Disitributieriem gesprongen

ketje

Hoort erbij
16 jul 2012
46
0
0
Hallo, zondag net mijn distributieriem, spanrol en geleiderrol vervangen. Setje van op Epay... Spanrol was van Toyota, riem van SUN en geleiderrol ander merk. Bij het monteren gien het echt moeilijk....enfin, lang verhaal in't kort : Na 1 km is de riem gesprongen :( Weet nog niet of de kleppen geraakt zijn of niet want ik had onmiddellijk mijn voet op de koppeling.
Kent iemand de exacte Toyota part-numbers voor deze 3 onderdelen want nu wil ik alles origineel.
Bedankt, Mike.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
recenttelijk aanbieding bij ASM van OEM distributiekits.
Heb trouwens met Gates of KAVO ook nog geen problemen gezien. Als riem is geknapt zou je zeggen dat de zaak te strak stond of een of andere veer verkeerd om heeft gezeten waardoor de riem onder belasting steeds strakker is komen te staan. Of lager spanrol zat gewoon vast. Hoe dan ook mooi klote. Ik zou de moeite maar nemen om bougies te demonteren en blok even met hand op tijd te zetten en na montage riem minimaal 3 volledige krukasomwentelingen met de hand te laten maken of auto in 6e en voorzichtig vooruit duwen. Als iets geraakt of krom is, kun je er maar beter op die manier achter komen . Opstarten of doordraaien op de startmotor kan al meteen forse schade opleveren.
Kzal voor je duimen. Goodluck en veel sleutelvreugde.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
zal morgen voor je even kijken in micorcat als ik er aan denk.
geef je dan de originele nummers door maar zoals Jo ook al zegt een setje van Gates of Nipparts is ook gewoon goed spul.
btw zal ook voor je duimen dat er geen verdere schade is.....
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
IS 200, EUR SED LHD 1GFE MTM:

Timing belt part number: 13568-79235
Tensioner: 13540-70021
Idler: 13503-70080

En wat redbaron aangeeft, Gates is ook prima. Good luck!
 

ketje

Hoort erbij
16 jul 2012
46
0
0
Bedankt iedereen voor de snelle info. Als ik het dus goed begrijp kunnen de kleppen de zuigers raken bij het springen van de distributieriem? Dit is niet zo voor elke motor en had gehoopt dat het bij de Lex ook het geval zou zijn. Zal dus met de hand ronddraaien en zien....
Groeten...
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
ja inderdaad vrees het ergste.....
mocht alles goed ronddraaien dan kun je voor de zekerheid nog even het kleppendeksel demonteren en kijken of je klepstoters ziet die dieper liggen dan de andere.
is dat niet het geval, riem erop en duimen dat ie netjes op 6cil loopt.
succes
 

ketje

Hoort erbij
16 jul 2012
46
0
0
Weet er trouwens iemand of de ontsteking zelf merkt wanneer hij moet ontsteken of kan de krukas 360? verkeerd staan? Heb nu terug alles nieuw geplaatst maar de motor slaat niet aan. Er blijkt ook totaal geen compressie te zijn. Had op z'n minst gehoopt dat ie op 4 of 5 cilinders zou lopen maar niets :-(. Tenzij de ontsteking niet merkt als de krukas 360? verkeerd staat en dus vast om de 720? graden vonkt.
Groeten? Mike.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Hoi Mike,

als je alle merktekens op tijd hebt staan dwz op de krukas en op de nokkenas dan moet ie aanslaan.
krukas draait 2 keer rond tov de nokkenas maar dat wist je natuurlijk al.
draai je nu de nokkenas opnieuw 2 keer rond dan staat ie weer precies gelijk.
de krukas hoef je maar 1 keer rond te draaien om op tijd te komen.
draai je hem 2 keer rond dan staan de zuigers wederom op dezelfde plaats.
ik vrees toch echt dat er kleppen krom zijn....
heb je mijn raad mbt het kleppendeksel nog opgevolgd?
haal het er eens af en kijk eens hoe de boel daaronder eruit ziet.
ontsteking krijgt signaal van bdp sensor en weet zo wanneer hij moet vonken.

succes
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Mooie uitleg, Patriekske :hi: Is het echt zo eenvoudig? Dus wanneer ik de riem eraf heb en per ongeluk een as verdraai, hoef ik alleen maar alle merktekens op hun plek te zetten? Dan durf ik wel zelf een riem te spannen.

