een beetje meer vermogen

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Ik was gewoon eens aan het denken hoe ik meer power uit mijn 2liter blokje kan halen.
Zou het werken als je dus de 2pre-cats weghaalt en ipv die andere cat een race-cat doet met betere doorlaat.
De einddemper zou zeker groot zat moeten zijn want dat is de zelfde als de 3l.

En dan een goede cold-air intake doormiddel van een k&n vervangingsfilter en wat grotere injectoren en de brandstofdruk iets hoger zetten, als dat zomaar kan.
Klinkt eigenlijk heel simpel maar werkt het ook?
Je krijgt makelijker lucht en meer benzine, dus groter knal. En door de cat's flow te verbeteren ook meer flow in het uitlaat traject.

Uit is maar een idee en ik ben ook geen kenner maar ik wil eens weten wat de geleerden ervan vinden.

Mvg nick
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
hey,

Echt meer vermogen zal je niet krijgen, hij zal vast soepeler rijden en wat feller op het gas reageren.
hiermee bedoel ik de openlucht filter, sportkat enz.

grotere injectoren of een hogere brandstofdruk heeft niet zo veel zin, eiegenlijk bijna niet.
Het klopt dat je restrictie in de in en uitlaat kleiner is geworden waardoor de motor beter zal ademen.
de koppelkromme vlakker word, en er minder last van de emissiedip zal zijn.
Eigenlijk word alleen de stroming beter, en natuurlijke zal er iets meer lucht in worden gezogen.
En dus ook een klein beetje extra power maar dit is minimaal en dit voel je niet echt bij het optrekken.

Voor een ongeblazen motor moet je dan echt meer in de richting van:

scherpe nokkenassen
eventueel korte inlaten
uitlaat perfect op maat en dikte
een aangepast kenveld (doel is dan niet meer lambda is 1)
hogere compressie
enz.


Verder als de sportkat en openluchtfilter zou ik zelf niet gaan...

hoop dat je hier iets aan hebt.
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Thankx voor je reactie.

Scherpenokkenas kun je die kopen of moet je bestaande aangepast worden?
Gaat dit samen met de vvti regeling? Sommige mensen hoor ik wel eens over hogere nokkenassen zijn die ook te vinden voor een IS200?
Zou een inlaatspruitstuk van een IS300 ook passen op dit blok? Dan heb je namelijk nog meer flow, toch?

Chippen kan eigenlijk niet bij dit blok of wel?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ik denk dat je andere nokkenassen moet kopen. VVTI behouden weet ik niet.. ik denk dat je die kwijt bent maar dat weet ik niet zeker. Inlaatspruitstuk, zelfde verhaal, denk niet dat het past... 1G en 2JZ zijn andere motoren (zitten niet in dezelfde reeks (Bijv van de 5EFE motor van toyota kun je onderdelen gebruiken of the 4EFE motor)
Chippen, niet... de ECU's van Toyota zijn niet echt te kraken.. je zult je moeten wenden tot een piggyback of een stand alone...

De 1GFE is een motor waar niet veel meer eruit te halen valt... het beste en makkelijkste is natuurlijk een supercharger, maar zie die maar te vinden...
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Oke thankx voor je.reactie
Ik dacht dus eigenlijk het uitlaatspruitstuk is het zelfde dus waarom zou de inlaat niet het zelfde zijn.
Mischien met een kleine aanpassing.
Piggy box is ook vrij duur of nie? Zijn die universeel of merk en type afhankelijk?
Maar dan kun je met in en uitlaat aanpassingen wel iets meer power eruit halen?
Ik wil graag met de orginele motor wat meer power zonder turbo of compressor
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
Het kan wel.
Plaatje van een superproduction race is200.
lexus3a.jpg


Maar de kosten wegen volgens mij niet op tegen de vermogens winst.
Daarbij is de versnellingsbak ook niet de sterkste.
Paar pk's voor heel veel euros, 1gfe is gewoon een lui blok, duurzaam, maar lui.
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Zo'n soort intake wou ik ook gaan bouwen. Dan pakt hij een heel stuk fijner op als je op hogere sneilheid rijd.
Dit had ik namelijk ook bij mijn corolla gemaakt en je merkt het echt met autobaan ritten.
Alleen de lex heeft zon belachelijk grote radiator.
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
Ja ik vraag me af waar de radiator hier is gebleven. Misschien een kleine alu die meer naar onder zit, gezien de plaatsing van de lucht inlaat. Wel een mooie plek voor je oliekoeler zo.

