets stuk aan je eigen CT als je startkabels gebruikt. :( Toen ik mijn CT destijds ging afhalen in de garage, zei de verkoper dat ik best overal afblijf en de motorkap enkel open mag doen voor het vullen van mijn ruitensproeierreservoir :rulez:
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
tja... het zal moeilijk blijven want de benzine motor gaan aan en uit.. tenzij er een manier is om dit te omzeilen...
 

Innit

Hoort erbij
16 nov 2011
66
0
0
Die is er volgens mij wel. +pool aansluiten op allebei de accus, -pool alleen op Lexus accu en nog niet op accu van gastauto (auto die niet start), Lexus starten, S-modus, auto in neutraal zetten en vol gas geven, vervolgens -pool aansluiten (doet even vonken) et voila.
 

LarryS

Hoort erbij
13 mrt 2011
37
0
0
Innit zei:
Die is er volgens mij wel. +pool aansluiten op allebei de accus, -pool alleen op Lexus accu en nog niet op accu van gastauto (auto die niet start), Lexus starten, S-modus, auto in neutraal zetten en vol gas geven, vervolgens -pool aansluiten (doet even vonken) et voila.

Ik zou het niet zo doen!!!
"Onze" 12V accu heeft geen hoge capaciteit omdat er nooit een hoge (startmotor) stroom hoeft te lopen.
Als gevolg hiervan is de bekabeling ook niet dik voor zulke stromen.
Dus als je de CT wilt gebruiken om iemand anders te helpen zal dit mogelijk negatieve gevolgen voor jezelf hebben.

Om de CT te kunnen starten als de 12V batterij leeg is vind je onder de motorkap een connector om 12V aan te kunnen sluiten. Andersom gaat niet...
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Overstarten zou ik niet doen. Ik durf bijna te wedden dat je de Accu van de CT alleen mag opladen en niet mag overstarten.

Het is altijd beter om de accu van de ander op te laden in plaats van overstarten.

Het is jammer dat je een ander niet kan helpen of geholpen kan worden. Maar als je er schade van hebt wat dan altijd een defecte ECU zal zijn. Krijg je er veel spijt van.

In zo'n geval kun je het beste een booster gebruiken, (voor de auto van je buurman) maar kijk ook daar goed uit.

Tegenwoordig zijn er veel auto's waar het niet verstandig is over te starten. Door de startkabels heb je een weerstand en de energie moet ergens naartoe ;)
 

Innit

Hoort erbij
16 nov 2011
66
0
0
Eens. Maar wat als je hem gewoon aansluit, de Lexus start (gebeurt dan electrisch) en dan onmiddelijk vol gas geeft in neutraal (waarbij motor inschakelt).

Enige potenti?le nadeel lijkt me dat door die enkele seconden wellicht je accu vrijwel leeg is getrokken en je zelf echt even tien minuten gas moet blijven geven in je eigen auto (of rondje moet rijden)?
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Dat kan dus problemen geven. Ik zal het bij de aflevering begin januari eens vragen. Ik heb n.l. ook een hobby auto die langere tijd stilstaat in de winter en wel eens een boost nodig heeft om te starten na enige tijd. Met mijn huidige Ford Mondeo is dat geen probleem, maar om nu allerlei trucken uit te halen (met gevaar de boel te beschadigen) om via de CT de hobby auto te starten lijkt mij zijn doel voorbij te streven. Blijft wellicht niets anders over dan in dat geval zelf maar de buurman te vragen mij te helpen.

Robbert-Jan
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
of een booster kopen, die zijn ook niet zo duur... of een druppellader, blijft je accu ook langer goed.. elke keer boosten enzo is ook niet zo goed voor de accu...
 

DeFarmer

Nieuw hier
29 dec 2011
6
0
0
Als je de motorkap open doet, dan zie je helemaal tegen het linker zijscherm aan een deksel zitten, als je die weg haalt zie je daar een rood kapje onder, met een plus erop, als je die er af haalt kun je daar sowieso de plus kabel op kwijt, en de min kabel kun je altijd gewoon op een bevestigings punt van je veerpoot doen.
Er is ook een manier om de CT draaiende te houden, kom er alleen niet zo 1-2-3 op. ik zal t hier posten als ik er op kom.
 

