even voorstellen

GerritvdS

Nieuw hier
9 sep 2024
4
15
3
Hallo Allemaal,

ik ben onlangs, na vele betrouwbare kilometers in volvo's gereden te hebben, overgestapt van een XC60 naar een NX300H.
ik was me al 2 jaar aan ´t orienteren om van mijn diesel af te komen en naar een hybride over te stappen.
Leuk al die europese merken die zich haasten om ook hybride en electrische modellen te produceren, maar daar zijn nog vele kinderziektes.
waarom dan niet de techniek en van een merk met 30 jaar (toyota-hybride) ervaring :cool:.
ik wist dat ik koppel en vermogen ging inleveren maar een proefrit heeft mij over de streep getrokken,
een gebruikte NX , bij de dealer met de voorwaarden zoals ik bij volvo ook gewend ben.
ik ben er heel blij mee.
 
Welkom op het forum, de NX is een heerlijke auto. Heb je ook foto's? Veel mooie kilometers gewenst.
 
lexusNX.jpeg
 
ik wist dat ik koppel en vermogen ging inleveren maar een proefrit heeft mij over de streep getrokken
Je moet je niet blind staren op het opgegeven vermogen en koppel. Uiteindelijk zal het vermogen wel de te behalen topsnelheid bepalen, maar dat is ook het enige dat je er van merkt.

Door het combineren van een elektromotor met een brandstofmotor dat via een CVT in wisselende verhoudingen wordt gecombineerd al naar gelang van de rijomstandigheden, zul je ervaren dat je in veel situaties aanzienlijk meer koppel ter beschikking hebt dan je gewend was. Bij een CVT wordt je niet beperkt door een versnellingsbak met slechts een beperkt aantal overbrengingsverhoudingen, hetgeen met name bij acceleratie tussen zeg 70 en 140 km er voor zorgt dat je, ondanks het geringere vermogen, waarschijnlijk sneller bent.

De unieke aandrijflijn zorgt ervoor dat je bijna altijd het maximaal mogelijke koppel en vermogen beschikbaar kunt hebben - in tegenstelling tot een normale versnellingsbak waarbij dat slechts door de motor beschikbaar komt bij een enkele specifieke combinatie van toerental en belasting
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa
zul je ervaren dat je in veel situaties aanzienlijk meer koppel ter beschikking hebt dan je gewend was
Dit merk ik ook nu ik de auto een paar maanden heb. Lexus geeft in veel gevallen geen koppel op bij een toerental. Vermoedelijk om de reden die m’n bovenbuurman uitlegt. De 0-100km/h tijd lijkt niet zo indrukwekkend, maar ik heb de indruk dat inhaalacties onder de 100km/h behoorlijk vlot verlopen, mits je het pedaal volledig vloert. De brandstofmotor gaat vrijwel direct (hoorbaar) erop los en een fractie later voel ik een extra duw vooruit. Dat zal de elektromotor zijn. Boven de 130km/h gaat de versnelling niet meer zo vlot als daaronder. Maar, onderschat een dergelijke hybride aandrijflijn niet.
 
Het maximaal beschibare vermogen en koppel wordt bij hybride aandrijvingen voor de afzonderlijke componenten niet altijd opgegeven. Wel wordt een systeemvermogen opgegeven - de maximale waarde die door beide componenten samen maximaal aan de aandrijflijn kan worden toegevoerd. Die waarde is meestal een stuk lager dan door de optelling van het fossiele en elektrische vermogen - zowel voor het vermogen als het koppel.

Als je de waarden voor het koppel en het vermogen voor mijn auto optelt (GS 450h gen 4 uit 2013), kom je uit op 489 pk en een koppel van 464 Nm. De werkelijkheid is bescheidener, het maximale systeemvermogen is "slechts" 345 pk.

Er zit dus in principe nog 144 pk "extra" in - wat door de besturingelectronica onder de pet wordt gehouden. Dat komt uiteraard de te verwachten levensduur zeer ten goede. Het volledig beschikbaar stellen zou mogelijk ook allerlei koelproblemen met zich kunnen brengen.

De beperking is ook om een andere reden nuttig - het electrovermogen is slechts korte tijd beschikbaar (zolang de hybride accu stroom kan leveren). Je zou dus, nadat de accu nagenoeg leeg is gereden, opeens een flinke hoeveelheid vermogen kwijt zijn - wat natuurlijk bij riskante inhaalacties gevaar kan opleveren.

Er is bij hybride auto's geen eenduidige methode om het systeemvermogen te bepalen. Iedere fabrikant kiest voor ieder automodel een andere aanpak. Dat zal samen hangen met de grootte van de hybride accu, er zal altijd worden gekozen voor een in de praktijk veilige oplossing. Bij een grotere accu zal ook een krachtiger electromotor beschikbaar zijn. Dat is een belangrijke verklaring voor het gegeven dat een GS 450h zich heel anders gedraagt dan een GS 300h.

Voor zover de getallen vindbaar zijn bij diverse fabrikanten en modellen is het interessant de verhouding tussen het brandstof- en elektrisch vermogen eens te vergelijken met het doorgaans wel opgegeven systeemvermogen. Dan zie je dat dat zeer sterk uiteen kan lopen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en ConwayT91
ik kan na een rit van 600km gister concluderen dat NX uitnodigt om rustig te rijden, en dat is wat mij betreft goed voor alles. En al helemaal voor ´t comfort en rijbeleving. Ik ga zo tanken en ben reuze benieuwd naar ´t verbruik :cool:
 
ik kan na een rit van 600km gister concluderen dat NX uitnodigt om rustig te rijden, en dat is wat mij betreft goed voor alles. En al helemaal voor ´t comfort en rijbeleving. Ik ga zo tanken en ben reuze benieuwd naar ´t verbruik :cool:
Dan heb je redelijk doorgereden op de tank.
 
Ik kan concluderen dat de NX450h+ ook uitnodigt om lekker door te rijden, ruim 300pk aan het werk zetten voelt goed!
Klopt, ik weet het uit ervaring 😉
Maar in de praktijk rijd ik bijna altijd alleen op EV (dus zonder benzinemotor).
Alleen elektrisch heeft die nog 237pk en dat is meestal voldoende om bij het stoplicht als eerste weg te wezen 😀.
 
  • Leuk
Waarderingen: sanookh en D43m0n