Antenne probleem IS220D (2007)

RoJo

Nieuw hier
26 nov 2011
16
0
0
Hallo allemaal,

De aanleiding van mijn aanmelding bij het forum is een radio ontvangstprobleem dat ik niet opgelost kijg. Het begon met de op de radio storende achterruit verwarming. Dat zou een bekend probleem zijn alsdus de mannen van de red carpet treatment. Omdat de antenne in/op de achterruit zit, zou corrosie van de aansluitpunten de oorzaak zijn. Om het probleem op te lossen zou de achterruit "waarschijnlijk" vernieuwd moeten worden. Dat ging me wat erg ver en ik heb bij een auto hifi/navigatie inbouwer een vervangende (plak)antenne (met eigen voeding) laten plaatsen. Extra ging i.v.m. alle elektronica in de auto niet. Dat is nog een heel project geworden daar bij die inbouwer. Helaas werd het probleem er niet minder van - eerder slechter. Uiteindelijk heb ik de boel weer in de oude situatie laten terugzetten. Nu, 120 EUR verder is de ontvangst zo goed als weg en ben ik in afwachting van een prijsopgave voor vervanging van de achterruit. Waarschijnlijk zal er geen garantie op een goede werking van de radio gegeven worden dus ik weet nog niet of ik er aan begin. Is er iemand met een vergelijkbare storing en is daar een oplossing voor gevonden? Ik hoor het graag.

Rob
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Hoi Rob,

Nee, dit probleem heb ik nooit gehad, niet in mijn huidige IS en ook niet in mijn vorige.

Misschien weten anderen nog iets?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Wordt het probleem erger of minder als je de achterruit verwarming aan zet en de ruit iets opwarmt?
 

RoJo

Nieuw hier
26 nov 2011
16
0
0
Bedankt voor je reactie. Ja, als de achterruitverwarming aangaat, dan stort het radiosignaal in en is er geen ontvangst meer. Het maakt dan niet uit of de ruit warm of koud is. Het lijkt op een storende invloed van een spoel/weerstand o.i.d. Eigenlijk is er vanaf het weer "in oude staat brengen" nauwelijks radio ontvangst. Dus het verhaal van de "kapotte" achterruit zal deels kloppen maar er zal ook een hele batterij aan elektronica in het systeem zitten. Ik kan nergens iets van een exploded view vinden waarop je kan zien hoe de antenne installatie in elkaar zit.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
heb je bij de dealer uitgezocht of dit onder garantie valt? (al denk ik dat dat nu niet meer het geval is, gezien het feit dat eraan "gerommeld" is...) Wel vervelend, dit heb ik nog nooit voor zien komen... Hou ons op de hoogte van een oplossing...
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Werken al je achterruit verwarmings lijnen? Een onderbroken lijn gaat ook als antenne werken en stoort zo de radio antenne. Al een aantal keer meegemaakt bij auto's.
 

RoJo

Nieuw hier
26 nov 2011
16
0
0
Alles werkt. De red carpet boys verwachten dat het grapje ongeveer 800 EUR gaat kosten. Dat gaat em niet worden. Overweeg een keer iets dat er duur uitziet op de hoedenplank te leggen maar dan zulen ze de zijruit wel nemen..... Voorlopig sluit ik m'n mp3 speler maar aan en haal tzt de boel uit elkaar. Slechter kan het er niet van worden.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik heb dit probleem ook niet.... maar volledig vervangen is idd wel een duur grapje ja :( misschien toch de contactpuntjes even opnieuw schuren.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hallo allemaal,

De aanleiding van mijn aanmelding bij het forum is een radio ontvangstprobleem dat ik niet opgelost kijg. Het begon met de op de radio storende achterruit verwarming. Dat zou een bekend probleem zijn alsdus de mannen van de red carpet treatment. Omdat de antenne in/op de achterruit zit, zou corrosie van de aansluitpunten de oorzaak zijn. Om het probleem op te lossen zou de achterruit "waarschijnlijk" vernieuwd moeten worden. Dat ging me wat erg ver en ik heb bij een auto hifi/navigatie inbouwer een vervangende (plak)antenne (met eigen voeding) laten plaatsen. Extra ging i.v.m. alle elektronica in de auto niet. Dat is nog een heel project geworden daar bij die inbouwer. Helaas werd het probleem er niet minder van - eerder slechter. Uiteindelijk heb ik de boel weer in de oude situatie laten terugzetten. Nu, 120 EUR verder is de ontvangst zo goed als weg en ben ik in afwachting van een prijsopgave voor vervanging van de achterruit. Waarschijnlijk zal er geen garantie op een goede werking van de radio gegeven worden dus ik weet nog niet of ik er aan begin. Is er iemand met een vergelijkbare storing en is daar een oplossing voor gevonden? Ik hoor het graag.