Maar gezien het formaat van de inlaatkamer denk ik dat op deze auto ook itb's zitten.
deze heb ik echter nog niet kunnen vinden voor het 1gfe blok.

Miscchien is een grotere throttle body wel een betaalbare optie, weet niet hoe toereikend de stock throttle body is.

Vermogen halen uit een 1gfe is in ieder geval een goede uitdaging.
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Hey, daar heb ik nou ook voor rondgevraagd zo'n grotere gasklephuis maar dat maakt nix uit.. de motor (ECU) is ingesteld op een max hoeveelheid brandstof bij vol open.. dus groter huis geeft wel meer lucht maar kan dan nooit zijn maximale brandstof geven:( je zou hem wel kunnen polijsten voor un betere flow.

Zelf neem ik ook een andere lucht inlaat.. gepolijst (Joe Z) schijnt wel wat vermorgen extra te krijgen en betere respons :D Heb hem binnenkort hoopik dus laat het weten.

Verder zit ik ook te twijfelen aan een ander uitlaat spruitstuk, is voor un mooie prijs rvs spul te krijgen :)
vraag me alleen af of je hier un betere respons/meer vermogen van krijgt. Denk aan 1 kant dat het niet veel uitmaakt want je cilinders persen het er tog wel uit, staat genoeg druk achter.

Ben benieuwd wie hier meer info over heeft ;)
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Maar met zon ram intake principe wat motoren ook hebben ga je lucht aanbieden naarmate de snelheid hoger word.
Het zelfde effect als een turbo dus.
De druk is lang niet zo hoog maar waarschijnlijk heb je dan geen vaccum meer.
Hoe groter de ingang bak is hoe meer lucht er in komt. Door de druk die je opbouwt tijdens het rijden krijg je dus een soort van turbo. Houd je hand maar een uit het raam met 200km/h, dat drukt best hard en dat zijn heel wat kuubs die er langs afgaan.
Nu is mijn probleem dus eigenlijk: hoe kom ik met dikke buizen voor bij de bumper
 

NIEKIS200

Actief
26 nov 2010
232
0
0
Volgens mij is als je naar prijs per pk winst kijkt enkel een compressor of turbo interessant. Een kennis van me heeft een IS200 met TTE compressor en die rijdt aardig gelijk op met mij in mijn S2000 als we achterelkaar rijden op de Ring. De S2000 is vooral sneller in de bochten maar rechtuit ontlopen we elkaar niet veel.

Compressor is dacht ik dezelfde als van een Mercedes SLK toch?! Er zijn vast firma's die een compressorset leveren voor de IS200, kost wel wat natuurlijk maar dan heb je echt vermogenswinst ipv hier en daar een paar pk.
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
ja, maar dat is moeilijk.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar deze vorm van geforceerde lucht heb je alleen bij een hoge snelheid.
en dan is de druk nog steeds minimaal.

Je zal echt super veel lucht moeten toevoegen voor extra vermogen.

Als je iets aanders als anderen wilt? webers of ITB's :D doet de 2 liter vast rond de 200-220 pk misschien meer...
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Misschien een beetje off-topic, maar het fototje wat Dirk poste lijkt verdacht veel op de door Cavalino Engeneering (van Peter van Erp, die nu bij Spyker de raceactiviteiten managed) geprepareerde IS200 voor het DTCC in 2001 en 2002. Het DTCC viel toen onder het Group N regelement van de FIA (2000cc max inhoud, atmosferisch). Zover ik mij kan herinneren kwam er toen niet meer dan 200 pk uit deze atmosferische setup. Veranderde of eigen ECU waren toegelaten meen ik. Veranderingen aan blokinhoud was niet toegestaan. Later (ergens in 2002 ) reden ze met doorontwikkelde nokkenas en kleppen wat hun 220 pk opleverde. Met die modificaties bleek de durabiliteit van het blok te zijn vervlogen, beide wagens hebben vaak voor de finish de race moeten staken. Het had toen een antwoord moeten zijn op de heerschappij van de BMW 320i in dat kampioenschap. Mooie tijd was dat, dat dan weer wel.

