BATTERIJPAKKET RX

Robbe

Nieuw hier
19 feb 2012
2
0
0
Heeft er iemand een idee wat de levensduur is van het accupack van deze wagenof andere vergelijkbare hybrides bij Lexus? Loopt dit op gereden afstand of op ouderdom? Ik rij RX450H en stel me de vraag wat er gebeurt indien dit pakket in werking sterk reduceert.
In functie van de vervangingskost kan je blijven doorrijden zonder? Enkel hypotetische vraag natuurlijk maar wel goed op weten.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Uit tests van diverse elektrische aangedreven (Toyota) EV's is gebleken dat de capaciteit van een batterypack zelfs na 160.000km vrijwel niet is gereduceerd.

Verdere tests wijzen uit dat de levensduur van de batterij de benzinemotor overstijgt. In die zin hoef je je daar dus redelijkerwijs geen zorgen over te maken, dat hebben ze daar erg goed voor elkaar ;)

Uiteraard kun je altijd tegen defecten aanlopen, maar dat komt meestal binnen de garantietermijn wel aan het licht.

Enne Robbe, je bent welkom je voor te stellen bij het voorsteltopic hier: viewforum.php?f=14 :hi:
 
  • Leuk
Waarderingen: TommyIS350

Mr. Lexus

Hoort erbij
16 okt 2011
43
0
0
Ni-Mh batterijen RULES! Er rijden Prius'sen (Prii?) rond met meerdere tonnen op de klok Met het originele battery pack. Er zijn op internet veel verhalen over te vinden, de site van ene John Visbeen, Prius enthousiasteling vanaf uur 1, met generatie 2 :D vertelt veel hierover.

De levensduur van Li-ion/Li-polymer, gebruikt in de volledig electrische auto's of range extenders ala Fisker Karma of Opel Ampera/Volt, halen waarschijnlijk maar een kwart van de levensduur van de(dat dan weer wel, zware, logge) Ni-Mh accu's.
Veelzeggend is dat men bij de electrische Renaults, zoals de Fluence, de auto moet kopen zonder accu's, die gaan afhankelijk van het jaarkilometrage in een lease/huur constructie om de "pijn" in de portemonnee zachtjes over vele jaren te spreiden.

In Li-Ion "zit" wel veel meer cappaciteit electrisch gezien in verhouding tot het gewicht en de afmetingen, een must bij de volledig electrische auto's en/of hybriden waar langer electrisch rijden gewenst is, denk aan de Prius plug-inn welke later dit jaar op de markt komt.

De te verwachten levensduur van de Ni-Mh accu's in een Lexus is vele tonnen aan kilometers of richting de 15 jaar voor de mindere km. vreters.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dank voor de uitleg Mr. Lexus. Dit is gelijk voer voor Tips & Tricks CT. :rulez:
 

Bacchus

Nieuw hier
19 feb 2012
24
0
0
In Oz zit een taxibedrijf dat de NiMH-accu's van zijn Prii "op" heeft weten te rijden. De eersten waren bij 350.000 km resp. 550.000 km aan vervanging toe. Als ik het mij goed herinner (staat nl niet in het artikel) zijn deze tot nu toe altijd voor nop door Toyota vervangen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Nog even een kleine opmerking:
Hoewel de levensduur van NIMH t.o.v. Li-Ion veel langer is, is het battery-pack van de GS450h een ketting van heel veel cellen in serie.
288 volt / 1.2 volt = 240 cellen verdeeld over 40 "packs" van 7.2 volt per stuk. Gaat er een cel van 1.2 volt stuk dan is heel de ketting doorbroken en werkt de accu niet meer zoals het moet. In het ergste geval doet hij niets meer. Dit betekent dan ook dat de auto niet meer kan starten, hij start immers op de 288 volt hybride batterij.
Mijn 7 jaar oude GS450h heeft nu 140.000 op de klok en ik merk geen verschil met toen ik 'm bijna 2 jaar geleden kocht. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij het nog jaren probleemloos doet.
Maar mocht de accu toch de geest geven, dan hoop ik dat Lexus/Toyota een beetje coulant is want ik hoor horrorverhalen over de prijs van de accu.
 

