eindemper er onderuit kan het kwaad???

thomasswaans

Nieuw hier
17 jan 2013
7
0
0
hallo,

ik heb de einddemper van me is uit gehaald. maar me vader zegt dat het niet goed is voor de motor ivm de tegendruk. maar dat geloof ik niet want het maakt toch niks uit bij een 4 takt

mijn vraag: wie heeft er gelijk?? mijn vader of ik

mvg thomas
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
maakt weinig uit, behalve de herrie die je produceerd.
mocht je het zo willen laten zet er dan wel een pijpje terug onder dat de warme uitlaatgassen achter onder je auto vandaan komen en niet daar waar de achterdemper zou moeten beginnen...
eventuele aanwezige tectyl kan daar namelijk wegsmelten en een hele hoop nare geurtjes bezorgen.
en ook niet geheel onbelangrijk, het is apk afkeur en met een stuk pijp niet meer.
 

A.S. Motorsport

Hoort erbij
14 mrt 2012
73
1
0
Dat is zo een oude lulkoek verhaal dat steeds maar terug komt (met namen bij de oudere generatie)
Open uitlaat doet absoluut geen schade aan je klep veren.

Vertegenwoordigers van bij voorbeeld een Bosal of USN zullen dit verhaal dus gaan bevestigen want ze wille immers dat men hun uitlaat kiest ipv sport.

Laat me het ff in detail uitleggen..

Punt 1,
Motor word als zelfstandig onderdeel ontworpen en heeft de uitlaat dempers niet nodig om mechanische betrouwbaar te zijn.

De tegen druk dient in een origineel auto voor drie dingen (bij product van de dempers)
- Comfort en geluid controle
- Koppel krommen te bepalen (de tegen druk brengt het piek koppel naar de lagere toeren gebieden)
- Vermogen in te dammen (je ziet heel veel dat een facelift model minder tegen druk heeft zo dat ze kunnen zegen kijk de nieuwe heeft iets meer power)

Punt 2,
Hoe groter is niet beter!
In tegen stelling tot wat menig sjonnie denkt is een grotere die meter uitlaat niet altijd beter.
er is een ideaal dat je koppel en vermogen waarborgt.

rond de 2L NA auto (dus geen turbo of compressor) zou ik zeggen ga rond de 2 inch zitten
rond de 2.7-3.7l NA auto 2.5 inch
als je met een grotere motor rond tuft komt de 3 inch pijp pas.

Uiteraard Turbo of Compressor vergt een grotere diameter,
Bijvoorbeeld 2.5 inch op een lage druk 2L of 3 inch op een hoge druk 2L

Punt 3,
Ontwerp, een goeie uitlaat heeft mooie ronde bochten zonder knel punten (in tegen stelling tot mening oe of imitatie uitlaat)
De bochten goed buigen vergt speciaal apparatuur wat het duurder maakt (google ff, mandrel bent vs crush bend)

Lange gelijkmatige "runners" op spruitstukken geven koppel en verminderen tegen druk.
Dat gekoppeld aan gelijkmatige verlopen geeft een mooi geluid en goed vermogen.

Runners zijn de pijpen die uit de cilinder kop kommen deze gaan naar de collector waar ze samen voegen

Op een In lijn 6 motor (meeste oudere IS200,300 enz) is het belang rijk dat de voorste 3 cilinders uitlaat technisch zo lang mogelijk gescheiden blijven van de achterste 3 cilinders, (reden hier voor kan ik uitleggen maar dan word het heel lang)
Dit is een belangrijk punt als je een sport uitlaat maakt, (kijk maar naar de uitlaat van een BMW M3, dat is een goed voorbeeld)

Hoe langer de pijpen hoe meer koppel onderin!

325I voorbeeld:
Manual-Repair-BMW-325i-Exhaust-System-Assembly-Schematic-Diagram.png


Punt 4,
Als het alleen om het geluid gaat is de midden demper veel al een goed idee.
Deze dempt met namen de hogere toeren, terwijl de eind demper geluid onder in en de resonanties er uithaalt.

Geluid,
Ge rasp = incorrecte bochten of verkeerde resonantie in demper. (twee uitlaat stukken die te scherp op elkaar komen in bijvoorbeeld een Y pijp)
Roffel = echt zwaar geroffel betekend dat de "runners" niet gelijk zijn en dat een deel langer is dan het ander.
Janken = echt zuiver gehuil is een teken dat de motor eigenlijk heel goed loopt hij ademt lekker en blaast het dus danig strak weg dat het zuiver begint te klinken.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Mbt punt 1.

