differentieel IS200

xanderIS

Hoort erbij
18 feb 2011
66
0
0
Hallo,

Ik wou even weten of een LEXUS IS200 sport uitvoering uit 1999 een LSD differtieel heeft.

Zoja welke olie moet ik dan gebruiken.
en als het geen LSD is welke olie dan?

Gr xander
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ik weet dat je dit bij een Altezza kunt zien aan je VIN nummer op je schutbord, volgens mij waren het de laatse 4 cijfers/letters. Hier de code's, misschien dat het helpt:

A01A - 3.916 ratio Open Centre
A01B - 3.916 ratio Torsen LSD
A02A - 4.083 ratio Open Centre
A02B - 4.083 ratio Torsen LSD

De olie... zelf weet ik niet zoveel van.. ik heb dit van een andere forum geplukt (wederom voor Altezza, maar volgens mij is de diff hetzelfde...)

Diff oil can be anything from basic LS90 thru to 80w90 & right upto 85w140. As you only need 1L then there's no need to go budget. Use fully synthetic.

Gear box oil is a subject of quiet some discussion. You need to be very careful what you use. Toyota recommend not running anything higher than a GL4 75w90. I've done quiet a bit of research into this & the only oils that meet this spec are Redline MT-90, Amsoil MTG & TRD 75w90. (You can run an SAE80 if you're on a budget).
According to the oil man at opie oils you can run a GL4/5 is also alright to use. This is different to a straight GL5 oil. It is GL4 oil that meet GL5 pressure tests/specs without the additives. That would open your options up to a few more oils like Fuchs, Motul & Castrol. Just check what additives it has in it before using it.

Hoop dat dit je even helpt.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
API GL-5 SAE 90 mineraal of synthetisch 80W90 en zoals mlcoolj al aangaf. Je hebt geen specifieke LSD olie nodig.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Niet elke sport heeft een LSD de latere versies hebben deze dus niet meer.
Even onder de auto kijken of schuine een vluchtheuvel afrijden en je weet het....
Overigens geen probleem als ie er niet onder zit aangezien de wagen het vereiste vermogen ook niet heeft om een dergelijke unit te rechtvaardigen (en hij zonder net zo goed rijdt)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Welke latere autos bedoel je? volgens mij zijn ze altijd met LSD geleverd.. vanaf de is250 niet meer.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat dacht ik ook. Volgens mij hadden de eerste 'sport' modellen soms een 'open' differentieel, maar qua werking loopt dat ook niet erg uit de pas met de latere LSD's.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Volgens mij zijn de "sport" uitvoeringen maar tot 2001/2002 geleverd. In het laatste productiejaar zijn er wel degelijk een aantal met een lager "sport" onderstel maar zonder het Diff uitgeleverd (stond er ook van te kijken). Wel weet ik dat er een aantal modellen van een latere produktiedatum (2003/4) van een Altezza diff zijn voorzien (past, je moet enkel wat delen overzetten).
Al met al is een diff enkel voor een kompressor of turbo conversie aan te raden en heeft het op een standaard is heel weinig te zoeken.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
De brochures waren dan niet correct.. Want ik zag zeker een lsd op de lijst bij een sport. Meerdere jaren gezien, maar goed het zou zo maar kunnen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Misschien bestaat er verwarring met de sportcross, waarbij lsd een optie was. Maar goed, het is te traceren via de VIN code ;)
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Sportcross had nooit een lsd als optie. De IS300 had er eentje de 200 nooit.
Lexus heeft twee jaar wat gerommeld met het "sport" logo. Auto die alle kenmerken hebben (dus donkere achterruiten, sport onderstel en nog een paar kleine zaken hebben doorgaans een lsd enkel in de laatste paar jaar is Lexus ze bij een paar auto's kennelijk "vergeten" (niet dat de eigenaren het ontbreken ervan ook maar een beetje gemerkt hadden :mrgreen:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Dat zou kunnen dat lexus dat heeft gedaan, maar idd 99 van de 100 zouden het niet eens weten.. MAar het is ook geen noodzaak voor de gemiddelde persoon en al helemaal niet met 155pk.
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
sharkman zei:
Sportcross had nooit een lsd als optie. De IS300 had er eentje de 200 nooit.
Lexus heeft twee jaar wat gerommeld met het "sport" logo. Auto die alle kenmerken hebben (dus donkere achterruiten, sport onderstel en nog een paar kleine zaken hebben doorgaans een lsd enkel in de laatste paar jaar is Lexus ze bij een paar auto's kennelijk "vergeten" (niet dat de eigenaren het ontbreken ervan ook maar een beetje gemerkt hadden :mrgreen:

haha tjsa.. hoe zou je het moeten merken dan?? ;)
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Bij een scherpe bocht vol gas geven, als er 1 wiel gaat spinnen heb je geen lsd, zelfde verhaal als je 1 wiel in het gras en 1 op straat zet en flink gas geeft.

Als je wel lsd hebt en je gaat een spin krijgen op het wiel, gaat de lsd de aandrijfkracht verplaatsen naar het andere wiel, deze gaat vervolgens ook spin krijgen en de kracht wordt weer verplaatst naar het andere wiel. Als je dan je raam open hebt hoor je ook de afwisseling in het spinnende wiel.

Maar zoals gezegd, bij normaal gebruik heb je dit niet nodig en zal je dit ook niet missen, al is het wel handig in de sneeuw.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
klinkt leuk maar met lsd kun je nou net niet driften. Ik rijdt op al mijn auto's met Quaife en als ik als zou willen driften dan zou het nog niet gaan..... Niet voor niets worden bij echte drifmachines (met minder dan 300 pk wordt het niets) vierwielaandrijving voor uitgeschakeld en gaan alle hulpmiddelen op non aktief.
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
aha nee inderdaad voor een echt driftmobiel is het niet de oplossing :)

maarja daar is lexus eigenlijk ook niet voor gemaakt he ;)