LarryS

Hoort erbij
13 mrt 2011
37
0
0
LarryS zei:
Innit zei:
Die is er volgens mij wel. +pool aansluiten op allebei de accus, -pool alleen op Lexus accu en nog niet op accu van gastauto (auto die niet start), Lexus starten, S-modus, auto in neutraal zetten en vol gas geven, vervolgens -pool aansluiten (doet even vonken) et voila.

Ik zou het niet zo doen!!!
"Onze" 12V accu heeft geen hoge capaciteit omdat er nooit een hoge (startmotor) stroom hoeft te lopen.
Als gevolg hiervan is de bekabeling ook niet dik voor zulke stromen.
Dus als je de CT wilt gebruiken om iemand anders te helpen zal dit mogelijk negatieve gevolgen voor jezelf hebben.

Om de CT te kunnen starten als de 12V batterij leeg is vind je onder de motorkap een connector om 12V aan te kunnen sluiten. Andersom gaat niet...

Blijkbaar wordt er overheen gelezen dus post ik hem nog een keer :(
 

DeFarmer

Nieuw hier
29 dec 2011
6
0
0
Wat maakt het uit dat de plus en de min kabel van de accu in de CT niet dik zijn? de stroom loopt via de startkabels, niet via je plus en min kabel in je auto.
Het is sowieso niet zo'n heel goed idee om een auto met een hybride auto te willen starten.
Als je het toch wel wilt doen, zorg dat je contact UIT staat! Als je de auto probeert te starten, trekt hij eerst de accu zo wat leeg van de CT, en vervolgens als de auto start, komt er een dikke piek spanning overheen wat echt niet goed is voor de elektronische apparaten.
Je kunt een auto wel starten met een CT, contact uit, en zorg dat het een kleine auto is, anders heb je de kans dat jij met een lege accu staat.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Het starten van een andere auto mbv startkabels is altijd risicovol. Ik heb meegemaakt dat ECU?s stuk waren na het starten van een andere auto en ook lampen die door de piek spontaan doorgebrand waren.

Het veiligste is om de - pool los te maken als je de startkabels erop zet, zo is het circuit in de auto onderbroken en kunnen er geen componenten defect gaan.

Een CT (of prius/auris) heeft een normale accu met dunne polen, die gebruiken ze bij suzuki heel veel. Qua vermogen is de accu gelijk aan die van een yaris en oud model corolla dus hou dit in gedachte en probeer er dus geen V8 of een diesel mee te starten, die vragen te veel vermogen.


ANWB is uiteraard het beste in een gevalletje lege accu....
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Bij de aflevering heb ik dit voorgelegd aan de dealer. Het is geen probleem een andere auto met startkabels te helpen. De motor van de CT zal vanzelf aanslaan als dat nodig is. Alleen..... de acuu is niet normaal te bereiken. Die zit onder ergens verborgen, maar daar is ook aan gedacht. Onder het kapje rechts in de motorruimte zit aansluiting voor de plus. De min kan je gewoon ergens op het metaal aansluiten.

Van enig risico voor de CT was, volgens de dealer, geen sprake.

Robbert-Jan
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat lijkt dan bij deze opgelost. Ik zou overigens wel de post van KWP enigszins ter harte nemen.

Voor eigen risico dus.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Robbert zei:
Alleen..... de acuu is niet normaal te bereiken. Die zit onder ergens verborgen
Dat verborgen valt wel mee. In de bagageruimte zitten twee aparte bakjes naast de grote bak waar de bandenreparatieset onder zit. In het rechter bakje (met op het deksel het riempje voor de EHBO-set) zit op de bodem een plastic bout. Draai die los en haal de bak eruit. Helemaal rechtsachter zit dan de 12V accu.
 

Mr. Lexus

Hoort erbij
16 okt 2011
43
0
0
Eens. Maar wat als je hem gewoon aansluit, de Lexus start (gebeurt dan electrisch) en dan onmiddelijk vol gas geeft in neutraal (waarbij motor inschakelt).