Met mijn huidige diesel, BMW 335D wil ik een downpipe laten installeren, tesamen met tuning om richting de 350-370 pk te gaan.

De tuner wees dat af. Door het verwijderen kreeg de turbo te weinig tegendruk, dus teveel toeren en een onbetrouwbare situatie wat opgelost diende te worden met het aanpassen van de tuning. Waardoor het extra vermogen weer weggehaald diende te worden....

Zeg je nu dat dit niet waar is, of is dit iets anders?
Of doelde je sec op de einddempers?
 

A.S. Motorsport

Hoort erbij
14 mrt 2012
73
1
0
Nu is een diesel wel net wat anders, zeer hoog compressie gekoppeld met zeer veel turbo druk.
Alleen ik heb in al mijn jaren nog nooit gehoord voor te weinig tegen druk op een turbo, men probeert meestal zo min mogelijk tegen druk te hebben achter de turbo (en zo veel mogelijk voor de turbo)

Aangezien de tegen druk de turbo af remt tijdens het spoelen, (maar op een diesel gaat dat wel snel ivm toeren bereik)
Engste reden dat de tuner dat zou zeggen die ik snel kan bedenken is dat de turbo dusdanig zou gaan spoelen dat hij of buiten ze turbo map/bereik valt (wat heel apart zou zijn voor een OE setup)
Al zou dit dan weer door aangepaste wastgate onderdruk kunnen gecorrigeerd worden
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Bij een 330D kwam dit issue niet voor, alleen bij de hoog vermogende, met 2 turbo's uitgeruste 335D.
De turbo zou te snel, en teveel toeren gaan maken. Ik heb er geen verstand van, kan weinig anders dan dit aannemen.
De tuner gaf aan als ik dit wilde, hij dit kon realiseren, maar dat ik er niets mee opschoot.

Er zijn wel complete uitlaten zonder DPF, met een vervangende downpipe waarbij dit euvel niet voorkomt. Oa Acropovic heeft deze. Maar ja, 4-6000 euro verder :D

Is overigens VVT tuning, volgens mij gekend diesel tuner in de wereld.

Ik heb het dus niet gedaan, de downpipe dan ;)
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Kan over de diesel/turbo oekaze niets zinnigs zeggen. Heb wel zeer veel ervaring met benzine 6 cylinder lijnmotoren.
Het belang van de runners ofwel primary pipes kan niet genoeg benadrukt worden. Vorm, diameter(groter is niet gelijk aan beter) en vooral gelijke lengte voordat ze worden samengevoegd is van groot belang. Materiaalkeus en wanddikte komt daar nog bij. Een RVS pijp van gelijke wanddikte als een mildsteel exemplaar heeft soms wel tot 30% meer diameter nodig om net zo effectief te zijn. Of er moet een uiterst dunwandig en kwalitatief hoogwaardig materiaal worden gebruikt. Heb op een historische Maserati 250 F motor 40 pk zien verwijnen toen de Duitse eigenaar het shabby mildsteel uitlaatspruitstuk uit optische overwegingen verving door een exakte kopie in RVS. Na 2 runs het oude spul er terug op en ja hoor: PKs terug...
Bij racemotoren zijn de RVS pijpen z? dun dat je op vollast zo'n beetje door de pijpen naar het uitlaatgas heen kunt kijken als de motoren op de testbank staan.
Ik bereik zelf de beste resultaten met een design waarbij de primaries van de corresponderende cylinders samenwerken; dus 1/6, 2/5 en 3/4(6-3-1). Om in deze configuratie de primaries even lang te krijgen heb je een hele goede vakman nodig en je moet er de ruimte voor hebben onder de motorkap en t.o.v. andere componenten.
Mijn ervaring is dat spruitstukken voor street-tuning een compromis zijn om de auto onder de motorkap niet te hoeven verbouwen of verzagen en het zo te maken dat het zonder al te veel moeite in te bouwen is.
Voor maximum koppel en vermogen is het optimale spruitstuk dus vaak niet in te bouwen in een "straat"auto.
Als je die ruimte wel hebt zijn de resultaten spectaculair als je ze vergelijkt met spruitstukken waar 1/2/3/ en 4/5/6/ separaat naar beneden gaan en vervolgens worden gekoppeld(6-2-1). Zelfs uitlaatspruitstukken met 6 separate primaries van gelijke lengte (6in 1) leggen het af tegen het 6-3-1- systeem. het eindvermogen is nagenoeg gelijk en soms een pietsie hoger, maar de koppelcurve is bij de 6-3-1- stukken beter. En waar het om gaat is bruikbaar vermogen, waar je snellere tijden mee kunt neerzetten.
Terugkomend op de einddemper: dit is de uitlaatcomponent met de minste invloed op de prestaties en de meeste op herrie. Ben het helemaal eens met ASP dat een dikke Sjonniepijp op de einddemper er hooguit interessant uitziet.
Heb me suf gezocht naar een sportsysteem met een enigszins beschaafde eindpijp, maaar dat is niet eens zo gemakkelijk. En om een hagelnieuwe einddemper te gaan verzagen om er een eindpijp met OEM afmetingen op te zetten vind ik ook weer zonde van die nieuwe demper en mijn tijd. Gelukkig is de standaard eindpijp van een IS 300 al fors, dus valt ietsie groter niet zo op. Anders zou ik met mijn 55 jaar echt voor lul rijden...
 