Is dat misschien iets voor een special topic?
"Hoe zet je een motor weer op tijd"
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
ja, inderdaad daar zijn de merktekens voor ;-)
heeft de topic starter geen uitdraai uit het werkplaatshandboek?

je moet altijd zorgen dat de merktekens op zijn plaats staan daar zijn de voor.
het merkteken op de krukas is uitzonderingen daar gelaten altijd eerste cilinder zuiger in bovenste dode punt.
dus hoe hij ook staat na het verdraaien zorg maar dat het merkteken op zijn plaats komt dan weet je dat de eerste cilinder in bdp staat.
nokkensas merkteken is als ik het goed heb (is weer 15 jaar geleden dat ik de opleiding deed) eerste cilinder aan het begin van de arbeidsslag..
draai je de nokkenas nu nog een keer rond dan komt ie weer op het zelfde plek terug.

let bij het zelf monteren wel dat de riem niet te strak of te slap staat.
wat ik altijd doe is er voor zorgen bij een niet hydraulische spanner dat ik het rolletje van de riem zodra hij gespannen is net niet meer of met moeite net nog rond kan draaien.
eigenlijk is er speciaal gereedschap voor maar ervaring leert zeg maar.

mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.
ook voor eventueel handleiding van werkplaatshandboek.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
j2jedi zei:
Mooie uitleg, Patriekske :hi: Is het echt zo eenvoudig? Dus wanneer ik de riem eraf heb en per ongeluk een as verdraai, hoef ik alleen maar alle merktekens op hun plek te zetten? Dan durf ik wel zelf een riem te spannen.

Is dat misschien iets voor een special topic?
"Hoe zet je een motor weer op tijd"

Ik begreep dat het bij toyota vrij makkelijk is om de motor op tijd te zetten door die merktekens idd...
 

tomr2

Hoort erbij
5 sep 2012
58
2
0
Volgens mij kan de motor wel 360graden verkeerd staan; zelfs als de merktekens kloppen.
Het merkteken op de nokkenas kan idd het BDP aangeven maar dit kan zowel na compressieslag zijn als na de uitlaatslag. Als dus de uitlaatkleppen openen op het moment dat je compressieslag bezig is heb je dus geen compressie...
of zit ik er nu naast?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Geloof me je zit er naast :)

2keer de krukas rondraaien tegenover 1 keer de nokkenas.
2 keer is dus 2 keer 360 graden. Zuigers komen op dezelfde plaats terug.
 

tomr2

Hoort erbij
5 sep 2012
58
2
0
Normaal gesproken moet je de krukas 2 maal ronddraaien om de nokkenas 1 maal rond te draaien (1 volledige arbeidscyclus)
Als je de krukas zonder riem, 1 maal ronddraait en de nokkenas stil laat staan klopt de timing toch niet meer?
Ik ben wel een praktijk iemand dus qua uitleg in theorie zou ik er wel naast kunnen zitten...
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Stel je riem ligt eraf omdat je het vvti gedeelte wil vervangen of kleppen wil stellen.
Je draait per ongeluk wat aan de krukas deze vergaat een kwart.
Nu zorg je ervoor dat na montage van de nokkenas of vvti versteller het merkteken op de nokkenas staat zoals ie moet staan.
Draai nu de krukas tot het merkteken (voor of achteruit maakt niet uit).
Motor staat nu op tijd riem erop en rijden maar.
360 graden van krukas is 180 graden van nokkenas, in dit geval zal zuiger 1 weer in bdp staan en kleppen cil 1 op tuimelen.
In-uitlaatslag.
Merktekens staan nu verkeerd.
Draai je de krukas nog een keer rond dan staat zuiger 1 weer in dbp en kleppen zijn dicht.
Compressie- arbeidsslag.
Merkteken staan weer op tijd.
Hou dus merkteken van nokkenas aan.
Als deze op tijd staat dan staat krukas altijd op dbp eerste cilinder.
Kan niet fout!
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
patriekske zei:
Hoi mike, vrees dat dat de enige optie is....
Succes ermee
In ieder geval de optie die het meeste inzicht (zekerheid) biedt en ook mogelijk geld bespaartm want misschien is een deel wel te redden wat je anders stuk draait na het proberen te starten.
#positieve kijk houden in tijden van crisis :baseball:
Keep us posted. Succes!