Maargoed, geeft misschien aan dat het blok in de IS200 maar moeilijk te kietelen valt. Een swap is in deze wat lucratiever.

Edit: Blijkbaar staan er 2 te koop: http://www.closeratio.com/asp/default.a ... ls&id=1724
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Rowi zei:
Hey, daar heb ik nou ook voor rondgevraagd zo'n grotere gasklephuis maar dat maakt nix uit.. de motor (ECU) is ingesteld op een max hoeveelheid brandstof bij vol open.. dus groter huis geeft wel meer lucht maar kan dan nooit zijn maximale brandstof geven:( je zou hem wel kunnen polijsten voor un betere flow

Als ik er dan grotere injectoren in zet? Dan krijg je toch ook meer benzine in je inlaat? Of werkt dat niet zo?
De brandstof druk kun je waarschijnlijk niet verhogen omdat dit bij de pomp geregeld is.
Ik heb ook geen retourleiding kunnen vinden bij de brandstof rail. Wel dat potje die schijnbaar trllingen in de brandstof opvangt. Daar werd de brandstof overgens best geknepen. Nu heb ik dat schroefje wat onder het plastic kapje zit aan gedraait en ik merkte wel dat ik wat meer gas respons heb.
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Ik heb ooit ook eens voor mijn corolla gekeken om te chippen, en dan gewoon ff op ebay gekeken en daar stonden allemaal weerstandjes op om je tempratuur sensor voor de gek te houden zodat het leek of je auto altijd koud was en dus meer brandstof inspuiten tov normaal.
Ik weet niet of dit ook echt iets doet?
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Leuke topic die ik ook ken uit mijn Charade tijdperk.

De ecu's zijn niet te chippen, stand alone of een programmeerbare piggybag zoals de power fc kan wel. Daar heb je dan wel weer een rollenbank bij nodig, lijkt mij.

Voor betrouwbare pk's tot 220 zou ik kiezen voor een geblazen setup. Het verhaal v Thinlane klopt.
Misschien dat Coronel daar nog wel wat over wil zeggen op ons forum?

De versnellingsbak kan zeker 280pk hebben, koppel weet ik zo ff niet, maar is wel op te zoeken.
Voor de Altezza RS200 is ooit een upgradepakket geleverd: een TOMs280 uitvoering met geblazen setup (280pk), met ecu van Netz, met volledige fabrieksgarantie v Toyota. De RS200 gebruikt de J160 gearbox die ook op de IS200 zit.
Ik denk niet dat de bak echt heel veel meer kan hebben dan dat, maar zeker weet ik dat niet.

Response vd IS200/300 is ook deels afhankelijk vd installingen vd abs computer. Het kan dus iets scherper worden maar denk niet echt zoals bij bijvoorbeeld een Corolla. Zowel ABS als de Traction control worden door die computer geregeld via de electronische link in de gaskabel-lijn. In de US zijn er een paar gasten die de veer aan het gaspedaal hebben uitgevuld en de gaskabel iets strakker hebben gezet, maar zelfs dan...

Ben benieuwd naar het verloop vj project :D
 

marcelis200

Nieuw hier
25 dec 2012
15
0
0
Als ik jou was zou ik je wegligging aanpassen... coilovers, grotere en dikkere (lichtere) velgen plus banden(met heel veel grip!!) voor een betere wegliging waardoor je HARDER de bochten DOOR en UIT kunt komen. Shortshifter is ook al een goede zet. Goed HOOG in de toeren blijven want daar heeft de IS zn kracht.. Het is van nature gewoon geen race wagen maar een wagen die je in alle rust en met gemak van A naar B brengt. in mijn ogen moet je een IS ook niet gaan tunen want daar is de wagen niet voor bedoelt. Er zijn niet voor niets sport uitvoeringen van de altezza uitgebracht door toyota zelf met de 2 liter 4 cilinder(YAMAHA) motor die sneller in de toeren komt en ook meer vermogen levert. In mijn ogen is de IS200 is een luxe wagen die je lekker standaard en met gevoel moet 'berijden'
Maargoed daar heeft iedereen zn eigen mening over..
Inieder geval succes met het zoeken naar vermogens winst en het uitgeven van heel veel geld voor relatief weinig vermogens winst :O