A.S. Motorsport

Hoort erbij
14 mrt 2012
73
1
0
Runners en primaries en de y-pijp zijn zo cruciaal voor het presteren van een motor.
Met namen de 2JZGE (Is300,gs300,sc300 etc) heeft heel vervelend geplaatste cat's.
De runners zijn ook heel klein.

Op mijne eigen auto heb ik een 6-2-1 (V6 motor) eigenlijk zou ik het liefst een keer naar een 6-2-2 gaan met een x pijp in het midden om de druk te vereffenen tussen de banken.
2 inch primaries en 2.5 inch van af de Y-pijp, systeem is volledig open met meter lange midden demper/resonator, en een halve meter lange eind demper.

120-170 is hij gewoon stil, ik ga een demper met een s bocht monteren om hem compleet stil te krijgen.
Alleen boven 4.000 mag hij geluid maken vind ik. (3,500 = 150kmh ofzo)
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Hele mooie interessante en leerzamen info, heren :hi:

Kunnen jullie nog even nader ingaan over de wanddikte van RVS tov de stalen runners?
Heeft dat te maken met temperatuur van de runner/snelheid/flow uitlaatgassen?
Zo ja, kan je dan de RVS runners niet inzwachtelen met heat wrap en zo toch in de buurt komen van de prestatie van de stalen runners?
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Bij de is200 zitten ook nog 2precats, heeft dat nog een voordeel om die weg tehalen of maakt het niks uit?
als ik die weg zou halen en de hoofd cat vervangen voor een sportcat zou dat ook nog voordelen hebben of juist nadelen. ik wil dan wel de orginele eind en midden demper blijven gebruiken.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Kats en prekats zijn altijd nadelig voor voor de prestaties, zeker als ze zo dicht bij de primaries zitten. Ze zijn er ook niet om prestaties te verbeteren, maar om minder vuile deeltjes uit je uitlaatpijp te laten komen.
Als je de kats laat zitten en alleen maar leegmaakt is het effect soms nog erger. Het loeihete gas expandeert in
de grotere ruimte van de lege kat en moet er aan de andere kant weer uit door de kleinere opening. de terugstuwing en turbulentie kan je erg veel koppel en PKs kosten. Als je de kats wil laten zitten tbv keuring moet je er een doorgaande pijp in lassen. ATTENTIE: hier kan zeer giftige gasvorming bij ontstaan, dus niet aan beginnen zonder voldoende bescherming en afzuiging. Als keuring geen punt van overweging is, dus altijd weglaten. Als tbv keuring wel een funktionerende kat vereist is: een universele sportkat gebruiken en deze op zodanige afstand van uitlaatspruitstuk positioneren dat hij zijn werk nog kan doen( absurd voorbeeld: achter de einddemper is temperatuur niet hoog genoeg), maar ook ver genoeg van koppelstuk van de primaries om terugstuweffecten te vermijden(dus niet meteen achter koppelstuk monteren). Ik heb eens een motorblok terug gekregen dat bij mij
boven de 180 PK leverde en bij de man ingebouwd nauwelijks 160. Hij verloor meer dan 20 PK door montage van een een leeggeklopte kat vlak achter het koppelstuk van zijn 4in 1 uitlaatspruitstuk. Had zijn monteur er nog effe onder gebouwd omdat dced reglementen in Duitsland een kat eisten.
Verder: RVS warmt sneller op en houdt hitte langer vast; dit is nadelig voor de snelheid waarmee het uitlaatgas kan worden afgevoerd(natuurkundige wet: de relatie tussen druk, temperatuur en volume). De kop wordt/blijft ook wat heter ivm overdracht hitte spruitstukflens terug naar kop.
RVS spruitstukken worden inderdaad vaak gewikkeld met thermotape. Dit kan zijn om de temperatuur onder de motorkap laag te houden of componenten in de nabijheid te beschermen. Soms levert het inderdaad vermogenswinst op.
Soms juist ook niet. Kom je alleen op de testbank achter. Er worden ook allerlei coatings gebruikt, maar ik heb er nog geen ontdekt die qua duurzaamheid of vermogenswinst zijn geld waard is. Wees sowieso voorzichtig met intapen! Een mild steel spruitstuk wordt binnen een of 2 race-seizoenen opgevreten door de zuurvorming die zich tussen metaal en thermotape voordoet. Het metaal wordt flinterdun en de gaten vallen er in. Bij RVS is dit effect minder dramatisch, maar ook hier zie ik dat verschijnsel.
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Dus eigelijk is het beste een stalen orginele spruit en daar de precats er tussen uit halen ven vervangen door een alu pijp van gelijke diameter als de uitgaande kant. En de andere cat dus vervangen door een universele sport cat
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Hangt van je budget af.
Originele uitlaatspruitstuk kun je handhaven of vervangen door een sport-uitlaatspruitstuk; de bescikbare modellen voor IS 200 en 300 zijn niet het optimum, maar altijd beter dan het nogal beneoen originele spulletje. Je kunt ook kiezen voor een vervangende downpipe of ipv compleet andere downpipe de precats weglaten en inderdaad vervangen door pijp van gelijke diameter , mag ook groter mits die diameter overeenstemt(dus pers? niet groter) met de maat van de ingang van je eigen kat of een vervangende sportkat. Sta wel even stil bij handhaving/positie lambdasensors en eventuele konsekwenties op je motormanagement-waarschuwingslampje. Je wil niet continu een storingsmelding krijgen. Daar ben ik niet zo'n ster in dus misschien kan iemand daar wat meer over zeggen.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Kan de hitte-retour niet ondervangen worden met een intermediair / isolator? Of moet je dan denken het betreft koeken van de kop?
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Invloed hitte overdracht terug naar kop is niet zo dramatisch en zal bij straatgebruik waarschijnlijk niet eens een punt van aandacht hoeven zijn. Maar is verstandig om wel stil te staan bij alles aspecten/konsekwenties van tuning.

