Bougies vernieuwen van een GS 300 1999

Bernard Roerink

Hoort erbij
29 okt 2011
83
0
0
Hallo allen. Kan iemand mij aan de hand doen hoe je bougies van deze auto vernieuwt en of is het inderdaad zo is dat je dit beter aan de dealer over kunt laten? Tot nu toe is de auto Lexus dealer onderhouden ( Enschede nu ) en daar ben ik zeer tevreden over. Maar ik heb een paar van die dure NGK"s gewonnen en die mogen er wat mij betreft ook in. De "oude "zitten nu 60.000 kilometers er in. W?l zelf of niet zelf doen, that's the question. Zelf denk ik: doe het maar niet. Hoeveel werk is het, in uren? Wie weet dit.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Zal wel zelfde verhaal zijn als bij IS 300. Zal je als amateur 2 a 3 uurtjes zoet mee zijn. Zonder ervaring liever niet doen.
Als je wel eens gesleuteld hebt en wat technisch inzicht hebt is het toch heel belangrijk, dat je met systeem werkt en alles merkt met tippexstift of zo v??rdat je wat losmaakt en dat je in de goede volgorde werkt. Anders kun je de auto naar de dealer laten afslepen. Zo uit het blote hoofd:
Aanzuigbuis van filterhuis naar inlet verwijderen
Diverse connectors merken en losmaken; goed uit je doppen kijken en goed opletten dat je stekkeraansluitingen niet forceert; slang spruitstukverwarming lossen/afpluggen.
3 lange bouten lossen, inlet met gaskabel en al opzij leggen
moeren lossen van rubber tussenstuk
nu kun je de boutjes lossen van de bougiekabelhouders en de bobines, PAS OP:
Merk bobines uit voorzorg met 1,2 en 3.
bobines werken samen met corresponderende cylinders; dus 1 met 6, 2 met 5 en 3 met 4. PAS OP merk voor de zekerheid de kabels met tippex oid. Voorzichtig zijn met bobines en bougiekapjes.
V??r demontage van bougies eerst reinigen met spuitbus remmenreiniger en perslucht. Je wil niet dat vuil, onderlegringetjes of wat dan ook door je bougiegat naar binnen valt.
demonteer bougies; normaliter met je tengels van de ingestelde elektrodenafstand van de nieuwe bougies afblijven.
Als je het niet vertrouwt of er eentje op de grond hebt laten vallen controleren met voelermaatjes. en VOORZICHTIG corrigeren. Nieuwe bougies vastzetten, Attentie: niet te vast!! alles weer terug monteren en koelvloeistof checken/bijvullen als je wat verspeeld hebt bij demontage slang.
Is niet echt ingewikkeld , maar er moet best veel los en het risico bestaat dat je iets molt.
Eerlijk advies: als je totaal geen sleutelervaring hebt liever niet aan beginnen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Op zich is het redelijk goed zelf te doen, maar kijk vooral eerst naar deze handige link met pics: http://www.clublexus.com/forums/perform ... gs300.html

(dan kun je altijd nog beslissen uit te besteden) Afhankelijk van je sleutelervaring zul je zo'n 2 uurtjes bezig zijn ;)

Btw, wat voor NGK's heb je? Dit gaat er vanaf fabriek in:
Uitsluitend bougies met 2 massa-elektroden, type:
- DENSO PK20TR11 of
- NGK BKR6EKPB11
- elektrodenafstand: 1.1mm
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Ik heb redelijk wat sleutelervaring maar vond het nog een relatief lastig klusje. Onlangs de bougies van een IS300 vervangen (2JZ-GE) en dit is beduidend lastiger dan van bijvoorbeeld een IS200 (1G-FE). Pas op voor het afbreken van de steuntjes voor de bougiekabels (2x). Ik zou voor de zekerheid 2 van die dingen bestellen voordat je aan de slag gaat !

20121217_steuntje.jpg
 

A.S. Motorsport

Hoort erbij
14 mrt 2012
73
1
0
Het is inderdaad verraderlijker klusje.

Zoals GPS-10 al zij NGK of Denso is het beste
Vallen op zich mee in prijs en dan kan je er weer tijdje tegen aan, het is niet iets wat je elke 20-30k wilt vervangen
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Hallo GPS-10,

Ik zie geen 'd' op de betreffende foto, maar de steuntjes zijn tussen de bobines gemonteerd om de kabels te geleiden.
 

Bernard Roerink

Hoort erbij
29 okt 2011
83
0
0
Dank allemaal. Ik heb best veel sleutel ervaring uit het verleden. Dat waren race motoren en dat is toch wat anders. Goed gelezen hebbende, de auto is dealer onderhouden, dus: niet zelf doen. :( Zeker gezien de bijwerkingen die op kunnen treden. Ik heb nu alleen 6 NGK BKR6EKPB-11 bougies over. Beetje raar om ze bij Lexus aan te leveren.
 

Bernard Roerink

Hoort erbij
29 okt 2011
83
0
0
Bij de Lexus dealer was de tijd die ze er voor nodig hadden ( aan de rechter kant van de motor is wat meer werk te doen ) inclusief contr?le van de ontsteking en zorgvuldig schoonmaken, toch nog 1 uur en 20 minuten voor alle 8 pitten. Alles van de kleine ?n grote beurt is nu afgerond ( ze werken met een mooie checklijst ) dus hij kan even vooruit. De auto rijdt zo fijn en bevalt zo goed dat ik hem erg lang wil houden. Ik doe misschien wel iets extra onderhoud maar heb daar wel een goed gevoel bij. Nu denk ik aan het professioneel laten spoelen van de automaat en waag daar een topic aan.