Dit heeft TOTAAL geen zin bij de HSD van Toyota/Lexus. Er is geen 12volt dynamo aanwezig (zoals er ook geen conventionele 12volts startmotor aanwezig is) zoals op een reguliere auto. De 12volts accu in de kofferbak krijgt lading via de hoogspanningaccu (met een trafo natuurlijk, 288 volt rechtstreeks in een 12volts accu geeft vreemde effecten :D ).

De hoogspanningsbatterij wordt geladen via de MG1 via een koppeling met de benzine motor en bij afremmen van de auto nog een beetje via MG2, de 82 pk electromotor die de wielen aandrijft. Er is een topic waar de briljante CVT met oa. de twee electromotoren/generatoren geheel beschreven is.

In neutraal is de koppeling tussen de benzinemotor en MG1 NIET mogelijk, dus geen opladen mogelijk!
Het 12volts circuit is in een CT niet bedoeld om de eigen benzinemotor te starten dat doet MG1, dus op hoogspanning.
Het 12volts circuit is er om de veiligheids relais, electronica, lampjes etc. te voeden, dit is nu eenmaal de standaard in de automobielindustrie en veilig als wij onze vingers in een fitting of zo steken :D .

Overstarten van een CT naar een andere auto vanuit de aansluiting onder de motorkap zou ik niet aanbevelen! Daar gaat geen 35mm2 kabel vanaf de kofferbak heen (dikke kabel die grote stroomsterktes aan kan). Rechtstreeks vanaf de accu vanuit de kofferbak alleen als het echt niet anders kan, het is een gelaccu bedoeld voor geleidelijke stroomafgifte en niet zoals een lood/zuur accu in een normale auto om een hoge piek bij starten, af te geven.

Sloop je een gelaccu op deze manier, hij kost iets andere eurootjes dan een lood/zuur acuu..............., weest gewaarschuwd.

Ander feit, in een wasstraat waar de auto voortgetrokken wordt moet men in neutraal schakelen, met draaiende airco (ook via hoogspanning) en lampen aan kan er een situatie onstaan dat de HSD bij wil gaan laden om ook het 12volts circuit te laden, naast de hoogspanningsaccu. Met de bak in neutraal gaat dit dus niet. Een harde signaaltoon en melding op het display om P in te schakelen vallen je ten beurt. Net als bij de benzinemeter :p zit er een ruime marge in voordat de hoogspanningsaccu leeg is.

Dit laatste wil je echter niet, zit de rit uit in de wasstraat en negeer (lukt niet!) de signaaltoon. Zodra de de bak in D klikt kan hij weer laden of in P maar dat doe je niet aan het einde van de wasstraat. Zelf wassen/uitzuigen met contact aan voor muziek? Laat nooit langer dan 10 minuten de boel zo staan, 12volt accu is dan zo leeg.

Liever (dan draait ie maar om de zoveel minuten) de boel op "Ready" dus vol gestart.


Groeten.
 

ardhout

Nieuw hier
9 jan 2013
7
0
0
Robbert zei:
Hetzelfde geldt eigenlijk ook omgekeerd. Als om de een of andere reden mijn accu leeg is en de buurman wil mij helpen, hoe kan ik dan de benzine motor starten als de CT stilstaat??
Robbert-Jan

Hallo Robbert-Jan.
Gisteren had ik dus deze situatie bij het inbouwen van nieuwe verlichting, een paar keer testen en de auto in accessoire-stand, dus het Hybride systeem stond uit. Ik hoor nog de verkoper zeggen: "zorg ervoor dat het hybride systeem aan staat zodat de 12V accu opgeladen blijft (motor slaat af en toe aan)". Maar helaas, toch vergeten. Dus accu al vrij snel leeg.

Daarna met een andere auto onder de motorkap de plus-kabel onder het klepje van de de zekering-box en min-kabel op het chassis. Maar helaas niet starten! De start-knop bleef vaag doen, aan uit, binnenverlichtings aan uit enz.

Toen de kofferbak eruit en de 12Volt-accu blootgelegd, daarop de startkabels aangesloten en de auto startte direct!

Ik denk dat op een of andere manier de spanning vanaf de pool in de zekering-box onder de motorkap niet direct gekoppeld zit aan de 12Volt accu maar geschakeld wordt? Aan de andere kant vreemd omdat die klem er wel voor gemaakt is en het starten via de koffer ook redelijk omslachtig is.