Automaatbak betekenis

leon1978

Nieuw hier
25 okt 2013
10
0
0
Ok?. Klinkt misschien heel dom maar voor mij is dit de eerste automaat die ik rijd.
Nu weet ik er een paar. D. Drive. P. Park. N. Neutraal. R. Reverse. Maar wat zijn die andere dingen? 4-3-2-L???

Sorry maar hij gaat zo wie zo wel vooruit. Ook als de pook op de cijfers staat. Maar geen idee verder.
Sorry als het dom overkomt. Maar denk vraag het toch

Alvast bedankt. Voor een antwoord.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
leon1978 zei:
Ok?. Klinkt misschien heel dom maar voor mij is dit de eerste automaat die ik rijd.
Nu weet ik er een paar. D. Drive. P. Park. N. Neutraal. R. Reverse. Maar wat zijn die andere dingen? 4-3-2-L???

Sorry maar hij gaat zo wie zo wel vooruit. Ook als de pook op de cijfers staat. Maar geen idee verder.
Sorry als het dom overkomt. Maar denk vraag het toch

Alvast bedankt. Voor een antwoord.

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel ;)

Normaal rij je altijd in D, mocht het nu zijn dat je op de motor af wilt remmen, bijvoorbeeld bij een afdaling in de bergen, dan kan je hiermee terugschakelen zodat je niet constant hoeft te remmen met het risico dat je remmen oververhit raken.

Dus 4-3-2-L is eigenlijk gelijk aan de functies van een hand-geschakelde versnellingsbak,
deze zet je ook een versnelling lager als je te hard de berg afgaat.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Mocht het niet al duidelijk zijn, de 'L' staat voor Low gear (1).

Kiest je voor 'handmatig', dan zal de gangwissel toch automatisch terugschakelen als de snelheid te laag wordt. Om motorschade te voorkomen zal ook automatisch geschakeld worden indien maximum aantal toeren is bereikt. Je kunt dus weinig fout doen ;)

Info over de bak van de GS: viewtopic.php?f=96&t=4058 en onderhoud: viewtopic.php?f=96&t=3222
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Hoe bevalt de overgang van handmatig naar automatisch schakelen ?

Rij al jaaaaren in een automaat en mij bevalt dit perfect!
Altijd als eerste weg bij de stoplichten ( als je wilt)
schakelt nooit te vroeg, te laat of mis ( het wel bekende tanden poetsen )

Voor mij nooit meer iets anders als een automaat.
 

leon1978

Nieuw hier
25 okt 2013
10
0
0
Hallo , heel erg bedank voor jullie duidelijke uitleg met betrekking tot de bak.

Heel veel duidelijker geworden. Is natuurlijk zonde als je voor eerst in je leven zon extreme luxe in de auto hebt en vervolgens niet weet waar alles voor is.

Automaat rijden went erg snel en ik vind het fantastisch. Heerlijk rustig ontspannen rijden. Zonder de mankementen van een handschakelbak.

Laatste vraagje mbt de bak, rechtsboven de pook zit een klein knopje. Zo uit mijn hoofd staat er "overdrivelock".

Waar is die voor? Heb er al eens op geduwd maar volgens mij zonder resultaat.
Verder nooit eerder zon fijne auto gehad.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Volgens mij is dat shift-lock, maar ben er ook niet zeker van :p

Het is een veiligheidsmechanisme. Je kunt pas schakelen naar 'D' als je het rempedaal indrukt (ontgrendeling). Zou er iets met je remlichten/relais/zekering zijn (gekoppeld aan rempedaal uiteraard), dan blokkeert de pook ter waarschuwing. Met het knopje kun je deze beveiliging alsnog omzeilen. Waarschijnlijk treedt het ook in werking als er iets met je bak is.

Met een klein beetje zorg kun je nog jarenlang genieten van deze fijne en betrouwbare auto :rulez:

@Henny; idem!
 

leon1978

Nieuw hier
25 okt 2013
10
0
0
Ok? dank je wel voor alle antwoorden. De schakelbak is nu geen cryptische omschrijving meer voor me. .

Zorg gaat de auto zeker krijgen, gekoesterd. Dat word ie nu al. Zal lang zo blijven.

Dank je wel! :worship:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Feitelijk niet heel spectaculair hoor, maar de bak wordt over het hele bereik dan wat agressiever simpel gezegd (niet alleen tijdens kickdown). Volgens mij valt dat nog steeds onder automaatbak betekenis ;)
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
De shift-lock kan je gebruiken om de selectiehendel van "P" naar "N" te schakelen als de auto stilstaat en de motor uit staat.