Wij rijden in een 6 uursrace in feite plankgas van Maastricht naar Zuid-Frankrijk. Dus enorme thermische belastingen. Als je de auto op straat rijdt kom je daar zelfs niet in de buurt. Zelfs op trackdays niet. Bij ons telt elk klein beetje en we spelen dus op safe; hebben vastgesteld montage van 2 pakkingen ipv 1 genoeg helpt.Soms 1 asbest, 1 clingerit ertussen en dan nog 1 asbest. Maar dat doe ik alleen als ik tijdens inloop en testruns bij somige motoren
erg hoge temperaturen meet met de lasermeter.

Zag trouwens dit weekend op site Japspeed decat manifold voor 299 pond, downpipe 149 pond, systeem t/m einddemper 299pond. Volgens die site ook 2 dealers in Belgie.
Have fun
 

A.S. Motorsport

Hoort erbij
14 mrt 2012
73
1
0
Als we over thermische belasting gaan praten komt het onderwerp en layout van spruitstuk isolatie meteen aan bot,
Ik maak thermische isolatie kits voor diverse auto's waar onder Honda NSX, Ferrari & Maserati motoren.

Zorgen voor stabiele koelen lucht aanvoer kan aardig helpen. (dikkere koele lucht = meer vermogen)
Voor de mensen die goed zijn in engels zou ik het aanbevelen om een keer naar NSX Prime te gaan
http://www.nsxprime.com/forum/forumdisp ... erformance

Heel veel leerzame stof MBT in en uitlaat tuning (voor redelijk vergevorderde) daar draait het allemaal rond de NSX V6 motor die is uitzonderlijk effici?nt ook al is het ontwerp bijna 30 jaar oud.

Een deftige NA (atmosferisch) opgebouwd blok maakt rond de 130 PK per liter en dan praten we over motoren van 3 tot 3.8 liter. (met fatsoenlijk koppel onder in!) dat allemaal zonder turbo of compressor, (met turbo ga je zo richting 200-250pk per liter op hoge druk applicaties)

De theorie blijft interessant en leerzaam zeker met betrekking tot calculaties en materiaal keuzen