Rob

toch ook nog even op deze reageren, ik heb dus hetzelfde probleem nu.. (storende radio i.c.m. achterruitverwarming)
ik zit nog wel ruim in de garantieperiode, ik heb de dealer inmiddels een bericht gestuurd, we wachten het af.
(toch fijn zo'n forum, als het nodig is ben je de dealer altijd een stap voor;))
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Zowel bij onze IS als GS zijn zowel de radio's alsook het principe (antenne in de achterruit verwerkt) gelijk. En we hebben in beide auto's geen last van dit verschijnsel. Ook nooit gehad.
Beide achterruiten zijn naderhand door ons getint geworden met een folie. In de IS maakte dat op de ontvangstkwaliteit niets uit. In de GS is de ontvangst echter merkbaar minder geworden (andere folie dan de IS), maar is nog altijd goed bruikbaar en stoort niet icm de achterruitverwarming.

De achterruitverwarming is relatief gezien nogal een stroomvreter, waardoor 'overgangsweerstanden' die o.a. kunnen ontstaan door slechte contactvlakken al gauw een storende rol kunnen gaan spelen. Daarom is het belangrijk, zoals KWP hierboven al schreef, om alle lijnen in je achterruit goed te controleren op minimale 'krasjes' en/of onderbrekingen. Deze kunnen makkelijk ontstaan door veelvuldig spullen (bijv. met ritssluitingen e.d.) langs de achterruit af op de hoedenplank te mikken. Want de lijnen zitten niet echt in de ruit, maar zijn aan de binnenkant van de ruit opgedampt. Kan je geen krasjes/onderbrekingen in de lijnen van de achterruit ontdekken, dan heeft vervangen van de ruit ook geen enkele zin. Ontdek je wel een beschadiging, dan is daar een reparatiekit voor verkrijgbaar (soort lastig smeerbare metaalprak, waar je wel een beetje twee geduldige rechterhanden voor moet hebben als je het netjes wilt aanbrengen).

Wat je ook zou kunnen doen: pluk eens de zekeringen voor de achterruitverwarming EN van je audio uit de zekeringkast en plaats ze ook weer terug. Wat je daarmee kunt bereiken, is dat je een eventueel ontstaan oxidatielaagje (=overgangsweestand/vonkvorming) op de contactvlakken van de zekering 'breekt' door het eruithalen en opnieuw plaatsen. Relatief eenvoudige ingreep...

(Ter illustratie: ik heb ooit eens bij een van m'n Mitsubishi's problemen gehad met een alarminstallatie, die constant maar vals alarm gaf. Uiteindelijk trok ik een zekering eruit, waarvan het lipje aan een kant zwartgeblakerd was (vonkjes) als gevolg van een oxidatie aanslag. Iets om op te letten of in het achterhoofd te houden als je op zoek gaat naar onverklaarbare electronische storingen. Vandaar...)

De achterruitverwarming wordt geschakeld middels een relais dat (naar ik verwacht, ik weet 't niet zeker, luister waar je het relais hoort schakelen) voor onder de motorkap in de zekeringkast zal zitten. Ook daar kan het helpen om het bewuste relais eens uit de voet en ook weer meteen in de voet te plaatsen. Zelfde verhaal: mogelijke overgangsweerstand door beginnende oxidatie.

Vervolgens zit er een antenneversterker die het signaal van de ruitantenne versterkt. Als ik mij niet vergis, zit die versterker onder de hoedenplank ingebouw (maar het kan zijn dat ik in de war ben met ??n van mijn vorige auto's, dus pin me er niet op vast) Controleer de aansluitingen tussen antenne en versterker en vooral ook de voeding van de antenneversterker. De contacten moeten goed strak klemmen. Zonder goedwerkende antenneversterker is de radio ontvangst zo goed als onbruikbaar. Vergeet ook niet de zekering (geen idee welke?) die de antenneversterker voedt eens eruit en terug te plaatsen. Wie weet. Het is wat moeite, maar het zonnetje schijnt :) en kan je zomaar 800 eurie schelen...:eek:
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Zowel bij onze IS als GS zijn zowel de radio's alsook het principe (antenne in de achterruit verwerkt) gelijk. En we hebben in beide auto's geen last van dit verschijnsel. Ook nooit gehad.
Beide achterruiten zijn naderhand door ons getint geworden met een folie. In de IS maakte dat op de ontvangstkwaliteit niets uit. In de GS is de ontvangst echter merkbaar minder geworden (andere folie dan de IS), maar is nog altijd goed bruikbaar en stoort niet icm de achterruitverwarming.

