EGR klep IS220D

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Allen,

iemand ervaringen met het dichtzetten van de EGR klep?

- Waar zit deze
- Is dit zelf te doen?
- Nadelen?
- Voordelen?
- Electrisch systeem, genereert waarschuwingen?

Je hoort al meer mensen dit doen, zeker met motoren die richting de 2 ton gaan. De inlaat gaat behoorlijk dicht zitten door de onvolledige verbranding, roetvorming.

Wordt de wagen hierdoor zuiniger, maw, bypass je hiermee ook de naverbrander, of haal ik nu zaken door elkaar?


Jullie zien, veel vragen van een n00b :D :D
Waar zijn de kenners, de monteurs!


oa hier wat informatie te vinden, jip en janneke taal:

http://home.zonnet.nl/leeoscar/egr_afdoppen.htm
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik kwam dit nog tegen in kader van info, specifiek de 220d (geen Jip en Janneke overigens): http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/index.php?showtopic=66990

Wat verderop in het verhaal lijkt er een redelijk onderbouwde oplossing te zijn, d.m.v. een EGR by-pass en om de gevreesde ECU waarschuwing uit te sluiten, alsmede inzichten in (on)mogelijke performance en zuinigheid.

Het simpelweg blokkeren van de klep lijkt (op den duur) dus niet te werken.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ja dat heb ik. De egr is niet af te doppen op ouderwetse manier. Je krijg dan P0400 egr flow malfunction. Op zich heeft het afdoppen van de egr weinig zin. Het enige voordeel is dat de inlaat wat schoner blijft. Met de tegenwoordige software en verbeterde dingen aan de motor m.b.t. roeten en olieverbruik is de verontreiniging ook een stuk minder als voorheen. Persoonlijk zou ik er niks aan doen, je moet best wat trucjes uithalen om de ecu te foppen en wat schiet je er mee op? Een iets schonere inlaat maar daar merk je toch weinig van, omdat het een turbo motor is krijgt ie de lucht toch wel binnen ook al zit de inlaat gedeeltelijk dicht.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ik ga dit weekend de tuning verwijderen, dan 2 weken daarmee rijden om uit te sluiten dat het aan de tuning ligt.


Indien het blijft laat ik het uitmeten, zo heb ik dat afgesproken met de dealer.
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
Kan je dat zelf dan? De tuning eraf halen??
Maar even voor mijn beeldvorming: wanneer de dealer een update heeft gedaan, is de tuning er toch al af?? Dan is de ECU software toch al overschreven?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Wat bedoel je met kan een defecte kat dit veroorzaken?

Een defecte kat kan wel het gevolg zijn van olieverbruik of een slecht functionerende egr.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
De dealer dacht dat misschien de cat defect zou zijn, of idd de EGR.

In een vorige leven, met de MR2, heb ik 2 motorblokken op geblazen door een defecte cat........ 2 Maal met garantie een nieuwe motorblok gekregen.

De symptonen waren toen erger dan nu, maar enigzinds vergelijkbaar.

Overigens, de wagen trekt nog steeds als een beer, gaat hard. Maar niet meer zoals eerst. Er is gewoon iets mis.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ah bedoel je het zo, bij een defecte kat met deze auto krijg je code P2002. De auto zal dan in noodloop gaan, dit lijkt alsof de boel verstopt zit maar het is gewoon een software matige terughouding van de motor. Een gesmolten kat bij een diesel van dit type heb ik nooit gezien, wel dat het hart eruit lag en 'verstopping' Deze verstopping is niet echt een verstopping maar een hogere stroom weerstand van de uitlaatgassen.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ter info:



Net bij de dealer geweest, de wagen is blijven staan.
Duidelijk is te zien en te horen dat er bij een verstuiver lekkage is. Met wat geluk kan dit relatief simpel worden gemaakt, tegen een x aantal uurtjes.

Verder onderzoek moet uitwijzen of dit daadwerkelijk het issue is.

Goed ontvangen, heb een mooie IS250 meegekregen zodat ik even kan genieten van de mooie 6 cylinder sound.




Wordt dus vervolgd!
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Okay, in ieder geval is het daadwerkelijk iets. Ik hoop dat het simpel is.Anders kan je altijd nog de mijne kopen ;)
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Rijdt fantastisch, ramt alleen niet zo hard door als een gechipte diesel :D


Ik moet teveel geld bijleggen (en dan wil ik de vering, velgen en uitlaat overzetten). Afgezien daarvan, zijn de maandelijkse kosten te hoog.

Bij A'dam staat een leuke met 70K op de teller voor 21K. ML, Leder. Velgen overzetten, vering en uitlaat en de ramen tinten. Bingo!
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Wederom stil gestaan, er werd net als de eerste maal weer gedacht aan verstuiver lekkage. Gevoed doordat er verse olie lag......

Dit bleek olie te zijn van de vorige keer, niet volledig schoongemaakt.

Nu bleek het de EGR behuizing te zijn.
Helemaal dicht. Schoongemaakt en het advies meegekregen eens wat harder door te trappen, schoon te branden dus!

Dat is ontopic genoeg dunkt me :p
 

Rogier

Hoort erbij
19 mrt 2012
51
4
8
Ik heb vandaag de EGR klep schoongemaakt, volgens de how-to op youtube:


De hoeveelheid koolstof ophoping was vergelijkbaar bij mij. Ik was wel wat voorzichtiger met de pakkingen dan degene op youtube. Ik had ze eerst voorzichtig verwijderd. De opening met de motor had ik schoongekrabt met de stofzuiger erbij, want lijkt me niet ok als al dat losse roet zich in het inlaat traject ligt.

Brandstof verbruik ligt gemiddeld de laatste tijd op 9.2l/100km. Het onzuinigheidsmetertje op het dashboard ligt normaal ook altijd op dit niveau. Maakt niet uit of je 80 of 140 rijdt. Is een IS220d uit 2006 met de lange bak. De 6 is nooit te gebruiken.

Een keer VSC error gehad, maar dat verdween de volgende dag. Afgelopen periode merk ik dat vermogen terugloopt, soms beetje schokken.

Ik hoop dat het nu beter is.