Achteruitrij verlichting versterken?

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Misschien is het niet anders maar me valt op dat de achteruitrij verlichting niet bijster fel is.

Had gisteren een andere auto te leen en daar had ik prima zicht mee!

Kan ik de lampen vervangen door een uitvoering met feller licht (welke??)
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Het gaat om deze: Achteruitrijlicht, type D, 21W

Die kan je zonder problemen vervangen?
Las nav je tip wel dat door de LED lampen de reflector(?) geen dienst meer doet dus daardoor minder spreiding van het licht.

Is dat zo, of heb je ervaring die anders is?

Tot slot heb je een link waar ze te koop zijn in Nederland.
 

Da_Kwant

Hoort erbij
20 feb 2014
77
2
0
LED is geen oplossing, je kan het wel vervangen maar dit gaat niet het gewenste resultaat geven door inderdaad de straling, ik heb mijn lampje vervangen door een H1 halogeenlamp.....Inderdaad, een lamp die normaal in de voorkant van je auto zit naast je grootlicht en de weg verlicht. (dimlicht dus)
Ik heb dan wel de fitting moeten aanpassen door een Honda fitting, deze paste het best in de lexus IS fitting van de derde generatie. Het is wel durven doen en weten wat je doet maar bekijk eens of je een koplamp lampje in je fitting krijgt geperst.
De zekering heb ik niet vervangen, en de armatuur wordt ook niet extreem warm omdat je altijd maar even achteruit rijdt dus smelten zal het niet rap doen. ik ga morgen ofzo eens een foto maken.
 

Wout

Actief
28 okt 2014
231
7
0
Led werkt zeker wel, je hebt uiteraard setjes van 1 euro die niet werken, maar als je iets meer uitgeeft zal je er echt wel wat aan hebben en heb je ook setjes die rondom licht geven (dus ook in je reflector)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik heb weleens mensen gezien met Xenon verlichting voor de achteruitrij verlichting, dus mocht een normaal lampje niet voldoende zijn, dan kan je dit overwegen :) Desnoods monteer je een aparte lamp( onder bumper ofzo) (zoals bij vrachtwagens) En sluit je deze ook aan :)
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Heb net gekeken bij de APK regels, maar bij bumbermontage moet de lamp gedemonteerd zijn bij keuring :p

Welk type LED heb je erin gezet?
Ik las idd nogal verschil in lichtopbrengst.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
ah een wedge light T10
hebben ze ook
2pcs-lot-T10-W5W-7W-LED-Cree-Q5-Wedge-Side-Car-Reverse-Backup-Light-Lamp-Bulb.jpg_50x50.jpg
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Zooow he, die zijn een stuk goedkoper dan wat ik hier zie!

Hoe weet ik of de lichtopbrengst invergelijking met mijn huidige lampjes een verbetering is?
De enige die ze nog hebben is cold white.
Hoe zit dat ook al weer met Lumen?

Wat is de levertijd ongeveer in de praktijk, ze geven aan 15 - 60 dagen :)

Verder dacht ik dat de lamp rondom moest schijnen, maar de huidige zit ook schuin en schijnt dan via de reflector naar achteren.
Dus zou deze idd moeten kunnen.
 
Laatst bewerkt:

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hou rekening mee dat je leds moet hebben die "360 graden" licht moeten geven en niet alleen recht naar voren, want dan heb je er eigenlijk helemaal niks aan.

Hoe hogere K(elvin) des te blauwer en minder nuttig het gaat worden.. Met name in de regen wil je niet zo een hoge K hebben.

Met de juiste lampjes kiezen is het een kwestie van proberen, bij ons is het licht opbrengst wel toegenomen en Vleds maakt wel kwaliteit leds, echter is hier de prijs ook naar. Je zal vast op ali goedkopere en betere kunnen vinden, maar als je voor de goedkoopste gaat, dan kan het haast nooit beter zijn.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
levertijd uit china is wel 3 a 4 weken maar voor die paar euro kun je het wel uit proberen , ik geef zomaar een link maar kijk maar eens daar en de meeste leds komen daar toch vandaan
de leds die ik in mijn eigen auto heb vervangen komen uit de US maar mede omdat ik 120 graden nodig had voor mijn cockpit en die vervang je niet 1 2 3 dus wilde ik zekerheid en heb besteld wat mijn mede US eigenaren hadden gebruikt

en qua kelvin is 5000 wit en daarboven blauw naar paars spectrum 6000, 8000, 12000
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Thx voor de tips!

Probleem is dat ik er geen verstand van heb en om een gokje te nemen voor USD50 + invoerkosten is me wat gortig.
Is dat spul niet in Nederland verkrijgbaar?

Dat met die graden, dat zag ik er zo 1,2,3 niet bijstaan, maar ik zal mijn licht(!) er nog eens over laten schijnen.
 

Wout

Actief
28 okt 2014
231
7
0
ik bestel regelmatig via ebay en ze zijn daar absoluut niet moeilijk te noemen


deze ''gok'' kost je ?5.- en als het niet precies is zoals je ziet op het plaatje stuur je een mailtje en krijg je je geld terug
http://www.ebay.nl/itm/2pcs-White-8-...item2a4568ece2


daarbij denk ik dat deze http://link.marktplaats.nl/a1014592037 ook wel resultaat bieden, aangezien er in het lampje zelf een soort reflectortje zit (bolle lens) daarbij is 0.85 natuurlijk het proberen wel waard.



edit: ik denk als je deze pakt dat je sws goed zit: http://www.aliexpress.com/store/prod...925057846.html
nederland: http://link.marktplaats.nl/a1015105073
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
No Title

Bedankt!

Ik heb gisteren (nog in de aanbieding) deze gekocht en ook wat ander spul erbij gedaan.
Mocht het niks zijn dan kan ik ze nog cancellen en de andere bestellen.
 

Bijlagen

  • photo2709.jpg
    photo2709.jpg
    117,7 KB · Weergaven: 45