De achterruitverwarming is relatief gezien nogal een stroomvreter, waardoor 'overgangsweerstanden' die o.a. kunnen ontstaan door slechte contactvlakken al gauw een storende rol kunnen gaan spelen. Daarom is het belangrijk, zoals KWP hierboven al schreef, om alle lijnen in je achterruit goed te controleren op minimale 'krasjes' en/of onderbrekingen. Deze kunnen makkelijk ontstaan door veelvuldig spullen (bijv. met ritssluitingen e.d.) langs de achterruit af op de hoedenplank te mikken. Want de lijnen zitten niet echt in de ruit, maar zijn aan de binnenkant van de ruit opgedampt. Kan je geen krasjes/onderbrekingen in de lijnen van de achterruit ontdekken, dan heeft vervangen van de ruit ook geen enkele zin. Ontdek je wel een beschadiging, dan is daar een reparatiekit voor verkrijgbaar (soort lastig smeerbare metaalprak, waar je wel een beetje twee geduldige rechterhanden voor moet hebben als je het netjes wilt aanbrengen).

Wat je ook zou kunnen doen: pluk eens de zekeringen voor de achterruitverwarming EN van je audio uit de zekeringkast en plaats ze ook weer terug. Wat je daarmee kunt bereiken, is dat je een eventueel ontstaan oxidatielaagje (=overgangsweestand/vonkvorming) op de contactvlakken van de zekering 'breekt' door het eruithalen en opnieuw plaatsen. Relatief eenvoudige ingreep...

(Ter illustratie: ik heb ooit eens bij een van m'n Mitsubishi's problemen gehad met een alarminstallatie, die constant maar vals alarm gaf. Uiteindelijk trok ik een zekering eruit, waarvan het lipje aan een kant zwartgeblakerd was (vonkjes) als gevolg van een oxidatie aanslag. Iets om op te letten of in het achterhoofd te houden als je op zoek gaat naar onverklaarbare electronische storingen. Vandaar...)

De achterruitverwarming wordt geschakeld middels een relais dat (naar ik verwacht, ik weet 't niet zeker, luister waar je het relais hoort schakelen) voor onder de motorkap in de zekeringkast zal zitten. Ook daar kan het helpen om het bewuste relais eens uit de voet en ook weer meteen in de voet te plaatsen. Zelfde verhaal: mogelijke overgangsweerstand door beginnende oxidatie.

Vervolgens zit er een antenneversterker die het signaal van de ruitantenne versterkt. Als ik mij niet vergis, zit die versterker onder de hoedenplank ingebouw (maar het kan zijn dat ik in de war ben met ??n van mijn vorige auto's, dus pin me er niet op vast) Controleer de aansluitingen tussen antenne en versterker en vooral ook de voeding van de antenneversterker. De contacten moeten goed strak klemmen. Zonder goedwerkende antenneversterker is de radio ontvangst zo goed als onbruikbaar. Vergeet ook niet de zekering (geen idee welke?) die de antenneversterker voedt eens eruit en terug te plaatsen. Wie weet. Het is wat moeite, maar het zonnetje schijnt :) en kan je zomaar 800 eurie schelen...:eek:

woow dank je wel,.. heel verhaal..
Mocht het er op neerkomen dat ik die kosten zelf zou moeten gaan dragen, dan ga ik dit verhaal stap voor stap uitproberen.
Maar voorlopig vind ik dat Lexus aan de beurt is om garantie te verlenen op een product wat binnen de gestelde garantietermijn niet deugdelijk werkt.
om te illustreren hoe erg het is: zie link hieronder
https://youtu.be/Po7_-ryM5x0
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Die doet niet aan FM. Ik heb de Vline en stream gewoon radio :)

ow dat is gewoon digitaal radio? (ik heb daar nog weinig ervaring mee dus je kunt me veel wijsmaken)
Maar als de keuze is tussen een nieuwe achterruit, of een andere radio (grom vline) voor het zelfde bedrag, dan is de keuze wel snel gemaakt denk ik.

(ik heb wel een DAB ontvangertje, kan ik via analoog input toch nog luisteren), maar alles aan een auto voor dit geld moet gewoon werken als je iets koopt.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
toch ook nog even op deze reageren, ik heb dus hetzelfde probleem nu.. (storende radio i.c.m. achterruitverwarming)
ik zit nog wel ruim in de garantieperiode, ik heb de dealer inmiddels een bericht gestuurd, we wachten het af.
(toch fijn zo'n forum, als het nodig is ben je de dealer altijd een stap voor;))

Ik heb de dealer even achter mijn mailtje aangebeld, zij gaven aan mij te willen bellen zodra ze weten wanneer de nieuwe achterruit binnen is.
m.a.w. de enige oplossing is een nieuwe achterruit, en die wordt voor u besteld.

Op mijn voorzichtige vraag of dat ook onder de garantie viel volgde een volmondig: JA

so far so good....
 
  • Leuk
Waarderingen: tvkip en D43m0n