CT200h accu informatie en overstarten

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Er is geen 12volt dynamo aanwezig (zoals er ook geen conventionele 12volts startmotor aanwezig is) zoals op een reguliere auto. De 12volts accu in de kofferbak krijgt lading via de hoogspanningaccu (met een trafo natuurlijk, 288 volt rechtstreeks in een 12volts accu geeft vreemde effecten :D ).

De hoogspanningsbatterij wordt geladen via de MG1 via een koppeling met de benzine motor en bij afremmen van de auto nog een beetje via MG2, de 82 pk electromotor die de wielen aandrijft. Er is een topic waar de briljante CVT met oa. de twee electromotoren/generatoren geheel beschreven is. (Modedit: zie o.a. hier: viewtopic.php?f=29&t=2134&p=43690&hilit=CVT#p43690 )

In neutraal is de koppeling tussen de benzinemotor en MG1 NIET mogelijk, dus geen opladen mogelijk!
Het 12volts circuit is in een CT niet bedoeld om de eigen benzinemotor te starten dat doet MG1, dus op hoogspanning. Het 12volts circuit is er om de veiligheids relais, electronica, lampjes etc. te voeden, dit is nu eenmaal de standaard in de automobielindustrie en veilig als wij onze vingers in een fitting of zo steken :D .

Overstarten van een CT naar een andere auto vanuit de aansluiting onder de motorkap zou ik niet aanbevelen! Daar gaat geen 35mm2 kabel vanaf de kofferbak heen (dikke kabel die grote stroomsterktes aan kan). Rechtstreeks vanaf de accu vanuit de kofferbak alleen als het echt niet anders kan, het is een gelaccu bedoeld voor geleidelijke stroomafgifte en niet zoals een lood/zuur accu in een normale auto om een hoge piek bij starten, af te geven.

Sloop je een gelaccu op deze manier, hij kost iets andere eurootjes dan een lood/zuur acuu..............., weest gewaarschuwd.

Ander feit, in een wasstraat waar de auto voortgetrokken wordt moet men in neutraal schakelen, met draaiende airco (ook via hoogspanning) en lampen aan kan er een situatie onstaan dat de HSD bij wil gaan laden om ook het 12volts circuit te laden, naast de hoogspanningsaccu. Met de bak in neutraal gaat dit dus niet. Een harde signaaltoon en melding op het display om P in te schakelen vallen je ten beurt. Net als bij de benzinemeter :p zit er een ruime marge in voordat de hoogspanningsaccu leeg is.

Dit laatste wil je echter niet, zit de rit uit in de wasstraat en negeer (lukt niet!) de signaaltoon. Zodra de de bak in D klikt kan hij weer laden of in P maar dat doe je niet aan het einde van de wasstraat. Zelf wassen/uitzuigen met contact aan voor muziek? Laat nooit langer dan 10 minuten de boel zo staan, 12volt accu is dan zo leeg.

Liever (dan draait ie maar om de zoveel minuten) de boel op "Ready" dus vol gestart.

Met dank aan Mr. Lexus!

Uit topic: viewtopic.php?f=43&p=52368#p52368

Disclaimer: Modificaties en/of aanpassingen op basis van Tips & Tricks zijn altijd voor eigen risico.