Schuimkraag

Hoort erbij
30 apr 2014
45
2
0
Dank je voor de info,maar ik twijfel tussen een 300 of 450 en waarschijnlijk rij ik te weinig KM's voor een hybride,maar de techniek spreekt mij wel aan en het vermogen van de auto. Denk dat ik gewoon met beide uitvoeringen ga proefrijden.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Persoonlijk zou ik er niet erg over twijfelen. Juist wanneer veel korte stukken gereden worden zal het verbruik van de hybride techniek lager zijn.Dit is een quote van de ANWB, het gaat over de CT, maar de accutechniek verschilt niet veel:

De vrees van occasionkopers dat de hybride-accu moet worden vervangen, is vrijwel ongegrond. In de praktijk komt dit hoogstzelden voor. Als de auto regelmatig wordt gebruikt, zal de hybride-accu in de regel een autoleven lang meegaan.
Zie het stuk "wat vindt de wegenwacht" op pagina: http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/LEXUS/CT-SERIE/2011-03-01/1936

Ook hier is iets meer te vinden over de kosten: ​http://vb.lexusforum.nl/forum/modellen/rx/3818-8-jaar-hybride-garantie-op-400h
 

Schuimkraag

Hoort erbij
30 apr 2014
45
2
0
Begin wel een beetje nieuwsgierig naar zo'n hybride en het is echt heel wat anders dan waar ik nu in rijd,echt twee uitersten....
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik rij sinds een aantal dagen in de GS450h en niets dan goed. Je zal alleen moeten wennen aan het speedboat effect. Vol gas geeft een duw in de rug en met een continu toerental blijft en blijft en blijft hij maar gaan. De 450h is een leuke balans tussen vermogen en verbruik.
 

stadler

Actief
12 jan 2009
155
3
18
ik rij sinds enkele jaren een 450h en nog steeds superpositief over,persoonlijk zou ik niet twijfelen en voor de hybride versie gaan,dat rijd helemaal top!!!!!
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
De accu's die Toyota heeft gekozen zijn Nikkelmetaalhybride accu's, een groot voordeel in vergleijk met andere accu's is dat dit type enorm betrouwbaar is. Daarnaast heeft Toyota een regelunit (computer, die alles regelt, deze is trouwens heel erg safe afgesteld, waardoor het verbruik hoger wordt) die de accu's beschermt voor een langere levensduur.

Een auto leven mee klopt ook wel, want de accus zullen zeker een half miljoen km's of meer mee moeten gaan als je puur kijkt naar de ervaringen van priussen die als taxi's in worden gezet.

De moderne downsizing door 1,2l motor met 3 turbos vol te stoppen om er 200 pk eruit te halen zal naar mijn mening sneller kapot gaan dan de accus.
 

stadler

Actief
12 jan 2009
155
3
18
Heb ook eens gelezen dat je de accu's nooit helemaal leeg kan rijden,als de display aangeeft dat de accu's leeg zijn ze eigenlijk nog 55% van hun capaciteit hebben,ook als ze volledig opgeladen zijn zou dit maar voor 85 of 90% van de capaciteit zijn.
 

deMiene

Nieuw hier
5 jul 2019
9
1
1
Een oud topic en laatste bericht is ook al oud.

Als redelijk nieuwe hybride rijder ben ik aan het zoeken naar antwoorden en kwam deze tegen.

Mijn Lexus RX400h van 2006 loopt als een zonnetje. En de accu is nog in prima staat en krijgt jaarlijks een hybride check.

De RX heeft nu 195000 gereden.
 

deMiene

Nieuw hier
5 jul 2019
9
1
1
ik zit nu met mijn RX 400h van 2006 op 240000 km en nog altijd loopt ie prima....garantie op accu net verlopen maar accu is nog altijd prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: RvD